Klokkeforsikring
Har du en dyr og fin klokke, er det lurt med en egen klokkeforsikring, så er du sikker på å få igjen hele verdien hvis noe skulle skje med klokka.
Har du en dyr og fin klokke, er det lurt med en egen klokkeforsikring, så er du sikker på å få igjen hele verdien hvis noe skulle skje med klokka.
Reiseforsikringen dekker klokka utenfor hjemmet, mens innboforsikring dekker klokka i hjemmet, og i Norden (hvis du har den på deg). Med egen verdisakforsikring på klokka er du ekstra godt dekket, i hele verden.
Oversikten er forenklet. Se vilkår for detaljer.
Dekninger | ||
---|---|---|
Tyveri | Dekkes av Reiseforsikring | |
Brann | Dekkes ikke av Reiseforsikring | |
Vannskader | Dekkes ikke av Reiseforsikring | |
Uhell | Dekkes ikke av Reiseforsikring | |
Mistet/blitt borte | Dekkes ikke av Reiseforsikring | |
Forsikringssum og egenandel | ||
Erstatningssum | ||
Egenandel |
Her kan du laste ned fullstendige vilkår som gjelder hvis du kjøper forsikring i dag.
Har du verdisakforsikring hos oss fra før, må du logge inn og sjekke vilkårene som gjelder for deg.
På grunn av strenge hvitvaskingsregler trenger vi dokumentasjon på klokka og at du eier den. For å kjøpe forsikring på klokke, trenger vi blant annet følgende dokumentasjonen:
Forsikringsverdien på klokka
Forsikringsverdien på klokka kan aldri overstige nypris i norsk urmakerbutikk. Har du kjøpt klokken brukt (til en lavere pris enn nypris i butikk) blir bruktprisen forsikringsverdien.
Har du vært utsatt for uhell eller tyveri av klokka?
Nei, verken innboforsikringen eller reiseforsikringen dekker ting som blir mistet.
For å få dekket ting du mister må du ha en egen verdisakforsikring. Hvis du for eksempel mister gifteringen, må denne være forsikret med en helt egen verdisakforsikring for å kunne få erstattet tapet.
Se også:
Dekker innboforsikringen mobil, pc og nettbrett?
Dekker innboforsikringen briller?
Dekker reiseforsikring sykkel?
Dekker forsikringen frastjålet jakke?
Ifølge forsikringsavtaleloven må du melde et krav om erstatning til forsikringsselskapet innen ett år etter at du fikk vite om de tingene som er årsaken til kravet. Hvis du ikke sender inn kravet innen fristen, mister du vanligvis retten til å få erstatning.
Se også:
Reisegods er personlige eiendeler du har med deg på reisen eller turen ut av huset, med noen få unntak.
Med vår helårs reiseforsikring har du ubegrenset samlet forsikringssum (erstatning) for reisegods, men erstatningen er begrenset til 40.000 kroner per enkeltgjenstand. For kontanter, pass og reisedokumenter er maks erstatning 10.000 kroner per person.
For enkeltreiseforsikringen i kredittkortet har du 30.000 kroner i samlet forsikringssum, med en begrenset erstatning på inntil 10.000 kroner per enkeltgjenstand.
Følgende eiendeler erstattes med samlet sum:
(eksempel: tar du med deg 5 dyre smykker på reise med helårs reiseforsikring, er makserstatningen på 40.000 kroner til sammen for alle smykkene).
Gjenstander utover det som står nevnt over erstattes med inntil 40.000 kroner per gjenstand i helårs reisenforsikirngen (10.000 for enkeltreiseforsikirngen). Har du verdisaker som for eksempel sykkel, briller, smykker eller klokker som er verdt mer, så anbefaler vi å forsikre de med verdisakforsikring. Da får du igjen hele verdien, i tillegg til at du er for dekket flere hendelser.
Følgende gjenstander er ikke ansett som reisegods, og er derfor ikke dekket av reiseforsikringen:
Se også:
Hva er egenandelen på reiseforsikringen?
Er sykkelen min dekket av innbo- eller reiseforsikringen?
Dekker reiseforsikring tap av briller?
Dekker reiseforsikring knust mobil?
Dekker reiseforsikringen skadet og ødelagt bagasje?
1. Meld fra
2. Finn frem dokumentasjon
For å hjelpe deg er dette relevant for oss:
Når du kommer hjem, lag en liste på stjålne gjenstander og finn kvitteringer.
3. Kontakt oss
Ring oss på (+47 915) 02300 hvis du trenger praktisk og umiddelbar hjelp.
