Du kan forsikre hesten din når den er mellom 9 dager og 15 år gammel.
Forsikringen dekker blant annet veterinærutgifter og reseptbelagte medisiner.
Du kan være trygg på at hesten får best mulig behandling.
Online veterinær
Med vår hesteforsikring får du ubegrenset tilgang til gratis videosamtaler med dyktige veterinærer dersom det skulle skje noe med hesten din. Tjenesten heter FirstVet og er inkludert i alle våre dyreforsikringer og LOfavør dyreforsikringer.
Hvis hesten din blir syk eller skader seg kan veterinærbesøk fort bli svært kostbart. Det er viktig å ha mulighet til å gi hesten best mulig behandling.
Forsikringen gjelder i Norden, og Europa ved opphold i inntil 12 måneder.
Hvor lenge varer forsikringen?
Hesteforsikringen avluttes ved første hovedforfall etter at hesten har fylt 22 år.
Dekninger
Død eller avlivning
Dekkes av Hesteforsikring
Tap eller tyveri
Dekkes av Hesteforsikring
Veterinærutgifter og reseptpliktige medisiner
Dekkes av Hesteforsikring
Dekker veterinærutgifter ved sykdom og ulykke, på inntil 75.000 kr.
Summen gjelder per år og er også den maksimale erstatningen du kan få per skadetilfelle.
Veterinærbehandling av føll
Dekkes av Hesteforsikring
Føll tilhørende forsikret hoppe, frem til føllet er 30 dager gammelt. Forsikringen dekker inntil to føll i hoppas levetid.
Egenandel
Egenandel
Egenandelen for veterinærutgifter er 25 % av erstatningsbeløpet. Minimum 2.000 kr.
Kundefordeler og rabatter
Fri bruk av online veterinær
Fri bruk av Firstvet (videosamtaler med veterinær) hvis det skulle skje noe med hesten din.
Samlerabatt
Vi belønner deg som samler forsikringene hos oss. Du kan få inntil 15 % samlerabatt på skadeforsikringene dine. Er du i tillegg bankkunde, får du 5 % i ekstra rabatt.
Hvis hesten din gjør skade på andre personer, dyr, eiendom eller eiendeler og du får et erstatningskrav, kan du være dekket av ansvarsdekningen i innboforsikringen din.
Viktig å vite om hesteforsikring
Du kan kjøpe forsikringen til hester som er mellom 9 dager og 15 år gamle.
Fra 15 år og inntil 17 år kan hesten bare forsikres ved at forsikring flyttes fra et annet selskap.
Forsikringen opphører ved første forfall det året hesten blir 22 år.
Vi anbefaler å ID-merke alle hester. Dette gjør det enklere å identifisere hesten.
Hesteforsikring vilkår og IPID
Vilkår
Her kan du laste ned fullstendige vilkår som gjelder hvis du kjøper forsikring i dag.
Har du hesteforsikring hos oss fra før, må du logge inn og sjekke vilkårene som gjelder for deg.
Med kasko tilhengerforsikring dekkes skader som følge av brann, tyveri, sammenstøt, utforkjøring, velting og hærverk, samt transport av skadet tilhenger til verksted.
Både i standard og topp innboforsikring inngår det en ansvarsforsikring (privatansvar). Denne dekningen kan gjelde hvis du eller andre i husstanden får et rettslig erstatningsansvar for skade (innenfor Norden). Ansvarsforsikringen kan for eksempel dekke ansvaret hvis:
Barnet ditt skader naboens bil*.
Du sykler* til jobb, og bulker borti en bil.
Det er vind, og trampolinen din blåser inn i naboens hus.
Har det skjedd en skade? Ansvarforsikringen dekker mye, men den dekker ikke alt. Det betyr blant annet at hvis du ikke er juridisk erstatningsansvarlig etter en skade, så dekker heller ikke forsikringen kravet fra den andre parten. Den dekker heller ikke ansvar ved skade ovenfor egen familie, eller skade ved bruk av motorkjøretøy (men unntak av noen mindre kjøretøy). Se fullstendige vilkår for detaljer.
*Det skal veldig mye til før barn under 12 år blir erstatningsansvarlig. Sykkel inkluderer både el-sykkel og vanlig sykkel. Båter inntil 14 fot og 10 hk.
