Toppkasko er bilforsikringen som gir deg flest dekninger, og kan passe best for deg som har en ny bil du bruker mye.
Toppkasko | Vår beste bilforsikring
Hva er toppkasko?
Toppkasko er vår beste bilforsikring. Den gir deg kasko-/fullkaskodekning, men i tillegg får du ekstra trygghet med erstatning for maskinskade (for biler nyere enn 10 år). Med toppkasko får du også parkeringsskade uten bonustap, leiebil i inntil 45 dager etter skade, samt utvidede erstatningssummer og dekninger.
Har du en ny og dyr bil du er avhengig av i hverdagen bør du ha toppkasko.
Egenandel
Egenandelen kan du velge selv. Hvis du velger å betale en høyere egenandel ved skade vil du få en billigere forsikring.
Hva dekker toppkasko?
Toppkasko gir ekstra sikkherhet for uforutsette skader. I tillegg til ansvar-, delkasko- og kaskodekningen er du dekket for:
- Maskinskade (gir, motor, batteri og drivverk)
- Parkeringsskade uten bonustap
- Utvidet sum personlig løsøre og fastmontert tilleggsutstyr
- Utvidet sum og dekning for bilnøkkel
- Utvidet leiebilperiode
Toppkasko pris
Ønsker du å sjekke pris på toppkasko for bil trenger vi et par opplysninger om deg og bilen.
Toppkasko vilkår
Fullstendige vilkår
Har du forsikring hos oss fra før, må du logge inn og sjekke vilkårene som gjelder for deg.
Her kan du laste ned vilkårene som gjelder hvis du kjøper forsikring i dag.
Hva lurer andre på?
Hvis du skulle være uheldig å kjøre på et dyr, vil personskader alltid bli dekket av bilforsikringen. Har du fått skader på egen bil, må du ha minimum kasko eller toppkasko bilforsikring for å være dekket for skadene etter viltpåkjørsel. Ansvarsforsikring eller delkasko vil ikke dekke skader på egen bil. Hvis du har delkasko eller bedre vil forsikringen dekke veihjelp.
Har du kjørt på et dyr?
- Vær trygg
Hvis du har kjørt på et dyr, er det viktig å handle raskt og sikkert. Sett på varsellys, plasser bilen på en måte som ikke skaper farlige situasjoner i trafikken, og ta på deg en refleksvest. Sett også ut en varseltrekant. Kontakt nødhjelp først, hvis det har skjedd en alvorlig ulykke.
- Varsle politiet og viltnemda
Meld fra til politiet på tlf 02800 hvis du har kjørt på og skadet et dyr. Politiet vil varsle viltnemda, som er ansvarlige for å ta seg av skadde eller døde dyr. Husk også å merke hvor du er og hvor dyret forsvant, for eksempel ved å sette opp midlertidige merker eller ta bilder av området.
- Ring oss og få veihjelp
Hvis du har problemer med bilen etter viltpåkjørselen, kan du ringe oss på tlf (+47 915) 02300 for veihjelp. Vi hjelper deg hele døgnet.
Det er viktig å melde fra om viltpåkjørsel fordi dyret kan være skadet eller må avlives. Du vil ikke få bonustap, hvis viltpåkjørselen meldes til politiet eller viltnemnda. Egenandelen vil også bli redusert med opptil 2.000 kroner.
Du kan forsikre deg mot motorhavari med toppkasko bilforsikring. Da må bilen være nyere enn 10 år og ikke ha gått lengre enn 250.000 km. Motorhavariet må være en tilfeldig og plutselig mekanisk skade.
Maskinskadedekningen kan også dekke tilfeldige og plutselige skader på girkasse, drivverk (drivaksler, mellomaksler, bakaksel), motorens og automatgirkassens elektroniske hovedstyreenhet, samt hybrid-/elbilers batteripakke. I tillegg dekkes dynamo, starter, turbo, mellomkasse og EGR-ventil.
Les mer om motorhavari i maskinskadedekningen.
Har du hatt motorhavari?
Se også:
Skademeldingsskjemaet for bil/motorvogn kan du raskest få tak i hos de fleste bilforhandlere og bensinstasjoner. Du kan også laste det ned eller bestille gratis skademeldingsskjema.
Har du hatt uhell eller skade på kjøretøyet?
1. Vær trygg
- Plasser bilen slik at den ikke skaper farlige situasjoner i trafikken.
- Sett på varsellys. Ta på deg refleksvest.
- Sett ut varseltrekant.
