Dekker tingene du har i hjemmet, samt sykkel og barnevogn i Norden.
LOfavør Innboforsikring
LOfavør Innboforsikring
Visste du at du allerede har Norges beste innboforsikring som en del av medlemskapet ditt? LOfavør Innboforsikring har ingen øvre forsikringssum. Det betyr at du får erstatning for alle tingene du har.
Det er lurt å ta bilder av alle rom og verdifulle ting som møbler, smykker og klokker. Hvis noe skulle bli stjålet eller skadet, er det lettere for deg å huske det som er blitt borte. Da er du også sikrere på å få tilbake tilsvarende ting som det du hadde.
Egenandel
Egenandelen er den summen du må betale selv hvis du bruker forsikringen, og du kan velge hvor stor egenandel du vil ha. Velg mellom fem summer fra 2.000 til 15.000 kroner. Jo høyere egenandel du velger, jo billigere blir innboforsikringen.
Har du allerede innboforsikring? Du kan du sjekke hva din egenandel er ved å logge inn til mine forsikringer eller se under "Innboforsikring" i mobilbanken/nettbanken.
Innboforsikringskalkulator
Ønsker du å få pris før du kjøper forsikring? Sjekk prisen først med vår innboforsikringskalkulator.
Ja, standard innboforsikring dekker både tyveri og skader på mobil, pc og nettbrett. For å også være sikret mot uhellsskader i og utenfor boligen din, må du ha topp innboforsikring eller LOfavør innboforsikring.
Standard innboforsikring Denne dekker som hovedregel tingene dine ved brann, tyveri og vannskade.
Topp innboforsikring/LOfavør innboforsikring Denne dekker i tillegg fysisk skade på tingene dine hvis du har hatt uhell/uflaks.
Når du tenker på å bruke innboforsikringen på mobil, pc eller nettbrett, er det lurt å sjekke at det lønner seg med tanke på hva du har i egenandel og eventuelle aldersfradrag.
Verdisakforsikring Denne dekker i tillegg mistet mobil. En egen mobilforsikring gjelder i hele verden, for flere hendelser enn innbo- og reiseforsikringen, og har lavere egenandel.
Har du enebolig, tomannsbolig eller rekkehus får du erstattet ting du har i garasjen. Bor du i leilighet dekkes tyveri og hærverk i loft- og kjellerboder med inntil 100.000 kroner hvis du har standard innboforsikring og inntil 200.000 kroner hvis du har topp innboforsikring. Har du felles garasje får du ikke erstattet tingene du har der.
For å endre adressen på innboforsikringen din, kan du logge inn i mine forsikringer, mobilbanken eller nettbanken og velge "Innboforsikring" under "Mine forsikringer". Der vil du finne linken til "Endre adresse". Dersom innboforsikringen din nærmer seg hovedforfall, vil det ikke være mulig å endre denne selv. Da må du ta kontakt med oss, så hjelper vi deg.
Vi anbefaler at du venter med å endre adressen til etter du har flyttet til ny bolig og meldt dette til folkeregisteret. I flytteperioden dekker innboforsikringen både ny og gammel adresse.
Har du LOfavør Innboforsikring slipper du å endre adresse. Denne følger din folkeregistrert adresse.
Trenger du hjelp er det bare å ta kontakt med oss. Du kan både ringe oss, chatte, skrive til oss eller avtale et møte med en forsikringsrådgiver i banken.
Har du innboforsikring hos et annet forsikringsselskap?
Både i standard og topp innboforsikring inngår det en ansvarsforsikring (privatansvar). Denne dekningen kan gjelde hvis du eller andre i husstanden får et rettslig erstatningsansvar for skade (innenfor Norden). Ansvarsforsikringen kan for eksempel dekke ansvaret hvis:
Barnet ditt skader naboens bil*.
Du sykler* til jobb, og bulker borti en bil.
Det er vind, og trampolinen din blåser inn i naboens hus.
Har det skjedd en skade? Ansvarforsikringen dekker mye, men den dekker ikke alt. Det betyr blant annet at hvis du ikke er juridisk erstatningsansvarlig etter en skade, så dekker heller ikke forsikringen kravet fra den andre parten. Den dekker heller ikke ansvar ved skade ovenfor egen familie, eller skade ved bruk av motorkjøretøy (men unntak av noen mindre kjøretøy). Se fullstendige vilkår for detaljer.
*Det skal veldig mye til før barn under 12 år blir erstatningsansvarlig. Sykkel inkluderer både el-sykkel og vanlig sykkel. Båter inntil 14 fot og 10 hk.
