Bobilforsikring
Vår bobilforsikring gjør det enkelt å gå over på lagringsforsikring hvis du ikke bruker bobilen hele året. I tillegg får du feriegaranti hvis noe skulle skje på ferien.
Vår bobilforsikring gjør det enkelt å gå over på lagringsforsikring hvis du ikke bruker bobilen hele året. I tillegg får du feriegaranti hvis noe skulle skje på ferien.
Du kan velge mellom 4 typer bobilforsikringer. Dekningene avhenger av hvilken type bobilforsikring du velger. Ansvarsforsikring må alle ha. I tillegg kan du utvide forsikringen til å dekke flere typer skader.
Oversikten er veiledende. Se vilkår for detaljer.
Om forsikringen | ||
---|---|---|
Hvor gjelder forsikringen? | Dekkes av Toppkasko | |
Hvem gjelder forsikringen for? | Dekkes av Toppkasko | |
Trafikkforsikringsavgift | Dekkes av Toppkasko | |
Salg av bobilen | Dekkes av Toppkasko | |
Avregistrering av bobilen | Dekkes av Toppkasko | |
Hva dekker forsikringen? | ||
Ansvar | Dekkes av Toppkasko | |
Rettshjelp | Dekkes av Toppkasko | |
Fører- og passasjerulykke | Dekkes av Toppkasko | |
Brann, tyveri og hærverk | Dekkes av Toppkasko | |
Veihjelp | Dekkes av Toppkasko | |
Steinsprut og glasskade | Dekkes av Toppkasko | |
Spikertelt/fortelt og tilleggsutstyr | Dekkes av Toppkasko | |
Ting i bobilen | Dekkes av Toppkasko | |
Skade på egen bobil | Dekkes av Toppkasko | |
Ny bobil ved totalskade | Dekkes av Toppkasko | |
Leiebil | Dekkes av Toppkasko | |
Feriegaranti | Dekkes av Toppkasko | |
Bilnøkkel | Dekkes av Toppkasko | |
Parkeringsskade uten bonustap | Dekkes av Toppkasko | |
Maskinskade | Dekkes av Toppkasko | |
Fuktskader | Dekkes av Toppkasko | |
Egenandeler | ||
Velg egenandel selv | Dekkes av Toppkasko | |
Rabatter og bonus | ||
Bonus | ||
Samlerabatt | ||
Småskader |
Hvis du skulle være uheldig å få skade på bobilen etter påbegynt ferie, erstattes utgifter til alternativ overnatting med inntil kr 1.500 per dag.
Erstatningen gjelder for restrerende antall dager av planlagt ferie (maks 14 dager).
Har du forsikring på bobilen din hos oss fra før, må du logge inn og sjekke vilkårene som gjelder for deg.
Her kan du laste ned vilkårene som gjelder hvis du kjøper forsikring i dag.
Har du hatt uhell eller skade på bobilen?
Toppkasko bobilforsikring dekker alle typer uforutsette fuktskader som følge av fukt i tak, vegger og gulv for opptil 15 år gammel bobil. Du må ha godkjent årlig fuktkontroll fra en caravanforhandler autorisert av Norges Caravanbransjeforbund.
Forebygg fuktskader i campingvogn og bobil
Årlig fuktkontroll
Det er viktig å gjennomføre årlig fuktkontroll, for å opprettholde garantien og oppdage fukt tidlig. Det er vanlig at fuktkontrollen må tas årlig innen 30 dager før eller etter registreringsdatoen. Er campingvogna/bobilen registrert 1. juni, må fukttesten tas mellom 1. mai og 30. juli.
Fuktgaranti
Kjenn til fuktgarantien på campingvogna/bobilen din. Den kan variere fra 5 til 12 år. Følg garantibetingelsene for å sikre en gyldig garanti. Dokumentasjon på årlige utførte fuktkontroller er avgjørende.
Fuktsensorer
Vurder å installere en fuktsensor, som for eksempel Avara Moist, for kontinuerlig overvåking av fuktighet og tidlig varsling ved lekkasjer. Dette kan bidra til å oppdage fuktproblemer mellom de årlige fuktkontrollene og minimere eventuelle fuktskader.
Egenkontroll
Utfør jevnlig egenkontroll ved å sjekke utsatte områder som rundt luker, bak gardiner, i hjørner foran og bak, og i bagasjerommet. Oppdager du fukt, bør du få dette sjekket av en fagperson for å forhindre ytterlige skader.
