Vi har endra måten du betaler for fondsparinga di på. Dette gjer vi for å tilfredsstille regulatoriske krav og for å kunnw tilby konkurransedyktige prisar. For mange vil det innebere at det vert billegare å handle fond hos oss.
Ny måte å betale for fonda dine
Dette betyr endringa for deg
Endringa i prismodellen betyr at i staden for at alle kostnadar er inkluderte i forvaltningshonoraret til fonda, der banken får delar av forvaltningshonoraret i returprovisjon, vil prisen på dei fleste fond bli todelte – ein pris som forvaltar skal ha for jobben (forvaltningshonorar) og ein pris som banken skal ha for jobben som distributør og oppfølging av kundeforholdet ditt (formidlingshonorar).
- Den nye betalingsmåten vil føre til at den totale kostnaden for fonda dine i mange tilfelle vil bli lågare.
- Sparinga vil ikkje påverkast, men måten vi tar oss betalt på blir endra. Du vil få betre oversikt over kva du betaler til dei ulike aktørane.
- Namnet på fonda kan endrast noko, men vil framleis vere kjent for deg. Til dømes vil ODIN Aksje C byte namn til ODIN Aksje D.
- For å få nye prisar og handle fond må du akseptere ny kundeavtale.
Kva betyr endringa for deg?
Prosessen med å flytta fond starta i 2021, og i 2022 skal alle fond vere flytta. Vi har endra måten du betaler for fondsparinga di på. Fondsutvalet i mobilbanken og nettbanken er litt annleis. Namnet på fonda kan endrast noko, men vil framleis vera kjent for deg. Til dømes vil ODIN Aksje C byte namn til ODIN Aksje D. Du kan oppleve at enkelte fond ikkje lenger kan kjøpast. I ein periode kan du også oppleve at du har to fond med same namn og at det tar lengre tid enn normalt å få pengane i samband med kjøp og sal av fond.
Endringa vi gjer no kjem frå lovendringar i det europeiske regelverket MIFID II. Formålet med reglane er å gi betre vern for deg som investerer og sikre ein meir gjennomsiktig betalingsstruktur i investeringmarknadar.
Regelverket strammar mellom anna inn moglegheita for distributørar som oss å få returprovisjonar for sal av fond. Ein del av hensikta har vore å sikre at bankar, rådgjevarar og andre som sel fond ikkje har insentiv til å anbefale dyre fond (med høg returprovisjon) i staden for billege fond (med låg returprovisjon).
I tillegg ønsker vi å kunna vere konkurransedyktig på prisar.
Kort oppsummert har vi endra måten vi tar betalt for fond på. Dette gjer vi ved å innføre ein Nettofondsmodell som gjer at vi ikkje lenger får betalt av forvaltar for å distribuere fond. Ved å akseptere avtalen gir du oss løyve til å konvertere fonda dine til nettofond. Når fondet ditt er konvertert til eit nettofond får vi ikkje returprovisjon lenger, men kostnaden til banken skilst ut i eit eige formidlingshonorar som du betaler direkte til banken. Vi set ned prisen for formidling på fleire fond som gjer at fondsutvalet vårt i sum blir billegare for deg i den nye nettofondsmodellen vår.
Ikkje alle fond er tilgjengeleg som nettofond, og for desse behaldningane vil vi framleis få returprovisjon, som i dag.
I eit bruttofond betaler du eit årleg honorar for fonda dine. Dette honoraret blir delt mellom fondsforvaltar og banken som distributør. Honoraret til forvaltar kallast forvaltningshonorar. Banken får ei indirekte betaling frå fondsleverandøren som betaling for distribusjon, marknadsføring, kundeservice, skatte-rapportering, rettleiing og rådgjeving m.m. Dette honoraret kallast returprovisjon.
I eit nettofond betaler du berre forvaltningshonorar til fondsselskapet. Bankane eller distributørane må så legge på kostnaden sin som direktebetaling frå kunden for at dei tilbyr fondet i fondsutvalet sitt. Denne direktebetalinga kallast formidlingshonorar. Returprovisjonen som banken tidlegare fekk av Fondsforvalter fell derfor bort.