Plasser bilen slik at den ikke skaper farlige situasjoner i trafikken.
Sett på varsellys. Ta på deg refleksvest.
Sett ut varseltrekant.
2. Ring oss og bestill veihjelp
Vi ordner med veihjelp eller hvis du trenger øyeblikkelig og praktisk hjelp. Egenandelen ved veihjelp er 500 kroner, med mindre noe annet fremkommer i forsikringsbeviset ditt.
Du kan ringe oss ved små og store problemer du har på veien.
Vi har åpent 24 timer i døgnet. Ring oss på (+47) 915 02300
3. Ta vare på kvitteringer
Ta vare på kvitteringer og dokumentasjon for eventuelle ekstrautgifter du har hatt i sammenheng med havariet.
4. Hva skjer etterpå?
Kontakt oss og vi hjelper deg med erstatning. Ofte kan vi avklare saken direkte på telefon.
Når du bestiller veihjelp digitalt tar det som regel kortere tid å få hjelp, da du slipper å stå i en eventuell telefonkø. I tillegg får vi lettere innhentet opplysninger om blant annet posisjonen til kjøretøyet ditt.
3. Mens du venter Etter du har bestilt veihjelp vil du motta en SMS med bekreftelse om at bilberger er på vei, med informasjon om telefonnummeret til bilbergeren, forventet ankomsttid og mulighet for å følge med på bergingsbilen underveis.
Kjedelig å vente på veihjelp? Bruk tiden på å sjekke om du er riktig forsikret. Velg din livsfase og se hva andre i samme situasjon har valgt.
4. Når veihjelpen ankommer Bilbergingsselskapet vil forsøke å fikse bilen din på stedet. Hvis det ikke går, frakter de bilen til nærmeste verksted (eller bensinstasjon/ladestasjon hvis du er tom for drivstoff). Hvis bilen må på verksted, må du melde skade på kjøretøyet så raskt som mulig.
5. Ta vare på kvitteringer Ta vare på kvitteringer og dokumentasjon for eventuelle ekstrautgifter du har hatt i sammenheng med bilbergingen. Du kan søke om refusjon av billigste transport hjem. Hvis du brukt en annen veihjelpstjeneste enn vår samarbeidspartner SOS veihjelp, må du legge ut for hele regningen selv. Du får dette refundert minus egenandel, når du melder sak hos Fremtind.
Prisen på veihjelp er egenandelen, som er 750 kroner, med mindre det står noe annet i forsikringsbeviset ditt. Veihjelp er inkludert hvis du har delkasko, kasko eller toppkasko, i hele Europa. Hvis du kun har ansvarsforsikring på kjøretøyet, må du betale full pris for veihjelp (med mindre du er dekket av medlemskap eller annen type forsikring).
Har du kasko (med leiebil som tilvalg) eller toppkasko får du også leiebil, hvis du skulle trenge det i sammenheng med veihjelpen og reparasjon.
Hva kan jeg få hjelp med?
Du får veihjelp ved små og store problemer, enten du er på veien eller hjemme i oppkjørselen – hele døgnet, hele året. Bilbergeren vil forsøke å fikse problemet på stedet. Hvis det ikke går, frakter de bilen til nærmeste verksted (eller bensinstasjon/ladestasjon hvis du er tom for drivstoff). Du får hjelp ved for eksempel:
Vi har avtale med SOS veihjelp, som er Nordens største på veihjelpstjenester. De hjelper deg enten det gjelder bil, motorsykkel eller lastebil.
Veihjelpsbevis
Tidligere trengte du et veihjelpsbevis for å vise bilbergeren at veihjelpen var dekket av forsikringen. Nå skjer alt automatisk når du oppgir registreringsnummeret på kjøretøyet til bilbergeren.
Reisegods er personlige eiendeler du har med deg på reisen eller turen ut av huset, med noen få unntak.
Med vår helårs reiseforsikring har du ubegrenset samlet forsikringssum (erstatning) for reisegods, men erstatningen er begrenset til 40.000 kroner per enkeltgjenstand. For kontanter, pass og reisedokumenter er maks erstatning 10.000 kroner per person.
For enkeltreiseforsikringen i kredittkortet har du 30.000 kroner i samlet forsikringssum, med en begrenset erstatning på inntil 10.000 kroner per enkeltgjenstand.