Nei, innboforsikringen du har for hjemmet ditt gjelder bare for boligen din. Har du hytte eller fritidsbolig må du ha en egen innboforsikring for denne for å få dekket tingene du har der. Les om hva som er dekket i innboforsikringen.
Sykkelen din kan være dekket både av innboforsikringen og reiseforsikringen. Hvis sykkelen blir stjålet i Norden er det innboforsikringen som gjelder. Da får du tilbake inntil 40.000 kroner for sykkelen, og det samme gjelder for tilhenger til sykkel og barnevogn. Egenandelen ved tyveri av sykkel registrert i FG-godkjent sykkelregister er 2.000. Er ikke sykkelen registrert er egenandelen 4.000.
Hvis sykkelen blir stjålet utenfor kommunen du bor i, jobber i eller studerer i, er den dekket av reiseforsikringen. Det er ingen egenandel ved bruk av reiseforsikringen.
Har du en ekstra dyr sykkel bør du vurdere en egen sykkelforsikring.
Dobbel forsikring betyr at du har to av samme forsikring. Mange er dobbeltforsikret uten at de er klare over det. Verken forsikringsselskapene eller forsikringsformidlere kan heller ikke vite dette, da denne informasjonen ikke deles dem imellom.
Ved dobbel forsikring på skadeforsikringene dine vil du aldri få dobbel utbetaling ved skade. Mens ved dobbel forsikring på personforsikringene er utbetalingene annerledes. Du kan for eksempel ha to livsforsikringer (eller flere), og alle sammen vil utbetales ved dødsfall, i henhold til vilkårene.
Dekket av andre i familien Mange er forsikret via ektefelle eller samboer uten at de er klare over det. Både innboforsikringen og reiseforsikringen kan utvides til å gjelde hele familien.
Dekket av arbeidsgiver Selvom det vanligste er å ha personalforsikringer via arbeidsgiver, kan du også være dekket av arbeidsgivers reiseforsikring. Denne kan også dekke hele den ansattes familie hvis arbeidsgiver har valgt dette.
Dekket av andre forsikringer Mange får tilbud om å kjøpe spesialforsikringer som for eksempel leiebilforsikring, idiotforsikring, skjermforsikring eller forsikring mot id-tyveri. Veldig mange har allerede disse dekningene inkludert i innbo- eller reiseforsikringen sin. Se hvilke forsikringer du ikke trenger.
Hva kan jeg gjøre? Mistenker du at du er dobbeltforsikret, anbefaler vi deg kartlegge alle forsikringene dine.
Sjekk om du er forsikret via medlemskap i forening eller forbund.
Hør med arbeidsgiver om hvilke personalforsikringer du er dekket av.
Snakk med ektefelle/samboer om hvilke forsikringer hen har (også via hens arbeidsgiver).
Er du usikker kan du kontakte oss så skal vi prøve å hjelpe deg å rydde opp. Det kan også hende det lønner seg å samle alle forsikringene et sted.
Overforsikret/underforsikret Ved overforsikring betyr det at du har unødvendige forsikringer, dobbeltforsikring eller for høy forsikringssum. Ved underforsikring betyr det at du risikerer selv å betale for en del av risikoen du i utgangspunktet ønsker å være forsikret mot. Et eksempel på å være underforsikret: Du kjøper et hus og forsikrer dette. Etter noen år bygger du garasje på den samme tomta, men glemmer å legge til garasjen i forsikringsavtalen for huset. Ved skade på hus og garasje vil du måtte betale for skadene på garasjen selv.
Ja, innboforsikringen dekker bunaden for en del typer ting som kan skj, men når du bruker den utenfor boligen er den ofte ikke godt nok forsikret. Hvis du har en dyr bunad anbefaler vi deg å kjøpe en egen bunadsforsikring (verdisakforsikring) som gjelder uansett hvor du er i verden og for nesten alt som skulle skje.
Eksempler på ting som innboforsikringen ikke dekker, men som bunadsforsikringen dekker:
Unngå å bade under tordenvær. Når lyn treffer vann, kan det sende en kraftig strøm gjennom vannet. Dropp også bading i badekar, da lynet kan følge vannrørene i huset.
Bilen og huset kan være sikre plasser å oppholde seg under tordenvær. Karosseriet fungerer som en beskyttelse mot lynnedslag. Betongbygninger er også tryggere enn trehus.
Unngå å søke ly under høye trær. Lynet har større sjanse for å slå ned i høyere objekter i landskapet. Våte klær kan faktisk hjelpe, da vannet kan lede lynet rundt kroppen i stedet for gjennom den.
Hold deg unna åpne sletter og unngå å bruke metallobjekter som golfkøller eller paraplyer. Metall kan tiltrekke lynet.
