I min økonomi blir alt du bruker delt opp i kategorier så du får bedre oversikt over din privatøkonomi. Det er enkelt å se hva du har betalt for og hvor mye. En gyllen muliget til å finne ut om du er fornøyd med pengebruken, eller om du kan spare noen kroner her og der.
Visste du at du kan endre eller avslutte abonnementer og faste utgifter i mobilbanken? Start med å få oversikt over alle de faste utgiftene dine. Hvis du finner noe du ikke bruker så mye, kan du endre eller avslutte de med en gang.
Nå kan du se alle dine kredittkort og forbrukslån, uavhengig hvilken bank du har dem i. Informasjonen henter vi fra Norsk Gjeldsinformasjon.
Oversikten gir deg mer kontroll over alle smålånene og kreditten din. Kanskje du har et kredittkort du hadde glemt? Eller en lånekonto du ikke har brukt?
I oversikten kan du også sjekke om du bør refinansiere noen av lånene eller kredittkortene dine, hvis det lønner seg. Da kan du får mer å rutte med.
Sånn ser du dine forbrukslån og kredittkort:
1. Gå til Oversikt.
2. Trykk på Legg til konto eller kort.
3. Trykk på Kredittkort og forbrukslån.
4. Gi samtykke til at vi kan hente informasjonen fra Norsk Gjeldsinformasjon.
Et smart tips for en enklere hverdagsøkonomi og privatøkonomi er å sette opp fast overføring av ukepenger til barn. Da slipper du å huske på det hver uke.
Trenger du hjelp til stort og smått om personlig økonomi, kan du chatte med oss eller kontakte kundeservice i mobilbanken.
Chatten finner du under menyen "Mer" nederst til høyre i mobilbanken. Hvis chatboten ikke kan svare, settes du over til en rådgiver.
Kundeservice er åpen hver dag 7-22 hverdager (10-18 helg og helligdager). Telefonnummeret finner du i appen før du logger inn. Klikk på de tre strekene øverst til venstre.
Nå er det enkelt å betale papirfaktura og regninger på e-post i mobilbanken. Du tar bilde av papirfakturaen eller kopierer fakturaen fra e-posten og slipper kopiering av kontonummer og KID.
Papirfaktura - slik gjør du:
Velg Betale i mobilbanken.
Velg konto å betale fra og trykk på kamera-ikonet øverst til høyreog velg Kamera.
Ta bilde av papirfakturaen, så kommer informasjonen automatisk opp i betalingsbildet.
Regning på e-post - slik gjør du på iOS:
Åpne fakturavedlegget du har mottatt på e-post.
Klikk på symbolet for å laste opp og velg ikonet for mobilbank. Hvis du ikke ser ikonet for mobilbanken, finner du det under Mer.
Beløp, forfallsdato, KID og kontonummer blir automatisk fylt ut.
Del konto med hvem du vil De du deler med kan se saldo og kontobevegelser, men kan ikke ta ut penger. Les mer om deling av konto
Legg til og betal med konto fra annen bank I mobilbanken velger du Legg til konto eller kort ogLegg til konto fra annen bank. Velg bank, og kontoen du vil se.
Se studielånet ditt i mobilbanken I mobilbanken trykker du på Legg til konto eller kort, og henter inn studielånet.
Få pushvarslinger på mobilen I mobilbanken trykker du på Mer i menyennede til høyre, trykk så på Varslinger og Tillat pushvarslinger. Her får du også velge hva du ønsker varsel om.
Du har Norges beste mobilbank!
Vi er superstolt av mobilbanken vår, og veldig glad for at Cicero nå har kåret den til Norges beste mobilbank. Rapporten analyserer de norske mobilbankene og gir innsikt i hva som kjennetegner de beste løsningene på markedet.
Sett av penger - og lag egne kontoer for ulike formål
Få kontroll på forbruket - og finn ut hvor pengene blir av
Spar enkelt til pensjon - for du vil vel ha like god råd som pensjonist?
Smarte tips i mobilbanken
Noen ganger må du bare fikse ting kjapt. Du kan også melde skade, endre kjørelengde på bilforsikringen, søke lån og endre lånet.