2. Ring oss og bestill veihjelp
Vi ordner med veihjelp eller hvis du trenger øyeblikkelig og praktisk hjelp. Egenandelen ved veihjelp er 500 kroner, med mindre noe annet fremkommer i forsikringsbeviset ditt.
Du kan ringe oss ved små og store problemer du har på veien.
Vi har åpent 24 timer i døgnet. Ring oss på (+47) 915 02300
3. Ta vare på kvitteringer
Ta vare på kvitteringer og dokumentasjon for eventuelle ekstrautgifter du har hatt i sammenheng med havariet.
4. Hva skjer etterpå?
Kontakt oss og vi hjelper deg med erstatning. Ofte kan vi avklare saken direkte på telefon.
Når du bestiller veihjelp digitalt tar det som regel kortere tid å få hjelp, da du slipper å stå i en eventuell telefonkø. I tillegg får vi lettere innhentet opplysninger om blant annet posisjonen til kjøretøyet ditt.
3. Mens du venter
Etter du har bestilt veihjelp vil du motta en SMS med bekreftelse om at bilberger er på vei, med informasjon om telefonnummeret til bilbergeren, forventet ankomsttid og mulighet for å følge med på bergingsbilen underveis.
Kjedelig å vente på veihjelp?
Bruk tiden på å sjekke om du er riktig forsikret. Velg din livsfase og se hva andre i samme situasjon har valgt.
4. Når veihjelpen ankommer
Bilbergingsselskapet vil forsøke å fikse bilen din på stedet. Hvis det ikke går, frakter de bilen til nærmeste verksted (eller bensinstasjon/ladestasjon hvis du er tom for drivstoff). Hvis bilen er skadet, må du melde skade på kjøretøyet så raskt som mulig. Hvis du trenger leiebil vil du også få hjelp med dette.
5. Ta vare på kvitteringer
Ta vare på kvitteringer og dokumentasjon for eventuelle ekstrautgifter du har hatt i sammenheng med bilbergingen. Du kan søke om refusjon av billigste transport hjem. Hvis du har brukt en annen veihjelpstjeneste enn vår samarbeidspartner SOS veihjelp, må du legge ut for hele regningen selv. Du får dette refundert minus egenandel, når du melder inn dette til Fremtind.
Hva koster veihjelp og bilberging?
Prisen på veihjelp er egenandelen, som er 750 kroner, med mindre det står noe annet i forsikringsbeviset ditt. Veihjelp er inkludert hvis du har delkasko, kasko eller toppkasko, i hele Europa. Hvis du kun har ansvarsforsikring på kjøretøyet, må du betale full pris for veihjelp (med mindre du er dekket av medlemskap eller annen type forsikring).
Det er ikke bonustap ved veihjelp og bilberging.
Har du kasko (med leiebil som tilvalg) eller toppkasko får du også leiebil, hvis du skulle trenge det i sammenheng med veihjelpen og reparasjon.
Hva kan jeg få hjelp med?
Du får veihjelp ved små og store problemer, enten du er på veien eller hjemme i oppkjørselen – hele døgnet, hele året. Bilbergeren vil forsøke å fikse problemet på stedet. Hvis det ikke går, frakter de bilen til nærmeste verksted (eller bensinstasjon/ladestasjon hvis du er tom for drivstoff). Du får hjelp ved for eksempel:
- startproblemer og flatt batteri
- kjørt fast eller utforkjøring
- motorstopp
- tom for drivstoff/strøm
- punktering
- nøkler låst inne i bilen
Vi har avtale med SOS veihjelp, som er Nordens største på veihjelpstjenester. De hjelper deg enten det gjelder bil, motorsykkel eller lastebil.
Hvis bilen kjøres av noen under 23 år må vi få beskjed om dette, slik at det står i forsikringsavtalen for bilforsikringen. Det er større sjanse for at det skjer et uhell når fører er under 23 år og det vil påvirke prisen. Forsikringen kan bli avkortet dersom vi ikke kjenner til dette når det skjer en skade.
Er du usikker på hva som står i forsikringsavtalen din kan du sjekke dette ved å logge inn til mine forsikringer, mobilbanken eller nettbanken.
Ønsker du å endre, slik at personer under 23 år kan kjøre bilen din? Kontakt oss, så fikser vi det.
Øvelseskjøre?
Skal dere ut å øvelseskjøre trenger dere ikke registrere fører under 23 år. Per definisjon er det den som sitter i passasjersetet (ledsager) og gir opplæring som er fører av kjøretøyet.
Har du bilforsikring i et annet selskap?