Bruk mobiltelefonen kun når den ikke er koblet til laderen. Lynnedslag kan følge elektriske kabler og kan skade både deg og mobilen dersom lynet slår ned i nærheten.
Koble fra elektrisk utstyr som du er bekymret for. Vær oppmerksom på at elektriske apparater kan bli skadet av overspenninger som følge av lynnedslag i nærheten, selv om lynet ikke treffer direkte. Drar du ut stikkontakten fra apparater som TV-utstyr, kjøkkenmaskiner, støvsuger o.l. vil det beskytte dem. Dette inkluderer også internettkabelen. For ekstra beskyttelse, vurder å installere overspenningsvern i hjemmet ditt dersom du ikke allerede har dette. Dette vil redusere risikoen for skader på elektriske apparater under tordenvær.
Har du elbil anbefales det at du dropper å lade når det lyner. Det holder ikke bare å avbryte ladingen med app eller knapp, men du bør fysisk koble elbilen fra ladeboksen.
Ja, både standard og topp innboforsikring dekker ødelagt mat i fryser eller kjølesskap på grunn av plutselig temperaturendring. Hvis fryseren har stått lenge uten kulde, kan fryseren være ødelagt av lukten fra matvarene. Hvis ikke fryseren blir bra etter vask, vil også denne dekkes.
Forsikringen dekker ikke medisiner eller andre ting som ikke er matvarer.
Hvis det skjer en skade på huset eller hytta som fører til vannlekkasje og vannskade, er selve huset eller bygningen dekket av husforsikringen. Det vil si tak, vegger, gulv og alt som sitter fast i boligen (parkett, peis, varmtvannsbereder, varmepumpe, kjøkken-innredning osv.). Det samme gjelder for hytta hvis du har hytteforsikring.
Ved vannlekkasje fra tak Husforsikringen din skal dekke det som skjer plutselig og tilfeldig. Hvis for eksempel taket ditt sakte, men sikkert blir ødelagt fordi du ikke vedlikeholder det, er det en skade som skjer over tid. Da dekkes den heller ikke av forsikringen. For å være dekket mot følgeskader som kommer av tak (inntil 50 år gammelt) som ikke er tett, må du ha topp husforsikringen.
Hva gjør jeg ved vannlekkasje?
Stopp vannet og redd eiendeler Ved vannlekkasje fra vannrør, finn hovedstoppekranen og steng av vannet. Hvis du ikke får stoppet vannet og det er behov for rørlegger så anbefaler vi at du selv engasjerer en rørlegger. Fjern mest mulig av vannet, for å begrense skaden. Flytt gjenstander bort eller opp fra vannet.
Dokumenter skaden For å hjelpe deg er dette relevant: Liste over ødelagte ting. Kvitteringer for eventuelle utgifter i forbindelse med hendelsen. For at Fremtind skal finne ut om de kan få reparert tingene dine, må du beholde dem til de har sett på saken.
Kontakt oss Meld skaden til Fremtind. De bistår deg også hvis du trenger akutt hjelp og gir praktiske råd gjennom hele prosessen. Ikke begynn med reparasjoner før du har kontaktet Fremtind – de vil hjelpe deg med det.
Er det skade på bygningen og du i borettslag må du også melde ifra til styret. De melder saken til sameiet/borettslaget sitt forsikringsselskap.
Hva skjer etterpå? Ved små skader, kan vi som oftest behandle saken ganske raskt. Det er mulig vi ber deg om å sende bilder av skadene. Ved større skader sender vi en takstinspektør eller håndverker til deg for å få bedre oversikt. De takserer skaden og kan gi deg informasjon om prosessen rundt reparasjonen.
Har du både innbo- og husforsikringen hos oss, får du én egenandel, ett kontaktpunkt og ett samlet oppgjør ved skade.
Ved installasjon av FG-godkjent vannstopper slipper du egenandel på inntil 6.000 kroner, hvis vannstopperen har bidratt til å forhindre en større skade.
1. Sikre verdier Ved innbrudd, sikre verdiene dine for ytterligere skade eller tyveri. Reparer vinduet, døren eller der tyven har tatt seg inn.
2. Anmeld til politiet Du må personlig anmelde tyveriet eller innbruddet på en politistasjon. Tyveri av sykkel og mobiltelefon kan anmeldes direkte på politiets nettsider.
3. Finn frem dokumentasjon For å hjelpe deg er dette relevant for oss:
Politianmeldelse
Liste og dokumentasjon over stjålne gjenstander
Kvitteringer for eventuelle utgifter
4. Kontakt oss Ta kontakt med oss og meld inn hendelsen, selv om du ikke har full oversikt over alt som er borte. Du kan sende oss mer informasjon etter hvert.
