Transportforsikring
Transportforsikring passer for transportører som frakter egne varer. Vi tilbyr både forsikring av enkeltforsendelser og årsavtaler, avhengig av ditt behov.
Transportforsikring passer for transportører som frakter egne varer. Vi tilbyr både forsikring av enkeltforsendelser og årsavtaler, avhengig av ditt behov.
Det er naturlig å tenke at skader på lasten er transportørens ansvar og ikke deg som eier varen. Da er det viktig å være klar over en ting: Ifølge norsk og internasjonal lov, er transportørens ansvar sterkt begrenset. Transportøren er ansvarlig for tap som skyldes at de har vært uaktsomme eller gjort noe som er uforsvarlig eller uakseptabelt. Det vil si at hvis transportøren kolliderer, men ikke har vært uaktsom eller kan noe for at ulykken skjedde, så kan man ikke kreve erstatning fra transportøren.
Selv i tilfeller der transportøren er ansvarlig for en skade, er beløpet de er ansvarlig for, svært begrenset. Begrensningen av erstatningen beregnes per kg i SDR (special drawing rights). I praksis betyr dette at man kan risikere at dyre varer blir erstattet til en symbolsk pris.
Med en transportforsikring er det den som eier varene, som er forsikret. Hvis du ønsker å forsikre varer du transporterer for dine kunder - se godsansvarsforsikring.
Denne dekningen passer for bedrifter som vil ha årsavtale for alle transporter i inn- og utland, og som enten bærer risikoen eller må forsikre varen etter avtalte leveringsbetingelser. Vi beregner prisen ut fra antatt årlig omsetning for varer bedriften skal transportere.
Denne dekningen passer for eiendeler bedriften skal transportere i Norge. Den brukes gjerne av kunder som trenger enkeltforsikring eller årsavtale, for eksempel når de frakter en utstilling av biler, båter, utstyr eller arbeidsmaskiner fra sted til sted.
Denne dekningen er tilpasset bedrifter som vil ha årsforsikring for transport av egne varer i egne biler, og som transporterer varer som har mindre verdi. Hvis bedriften har varer med større verdi, anbefaler vi heller dekningen for omsetning av varer.
Engangsforsikringen dekker transport av varer og ting én gang, for en strekning bedriften oppgir på forhånd og som varer i en bestemt tid. Forsikringen passer både for bedrifter og privatpersoner.
For disse tilleggene må vi inngå spesialavtale:
Egenandeler |
10.000 kroner (Standard) |
15.000 kroner |
30.000 kroner |
50.000 kroner |
Dette vilkåret dekker alle farer som varene kan bli utsatt for under transport.
Brukes ofte for varer som ikke tåler så mye.
Dekker skader/tap som skyldes at transportmiddelet har vært utsatt for en ulykke, for eksempel utforkjøring, akselbrudd eller grunnstøting. I tillegg dekker vilkåret brann, naturskade, varer som kastes eller blir skylt over bord, skade ved flom, fullstendig tap av hele kolli når man laster og losser, flytting av varer i nødhavn og felleshavari.
Denne forsikringen blir ofte brukt for varer som tåler mye og brukte ting. Vi anbefaler denne som som minimum for all sjøtransport.
Et begrenset vilkår som dekker skader som skyldes at transportmiddelet har vært utsatt for en ulykke eller for brann, naturskade og felleshavari.
Brukes ofte for varer som tåler mye, men som allerede har en del mangler eller skader.
Har du allerede transportforsikring hos oss, må du logge inn og laste ned vilkårene som gjelder for din bedrift.
Nedenfor kan du laste ned standardvilkårene som er utgangspunktet, hvis du kjøper forsikring i dag. Det er viktig å vite at du får skreddersydd forsikringsavtalen og vilkårene etter bedriftens behov.
Vi tilpasser forsikringen etter hvilke leveringsbetingelser (incoterms) som gjelder. Vi tilbyr to typer avtaler:
Enkeltforsikring
Enkeltforsikring passer når du ønsker å forsikre én enkelt forsendelse.
Årsavtale
Årsavtale passer når du frakter varer eller eiendeler hele tiden, hele året.
Har du hatt skade eller uhell under transport?
Special Drawing Rights (SDR) («Spesielle trekkrettigheter» på norsk) er et internasjonalt betalingsmiddel opprettet av Det internasjonale pengefondet (IMF) i 1969. En SDR er en rett til å bytte til utenlandske valutaer.