Se også:
Hva er grønt kort?
Hvis du skal ha med deg bilen til utlandet, anbefaler vi at du har med deg Grønt kort. Grønt kort er et internasjonalt forsikringsbevis som viser at du har gyldig ansvarsforsikring på bilen.
Hvilke land krever grønt kort?
Du kan kjøre i store deler av Europa uten Grønt kort, men vi anbefaler å ta med Grønt kort til alle land utenfor Norden. De fleste trafikksituasjoner i utlandet løser seg lettere ved bruk av Grønt kort. Det er likevel ikke alle land i lista over vi utsteder Grønt kort for, på grunn av for høy risiko. Andre land krever grenseforsikring eller har egne regler for campingvogn og tilhenger.
Spesielt for Russland og Belarus
Vi utsteder ikke lengre Grønt kort med dekning i Russland og Belarus.
Spesielt for Tyskland
Tyskland krever Grønt kort for campingvogn og tilhenger. Årsaken til dette er at Tyskland har innført selvstendig ansvarforsikring for tilhenger og campingvogn.
Spesielt for Kosovo
Dette landet er ikke med i Grønt kort-samarbeidet og ved kjøring inn over grensene, må grenseforsikring kjøpes.
Bestille grønt kort
Grønt kort kan du enten få tilsendt på e-post (og printe ut selv) eller bestille, ved å logge deg inn i «mine forsikringer». Der finner du både informasjon og bestillingsskjema. Kortet er gyldig i 3 måneder.
Les også:
Dekker reiseforsikring leiebil i utlandet?
Hva er forsikringsbevis?
Mottatt månedlig faktura kan være produsert før bilforsikringen er avsluttet hos oss. Det som er fakturert for mye trekkes fra på neste månedlige faktura.
Ved akutt sykdom, alvorlige ulykker eller behov for hjemreise når du er i utlandet, kan du kontakte alarmsentralen SOS International på telefon +47 22 96 50 45 eller sos@health.sos.eu. De samarbeider med godkjente leger og sykehus over hele verden, og hjelper deg der du er.
1. Vær trygg
2. Ring oss og bestill veihjelp
Vi ordner med veihjelp eller hvis du trenger øyeblikkelig og praktisk hjelp. Egenandelen ved veihjelp er 500 kroner, med mindre noe annet fremkommer i forsikringsbeviset ditt.
Du kan ringe oss ved små og store problemer du har på veien.
Vi har åpent 24 timer i døgnet. Ring oss på (+47) 915 02300
3. Ta vare på kvitteringer
Ta vare på kvitteringer og dokumentasjon for eventuelle ekstrautgifter du har hatt i sammenheng med havariet.
4. Hva skjer etterpå?
Kontakt oss og vi hjelper deg med erstatning. Ofte kan vi avklare saken direkte på telefon.
Når du bestiller veihjelp digitalt tar det som regel kortere tid å få hjelp, da du slipper å stå i en eventuell telefonkø. I tillegg får vi lettere innhentet opplysninger om blant annet posisjonen til kjøretøyet ditt.
3. Mens du venter
Etter du har bestilt veihjelp vil du motta en SMS med bekreftelse om at bilberger er på vei, med informasjon om telefonnummeret til bilbergeren, forventet ankomsttid og mulighet for å følge med på bergingsbilen underveis.
Kjedelig å vente på veihjelp?
Bruk tiden på å sjekke om du er riktig forsikret. Velg din livsfase og se hva andre i samme situasjon har valgt.
4. Når veihjelpen ankommer
Bilbergingsselskapet vil forsøke å fikse bilen din på stedet. Hvis det ikke går, frakter de bilen til nærmeste verksted (eller bensinstasjon/ladestasjon hvis du er tom for drivstoff). Hvis bilen må på verksted, må du melde skade på kjøretøyet så raskt som mulig.
5. Ta vare på kvitteringer
Ta vare på kvitteringer og dokumentasjon for eventuelle ekstrautgifter du har hatt i sammenheng med bilbergingen. Du kan søke om refusjon av billigste transport hjem. Hvis du brukt en annen veihjelpstjeneste enn vår samarbeidspartner SOS veihjelp, må du legge ut for hele regningen selv. Du får dette refundert minus egenandel, når du melder sak hos Fremtind.
Kontakt Fremtind Forsikring og de hjelper deg med erstatning. Ofte kan de avklare saken direkte på telefon.
Hva koster veihjelp og bilberging?