Formidlingshonoraret vil i mange tilfelle vera lågare enn den returprovisjonen vi tidlegare belasta via fondsforvalteren, noko som betyr lågare kostnad for deg som kunde. For enkelte fond kan det vere tilfelle der det er motsett, at kostnaden kan vere meir.
Kva avgift du betaler for fonda dine varierer for ulike typar fond.
Formidlingshonorar er eit honorar som blir betalt direkte til banken for tenesta bankane leverer når du sparer og investerer i fond. Dette honoraret erstattar returprovisjonen vi tidlegare fekk frå fondsforvalter. Honoraret blir berekna ut frå din samla fondsbehaldning.
Formidlingshonoraret blir betalt ved at det blir gjennomført innløysing av fondsdelar. Dette blir trekt frå fondet med høgast behaldning. Det blir gjort automatisk og du treng ikkje å gjere deg noko sjølv. Formidlingshonoraret blir trekt etterskotsvis kvart kvartal. Du kan også velje at dette skal trekkast som eit beløp direkte frå ein konto du oppgir.
Forvaltningshonorar er ein årleg pris du vert belasta som betaling for distribusjon, marknadsføring og forvaltning av fondet. Dette honoraret blir delt i to mellom fondsforvalter og banken som distributør. Honoraret til forvaltar kallast forvaltningshonorar. Banken får ei indirekte betaling frå fondsleverandøren som betaling for distribusjon, marknadsføring, kundeservice, skatte-rapportering, rettleiing og rådgjeving m.m. Dette honoraret kallast returprovisjon. Formidlingshonoraret vi no innfører erstattar returprovisjon som inntekta vår frå fondsdistribusjon.
Prisendringa gjeld når du har akseptert ny kundeavtale og når fondet er endra frå bruttofond til nettofond. Dersom fondet ditt ikkje kan konverterast til eit nettofond, vil prisen vere lik som i dag. Har du fleire fond kan du oppleve ulik konvertering. I ein overgangsfase kan du også oppleve at du har to fond med same namn.
Du vil få ein sluttsetel når fonda dine er flytta over til nettofond.
Fondsutvalet vert ikkje påverka av endringar i prismodell. Vi gjer kontinuerlege vurderingar av kva tilbodet vårt skal vere for at du skal ha eit best mogleg utval.
Nokon fond vil framleis berre vere tilgjengelege i bruttofondsversjon. Betalinga for desse fonda vil dermed følgja gammal betalingsstruktur som gjer at banken får returprovisjon frå fondsforvalter på akkurat dette fondet og ikkje direkte frå deg som kunde. Du som kunde betaler likevel eit honorar til banken indirekte via totalprisen du betaler til forvaltar.
På grunn av endringar i lovkrav, har vi gjort endringar som du må akseptere. Dette er i hovudsak godt nytt for deg. Dersom du ikkje aksepterer, vil det kunna avgrense kva fond du kan handle hos oss.
Endringa gjeld alle kundar, og det vil ikkje vere mogleg å velje mellom den gamle og den nye prismodellen.
Sparer du til barnet i namnet til barnet må også dei akseptere ny kundeavtale. Er barnet under 18 år, må begge foreldra (verjene) akseptere. Viss du sparer i fond til barnet ditt, i ditt eige namn, treng ikkje barnetå akseptere ny kundeavtale.
Du må fylle ut eit skjema per person. Har du åleineansvar må du lasta opp dokumentasjon på dette.
Viss du er verje for ein person over 18 år, som sparer i fond i sitt eige namn, må du akseptere ny kundeavtale, på same måte som for barn. Du må fylle ut eit skjema per person.
Her legg kvar bank inn eige prisdøme
Prisar for fondssparing
- Her tilpassar bankane sjølv prisinformasjon
Spørsmål og svar
Spareavtalen din vil gå som normalt. Forskjellen er at du mest sannsynleg vil sjå at pengane blir sparte i eit fond med eit anna namn.
Oppretting av nye spareavtaler og eingongskjøp krev at du har akseptert ny kundeavtale. Du kan lese meir om endringa i prismodellen her.
Les også:
Kvifor har eg to fond med same namn?
Kva skjer med fondsandelen når fondet blir flytta frå bruttofond til nettofond?
