Sammenlign bilforsikringene før du bestemmer deg. Ansvarsforsikring er lovpålagt om bilen er registrert. I tillegg kan du utvide til delkasko, kasko eller toppkasko avhengig av hvor gammel bilen din er og hvordan du bruker den.
Skal du kjøre utenlands med bilen din, anbefaler vi å ha med «grønt kort». Dette kan du bestille helt gratis.
Hvem gjelder forsikringen for?
Dekkes av Toppkasko
Dekkes av Kasko
Dekkes av Delkasko
Dekkes av Ansvar
Bilforsikringen følger bilen, og gjelder også når andre personer enn forsikringstaker sitter bak rattet.
Skal du låne bort bilen til noen under 23 år? Husk at dette må stå i forsikringsavtalen.
Trafikkforsikringsavgift
Dekkes av Toppkasko
Dekkes av Kasko
Dekkes av Delkasko
Dekkes av Ansvar
Alle som bruker bilen på veien, må betale trafikkforsikringsavgift til staten. Det er forsikringsselskapene som krever inn avgiften på vegne av staten.
Avgiften står som en egen linje i forsikringsavtalen din slik at du ser hva som er forsikringspris og hva som er avgift til staten.
Ved salg av bilen vil bilforsikringen avsluttes automatisk fra den samme dagen Statens vegvesen registrerer salgsmeldingen. Dette gjelder også hvis bilen blir registrert som vraket eller meldt stjålet.
Avregistrering av bilen
Dekkes av Toppkasko
Dekkes av Kasko
Dekkes av Delkasko
Dekkes ikke av Ansvar
Hvis du avregistrerer bilen din, vil forsikringen automatisk gå over til en lagringsforsikring, hvor du slipper å betale trafikkforsikringsavgift og for ansvarsdekningen. Prisen vil også bli lavere.
Hva dekker forsikringen?
Ansvar
Dekkes av Toppkasko
Dekkes av Kasko
Dekkes av Delkasko
Dekkes av Ansvar
Ansvarsforsikring er lovpålagt å ha når du eier et kjøretøy som brukes på veien. Den dekker skade på personer, og skader du påfører andre personers kjøretøy, eiendom og eiendeler.
Du får veihjelp ved små og store problemer, enten du er på veien eller hjemme i oppkjørselen. Bilbergeren vil forsøke å fikse problemet på stedet. Hvis det ikke går, fraktes bilen til nærmeste verksted.
Vi har avtale med SOS veihjelp, som er Nordens største på veihjelpstjenester.
Maskinskade er tilfeldig og plutselig mekanisk skade på motor, girkasse, drivverk, høyvoltsbatteri og ladeenhet. Maskinskade gjelder frem til bilen blir 10 år (maks 250.000 km).
Du velger egenandelen selv når du kjøper kasko eller toppkasko. Hvis du velger en høyere egenandel vil du få en billigere forsikringspris. Noen egenandeler er imidlertid faste.
Vi belønner deg som samler forsikringene hos oss. Du kan få inntil 15 % samlerabatt på skadeforsikringene dine. Er du i tillegg bankkunde, får du 5 % i ekstra rabatt.
Noen mindre skader kan det lønne seg å betale selv, hvis egenandelen og bonustapet blir dyrere enn reparasjonen. Er du bilforsikringskunde hos oss får du 15 % rabatt hos MPS Bilskade.
Har du forsikring hos oss fra før, må du logge inn og sjekke vilkårene som gjelder for deg.
Her kan du laste ned vilkårene som gjelder hvis du kjøper forsikring i dag.
Du kan forsikre deg mot motorhavari med toppkasko bilforsikring. Da må bilen være nyere enn 10 år og ikke ha gått lengre enn 250.000 km. Motorhavariet må være en tilfeldig og plutselig mekanisk skade.
Maskinskadedekningen kan også dekke tilfeldige og plutselige skader på girkasse, drivverk (drivaksler, mellomaksler, bakaksel), motorens og automatgirkassens elektroniske hovedstyreenhet, samt hybrid-/elbilers batteripakke. I tillegg dekkes dynamo, starter, turbo, mellomkasse og EGR-ventil.