5. Hva skjer så? Har du all nødvendig dokumentasjon tilgjengelig når du kontakter oss, blir vi som oftest enige raskt. Vi forteller deg hva du eventuelt trenger å sende av dokumentasjon.
I noen saker sender vi en takstinspektør til deg for å få bedre oversikt over skadene.
Ved å sikre boligen din med FG-godkjent tyverialarm tilknyttet alarmsentral, får du sikkerhetsrabatt på husforsikringen og redusert egenandelen. Det er smart å ta bilder eller filme det du eier for eventuelle fremtidige erstatninger.
*Tusen takk til alle våre kunder! Vi ble kundefavoritt 2023 og er samlet sett blant Norges beste på skadeoppgjør ifølge Bytt.no. Vårt forsikringsselskap Fremtind kommer best ut på både skadeoppgjør, kundeservice og kundetilfredshet for en rekke forsikringer, blant 21 andre forsikringsselskap.
Du kjøper forsikringen din hos SpareBank 1, og den dagen du må bruke den, kontakter du forsikringsselskapet vårt Fremtind Forsikring.
Sammenlign priser
Du kan sammenligne våre priser med priser fra andre selskaper på Finansportalen.no
{
"EMAIL_FIELD_ERROR": "Skriv inn en gyldig e-postadresse.",
"CHECKBOX_ERROR": "",
"CHECKBOX_GROUP_ERROR": "Velg minst et av alternativene",
"DROPDOWN_ERROR": "Gjør et valg i nedtrekkslisten.",
"DATE_TO_FROM_ERROR": "Ugyldig dato (eksempel på gyldig dato 31.12.2016).",
"RADIO_ERROR": "Velg et alternativ.",
"POSTAL_CODE_ERROR": "Skriv inn et gyldig postnummer (4 siffer).",
"TEXT_FIELD_ERROR": "Feltet må fylles ut.",
"TEXT_FIELD_CONTENTS_ERROR": "Ugyldig verdi.",
"ACCOUNT_FIELD_ERROR": "Skriv inn et gyldig kontonummer (11 siffer).",
"ORGANISATION_FIELD_ERROR": "Skriv inn et gyldig organisasjonsnummer (9 siffer).",
"SSN_ERROR": "Skriv inn et gyldig fødselsnummer (11 siffer).",
"PHONE_ERROR": "Skriv inn et gyldig telefonnummer (8 siffer).",
"MOBILE_PHONE_NO_ERROR": "Skriv inn et gyldig norsk mobilnummer (8 siffer)",
"SEARCH_ALLE": "Alle",
"MORE_INFO": "Vis mer informasjon",
"RESULT_TYPE_BANK": "Bankkontor",
"RESULT_TYPE_ADVISOR": "Rådgiver",
"VIEW_IN_MAP": "Vis i kart",
"BEFORE_COUNT_TEXT": "Du har",
"AFTER_COUNT_TEXT": "oppgave som venter på deg",
"AFTER_COUNT_TEXT_PLURAL": "oppgaver som venter på deg",
"MINE_OPPGAVER_LINK_TEXT": "Sjekk mine oppgaver",
"MINE_OPPGAVER_CLOSE_TEXT": "Ikke nå",
"MINE_OPPGAVER_COUNT_TEXT": "en",
"FORM_ERROR_LABEL":"Feil i skjema
",
"FORM_SUCCESS_LABEL":"Takk for din henvendelse",
"TEXT_FIELD_LENGTH_ERROR":"TEXT_FIELD_LENGTH_ERROR",
"TEXTAREA_FIELD_LENGTH_ERROR":"Maks 2000 tegn",
"NUMBER_ERROR": "Du kan kun skrive inn tall.",
"SEC_BLOCKER_DROPDOWN_DEFAULT": "Velg land",
"GLOBAL_SEARCH_NO_RESULT_TEXT": "Ingen treff på",
"GLOBAL_SEARCH_FACET_LABEL": "Vis treff for",
"MODAL_CLOSE": "Lukk",
"SEND_TO_BANK_BEFORE_INFO_TEXT": "Vil du komme rett til",
"SEND_TO_BANK_AFTER_INFO_TEXT": "neste gang?",
"SEND_TO_BANK_NEXT_BUTTON_TEXT": "Ja, husk banken min",
"SEND_TO_BANK_CANCEL_BUTTON_TEXT": "Nei, ikke nå",
"SEND_TO_BANK_NEXT_DISCLAMER_TEXT": "For at du skal slippe å velge bank hver gang, bruker vi funksjonelle informasjonskapsler som lagrer hvordan du bruker nettsidene og hvilke innstillinger du har gjort."
}