Lastebilforsikring
Lastebilforsikringen kan tilpasses bedriftens behov og dekker mye mer enn bare kjøretøyet.
Lastebilforsikringen kan tilpasses bedriftens behov og dekker mye mer enn bare kjøretøyet.
Ansvarsforsikringen er lovpålagt, men du kan også velge delkasko eller kasko. I tillegg kan du oppgradere lastebilforsikringen med tilleggsforsikringer etter bedriftens behov.
Oversikten er forenklet. Se vilkår for detaljer.
Om forsikringen | ||
---|---|---|
Hvor gjelder forsikringen? | Dekkes av Kasko | |
Hvem gjelder forsikringen for? | Dekkes av Kasko | |
Trafikkforsikringsavgift | Dekkes av Kasko | |
Salg av lastebilen | Dekkes av Kasko | |
Avregistrering av lastebilen | Dekkes av Kasko | |
Hva dekker forsikringen? | ||
Ansvar | Dekkes av Kasko | |
Rettshjelp | Dekkes av Kasko | |
Fører- og passasjerulykke | Dekkes av Kasko | |
Psykologisk førstehjelp | Dekkes av Kasko | |
Nyinnkjøpt utstyr/påbygg | Dekkes av Kasko | |
Brann, tyveri og hærverk | Dekkes av Kasko | |
Steinsprut og glasskade | Dekkes av Kasko | |
Veihjelp | Dekkes av Kasko | |
Fastmontert tilleggsutstyr | Dekkes av Kasko | |
Ting i lastebilen | Dekkes av Kasko | |
Skade på lastebilen | Dekkes av Kasko | |
Valgfrie tilleggsdekninger | ||
Godsansvar | Dekkes av Kasko | |
Ansvar for gods i kran | Dekkes av Kasko | |
Bergingsbil | Dekkes av Kasko | |
Snøbrøyting | Dekkes av Kasko | |
Verktøy | Dekkes av Kasko | |
Avbruddstap | Dekkes av Kasko | |
Maskinskade | Dekkes av Kasko | |
Egenandeler | ||
Velg egenandel selv | Dekkes av Kasko | |
Egenandeler | ||
Bonus |
Med tilhengerforsikring dekkes skader som følge av brann, tyveri, sammenstøt, utforkjøring, velting og hærverk, samt transport av skadet tilhenger til verksted. Du kan velge mellom delkasko- eller kaskoforsikring av lastebilhengeren.
Det er flere ting du og bedriften kan gjøre for å redusere både antall skader og hvor store skadene blir. Dette er tiltak som gir rabatt hvis bilen har:
Har du allerede lastebilforsikring hos oss, må du logge inn og laste ned vilkårene som gjelder for din bedrift.
Nedenfor kan du laste ned standardvilkårene som er utgangspunktet, hvis du kjøper forsikring i dag. Det er viktig å vite at du får skreddersydd forsikringsavtalen og vilkårene etter bedriftens behov.
Enkelt forklart ligger forskjellen mellom godsansvarsforsikring og transportforsikring i hvem som frakter varene som skal forsikres. Altså om du transporterer egne varer eller frakter varer for dine kunder.
Godsansvarsforsikringen dekker det rettslige ansvaret du som sjåfør eller eier av kjøretøyet har etter vegfraktloven, for skade på varer du transporterer for andre – med eget kjøretøy.
Transportforsikringen dekker skade på egne varer, uavhengig av hvem som transporterer dem.
Altså passer godsansvarsforsikring for deg som frakter varer for dine kunder, mens transportforsikring passer deg som transporterer egne varer.
Kontakt oss så hjelper vi deg med rådgivning rundt bedriftsforsikringene dine.
Vareforsikring tilbys i hovedsak i to varianter. Varer på lager forsikres med en varelagerforsikring, mens varer som sendes kan forsikres med transportforsikring eller godsansvarsforsikring.
Forsikring av varelager
Hvis du for eksempel driver innen varehandel, kan du forsikre varebeholdningen din med en løsøreforsikring (også kalt bedriftens innboforsikring eller eiendelsforsikring). Du kan velge mellom Brann, Standard eller Topp, og du kan tilpasse forsikringen til bedriftens behov, med tilleggsforsikringer for eksempelvis frysevarer, kjølevarer, tank osv. Du kan også forsikre økningen av varebeholdningen i deler av året – for eksempel i forbindelse med sommerferien, jul og påske.
Forsikring av varer som transporteres
Om du frakter egne varer, tilbyr vi transportforsikring. Avhengig av ditt behov tilbyr vi både transportforsikring av enkeltforsendelser og årsavtaler. Forsikringen dekker blant annet økonomisk tap hvis varer blir skadet eller borte under transport. Forsikringen kan utvides til å også dekke avbruddstap, termoklausul og vrakfjerning.
