Behandlingstiden på forsikringsoppgjøret varierer ut fra hvilken forsikring du bruker og hva som har skjedd. Har du alt av informasjon og papirer klart når du melder saken, blir vi som regel raskt enige om et forsikringsoppgjør (kontantoppgjør eller reparasjon/gjenoppføring).
Andre oppgjørssaker kan ha lengre behandlingstid, da det kan ta tid å innhente alle opplysninger eller at det er stor pågang. Du vil få beskjed når saken er ferdig behandlet, eller om vi trenger ekstra opplysninger.
Når får jeg pengene fra oppgjøret? Hvis du skal ha forsikringspenger utbetalt, tar det cirka 1-3 virkedager fra saken er ferdig behandlet til du får forsikringsoppgjøret utbetalt til konto. I noen oppgjørssaker får du en e-post eller sms med informasjon samme dag som saken er ferdig behandlet.
Må jeg betale skatt (mva) på forsikringsoppgjøret? Nei, det er som hovedregel ikke skatt på forsikringsoppgjør fra skadeforsikringer. Du har allerede betalt skatt da du gikk til anskaffelse av tingen som blir erstattet. Ved oppgjør fra personforsikringer kan reglene være annerledes. Eksempelvis må du betale skatt på utbetaling av uførepensjon.
Hvorfor får jeg ikke tilbake alle pengene? Hvor mye penger som blir tilbakebetalt kommer blant annet an på hvor høy egenandel du har, om du har bonusfordeler, grunnlaget for erstatning, eventuelt aldersfradrag og våre rabattavtaler med ulike leverandører.
Hva skjer hvis jeg oppgir feil verdi i et forsikringsoppgjør? Hvis du oppdager at du har skrevet feil verdi, gir du oss beskjed om hva som er riktig. Da ser vi på saken på nytt og gjør en ny vurdering av erstatningen.
Jeg mener det er gjort feil i forsikringssaken min Hvis du mener det er feil i forsikringsoppgjøret, kan du klage til forsikringsselskapet. Les om hvordan du går frem for å klage til Fremtind.
{
"EMAIL_FIELD_ERROR": "Skriv inn en gyldig e-postadresse.",
"CHECKBOX_ERROR": "",
"CHECKBOX_GROUP_ERROR": "Velg minst et av alternativene",
"DROPDOWN_ERROR": "Gjør et valg i nedtrekkslisten.",
"DATE_TO_FROM_ERROR": "Ugyldig dato (eksempel på gyldig dato 31.12.2016).",
"RADIO_ERROR": "Velg et alternativ.",
"POSTAL_CODE_ERROR": "Skriv inn et gyldig postnummer (4 siffer).",
"TEXT_FIELD_ERROR": "Feltet må fylles ut.",
"TEXT_FIELD_CONTENTS_ERROR": "Ugyldig verdi.",
"ACCOUNT_FIELD_ERROR": "Skriv inn et gyldig kontonummer (11 siffer).",
"ORGANISATION_FIELD_ERROR": "Skriv inn et gyldig organisasjonsnummer (9 siffer).",
"SSN_ERROR": "Skriv inn et gyldig fødselsnummer (11 siffer).",
"PHONE_ERROR": "Skriv inn et gyldig telefonnummer (8 siffer).",
"MOBILE_PHONE_NO_ERROR": "Skriv inn et gyldig norsk mobilnummer (8 siffer)",
"SEARCH_ALLE": "Alle",
"MORE_INFO": "Vis mer informasjon",
"RESULT_TYPE_BANK": "Bankkontor",
"RESULT_TYPE_ADVISOR": "Rådgiver",
"VIEW_IN_MAP": "Vis i kart",
"BEFORE_COUNT_TEXT": "Du har",
"AFTER_COUNT_TEXT": "oppgave som venter på deg",
"AFTER_COUNT_TEXT_PLURAL": "oppgaver som venter på deg",
"MINE_OPPGAVER_LINK_TEXT": "Sjekk mine oppgaver",
"MINE_OPPGAVER_CLOSE_TEXT": "Ikke nå",
"MINE_OPPGAVER_COUNT_TEXT": "en",
"FORM_ERROR_LABEL":"Feil i skjema
",
"FORM_SUCCESS_LABEL":"Takk for din henvendelse",
"TEXT_FIELD_LENGTH_ERROR":"TEXT_FIELD_LENGTH_ERROR",
"TEXTAREA_FIELD_LENGTH_ERROR":"Maks 2000 tegn",
"NUMBER_ERROR": "Du kan kun skrive inn tall.",
"SEC_BLOCKER_DROPDOWN_DEFAULT": "Velg land",
"GLOBAL_SEARCH_NO_RESULT_TEXT": "Ingen treff på",
"GLOBAL_SEARCH_FACET_LABEL": "Vis treff for",
"MODAL_CLOSE": "Lukk",
"SEND_TO_BANK_BEFORE_INFO_TEXT": "Vil du komme rett til",
"SEND_TO_BANK_AFTER_INFO_TEXT": "neste gang?",
"SEND_TO_BANK_NEXT_BUTTON_TEXT": "Ja, husk banken min",
"SEND_TO_BANK_CANCEL_BUTTON_TEXT": "Nei, ikke nå",
"SEND_TO_BANK_NEXT_DISCLAMER_TEXT": "For at du skal slippe å velge bank hver gang, bruker vi funksjonelle informasjonskapsler som lagrer hvordan du bruker nettsidene og hvilke innstillinger du har gjort."
}