Bli disponent og hjelp noen i mobilbanken eller nettbanken
En disponent er en som har tilgang til en annens konto fra sin egen mobilbank eller nettbank - og kan hjelpe med å ha oversikt på kontoen eller betale regninger.
Hvordan få tilgang til en annens konto
Om du ønsker å få tilgang til en annens konto kan du ikke bestille dette selv. Det er eier av kontoen som må bestemme hvilke kontoer som skal deles og hvordan.
Som kontoeier kan du velge om det bare gjelder å gi noen tilgang til kontoutskriften fra kontoen, eller om den du deler med skal være en disponent og kunne betale regninger og ha samme tilgang som deg.
Oppgi aldri personlige passord, PIN-koder eller annen BankID-informasjon, uansett hvem det er som spør – enten det er bank, familie, venner eller andre. Løsningen er å dele konto eller å legge til disponent.
Om du er disponent, vil du - som ordet tilsier - kunne disponere kontoen og betale regninger, opprette AvtaleGiro, ha oversikt over saldo og se kontobevegelser på vegne av den du disponerer for.
Dette gjør du enkelt i mobilbanken eller nettbanken.
I oversikten trykker du på kontoen du vil gi tilgang til.
Mobilbanken: Trykk på ikonet av tannhjulet oppe i høyre hjørne. Nettbanken: Trykk på fanen Kontoinnstillinger.
Trykk på knappen ved siden av kategorien Kontodeling.
Du velger her samtidig hvor mye kontroll personen skal ha over den delte kontoen:
Kontoutskrift: Du kan gi personen bare tilgang til å se kontoutskriften.
Innsyn: Du kan gi tilgang til å se bevegelser på kontoen og overføre penger til kontoen, men ikke flytte penger ut av kontoen.
Disponent: Du kan gi vedkommende full tilgang til å gjøre alt på samme måte som deg. Han eller hun logger inn med sin BankID i sin egen nettbank, og kan der sjekke saldo, betale regninger, overføre penger mellom kontoer, opprette AvtaleGiro osv.
Disponenter må til info også være kunder i banken.
Dersom du som disponent skal motta og godkjenne eFaktura for den som eier kontoen, må kontoeier gi deg tilgang fra mobilbank eller nettbank. Den som eier konto kan enten dele alle eFakturaene med deg, eller velge ut enkelte eFakturaer du skal få tilgang til.
Mobilbank: Trykk på Mer - Innstillinger - Betaling - Del tilgang - Gi tilgang
Nettbank: Trykk på navnet ditt oppe til høyre - Innstillinger - Betaling - Del tilgang - Gi tilgang
Du kan også bestille kort til disponenten, om du trenger hjelp med handel. Ta kontakt med oss så hjelper vi deg.
En delt konto er ikke bare gunstig for de som trenger hjelp med teknologien. Hvis du er økonomisjefen i huset kan det også være smart å ha en felles konto alle faste utbetalinger går fra.
Nei, du må ikke låne bort din BankID - fordi BankID er din digitale legitimasjon og underskrift.
Dette er veldig viktig å tenke litt over, for det betyr at istedenfor kulepenn, papirer og pass, kan du bruke den som legitimasjon og signering på nett.
BankID er deg, og det er derfor vi er så strenge med hvem som bruker den. Akkurat som passkontrollen ikke slipper deg igjennom hvis du holder opp en annen persons pass.
Og siden du kan bruke BankID til viktige ting som både signering av dokumenter, pantsette bolig, få tilgang til helseopplysninger, fond og en rekke andre tjenester, kan du ikke låne den bort.
Oppdager vi at du har lånt den bort, vil vi av sikkerhetsårsaker sperre kontoen og BankID'en din. Dette gjelder dessverre uansett om du trenger hjelp til innlogging eller hvis du låner din ektefelles BankID for å kunne styre utbetalinger.
Du kan enkelt dele tilgang til en konto i mobilbanken eller nettbanken.
I oversikten trykker du på kontoen du vil gi tilgang til.
Mobilbanken: Trykk på ikonet av tannhjulet oppe i høyre hjørne.
Nettbanken: Trykk på fanen Kontoinnstillinger
Trykk på (+) knappen under kategorien Kontodeling.
Du velger her samtidig hvor mye kontroll personen
skal ha over den delte kontoen:
Kontoutskrift: Du kan gi personen bare tilgang til å se kontoutskriften.
Innsyn: Du kan gi tilgang til å se bevegelser på kontoen og overføre penger til kontoen, men ikke flytte penger ut av kontoen.
Disponent: Du kan gi vedkommende full tilgang til å gjøre alt på samme måte som deg. Han eller hun logger inn med sin BankID i sin egen nettbank, og kan der sjekke saldo, betale regninger, overføre penger mellom kontoer, opprette AvtaleGiro osv.