Følgende eiendeler erstattes med samlet sum: (eksempel: tar du med deg 5 dyre smykker på reise med helårs reiseforsikring, er makserstatningen på 40.000 kroner til sammen for alle smykkene).
Smykker, klokker, pelsverk og bunad.
Elektronisk utstyr med tilbehør.
Musikkinstrumenter med tilbehør.
Sports-/fritidsutstyr.
Våpen med tilbehør.
Kjøreutstyr til motorkjøretøy.
Gjenstander utover det som står nevnt over erstattes med inntil 40.000 kroner per gjenstand i helårs reisenforsikirngen (10.000 for enkeltreiseforsikirngen). Har du verdisaker som for eksempel sykkel, briller, smykker eller klokker som er verdt mer, så anbefaler vi å forsikre de med verdisakforsikring. Da får du igjen hele verdien, i tillegg til at du er for dekket flere hendelser.
Følgende gjenstander er ikke ansett som reisegods, og er derfor ikke dekket av reiseforsikringen:
Motorkjøretøy og campingvogn/tilhenger samt utstyr til dette.
Kjøre-/sikkerhetsutstyr til motorkjøretøy når dette er i bruk, eller når det oppbevares sammen med kjøretøyet.
Båt med tilbehør. Kano, kajakk og seil-/surfebrett regnes ikke som båt.
Fallskjerm-, basehopputstyr-, hang-/paraglider- og lignende med tilbehør.
Både reiseforsikringsbeviset og reisekortet ditt finner du ved å logge inn i «mine forsikringer», mobilbanken eller i nettbanken.
Logg inn så kan du laste ned, skrive ut, få det tilsendt på epost eller få tilsendt i posten. Etter du er logget inn finner du reisekortet og informasjon under: Forsikringsoversikt > Mine forsikringer > Reiseforsikring > Til reisekortet.
Har du enkeltreiseforsikring via Mastercardet ditt finner du reiseforsikringsbeviset under: Mastercard > Fordeler > Reisefordeler
Ja, reiseforsikringen dekker visse typer ekstremsport og andre risiko-aktiviteter, som er en typisk engangsaktivitet i forbindelse med en ferie- og fritidsreise.
Du kan også ende opp med hele eller deler av regningen selv, dersom aktiviteten utføres grovt uaktsomt (som for eksempel under ekstreme værforhold som sterk vind eller ekstreme bølger). Dersom det skulle skje en ulykke kan du være dekket for:
*Dekker ikke organisert luftsport der du utøver aktiviteten i regi av klubb, forening eller arrangør.
Reiseforsikringen dekker ikke:
Basehopping
Dykking dypere enn 40 meter
Wingsuit flying
Kamp-og selvforsvarssport
Hastighetsløp med motorkjøretøy
Ekspedisjoner
Høydeopphold høyere enn 6.000 meter
Dersom du planlegger å gjennomføre aktiviteter reiseforsikringen ikke dekker, bør du skaffe deg en egen spesialforsikring via organisasjonen eller bedriften som tilbyr aktiviteten.
Toppkasko bobilforsikring dekker alle typer uforutsette fuktskader som følge av fukt i tak, vegger og gulv for opptil 15 år gammel bobil. Du må ha godkjent årlig fuktkontroll fra en caravanforhandler autorisert av Norges Caravanbransjeforbund.
Årlig fuktkontroll Det er viktig å gjennomføre årlig fuktkontroll, for å opprettholde garantien og oppdage fukt tidlig. Det er vanlig at fuktkontrollen må tas årlig innen 30 dager før eller etter registreringsdatoen. Er campingvogna/bobilen registrert 1. juni, må fukttesten tas mellom 1. mai og 30. juli.
Fuktgaranti Kjenn til fuktgarantien på campingvogna/bobilen din. Den kan variere fra 5 til 12 år. Følg garantibetingelsene for å sikre en gyldig garanti. Dokumentasjon på årlige utførte fuktkontroller er avgjørende.
Fuktsensorer
Vurder å installere en fuktsensor, som for eksempel Avara Moist, for kontinuerlig overvåking av fuktighet og tidlig varsling ved lekkasjer. Dette kan bidra til å oppdage fuktproblemer mellom de årlige fuktkontrollene og minimere eventuelle fuktskader.