Det er flere ting du kan gjøre for å påvirke prisen på bilforsikringen din. Her er et par tips som gjør at forsikringen blir billigere:
Jo høyere egenandel du velger, jo lavere blir prisen på forsikringen.
Jo lavere kjørelengde, jo lavere forsikringspris. Husk at du kan justere ned kjørelengden dersom du ser at du ikke kommer til å kjøre så langt som du har valgt.
Kjører du skadefritt øker du bonusen, og bilforsikringen blir billigere. Vår startbonus for førstegangskjøpere er på 60 %, eller hele 70 % hvis du øvelseskjører 2.000 km.
Har du en eldre bil som ikke er så dyr bør du vurdere å velge en billigere bilforsikring, som ansvar eller delkasko fremfor kasko eller toppkasko.
Er du over 23 år, i tillegg til at alle som skal kjøre bilen er over 23 år? Da velger du dette når du kjøper forsikring, og prisen blir lavere. Husk at du ikke trenger å justere ned alderen ved øvelseskjøring.
Bilmerket og bilmodellen påvirker også prisen en del. I følge finansavisen er det eksempelvis dyrere å forsikre en BMW i4 enn en Toyota RAV4, til tross for at BMW'en er en billigere bil enn Toyota'en. Prisen påvirkes blant annet av hvor ofte bilen får skader, og hvor dyre skadene er.
Kan jeg avskilte bil uten å levere skilt? Ja, det ikke lenger et krav om at skiltene på avregistrerte kjøretøy skal leveres inn til en trafikkstasjon. Du kan selv midlertidig avregistrere kjøretøyet på vegvesen.no når du selv ønsker. Det vil fremdeles være mulig å møte fysisk med skiltene på en trafikkstasjon hvis du ønsker det.
prøvekjøring, for eksempel i forbindelse med kjøp og salg
flytting av kjøretøy fra et sted til et annet
prøving av kjøretøy i forbindelse med reparasjon eller annet
kjøring i forbindelse med fortolling, godkjenning og registrering
Hvordan registrerer jeg en avregistrert bil? For å kunne registrere en avregistrert bil må du først ha en bilforsikring. Hvis du allerede har en lagringsforsikring på bilen din, kan logge inn til forsikringen for den bilen det gjelder og velge «Gjenoppta "dekning"».
Hvis bilen kjøres av noen under 23 år må vi få beskjed om dette, slik at det står i forsikringsavtalen for bilforsikringen. Det er større sjanse for at det skjer et uhell når fører er under 23 år og det vil påvirke prisen. Forsikringen kan bli avkortet dersom vi ikke kjenner til dette når det skjer en skade.
Ønsker du å endre, slik at personer under 23 år kan kjøre bilen din? Kontakt oss, så fikser vi det.
Øvelseskjøre? Skal dere ut å øvelseskjøre trenger dere ikke registrere fører under 23 år. Per definisjon er det den som sitter i passasjersetet (ledsager) og gir opplæring som er fører av kjøretøyet.
Mange avgjør om de ønsker å ha delkasko eller kasko på bakgrunn av alder og verdi på bilen. Har du en eldre bil med lav verdi holder det kanskje med delkasko eller ansvarsforsikring. Har du en ny og dyr bil bør du vurdere kasko eller toppkasko. Har du lån med pant i bilen er det ofte et krav til kasko som minimum.
Delkasko er en god bilforsikring, men hvis du ønsker å få dekket skader på egen bil må du oppgradere til kasko eller toppkasko. Kasko dekker i tillegg skader på egen bil som blant annet:
Nei, du trenger ikke si opp bilforsikringen, verken hvis du selger bilen eller vraker den. Når du selger bilen vil bilforsikringen avsluttes automatisk fra den samme dagen Statens vegvesen registrerer melding om eierskifte (salgsmelding) på bilen. Det samme gjelder hvis bilen blir registrert som vraket eller meldt stjålet.
Ved salg, vær oppmerksom på at den som kjøper bilen, også må kjøpe en egen bilforsikring før dere kan omregistrere bilen til ny eier. Dette er for å unngå dagsgebyret fra Trafikkforsikringsforeningen ved uforsikret registrert kjøretøy.