Les mer om transportforsikring.
Om du frakter andres varer og har forsikret lastebilen hos oss tilbyr vi godsansvarsforsikring. Godsansvarsforsikringen dekker det rettslige ansvaret du som eier av kjøretøyet eller sjåfør har for skade på gods, samt forsinket levering i hele verden. Erstatningsberegningen følger bestemmelsene i vegfraktloven.
Les mer om godsansvarsforsikring.
Special Drawing Rights (SDR) («Spesielle trekkrettigheter» på norsk) er et internasjonalt betalingsmiddel opprettet av Det internasjonale pengefondet (IMF) i 1969. En SDR er en rett til å bytte til utenlandske valutaer.
Kursen på én SDR (special drawing rights) beregnes ut ifra verdien på fem utvalgte valutaer: amerikansk dollar, euro, kinesisk yuan, japansk yen og britiske pund. SDR-kursen svinger og ligger vanligvis på rundt 10-11 kroner, men per dags dato (Juli 2024) er den på ca 14 kroner.
Erstatningen beregnes slik:
Transport | Kurs på SDR per kilo |
Norge, alle typer transport | 17,00 SDR |
Landevei, internasjonalt | 8,33 SDR |
Luft | 17,00 SDR |
Jernbane | 17,00 SDR |
Sjø | 2,00 SDR |
Incoterms står for International Commercial Terms.
Incoterms er en samling leveringsbetingelser som kort og enkelt forteller hvem som skal ta kostnadene, ansvaret og risikoen for varetransporten, og når ansvaret går over fra selger til kjøper. Disse standardiserte reglene brukes i nasjonale og internasjonale handelstransaksjoner for å klargjøre forpliktelsene mellom selger og kjøper når det gjelder forsendelse av varer.
ICC (International Chamber of Commerce) publiserte de første Incoterms-reglene i 1936, og den nyeste versjonen, Incoterms 2020, ble tatt i bruk fra 1. januar 2020. Valget av Incoterms kode skal være oppført i handelsfakturaen.
Incoterms 2020
Incoterms 2020 består av 11 forskjellige koder som gir en oversikt over de forskjellige stadiene i transaksjonen. De 4 kodene (FAS, FOB, CFR og CIF) gjelder kun ved sjøfrakt. La oss se på hver kode og hva de betyr for deg:
EXW (Ex Works)
Risikoen går over til kjøperen når selgeren stiller varen til disposisjon på avtalt sted der selgeren har sin fabrikk eller lager (det betyr ikke lastet opp på transportmiddel ved henting).
Kjøpers ansvar:
FCA (Free Carrier)
Risikoen går over til kjøperen når selgeren har levert varen til fraktføreren utpekt av kjøperen på bestemmelsesstedet.
Selgers ansvar:
Kjøpers ansvar:
CPT (Carriage Paid To)
Risikoen går over til kjøperen når selgeren har levert varen til første fraktfører.
Selgers ansvar:
Kjøper skal motta varen på avtalt bestemmelsessted og betale lossekostnader (hvis disse ikke er betalt av selgeren).
CIP (Carriage and Insurance Paid To)
Risikoen går over til kjøperen når selgeren har levert varen til første fraktfører.
Selgers ansvar:
Kjøperen skal motta varen på bestemmelsesstedet og betale lossekostnader (hvis disse ikke er betalt av selgeren). Forsikringsbekreftelse bør kreves.
DAP (Delivered at Place)
Risikoen går over til kjøperen når varen er levert klar for lossing fra transportmiddelet på bestemmelsesstedet.
Selgers ansvar:
Kjøpers ansvar:
DPU (Delivered at Place Unloaded)
Risikoen går over til kjøperen når varen er levert i en havn, flyplass, jernbanestasjon, fabrikk, terminal eller lignende. Tidligere kalt DAT.
Selgers ansvar:
Kjøpers ansvar:
DDP (Delivered Duty Paid)
Risikoen går over til kjøperen når varen er stilt til disposisjon på avtalt sted i importlandet.
Selgers ansvar:
Kjøper skal motta varen på avtalt bestemmelsessted.
FAS (Free Alongside Ship)
Risikoen for varen går over til kjøperen når den er levert ved siden av skipet.
Selgeren skal levere varen til avtalt havn og klarere den for eksport.
Kjøpers ansvar:
FOB (Free On Board)
Risikoen for varen går over til kjøperen når varen er om bord i skipet. Ved containerfrakt og Roll-on/Roll-off anbefales det å bruke FCA.
Selgers ansvar:
Kjøpers ansvar:
CFR (Cost and Freight)
Risikoen for varen går over til kjøperen når varen er om bord i skipet. Ved containerfrakt og Roll-on/Roll-off, anbefales CPT.
