Tilhengerforsikring bedrift
Tilhengerforsikringen dekker alt fra små varehengere til store lastebilhengere som brukes i næringsvirksomhet.
Tilhengerforsikringen dekker alt fra små varehengere til store lastebilhengere som brukes i næringsvirksomhet.
Forsikringen dekker blant annet skade og tap av hengeren. Du kan velge mellom delkasko og kasko med tilleggsdekninger.
Oversikten er forenklet. Se vilkår for detaljer.
Dekninger | ||
---|---|---|
Brann | Dekkes av Kasko | |
Tyveri og hærverk | Dekkes av Kasko | |
Veihjelp | Dekkes av Kasko | |
Transport | Dekkes av Kasko | |
Påbygg/utstyr | Dekkes av Kasko | |
Skade på egen tilhenger | Dekkes av Kasko | |
Tilleggsdekninger | ||
Avbruddstap | Dekkes av Kasko | |
Tilhenger som tilhører andre | Dekkes av Kasko |
Har du allerede tilhengerforsikring hos oss, må du logge inn og laste ned vilkårene som gjelder for din bedrift.
Nedenfor kan du laste ned standardvilkårene som er utgangspunktet, hvis du kjøper forsikring i dag. Det er viktig å vite at du får skreddersydd forsikringsavtalen og vilkårene etter bedriftens behov.
Før du laster tilhengeren og kjører avgårde bør du være klar over en del regler. Noen tilhengere krever et eget sertifikat. Alle tilhengere har en tillatt maksvekt og fartsgrense. Og hvordan sikrer man lasten?
Har du vært utsatt for tap eller skade på tilhengeren?
Enkelt forklart ligger forskjellen mellom godsansvarsforsikring og transportforsikring i hvem som frakter varene som skal forsikres. Altså om du transporterer egne varer eller frakter varer for dine kunder.
Godsansvarsforsikringen dekker det rettslige ansvaret du som sjåfør eller eier av kjøretøyet har etter vegfraktloven, for skade på varer du transporterer for andre – med eget kjøretøy.
Transportforsikringen dekker skade på egne varer, uavhengig av hvem som transporterer dem.
Altså passer godsansvarsforsikring for deg som frakter varer for dine kunder, mens transportforsikring passer deg som transporterer egne varer.
Kontakt oss så hjelper vi deg med rådgivning rundt bedriftsforsikringene dine.
Vareforsikring tilbys i hovedsak i to varianter. Varer på lager forsikres med en varelagerforsikring, mens varer som sendes kan forsikres med transportforsikring eller godsansvarsforsikring.
Forsikring av varelager
Hvis du for eksempel driver innen varehandel, kan du forsikre varebeholdningen din med en løsøreforsikring (også kalt bedriftens innboforsikring eller eiendelsforsikring). Du kan velge mellom Brann, Standard eller Topp, og du kan tilpasse forsikringen til bedriftens behov, med tilleggsforsikringer for eksempelvis frysevarer, kjølevarer, tank osv. Du kan også forsikre økningen av varebeholdningen i deler av året – for eksempel i forbindelse med sommerferien, jul og påske.
Forsikring av varer som transporteres
Om du frakter egne varer, tilbyr vi transportforsikring. Avhengig av ditt behov tilbyr vi både transportforsikring av enkeltforsendelser og årsavtaler. Forsikringen dekker blant annet økonomisk tap hvis varer blir skadet eller borte under transport. Forsikringen kan utvides til å også dekke avbruddstap, termoklausul og vrakfjerning.
Les mer om transportforsikring.
Om du frakter andres varer og har forsikret lastebilen hos oss tilbyr vi godsansvarsforsikring. Godsansvarsforsikringen dekker det rettslige ansvaret du som eier av kjøretøyet eller sjåfør har for skade på gods, samt forsinket levering i hele verden. Erstatningsberegningen følger bestemmelsene i vegfraktloven.
Les mer om godsansvarsforsikring.
Special Drawing Rights (SDR) («Spesielle trekkrettigheter» på norsk) er et internasjonalt betalingsmiddel opprettet av Det internasjonale pengefondet (IMF) i 1969. En SDR er en rett til å bytte til utenlandske valutaer.
Kursen på én SDR (special drawing rights) beregnes ut ifra verdien på fem utvalgte valutaer: amerikansk dollar, euro, kinesisk yuan, japansk yen og britiske pund. SDR-kursen svinger og ligger vanligvis på rundt 10-11 kroner, men per dags dato (Juli 2024) er den på ca 14 kroner.