Kursen på én SDR (special drawing rights) beregnes ut ifra verdien på fem utvalgte valutaer: amerikansk dollar, euro, kinesisk yuan, japansk yen og britiske pund. SDR-kursen svinger og ligger vanligvis på rundt 10-11 kroner, men per dags dato (Juli 2024) er den på ca 14 kroner.
Erstatningen beregnes slik:
Transport | Kurs på SDR per kilo |
Norge, alle typer transport | 17,00 SDR |
Landevei, internasjonalt | 8,33 SDR |
Luft | 17,00 SDR |
Jernbane | 17,00 SDR |
Sjø | 2,00 SDR |
Incoterms står for International Commercial Terms.
Incoterms er en samling leveringsbetingelser som kort og enkelt forteller hvem som skal ta kostnadene, ansvaret og risikoen for varetransporten, og når ansvaret går over fra selger til kjøper. Disse standardiserte reglene brukes i nasjonale og internasjonale handelstransaksjoner for å klargjøre forpliktelsene mellom selger og kjøper når det gjelder forsendelse av varer.
ICC (International Chamber of Commerce) publiserte de første Incoterms-reglene i 1936, og den nyeste versjonen, Incoterms 2020, ble tatt i bruk fra 1. januar 2020. Valget av Incoterms kode skal være oppført i handelsfakturaen.
Incoterms 2020
Incoterms 2020 består av 11 forskjellige koder som gir en oversikt over de forskjellige stadiene i transaksjonen. De 4 kodene (FAS, FOB, CFR og CIF) gjelder kun ved sjøfrakt. La oss se på hver kode og hva de betyr for deg:
EXW (Ex Works)
Risikoen går over til kjøperen når selgeren stiller varen til disposisjon på avtalt sted der selgeren har sin fabrikk eller lager (det betyr ikke lastet opp på transportmiddel ved henting).
Kjøpers ansvar:
FCA (Free Carrier)
Risikoen går over til kjøperen når selgeren har levert varen til fraktføreren utpekt av kjøperen på bestemmelsesstedet.
Selgers ansvar:
Kjøpers ansvar:
CPT (Carriage Paid To)
Risikoen går over til kjøperen når selgeren har levert varen til første fraktfører.
Selgers ansvar:
Kjøper skal motta varen på avtalt bestemmelsessted og betale lossekostnader (hvis disse ikke er betalt av selgeren).
CIP (Carriage and Insurance Paid To)
Risikoen går over til kjøperen når selgeren har levert varen til første fraktfører.
Selgers ansvar:
Kjøperen skal motta varen på bestemmelsesstedet og betale lossekostnader (hvis disse ikke er betalt av selgeren). Forsikringsbekreftelse bør kreves.
DAP (Delivered at Place)
Risikoen går over til kjøperen når varen er levert klar for lossing fra transportmiddelet på bestemmelsesstedet.
Selgers ansvar:
Kjøpers ansvar:
DPU (Delivered at Place Unloaded)
Risikoen går over til kjøperen når varen er levert i en havn, flyplass, jernbanestasjon, fabrikk, terminal eller lignende. Tidligere kalt DAT.
Selgers ansvar:
Kjøpers ansvar:
DDP (Delivered Duty Paid)
Risikoen går over til kjøperen når varen er stilt til disposisjon på avtalt sted i importlandet.
Selgers ansvar:
Kjøper skal motta varen på avtalt bestemmelsessted.
FAS (Free Alongside Ship)
Risikoen for varen går over til kjøperen når den er levert ved siden av skipet.
Selgeren skal levere varen til avtalt havn og klarere den for eksport.
Kjøpers ansvar:
FOB (Free On Board)
Risikoen for varen går over til kjøperen når varen er om bord i skipet. Ved containerfrakt og Roll-on/Roll-off anbefales det å bruke FCA.
Selgers ansvar:
Kjøpers ansvar:
CFR (Cost and Freight)
Risikoen for varen går over til kjøperen når varen er om bord i skipet. Ved containerfrakt og Roll-on/Roll-off, anbefales CPT.
Selgers ansvar:
Kjøper skal motta varen i avtalt bestemmelseshavn betale for lossing (hvis disse ikke er betalt av selger).
CIF (Cost, Insurance and Freight)
Risikoen for varen går over til kjøperen når varen er om bord i skipet. Ved containerfrakt og Roll-on/Roll-off, anbefales CIP.