Prisen på veihjelp er egenandelen, som er 750 kroner, med mindre det står noe annet i forsikringsbeviset ditt. Veihjelp er inkludert hvis du har delkasko, kasko eller toppkasko, i hele Europa. Hvis du kun har ansvarsforsikring på kjøretøyet, må du betale full pris for veihjelp (med mindre du er dekket av medlemskap eller annen type forsikring).
Det er ikke bonustap ved veihjelp og bilberging.
Har du kasko (med leiebil som tilvalg) eller toppkasko får du også leiebil, hvis du skulle trenge det i sammenheng med veihjelpen og reparasjon.
Hva kan jeg få hjelp med?
Du får veihjelp ved små og store problemer, enten du er på veien eller hjemme i oppkjørselen – hele døgnet, hele året. Bilbergeren vil forsøke å fikse problemet på stedet. Hvis det ikke går, frakter de bilen til nærmeste verksted (eller bensinstasjon/ladestasjon hvis du er tom for drivstoff). Du får hjelp ved for eksempel:
Vi har avtale med SOS veihjelp, som er Nordens største på veihjelpstjenester. De hjelper deg enten det gjelder bil, motorsykkel eller lastebil.
Skademeldingsskjemaet for bil/motorvogn kan du raskest få tak i hos de fleste bilforhandlere og bensinstasjoner. Du kan også laste det ned eller bestille gratis skademeldingsskjema.
Har du hatt uhell eller skade på kjøretøyet?
Blir du syk eller skadet på ferie i utlandet, er det viktig at du tar kontakt med vår alarmsentral SOS International eller ringer deres døgnåpne telefon:
De vil hjelpe deg med å finne nærmeste godkjente sykehus eller legekontor og sørge for at du får riktig og nødvendig behandling. De hjelper deg med alt fra syke barn og matforgiftning til brukket bein. I tillegg vil de ta seg av alt det praktiske.
På sykehuset/legekontoret
Hvis du blir bedt om å vise frem reiseforsikringsbeviset/reisekortet ditt, finner du dette i mine forsikringer, mobilbanken/nettbanken eller LOfavør-appen, under reiseforsikring. Har du reiseforsikringen som er inkludert i kredittkortet finner du dette i mobilbanken/nettbanken under kredittkort > fordeler > reisefordeler.
Husk å ta vare på kvitteringene hvis du betaler for lege, medisin eller transport. Du vil trenge dette når du skal bruke forsikringen.
Hvis du blir lagt inn på sykehus dekker vi også feriedagene du eventuelt mister. Dette gjelder også hvis en lege ber deg holde sengen på hotellet i minst tre dager. Husk da å få en bekreftelse fra legen som behandlet deg om hvor lenge du er bedt om å være sengeliggende. Legeerklæringen får du enten fra lege på stedet eller via en videokonsultasjon. Husk at du må kontakte legen når det skjer, og ikke i etterkant av sykdom eller skade.
Vært syk på reise?
Hvis du ble syk eller skadet på en reise du allerede har startet på eller gjennomført, får du veiledning i skjema for sykdom eller skade på reise. Har du allerede vært i kontakt med SOS International? Da har vi allerede opprettet en sak for deg. Da kan du sjekke status på din skadesak hos Fremtind.
Det er viktig at du kontakter lege på stedet og får en legeerklæring for å få dekket:
Utgifter som medisiner, legehonorarer, transportutgifter og lignende kan du vente med å melde inn til du er hjemme igjen. Husk å ta vare på kvitteringer.
Syk før reise?
Hvis det gjelder en reise du har bestilt og ikke kan gjennomføre likevel, får du veiledning i skjemaet for avbestilling.
Skal du ut å reise, og har en kronisk lidelse eller en eksisterende sykdom eller skade og lurer på om reiseforsikringen dekker kostnadene? – få gratis medisinsk rådgivning hos SOS International før du reiser.
*Tusen takk til alle våre kunder! Vi ble kundefavoritt 2023 og er samlet sett blant Norges beste på skadeoppgjør ifølge Bytt.no. Vårt forsikringsselskap Fremtind kommer best ut på både skadeoppgjør, kundeservice og kundetilfredshet for en rekke forsikringer, blant 21 andre forsikringsselskap.
Les om våre best i test-utmerkelser
Du kjøper forsikringen din hos SpareBank 1, og den dagen du må bruke den, kontakter du forsikringsselskapet vårt Fremtind Forsikring.