Plutselig tomt på kortet?
Med mobilbanken flytter du kjapt penger til kortet uten å lage kaos i køen.
Er kortet blitt borte?
Ta det rolig. Du kan sperre kortet ditt i mobilbanken. Finner du det igjen, er det like enkelt å åpne igjen.
Vanskelig å spare?
Neida, starter du mikrosparing sparer du litt hver gang du bruker kortet. Da går det av seg selv.
Hva lurer andre på?
Det er enkelt å logge inn i mobilbanken! Du bruker enten en selvvalgt PIN-kode, eller du kan bruke såkalt biometri – det vil si fingeravtrykk eller ansiktsgjenkjenning (Face ID).
Aldersgrensen for vanlig mobilbank er 13 år med godkjenning fra foreldre eller foresatte. Mobilbank for barn er tilpasset barn og unge og kan brukes fra barnet er 6 år.
Mobilbanken er sikker. Datatrafikken mellom telefonen og banken er kryptert. Det er gode, nasjonale sikkerhetsløsninger rundt innlogging og betaling. Følger du vanlige forholdsregler kan du være trygg på at ikke uvedkommende kan komme seg inn på mobilbanken din.
Har du glemt PIN-koden til mobilbanken, eller ønsker du bare å endre den, må du aktivere mobilbanken på nytt. Dette gjør du enkelt fra innloggingsskjermen i mobilbanken:
Trykk på menyen oppe til venstre (3 streker). Trykk så på Glemt PIN og Lag ny PIN.
Husk at du må bekrefte med BankID for å endre PIN.
Er mottaker kunde i samme bank som deg, er pengene på konto umiddelbart.
Er mottaker kunde i en annen bank enn deg, utføres betalinger fem ganger i døgnet på hverdager.
Frister for betaling med mobil- og nettbank:
Hvis du overfører pengene før: er pengene på konto hos mottaker ca.:
kl. 00.15 - kl. 06.00.
kl. 08.45 - kl. 09.45.
kl. 10.00 - kl. 11.45.
kl. 11.45 - kl. 14.00.
kl. 13.45 - kl. 16.00.
I helgene er det ingen overføringer mellom bankene.
Bruker du straksbetaling når du betaler til konto i annen bank kommer pengene inn med en gang
Betal før
Mottaker får pengene ca.
00.05
05.50
08.15
09.50
10.05
11.50
11.40
13.50
15.00
15.50
I helgene er det ingen overføringer mellom bankene.
Haster det?
Har du det travelt og vil være sikker på at pengene kommer fram med en gang, kan du aktivere straksbetaling i mobilbanken. I mobilbanken finner du straksbetaling under Mer og Betaling.
Med Vipps vil også pengene komme fram med en gang hvis du vippser fra konto og ikke fra kort. (Hvis du bruker kortet til å vippse venner kan det ta tre virkedager før mottakeren får pengene.)
Minna Technologies er ansvarlig for kundeservice og oppsigelser av abonnementene. Minna leverer løpende status tilbake til mobilbanken, slik at du kan følge oppsigelsesprosessen. Du kan også ta direkte kontakt med Minna Technologies om status eller andre forhold rundt abonnementsoppsigelsen din.
For å kunne logge inn uten BankID må du møte opp i din lokale SpareBank 1 med gyldig legitimasjon og ditt d-nummer. Da hjelper vi deg med å sette opp tjenesten Uten BankID, slik at du kan logge inn i nettbanken og mobilbanken.
Det er gratis å laste ned og bruke appen, men du må betale mobiloperatøren din for datatrafikken dersom du ikke er koblet til trådløst nett. Husk at datatrafikk kan være dyrt i utlandet. Det kan være lurt å undersøke hos din mobiloperatør før du reiser utenlands.
Innbetalingen vil vises i nettbank og mobilbank straks den er betalt. I vår bank vil du i tillegg få en SMS også dersom du har satt på SMS-varsling for innbetalinger i nettbank eller mobilbank. Om du betaler til en konto annen bank, er det mottakers bank som har regler om de sender SMS til mottakeren
Du kan enkelt sette opp pushvarslinger i mobilbanken. Da kan du få varsel når du får ny melding fra oss, påminnelser om eFakturaer og avviste kortransaksjoner.