Den du deler konto med må til info være kunde hos oss og kunne logge seg inn i vår nettbank og mobilbank.
Utgangspunktet er at du kan legge til alle kontoer du kan betale fra, altså alle brukskontoer som du eier eller disponerer. Men enkelte banker har valgt å kun dele konto der du står som eier.
For å gi andre mulighet til å se dine fond, må du bestille tilgang til personen du vil dele med. Dette gjør du ved å sende oss en melding fra innlogget nettbank eller mobilbank. Skriv navnet til den som skal ha innsyn på dine fond i meldingen.
Kravet for å få innsyn er at den personen det gjelder har fond, porteføljekonto eller aksjesparekonto hos oss. Personen får ikke mulighet til å kjøpe, bytte eller selge dine fond i sin nettbank eller mobilbank, kun innsyn.
For å gi andre innsyn på dine fond må du bestille innsyn ved å sende oss en melding fra nettbanken eller mobilbanken. Oppgi i meldingen hvem som skal ha innsyn.
Personen får ikke mulighet til å kjøpe, bytte eller selge dine fond i sin nettbank eller mobilbank, kun innsyn.
Merk: Det er kun mulig å gi innsyn på fond som ikke står på Aksjesparekonto.
{
"EMAIL_FIELD_ERROR": "Skriv inn en gyldig e-postadresse.",
"CHECKBOX_ERROR": "",
"CHECKBOX_GROUP_ERROR": "Velg minst et av alternativene",
"DROPDOWN_ERROR": "Gjør et valg i nedtrekkslisten.",
"DATE_TO_FROM_ERROR": "Ugyldig dato (eksempel på gyldig dato 31.12.2016).",
"RADIO_ERROR": "Velg et alternativ.",
"POSTAL_CODE_ERROR": "Skriv inn et gyldig postnummer (4 siffer).",
"TEXT_FIELD_ERROR": "Feltet må fylles ut.",
"TEXT_FIELD_CONTENTS_ERROR": "Ugyldig verdi.",
"ACCOUNT_FIELD_ERROR": "Skriv inn et gyldig kontonummer (11 siffer).",
"ORGANISATION_FIELD_ERROR": "Skriv inn et gyldig organisasjonsnummer (9 siffer).",
"SSN_ERROR": "Skriv inn et gyldig fødselsnummer (11 siffer).",
"PHONE_ERROR": "Skriv inn et gyldig telefonnummer (8 siffer).",
"MOBILE_PHONE_NO_ERROR": "Skriv inn et gyldig norsk mobilnummer (8 siffer)",
"SEARCH_ALLE": "Alle",
"MORE_INFO": "Vis mer informasjon",
"RESULT_TYPE_BANK": "Bankkontor",
"RESULT_TYPE_ADVISOR": "Rådgiver",
"VIEW_IN_MAP": "Vis i kart",
"BEFORE_COUNT_TEXT": "Du har",
"AFTER_COUNT_TEXT": "oppgave som venter på deg",
"AFTER_COUNT_TEXT_PLURAL": "oppgaver som venter på deg",
"MINE_OPPGAVER_LINK_TEXT": "Sjekk mine oppgaver",
"MINE_OPPGAVER_CLOSE_TEXT": "Ikke nå",
"MINE_OPPGAVER_COUNT_TEXT": "en",
"FORM_ERROR_LABEL":"Feil i skjema
",
"FORM_SUCCESS_LABEL":"Takk for din henvendelse",
"TEXT_FIELD_LENGTH_ERROR":"TEXT_FIELD_LENGTH_ERROR",
"TEXTAREA_FIELD_LENGTH_ERROR":"Maks 2000 tegn",
"NUMBER_ERROR": "Du kan kun skrive inn tall.",
"SEC_BLOCKER_DROPDOWN_DEFAULT": "Velg land",
"GLOBAL_SEARCH_NO_RESULT_TEXT": "Ingen treff på",
"GLOBAL_SEARCH_FACET_LABEL": "Vis treff for",
"MODAL_CLOSE": "Lukk",
"SEND_TO_BANK_BEFORE_INFO_TEXT": "Vil du komme rett til",
"SEND_TO_BANK_AFTER_INFO_TEXT": "neste gang?",
"SEND_TO_BANK_NEXT_BUTTON_TEXT": "Ja, husk banken min",
"SEND_TO_BANK_CANCEL_BUTTON_TEXT": "Nei, ikke nå",
"SEND_TO_BANK_NEXT_DISCLAMER_TEXT": "For at du skal slippe å velge bank hver gang, bruker vi funksjonelle informasjonskapsler som lagrer hvordan du bruker nettsidene og hvilke innstillinger du har gjort."
}