Hvis bilnøkkelen er stjålet eller du ikke finner den (og ikke har en reserve-bilnøkkel) må du kontakte bilforhandleren din og bestille en ny bilnøkkel. Har du en eldre bil uten avansert nøkkelteknologi, kan du også kontakte låsesmed. Husk å ha identifikasjon og eierskapsbevis for bilen din tilgjengelig.
Hva dekker nøkkelforsikringen i bilforsikringen min? Vi dekker ny bilnøkkel, programmering og omkoding hos autorisert verksted/låsesmed, for følgende typer bilforsikring.
Har du fått glasskade eller steinsprut er det ingen egenandel hvis nåværende glassrute kan repareres. Hvis glassruten må skiftes ut med en helt ny rute må du betale egenandel.
Gjelder det glasskade i vindu eller dør på bygning, se hus- eller hytteforsikringen.
Hvilket verksted skal jeg bruke? Her finner du nærmeste glassverksted. Kontakt verkstedet direkte for bestilling av time. Du kan også velge å reparere ruta på det verkstedet du selv ønsker. Verkstedet ordner alt det praktiske (skademelding og eventuell egenandel) med forsikringen.
Du kan også ringe oss på (+47 915) 02300 for bestilling av reparasjon. Du blir satt direkte over til våre samarbeidspartnere fra telefonmenyen.
Steinsprutplaster Til neste gang, husk steinsprutplaster hvis du ikke allerede bruker det.
Greit å vite
I alle våre forsikringer som har kasko, del-/minikasko, inngår reparasjon av glasskade. Reparasjon eller skifte av rute går ikke utover bonus du har opptjent.
Har du fylt bensin på en dieselbil, er du ikke alene. Det er mindre vanlig at diesel fylles på en bensinbil, da dieselpistolen vanligvis ikke passer inn i påfyllingshullet til en bensinbil. Uansett, så hjelper vi deg.
Hva gjør jeg nå? Det viktigste er å ikke å starte bilen, så du unngår at drivstoffet som er fylt feil når frem til motoren. Ring oss på (+47 915 02300) få fort du har lest dette, så sender vi veihjelp. Bilbergeren kan vanligvis både tømme og rense tanken din på stedet, så lenge du ikke startet motoren.
Hva hvis jeg må flytte bilen? Er du nødt til å flytte bilen bort fra pumpene, vri kun om tenningen til første hakk, slik at du får løsnet rattlåsen. Det er viktig at du ikke starter motoren, for da vil drivstoffet gå inn i motoren. Har bilen nøkkelfri start, må du finne ut hvordan du får frigjort rattlåsen uten å starte bilen. Vanligvis kan du trykke på startknappen uten å holde inne bremsen, eller sjekk instruksjonsboken for å frigjøre rattlåsen. Få hjelp til å dytte bilen til et trygt sted.
Er jeg dekket av forsikringen?
Delkasko: Dekker veihjelp, inkludert tømming og rens tanken hvis bilbergeren kan utføre dette på stedet.
Kasko/toppkasko: Dekker i tillegg feilfylling hvis motoren har blitt startet, samt leiebil (hvis du har dette inkludert i forsikringsavtalen). Ved verkstedbesøk grunnet feilfylling av drivstoff, må du betale egenandel og du mister bonus, men kun hvis du bruker forsikringen. Ofte er reparasjonskostnaden lavere enn egenandelen..
Kontakt oss så hjelper vi deg med med både veihjelp, verksted og leiebil.
Plasser bilen slik at den ikke skaper farlige situasjoner i trafikken.
Sett på varsellys. Ta på deg refleksvest.
Sett ut varseltrekant.
2. Ring oss og bestill veihjelp
Vi ordner med veihjelp eller hvis du trenger øyeblikkelig og praktisk hjelp. Egenandelen ved veihjelp er 500 kroner, med mindre noe annet fremkommer i forsikringsbeviset ditt.
Du kan ringe oss ved små og store problemer du har på veien.
Vi har åpent 24 timer i døgnet. Ring oss på (+47) 915 02300
3. Ta vare på kvitteringer
Ta vare på kvitteringer og dokumentasjon for eventuelle ekstrautgifter du har hatt i sammenheng med havariet.