Selgers ansvar:
Kjøpers ansvar:
Forsikringsbekreftelse bør kreves.
* ingen krav til forsikring
** krav til forsikring (erstatning tilfaller kjøper ved skade/tap under hovedtransporten)
Kontakt oss så hjelper vi deg med rådgivning rundt transport-, kjøretøy- og godsforsikringer.
Enkelt forklart ligger forskjellen mellom godsansvarsforsikring og transportforsikring i hvem som frakter varene som skal forsikres. Altså om du transporterer egne varer eller frakter varer for dine kunder.
Godsansvarsforsikringen dekker det rettslige ansvaret du som sjåfør eller eier av kjøretøyet har etter vegfraktloven, for skade på varer du transporterer for andre – med eget kjøretøy.
Transportforsikringen dekker skade på egne varer, uavhengig av hvem som transporterer dem.
Altså passer godsansvarsforsikring for deg som frakter varer for dine kunder, mens transportforsikring passer deg som transporterer egne varer.
Kontakt oss så hjelper vi deg med rådgivning rundt bedriftsforsikringene dine.
Vareforsikring tilbys i hovedsak i to varianter. Varer på lager forsikres med en varelagerforsikring, mens varer som sendes kan forsikres med transportforsikring eller godsansvarsforsikring.
Forsikring av varelager
Hvis du for eksempel driver innen varehandel, kan du forsikre varebeholdningen din med en løsøreforsikring (også kalt bedriftens innboforsikring eller eiendelsforsikring). Du kan velge mellom Brann, Standard eller Topp, og du kan tilpasse forsikringen til bedriftens behov, med tilleggsforsikringer for eksempelvis frysevarer, kjølevarer, tank osv. Du kan også forsikre økningen av varebeholdningen i deler av året – for eksempel i forbindelse med sommerferien, jul og påske.
Forsikring av varer som transporteres
Om du frakter egne varer, tilbyr vi transportforsikring. Avhengig av ditt behov tilbyr vi både transportforsikring av enkeltforsendelser og årsavtaler. Forsikringen dekker blant annet økonomisk tap hvis varer blir skadet eller borte under transport. Forsikringen kan utvides til å også dekke avbruddstap, termoklausul og vrakfjerning.
Les mer om transportforsikring.
Om du frakter andres varer og har forsikret lastebilen hos oss tilbyr vi godsansvarsforsikring. Godsansvarsforsikringen dekker det rettslige ansvaret du som eier av kjøretøyet eller sjåfør har for skade på gods, samt forsinket levering i hele verden. Erstatningsberegningen følger bestemmelsene i vegfraktloven.
Les mer om godsansvarsforsikring.
Yrkesskade er fysiske og psykiske skader og sykdommer som fører til medisinsk invaliditet, arbeidsuførhet eller død. En yrkesskade oppstår som følge av arbeidssituasjonen. Det kan være personskade, yrkessykdom eller dødsfall som er forårsaket av arbeidsulykke, arbeidsprosesser og påvirkning fra skadelige stoffer.
En yrkesskade må ha skjedd i arbeidstiden og mens den ansatte utførte oppgaver for arbeidsgiveren, både på eller utenfor fast arbeidssted. Belastningsskader eller psykiske lidelser som har utviklet seg over tid er ikke ansett som yrkesskader.
Har bedriften yrkesskadeforsikring hos oss kan denne også utvides med forsikring for annen sykdom og fritidsulykkesforsikring.
Har du fått en godkjent yrkesskade har du krav på erstatning både fra Nav og yrkesskadeforsikringen. Meld yrkesskade til Fremtind.
Belastningsskader er definert som skader, plager og lidelser knyttet til muskel- og skjelettet, som har utviklet seg gradvis over tid på grunn av overbelastning eller feil belastning.
Som hovedregel er ikke en belastningsskade å anse som en yrkesskade, og er derfor ikke dekket av yrkesskadeforsikringen, etter yrkesskadeforsikringsloven.
Dersom arbeidsgiver har utvidet yrkesskadeforsikringen med annen sykdom, kan du ha rett til erstatning fra denne forsikringen.
Les også:
Hva er yrkesskade?
Hva er ménerstatning?
Hva er medisinsk invaliditet?
Hvor mye får jeg i yrkesskadeerstatning?
Hva er yrkesskadeforsikring?
Du kjøper forsikringen din hos SpareBank 1, og den dagen du må bruke den, kontakter du forsikringsselskapet vårt Fremtind Forsikring.