For dei aller fleste var flyttinga av fonda ferdig i 2021. Når flyttinga av fondssparinga di er gjennomført vil du få ein sluttseddel.
Fond der vi ikkje har eit såkalla nettofond kan ikkje bli flytta. Desse fonda vil framleis vere tilgjengelege i bruttofondsversjon, og følge gamal betalingsstruktur.
Les meir
Kva er bruttofond og kva er nettofond?
Påverkar endringa i prismodellen spareavtalen min?
Ja, sal av fond vil gi skattemessige konsekvensar.
Formidlingshonoraret blir betalt ved at det blir gjennomført innløysing av fondsandelar. Dette blir trekt frå fondet med høgast behaldning. På lik linje med anna sal (innløysing) av fondsandelar er også dette skattepliktig. Du må betale skatt dersom du sel fondsandelar (innløyser) med gevinst, og dersom du sel fondsandelar med tap får du frådrag.
Endringa i prismodellen betyr at i staden for at alle kostnadar er inkluderte i forvaltningshonoraret til fonda, der banken får delar av forvaltningshonoraret i returprovisjon, vil prisen på dei fleste fond bli todelte – ein pris som forvaltar skal ha for jobben (forvaltningshonorar) og ein pris som banken skal ha for jobben som distributør og oppfølging av kundeforholdet ditt (formidlingshonorar).
Forvaltningshonoraret (til fondsforvaltar) betalast til fondsforvaltar gjennom justering av kursen i fondet som før. Du treng ikkje å gjere deg noko aktivt sjølv.
Formidlingshonoraret (til banken) betalast ved at det innløysast fondsandelar i det fondet du har med høgast beholdning. Berekning av honorar vert gjort på dagleg basis basert på marknadsverdien av fondet du eig. Dersom du eig fleire fond vil formidlingshonoraret trekkast automatisk frå det fondet med høgast beholdning. Dette vert gjort kvart halvår. Du treng ikkje å gjere deg noko aktivt sjølv. Formidlingshonorar som utgjer mindre enn 100 kroner akkumulerast vidare til honoraret overstig 100 kroner, og forfaller ved første mogleg trekkdato.
I løpet av sommaren 2021 flyttast dei fleste bruttofond over til nye nettofond. Du får difor nye prisar på fondsparinga di, og kan ikkje lenger kjøpe meir i det "gamle" fondet ditt.
Døme: Om du har pengar i fondet ODIN Aksje heitte det tidlegare ODIN Aksje C. Inne i mobilbanken/nettbanken vil du ikkje finne nokon kjøpeknapp i dette fondet lenger. Fondet heiter no ODIN Aksje D, og det er her du må kjøpe fleire andelar om du vil investere meir i dette fondet. Nokre fond vil ikkje bli flytta til nettofond, og desse kan du framleis kjøpe.
Sjå også
Kva er bruttofond og kva er nettofond?
kva gjer eg for å kjøpe meir i fondet mitt?
I utgangspunktet skal dette skje som eit ordinært fondsbyte, men ved at sal og kjøp skjer same dag. Du kan ikkje kjøpe eller selje fondsandeler når flyttinga pågår. Etter at flyttinga er gjennomført får du ein sluttseddel.
Les også:
Påverkar endringa i prismodellen spareavtalen min?
Kan eg framleis kjøpe bruttofond (fond med returprovisjon)?
I utgangspunktet tilbyr dei fleste forvaltarane nettofond, men andelsklassane A og B i fond frå ODIN vil ikkje bli tilbydd på grunn av regulatorisk forbod mot dette.
Frå 28. mai 2021 kan du kjøpe nettofond, eller så snart eit bruttofond er konvertert til nettofond. Nokre fond vil framleis berre vere tilgjengelege i bruttofondsversjon.
Har du eit fond som skal bli bytta til eit nettofond, og dette ikkje er gjennomført enno vil du ikkje få kjøpt meir i det eksisterande fondet.
Døme: For Odin fond finn du ikkje lenger fond med bokstaven C, men tilsvarande namn med bokstaven D til slutt. Odin Aksje C er gjort om til Odin Aksje D. Dei nye namna og endringane finn du i denne oversikta.
Les meir
Kan eg framleis kjøpe bruttofond (fond med returprovisjon)?