4. Hva skjer etterpå?
Kontakt oss og vi hjelper deg med erstatning. Ofte kan vi avklare saken direkte på telefon.
Når du bestiller veihjelp digitalt tar det som regel kortere tid å få hjelp, da du slipper å stå i en eventuell telefonkø. I tillegg får vi lettere innhentet opplysninger om blant annet posisjonen til kjøretøyet ditt.
3. Mens du venter Etter du har bestilt veihjelp vil du motta en SMS med bekreftelse om at bilberger er på vei, med informasjon om telefonnummeret til bilbergeren, forventet ankomsttid og mulighet for å følge med på bergingsbilen underveis.
Kjedelig å vente på veihjelp? Bruk tiden på å sjekke om du er riktig forsikret. Velg din livsfase og se hva andre i samme situasjon har valgt.
4. Når veihjelpen ankommer Bilbergingsselskapet vil forsøke å fikse bilen din på stedet. Hvis det ikke går, frakter de bilen til nærmeste verksted (eller bensinstasjon/ladestasjon hvis du er tom for drivstoff). Hvis bilen må på verksted, må du melde skade på kjøretøyet så raskt som mulig.
5. Ta vare på kvitteringer Ta vare på kvitteringer og dokumentasjon for eventuelle ekstrautgifter du har hatt i sammenheng med bilbergingen. Du kan søke om refusjon av billigste transport hjem. Hvis du brukt en annen veihjelpstjeneste enn vår samarbeidspartner SOS veihjelp, må du legge ut for hele regningen selv. Du får dette refundert minus egenandel, når du melder sak hos Fremtind.
Prisen på veihjelp er egenandelen, som er 750 kroner, med mindre det står noe annet i forsikringsbeviset ditt. Veihjelp er inkludert hvis du har delkasko, kasko eller toppkasko, i hele Europa. Hvis du kun har ansvarsforsikring på kjøretøyet, må du betale full pris for veihjelp (med mindre du er dekket av medlemskap eller annen type forsikring).
Har du kasko (med leiebil som tilvalg) eller toppkasko får du også leiebil, hvis du skulle trenge det i sammenheng med veihjelpen og reparasjon.
Hva kan jeg få hjelp med?
Du får veihjelp ved små og store problemer, enten du er på veien eller hjemme i oppkjørselen – hele døgnet, hele året. Bilbergeren vil forsøke å fikse problemet på stedet. Hvis det ikke går, frakter de bilen til nærmeste verksted (eller bensinstasjon/ladestasjon hvis du er tom for drivstoff). Du får hjelp ved for eksempel:
Vi har avtale med SOS veihjelp, som er Nordens største på veihjelpstjenester. De hjelper deg enten det gjelder bil, motorsykkel eller lastebil.
Veihjelpsbevis
Tidligere trengte du et veihjelpsbevis for å vise bilbergeren at veihjelpen var dekket av forsikringen. Nå skjer alt automatisk når du oppgir registreringsnummeret på kjøretøyet til bilbergeren.
Skriv ned hva som har skjedd, hvor og når. Ta gjerne bilder av skaden(e).
Om du har skadet et kjøretøy hvor eieren ikke er tilstede – legg igjen kontaktinformasjonen din eller kontakt eieren direkte ved å finne kjøretøyets eier.
Er det flere involverte anbefaler vi dere å fylle ut skademeldingsskjema sammen, da det kan være avgjørende for å avklare ansvaret.
Hvis motparten er skyld i skaden? Har du kasko/toppkasko, vil Fremtind håndtere saken for deg og kreve refusjon fra motpartens forsikringsselskap. Har du ansvarsforsikring eller delkasko, vil motpartens selskap håndtere skaden. I noen tilfeller må ansvaret avklares først.
4. Hva skjer etterpå? Du kan følge status på skadesaken din ved å logge inn til «mine skadesaker». Der kan du også laste opp vedlegg, bilder og dokumentasjon, sende meldinger, samt finne navn og kontakinformasjon til din skadebehandler.
Veihjelp og leiebil
I våre forsikringer som har kasko i navnet, inngår veihjelp i Norge og i Europa. Med kasko og toppkasko kan leiebil også være inkludert.