Slik skrur du på pushvarsling:
I mobilbanken trykker du på Mer i menyennede til høyre.
Trykk på Varslinger.
Trykk på Tillat pushvarslinger. Her får du også velge hva du ønsker varsel om.
Ja. Synkronisering med Apple Watch kan aktiveres i mobilbanken under Mer – Innstillinger – Klokkebank. Du kan ikke utføre noen banktjenester på klokken, men den hjelper deg med å holde oversikten over saldo og transaksjoner. Mobilbank på Apple Watch vil kun fungere når du har klokken i nærheten av mobiltelefonen din.
{
"EMAIL_FIELD_ERROR": "Skriv inn en gyldig e-postadresse.",
"CHECKBOX_ERROR": "",
"CHECKBOX_GROUP_ERROR": "Velg minst et av alternativene",
"DROPDOWN_ERROR": "Gjør et valg i nedtrekkslisten.",
"DATE_TO_FROM_ERROR": "Ugyldig dato (eksempel på gyldig dato 31.12.2016).",
"RADIO_ERROR": "Velg et alternativ.",
"POSTAL_CODE_ERROR": "Skriv inn et gyldig postnummer (4 siffer).",
"TEXT_FIELD_ERROR": "Feltet må fylles ut.",
"TEXT_FIELD_CONTENTS_ERROR": "Ugyldig verdi.",
"ACCOUNT_FIELD_ERROR": "Skriv inn et gyldig kontonummer (11 siffer).",
"ORGANISATION_FIELD_ERROR": "Skriv inn et gyldig organisasjonsnummer (9 siffer).",
"SSN_ERROR": "Skriv inn et gyldig fødselsnummer (11 siffer).",
"PHONE_ERROR": "Skriv inn et gyldig telefonnummer (8 siffer).",
"MOBILE_PHONE_NO_ERROR": "Skriv inn et gyldig norsk mobilnummer (8 siffer)",
"SEARCH_ALLE": "Alle",
"MORE_INFO": "Vis mer informasjon",
"RESULT_TYPE_BANK": "Bankkontor",
"RESULT_TYPE_ADVISOR": "Rådgiver",
"VIEW_IN_MAP": "Vis i kart",
"BEFORE_COUNT_TEXT": "Du har",
"AFTER_COUNT_TEXT": "oppgave som venter på deg",
"AFTER_COUNT_TEXT_PLURAL": "oppgaver som venter på deg",
"MINE_OPPGAVER_LINK_TEXT": "Sjekk mine oppgaver",
"MINE_OPPGAVER_CLOSE_TEXT": "Ikke nå",
"MINE_OPPGAVER_COUNT_TEXT": "en",
"FORM_ERROR_LABEL":"Feil i skjema
",
"FORM_SUCCESS_LABEL":"Takk for din henvendelse",
"TEXT_FIELD_LENGTH_ERROR":"TEXT_FIELD_LENGTH_ERROR",
"TEXTAREA_FIELD_LENGTH_ERROR":"Maks 2000 tegn",
"NUMBER_ERROR": "Du kan kun skrive inn tall.",
"SEC_BLOCKER_DROPDOWN_DEFAULT": "Velg land",
"GLOBAL_SEARCH_NO_RESULT_TEXT": "Ingen treff på",
"GLOBAL_SEARCH_FACET_LABEL": "Vis treff for",
"MODAL_CLOSE": "Lukk",
"SEND_TO_BANK_BEFORE_INFO_TEXT": "Vil du komme rett til",
"SEND_TO_BANK_AFTER_INFO_TEXT": "neste gang?",
"SEND_TO_BANK_NEXT_BUTTON_TEXT": "Ja, husk banken min",
"SEND_TO_BANK_CANCEL_BUTTON_TEXT": "Nei, ikke nå",
"SEND_TO_BANK_NEXT_DISCLAMER_TEXT": "For at du skal slippe å velge bank hver gang, bruker vi funksjonelle informasjonskapsler som lagrer hvordan du bruker nettsidene og hvilke innstillinger du har gjort."
}