Erstatningen beregnes slik:
Transport | Kurs på SDR per kilo |
Norge, alle typer transport | 17,00 SDR |
Landevei, internasjonalt | 8,33 SDR |
Luft | 17,00 SDR |
Jernbane | 17,00 SDR |
Sjø | 2,00 SDR |
Incoterms står for International Commercial Terms.
Incoterms er en samling leveringsbetingelser som kort og enkelt forteller hvem som skal ta kostnadene, ansvaret og risikoen for varetransporten, og når ansvaret går over fra selger til kjøper. Disse standardiserte reglene brukes i nasjonale og internasjonale handelstransaksjoner for å klargjøre forpliktelsene mellom selger og kjøper når det gjelder forsendelse av varer.
ICC (International Chamber of Commerce) publiserte de første Incoterms-reglene i 1936, og den nyeste versjonen, Incoterms 2020, ble tatt i bruk fra 1. januar 2020. Valget av Incoterms kode skal være oppført i handelsfakturaen.
Incoterms 2020
Incoterms 2020 består av 11 forskjellige koder som gir en oversikt over de forskjellige stadiene i transaksjonen. De 4 kodene (FAS, FOB, CFR og CIF) gjelder kun ved sjøfrakt. La oss se på hver kode og hva de betyr for deg:
EXW (Ex Works)
Risikoen går over til kjøperen når selgeren stiller varen til disposisjon på avtalt sted der selgeren har sin fabrikk eller lager (det betyr ikke lastet opp på transportmiddel ved henting).
Kjøpers ansvar:
FCA (Free Carrier)
Risikoen går over til kjøperen når selgeren har levert varen til fraktføreren utpekt av kjøperen på bestemmelsesstedet.
Selgers ansvar:
Kjøpers ansvar:
CPT (Carriage Paid To)
Risikoen går over til kjøperen når selgeren har levert varen til første fraktfører.
Selgers ansvar:
Kjøper skal motta varen på avtalt bestemmelsessted og betale lossekostnader (hvis disse ikke er betalt av selgeren).
CIP (Carriage and Insurance Paid To)
Risikoen går over til kjøperen når selgeren har levert varen til første fraktfører.
Selgers ansvar:
Kjøperen skal motta varen på bestemmelsesstedet og betale lossekostnader (hvis disse ikke er betalt av selgeren). Forsikringsbekreftelse bør kreves.
DAP (Delivered at Place)
Risikoen går over til kjøperen når varen er levert klar for lossing fra transportmiddelet på bestemmelsesstedet.
Selgers ansvar:
Kjøpers ansvar:
DPU (Delivered at Place Unloaded)
Risikoen går over til kjøperen når varen er levert i en havn, flyplass, jernbanestasjon, fabrikk, terminal eller lignende. Tidligere kalt DAT.
Selgers ansvar:
Kjøpers ansvar:
DDP (Delivered Duty Paid)
Risikoen går over til kjøperen når varen er stilt til disposisjon på avtalt sted i importlandet.
Selgers ansvar:
Kjøper skal motta varen på avtalt bestemmelsessted.
FAS (Free Alongside Ship)
Risikoen for varen går over til kjøperen når den er levert ved siden av skipet.
Selgeren skal levere varen til avtalt havn og klarere den for eksport.
Kjøpers ansvar:
FOB (Free On Board)
Risikoen for varen går over til kjøperen når varen er om bord i skipet. Ved containerfrakt og Roll-on/Roll-off anbefales det å bruke FCA.
Selgers ansvar:
Kjøpers ansvar:
CFR (Cost and Freight)
Risikoen for varen går over til kjøperen når varen er om bord i skipet. Ved containerfrakt og Roll-on/Roll-off, anbefales CPT.
Selgers ansvar:
Kjøper skal motta varen i avtalt bestemmelseshavn betale for lossing (hvis disse ikke er betalt av selger).
CIF (Cost, Insurance and Freight)
Risikoen for varen går over til kjøperen når varen er om bord i skipet. Ved containerfrakt og Roll-on/Roll-off, anbefales CIP.
Selgers ansvar:
Kjøpers ansvar:
Forsikringsbekreftelse bør kreves.
* ingen krav til forsikring
** krav til forsikring (erstatning tilfaller kjøper ved skade/tap under hovedtransporten)
Kontakt oss så hjelper vi deg med rådgivning rundt transport-, kjøretøy- og godsforsikringer.
Skademeldingsskjemaet for bil/motorvogn kan du raskest få tak i hos de fleste bilforhandlere og bensinstasjoner. Du kan også laste det ned eller bestille gratis skademeldingsskjema.
Har du hatt uhell eller skade på kjøretøyet?
Du kjøper forsikringen din hos SpareBank 1, og den dagen du må bruke den, kontakter du forsikringsselskapet vårt Fremtind Forsikring.