Bonus på bilforsikringen kan kun arves eller deles mellom gifte, samboere og partnere. Det vil si at barn ikke kan arve bonusen til sine foreldre. Hos oss er startbonusen også den høyeste i markedet - på 60 %. Les mer om reglene for bilforsikring og bonus.
Hvis du skulle være uheldig å kjøre på et dyr, vil personskader alltid bli dekket av bilforsikringen. Har du fått skader på egen bil, må du ha minimum kasko eller toppkasko bilforsikring for å være dekket for skadene etter viltpåkjørsel. Ansvarsforsikring eller delkasko vil ikke dekke skader på egen bil. Hvis du har delkasko eller bedre vil forsikringen dekke veihjelp.
Har du kjørt på et dyr?
Vær trygg Hvis du har kjørt på et dyr, er det viktig å handle raskt og sikkert. Sett på varsellys, plasser bilen på en måte som ikke skaper farlige situasjoner i trafikken, og ta på deg en refleksvest. Sett også ut en varseltrekant. Kontakt nødhjelp først, hvis det har skjedd en alvorlig ulykke.
Varsle politiet og viltnemda Meld fra til politiet på tlf 02800 hvis du har kjørt på og skadet et dyr. Politiet vil varsle viltnemda, som er ansvarlige for å ta seg av skadde eller døde dyr. Husk også å merke hvor du er og hvor dyret forsvant, for eksempel ved å sette opp midlertidige merker eller ta bilder av området.
Ring oss og få veihjelp Hvis du har problemer med bilen etter viltpåkjørselen, kan du ringe oss på tlf (+47 915) 02300 for veihjelp. Vi hjelper deg hele døgnet.
Det er viktig å melde fra om viltpåkjørsel fordi dyret kan være skadet eller må avlives. Du vil ikke få bonustap, hvis viltpåkjørselen meldes til politiet eller viltnemnda. Egenandelen vil også bli redusert med opptil 2.000 kroner.
Er skiltet ditt stjålet eller blitt borte/mistet må du melde ifra til politiet og Statens vegvesen, før du kan bestille nye skilt digitalt eller på en trafikkstasjon. Nye skilt koster ca 60 kroner per skilt.
Skader på bilen dekkes av bilforsikringen som utleieselskapet har på bilen. Ved tyveri eller skade på leiebilen, blir du som regel bedt om å betale en egenandel til leiebilselskapet. Denne egenandelen dekker reiseforsikringen din. Det betaler selv ingen egenandel ved bruk av helårs reiseforsikringen.
Så hvis du har vår reiseforsikringen kan du alltid takke nei til egenandelsforsikring hos bilutleieselskapet når du leier bil i utlandet. Egenandelsforsikringen gjelder også her i Norge, så lenge det ikke gjelder:
Egenandel ved skade på helårsleid bil, leasingbil eller bil via bilpool.
Leiebil leid i forbindelse med flytting eller hjemkjøring av varer.
Leiebil du har som følge av at egen bil er på verksted.
Egen bil: Bilforsikringen vår gjelder også på reise i utlandet.
Leiebil: Her gjelder utleieselskapets forsikring. Følg godt med når du inngår leiekontrakten. Har du reiseforsikring har du egenandelsforsikring på leiebilen hvis det skulle skje noe.
Hva gjør jeg ved tyveri og innbrudd i utlandet?
Anmeld tyveri, innbrudd og hærverk på en politistasjon.
Noter ned navn og telefonnummer på eventuelle vitner.
Dokumenter det som har skjedd, hva som er stjålet og hvor det skjedde.
Egen bil: Innbrudd og tyveri fra egen bil meldes til oss. Kontakt oss gjerne for praktisk og umiddelbar hjelp, ellers kan du vente til du kommer hjem.
Leiebil: Ring nummeret som er oppgitt i leiekontrakten. For skade på leiebil gjelder forsikringen som følger bilen. Egenandelen dekkes gjennom reiseforsikringen. Private gjenstander dekkes også av reiseforsikringen.
Veihjelp i utlandet
Egen bil: Vi hjelper deg med veihjelp uansett hvor du er i Europa.