Egenkontroll
Utfør jevnlig egenkontroll ved å sjekke utsatte områder som rundt luker, bak gardiner, i hjørner foran og bak, og i bagasjerommet. Oppdager du fukt, bør du få dette sjekket av en fagperson for å forhindre ytterlige skader.
*Tusen takk til alle våre kunder! Vi ble kundefavoritt 2023 og er samlet sett blant Norges beste på skadeoppgjør ifølge Bytt.no. Vårt forsikringsselskap Fremtind kommer best ut på både skadeoppgjør, kundeservice og kundetilfredshet for en rekke forsikringer, blant 21 andre forsikringsselskap.
Du kjøper forsikringen din hos SpareBank 1, og den dagen du må bruke den, kontakter du forsikringsselskapet vårt Fremtind Forsikring.
{
"EMAIL_FIELD_ERROR": "Skriv inn en gyldig e-postadresse.",
"CHECKBOX_ERROR": "",
"CHECKBOX_GROUP_ERROR": "Velg minst et av alternativene",
"DROPDOWN_ERROR": "Gjør et valg i nedtrekkslisten.",
"DATE_TO_FROM_ERROR": "Ugyldig dato (eksempel på gyldig dato 31.12.2016).",
"RADIO_ERROR": "Velg et alternativ.",
"POSTAL_CODE_ERROR": "Skriv inn et gyldig postnummer (4 siffer).",
"TEXT_FIELD_ERROR": "Feltet må fylles ut.",
"TEXT_FIELD_CONTENTS_ERROR": "Ugyldig verdi.",
"ACCOUNT_FIELD_ERROR": "Skriv inn et gyldig kontonummer (11 siffer).",
"ORGANISATION_FIELD_ERROR": "Skriv inn et gyldig organisasjonsnummer (9 siffer).",
"SSN_ERROR": "Skriv inn et gyldig fødselsnummer (11 siffer).",
"PHONE_ERROR": "Skriv inn et gyldig telefonnummer (8 siffer).",
"MOBILE_PHONE_NO_ERROR": "Skriv inn et gyldig norsk mobilnummer (8 siffer)",
"SEARCH_ALLE": "Alle",
"MORE_INFO": "Vis mer informasjon",
"RESULT_TYPE_BANK": "Bankkontor",
"RESULT_TYPE_ADVISOR": "Rådgiver",
"VIEW_IN_MAP": "Vis i kart",
"BEFORE_COUNT_TEXT": "Du har",
"AFTER_COUNT_TEXT": "oppgave som venter på deg",
"AFTER_COUNT_TEXT_PLURAL": "oppgaver som venter på deg",
"MINE_OPPGAVER_LINK_TEXT": "Sjekk mine oppgaver",
"MINE_OPPGAVER_CLOSE_TEXT": "Ikke nå",
"MINE_OPPGAVER_COUNT_TEXT": "en",
"FORM_ERROR_LABEL":"Feil i skjema
",
"FORM_SUCCESS_LABEL":"Takk for din henvendelse",
"TEXT_FIELD_LENGTH_ERROR":"TEXT_FIELD_LENGTH_ERROR",
"TEXTAREA_FIELD_LENGTH_ERROR":"Maks 2000 tegn",
"NUMBER_ERROR": "Du kan kun skrive inn tall.",
"SEC_BLOCKER_DROPDOWN_DEFAULT": "Velg land",
"GLOBAL_SEARCH_NO_RESULT_TEXT": "Ingen treff på",
"GLOBAL_SEARCH_FACET_LABEL": "Vis treff for",
"MODAL_CLOSE": "Lukk",
"SEND_TO_BANK_BEFORE_INFO_TEXT": "Vil du komme rett til",
"SEND_TO_BANK_AFTER_INFO_TEXT": "neste gang?",
"SEND_TO_BANK_NEXT_BUTTON_TEXT": "Ja, husk banken min",
"SEND_TO_BANK_CANCEL_BUTTON_TEXT": "Nei, ikke nå",
"SEND_TO_BANK_NEXT_DISCLAMER_TEXT": "For at du skal slippe å velge bank hver gang, bruker vi funksjonelle informasjonskapsler som lagrer hvordan du bruker nettsidene og hvilke innstillinger du har gjort."
}