Selgers ansvar:
Kjøper skal motta varen i avtalt bestemmelseshavn betale for lossing (hvis disse ikke er betalt av selger).
CIF (Cost, Insurance and Freight)
Risikoen for varen går over til kjøperen når varen er om bord i skipet. Ved containerfrakt og Roll-on/Roll-off, anbefales CIP.
Selgers ansvar:
Kjøpers ansvar:
Forsikringsbekreftelse bør kreves.
* ingen krav til forsikring
** krav til forsikring (erstatning tilfaller kjøper ved skade/tap under hovedtransporten)
Kontakt oss så hjelper vi deg med rådgivning rundt transport-, kjøretøy- og godsforsikringer.
Skademeldingsskjemaet for bil/motorvogn kan du raskest få tak i hos de fleste bilforhandlere og bensinstasjoner. Du kan også laste det ned eller bestille gratis skademeldingsskjema.
Har du hatt uhell eller skade på kjøretøyet?
1. Vær trygg
2. Ring oss og bestill veihjelp
Vi ordner med veihjelp eller hvis du trenger øyeblikkelig og praktisk hjelp. Egenandelen ved veihjelp er 500 kroner, med mindre noe annet fremkommer i forsikringsbeviset ditt.
Du kan ringe oss ved små og store problemer du har på veien.
Vi har åpent 24 timer i døgnet. Ring oss på (+47) 915 02300
3. Ta vare på kvitteringer
Ta vare på kvitteringer og dokumentasjon for eventuelle ekstrautgifter du har hatt i sammenheng med havariet.
4. Hva skjer etterpå?
Kontakt oss og vi hjelper deg med erstatning. Ofte kan vi avklare saken direkte på telefon.
Når du bestiller veihjelp digitalt tar det som regel kortere tid å få hjelp, da du slipper å stå i en eventuell telefonkø. I tillegg får vi lettere innhentet opplysninger om blant annet posisjonen til kjøretøyet ditt.
3. Mens du venter
Etter du har bestilt veihjelp vil du motta en SMS med bekreftelse om at bilberger er på vei, med informasjon om telefonnummeret til bilbergeren, forventet ankomsttid og mulighet for å følge med på bergingsbilen underveis.
Kjedelig å vente på veihjelp?
Bruk tiden på å sjekke om du er riktig forsikret. Velg din livsfase og se hva andre i samme situasjon har valgt.
4. Når veihjelpen ankommer
Bilbergingsselskapet vil forsøke å fikse bilen din på stedet. Hvis det ikke går, frakter de bilen til nærmeste verksted (eller bensinstasjon/ladestasjon hvis du er tom for drivstoff). Hvis bilen må på verksted, må du melde skade på kjøretøyet så raskt som mulig.
5. Ta vare på kvitteringer
Ta vare på kvitteringer og dokumentasjon for eventuelle ekstrautgifter du har hatt i sammenheng med bilbergingen. Du kan søke om refusjon av billigste transport hjem. Hvis du brukt en annen veihjelpstjeneste enn vår samarbeidspartner SOS veihjelp, må du legge ut for hele regningen selv. Du får dette refundert minus egenandel, når du melder sak hos Fremtind.
Kontakt Fremtind Forsikring og de hjelper deg med erstatning. Ofte kan de avklare saken direkte på telefon.
Hva koster veihjelp og bilberging?
Prisen på veihjelp er egenandelen, som er 750 kroner, med mindre det står noe annet i forsikringsbeviset ditt. Veihjelp er inkludert hvis du har delkasko, kasko eller toppkasko, i hele Europa. Hvis du kun har ansvarsforsikring på kjøretøyet, må du betale full pris for veihjelp (med mindre du er dekket av medlemskap eller annen type forsikring).
Det er ikke bonustap ved veihjelp og bilberging.
Har du kasko (med leiebil som tilvalg) eller toppkasko får du også leiebil, hvis du skulle trenge det i sammenheng med veihjelpen og reparasjon.
Hva kan jeg få hjelp med?
Du får veihjelp ved små og store problemer, enten du er på veien eller hjemme i oppkjørselen – hele døgnet, hele året. Bilbergeren vil forsøke å fikse problemet på stedet. Hvis det ikke går, frakter de bilen til nærmeste verksted (eller bensinstasjon/ladestasjon hvis du er tom for drivstoff). Du får hjelp ved for eksempel:
Vi har avtale med SOS veihjelp, som er Nordens største på veihjelpstjenester. De hjelper deg enten det gjelder bil, motorsykkel eller lastebil.
Har du hatt skade eller uhell på lastebilen?
Du kjøper forsikringen din hos SpareBank 1, og den dagen du må bruke den, kontakter du forsikringsselskapet vårt Fremtind Forsikring.