Leiebil: Ring nummeret du har fått oppgitt i leiekontrakten.
Tips med bil i utlandet
Før du reiser, sjekk hva du trenger av ID for å kjøre i landet og gjeldene trafikkregler. De kan variere mye fra reglene i Norge. I enkelte land trenger du Grønt kort.
Husk også fysisk førerkort – utleieselskapene godtar ikke digitalt førerkort.
Når bilen kondemneres avregistrerer du bilen på vegvesen.no, eller leverer bilskiltene inn til trafikkstasjonen. Forsikringen på bilen avsluttes automatisk fra den dagen Statens Vegvesen registrerer melding om eierskifte eller kondemnert bil.
Med toppkasko får du ny bil ved totalskade på bil som er inntil 3 år gammel. Er bilen under 3 år gammel får du ny bil inntil bilen er kjørt 100.000 km.
Med kasko får du ny bil ved totalskade på bil som er inntil 1 år gammel. Er bilen under 1 år gammel får du ny bil inntil bilen er kjørt 15.000 km.
Ved erstatning på totalskadet bil som er eldre enn dette, får du som utgangspunkt markedspris på bilen. Les mer om totalskadegaranti
Hva er grønt kort?
Hvis du skal ha med deg bilen til utlandet, anbefaler vi at du har med deg Grønt kort. Grønt kort er et internasjonalt forsikringsbevis som viser at du har gyldig ansvarsforsikring på bilen.
Hvilke land krever grønt kort?
Du kan kjøre i store deler av Europa uten Grønt kort, men vi anbefaler å ta med Grønt kort til alle land utenfor Norden. De fleste trafikksituasjoner i utlandet løser seg lettere ved bruk av Grønt kort. Det er likevel ikke alle land i lista over vi utsteder Grønt kort for, på grunn av for høy risiko. Andre land krever grenseforsikring eller har egne regler for campingvogn og tilhenger.
Spesielt for Russland og Belarus Vi utsteder ikke lengre Grønt kort med dekning i Russland og Belarus.
Spesielt for Tyskland Tyskland krever Grønt kort for campingvogn og tilhenger. Årsaken til dette er at Tyskland har innført selvstendig ansvarforsikring for tilhenger og campingvogn.
Spesielt for Kosovo Dette landet er ikke med i Grønt kort-samarbeidet og ved kjøring inn over grensene, må grenseforsikring kjøpes.
Bestille grønt kort
Grønt kort kan du enten få tilsendt på e-post (og printe ut selv) eller bestille, ved å logge deg inn i «mine forsikringer». Der finner du både informasjon og bestillingsskjema. Kortet er gyldig i 3 måneder.
1. Tenk på sikkerheten først Sett på varsellys. Ta på deg refleksvest. Sett ut varseltrekant.
Ved personskade: Ring ambulanse 113
2. Dokumenter hendelsen Hvis andre kjøretøy er involvert i hendelsen:
Noter navn og telefonnummer til eventuelle vitner.
Ta gjerne bilder av skaden og kollisjonsstedet.
Fyll ut skademeldingsskjema. Konsentrer dere om hva som har skjedd, ikke hvem som har skyld. Hvis du ikke har skadeskjemaet i bilen, beskriv og tegn så nøyaktig som mulig hva som har skjedd og noter all kontaktinformasjon.
Ved konflikter tilkall politiet på 02800.
Er du uenig i hva som kommer frem i skademeldingen, merk og beskriv dette i punkt 14.
3. Bestill veihjelp og meld skade Ring oss og bestill veihjelp på 915 02300 eller bestill det digitalt. Du får tilbud om leiebil hvis forsikringen din dekker det.
4. Hva skjer etterpå? Du kan følge status på skadesaken din ved å logge inn til «Mine skadesaker». Der kan du også laste opp vedlegg, bilder og dokumentasjon, sende meldinger, samt finne navn og telefonnummeret til din skadebehandler.
Veihjelp og leiebil
I våre forsikringer som har kasko i navnet, inngår veihjelp i Norge og i Europa. Med kasko og toppkasko kan leiebil også være inkludert.