Ellers kan du vente med å kontakte oss til du kommer hjem.
4. Hva skjer etterpå?
Har du all nødvendig dokumentasjon tilgjengelig når du kontakter oss, blir vi som oftest enige i første telefonsamtale. Vi forteller deg hva du eventuelt trenger å sende av dokumentasjon.
"Idiotforsikring" er et annet navn for uhellsforsikring eller uflaksforsikring. Altså erstatning hvis du ved uhell får skade på tingene dine. Hos oss har du såkalt "idiotforsikring" inkludert i innboforsikringen (topp).
Mange butikker tilbyr egne "idiotforsikringer" eller såkalt trygghetsavtaler for produktene de selger, typisk for elektronikk. Skal du ha en slik avtale for hver mobil, nettbrett, pc, tv osv. kan det fort bli fryktelig dyrt. I mange tilfeller vil du også være dobbeltforsikret hvis du kjøper egne forsikringer for dette.
Har du topp innboforsikring har du en uhellsforsikring med dekning for typiske uhell.
Hvis forsikringen din blir avkortet, betyr det enten at erstatningen din blir redusert eller at egenandelen din blir satt opp.
Hvis du ikke følger dine forpliktelser som forsikringstaker og det skjer en skade, kan det føre til en avkortning. Alle forsikringsavtaler har visse regler som du må følge. Disse reglene er blant annet beskrevet i vilkårene og sikkerhetsforskriftene. Sikkerhetsforskriftene er der for å sikre at ting blir gjort på en trygg og ansvarlig måte. Hvis du bryter sikkerhetsforskriftene, kan det føre til avkortning, avhengig av hvor alvorlig bruddet er.
Noen eksempler på ting som kan føre til avkortning fra forsikringsselskapet er hvis:
Det er flere måter å komme i kontakt med Fremtind Forsikring på, og det er ikke alltid så lett å vite hvor du skal henvende deg. For å vite hvem du skal kontakte, må vi vite hva du ønsker hjelp med:
Hjelp med forsikring
I motsetning til mange andre forsikringsselskap så sitter forsikringsrådgiverne for Fremtind Forsikring i bankene. Det er altså oss i banken du kontakter, og ikke Fremtind direkte. Vi hjelper deg med alt fra kjøp, endringer og oppsigelse, til fakturaspørsmål.
Kontakt oss på telefon, chat eller besøk oss på et kontor. Kontaktinformasjon finner du nederst på siden, eller ved å logge inn til «mine forsikringer».
Melde ny skade/sak
Fremtind Forsikring har en stor skadeavdeling som hjelper deg som har hatt en skade eller skal melde en ny forsikringssak. Melder du saken din på nett først, slipper du ventetid på telefon. Kontakt Fremtind Forsikring på telefon: 915 02300
Pågående sak
Har du allerede en pågående sak, finner du telefonnummer og e-post til din skadebehandler ved å logge inn til «mine skadesaker».
Klage
Hvis noe ikke er som det skal, setter vi pris på at du forteller det til oss. Send inn klage på forsikringsselskap.
Forsikringssum er den summen du får utbetalt hvis det skjer noe som forsikringen din dekker. Forsikringssummen må ikke forveksles med forsikringspremien, som er prisen du betaler for forsikringen.
Skadeforsikringer
For skadeforsikring er forsikringssummen det samme som en makssum, mens den reelle summen er den summen det koster å reparere eller skaffe ny (minus eventuelle fradrag og egenandel). Tre eksempler på forsikringssummer:
Personforsikringer
For personforsikring er det litt annerledes. Her har du to eksempler:
Ved utbetaling av for eksempel uførepensjon i uføreforsikringen og barneforsikringen regnes forsikringssummen ut i antall G (grunnbeløpet i folketrygden).
Høy vs lav forsikringssum?
I mange tilfeller kan du velge forsikringssum selv, som for eksempel i dyreforsikringene og de fleste personforsikringene. Jo lavere forsikringssum du velger, jo billigere blir forsikringen.
*Tusen takk til alle våre kunder! Vi ble kundefavoritt 2023 og er samlet sett blant Norges beste på skadeoppgjør ifølge Bytt.no. Vårt forsikringsselskap Fremtind kommer best ut på både skadeoppgjør, kundeservice og kundetilfredshet for en rekke forsikringer, blant 21 andre forsikringsselskap.
Les om våre best i test-utmerkelser
Du kjøper forsikringen din hos SpareBank 1, og den dagen du må bruke den, kontakter du forsikringsselskapet vårt Fremtind Forsikring.