Det er påbudt å ha refleksvest og varseltrekant i bilen. I tillegg er det lurt å ha skademeldingsskjema, lommelykt, penn og papir.
*Tusen takk til alle våre kunder! Vi ble kundefavoritt 2023 og er samlet sett blant Norges beste på skadeoppgjør ifølge Bytt.no. Vårt forsikringsselskap Fremtind kommer best ut på både skadeoppgjør, kundeservice og kundetilfredshet for en rekke forsikringer, blant 21 andre forsikringsselskap.
Du kjøper forsikringen din hos SpareBank 1, og den dagen du må bruke den, kontakter du forsikringsselskapet vårt Fremtind Forsikring.
Sammenlign priser
Du kan sammenligne våre priser med priser fra andre selskaper på Finansportalen.no
{
"EMAIL_FIELD_ERROR": "Skriv inn en gyldig e-postadresse.",
"CHECKBOX_ERROR": "",
"CHECKBOX_GROUP_ERROR": "Velg minst et av alternativene",
"DROPDOWN_ERROR": "Gjør et valg i nedtrekkslisten.",
"DATE_TO_FROM_ERROR": "Ugyldig dato (eksempel på gyldig dato 31.12.2016).",
"RADIO_ERROR": "Velg et alternativ.",
"POSTAL_CODE_ERROR": "Skriv inn et gyldig postnummer (4 siffer).",
"TEXT_FIELD_ERROR": "Feltet må fylles ut.",
"TEXT_FIELD_CONTENTS_ERROR": "Ugyldig verdi.",
"ACCOUNT_FIELD_ERROR": "Skriv inn et gyldig kontonummer (11 siffer).",
"ORGANISATION_FIELD_ERROR": "Skriv inn et gyldig organisasjonsnummer (9 siffer).",
"SSN_ERROR": "Skriv inn et gyldig fødselsnummer (11 siffer).",
"PHONE_ERROR": "Skriv inn et gyldig telefonnummer (8 siffer).",
"MOBILE_PHONE_NO_ERROR": "Skriv inn et gyldig norsk mobilnummer (8 siffer)",
"SEARCH_ALLE": "Alle",
"MORE_INFO": "Vis mer informasjon",
"RESULT_TYPE_BANK": "Bankkontor",
"RESULT_TYPE_ADVISOR": "Rådgiver",
"VIEW_IN_MAP": "Vis i kart",
"BEFORE_COUNT_TEXT": "Du har",
"AFTER_COUNT_TEXT": "oppgave som venter på deg",
"AFTER_COUNT_TEXT_PLURAL": "oppgaver som venter på deg",
"MINE_OPPGAVER_LINK_TEXT": "Sjekk mine oppgaver",
"MINE_OPPGAVER_CLOSE_TEXT": "Ikke nå",
"MINE_OPPGAVER_COUNT_TEXT": "en",
"FORM_ERROR_LABEL":"Feil i skjema
",
"FORM_SUCCESS_LABEL":"Takk for din henvendelse",
"TEXT_FIELD_LENGTH_ERROR":"TEXT_FIELD_LENGTH_ERROR",
"TEXTAREA_FIELD_LENGTH_ERROR":"Maks 2000 tegn",
"NUMBER_ERROR": "Du kan kun skrive inn tall.",
"SEC_BLOCKER_DROPDOWN_DEFAULT": "Velg land",
"GLOBAL_SEARCH_NO_RESULT_TEXT": "Ingen treff på",
"GLOBAL_SEARCH_FACET_LABEL": "Vis treff for",
"MODAL_CLOSE": "Lukk",
"SEND_TO_BANK_BEFORE_INFO_TEXT": "Vil du komme rett til",
"SEND_TO_BANK_AFTER_INFO_TEXT": "neste gang?",
"SEND_TO_BANK_NEXT_BUTTON_TEXT": "Ja, husk banken min",
"SEND_TO_BANK_CANCEL_BUTTON_TEXT": "Nei, ikke nå",
"SEND_TO_BANK_NEXT_DISCLAMER_TEXT": "For at du skal slippe å velge bank hver gang, bruker vi funksjonelle informasjonskapsler som lagrer hvordan du bruker nettsidene og hvilke innstillinger du har gjort."
}