Banktjenester uten nett-og mobilbank

TIPS OG RÅD

Banktjenester uten mobil- og nettbank

Mange ønsker å løse banktjenestene sine selv elektronisk, men vi vet at det ikke passer for alle å ha nettbank, mobilbank eller rett og slett være på internett.

Vi har tjenester for alle – enten du ønsker å være digital, eller gå i banken. Her finner du en oversikt over flere alternativer som kanskje passer for deg.

 

Du kan også laste ned innholdet på denne siden som en brosjyre.

AvtaleGiro

AvtaleGiro er en tjeneste for automatisk betaling av dine faste regninger. Strøm, telefon og husleie er typiske regninger som mange betaler med AvtaleGiro.

Les mer om AvtaleGiro

Du inngår en avtale med banken som gir rett til automatisk trekk innenfor et angitt beløp. Regningen trekkes direkte fra din bankkonto. Du slipper derfor å legge inn konto- og KID-nummer hver gang regningene skal betales – og de blir betalt i tide.

Du har mulighet for å stoppe betalingen når du selv ønsker det. Bekreftelse på betalingen finner du på kontoutskriften din.

Har du AvtaleGiro slipper du oftest å betale fakturagebyr.

For å opprette AvtaleGiro kan du ringe oss på 915 07040, eller komme innom banken. 

Ha klart:

  • En regning du vil opprette AvtaleGiro på.
  • Kontonummeret og KID-nummeret.

BrevGiro

Med BrevGiro kan du enkelt betale alle regningene dine per post.

Du signerer og sender dine regninger sammen med en følgeseddel i en forhåndsadressert konvolutt. Regningene blir deretter kontrollert før de blir betalt.

Konvolutter er ferdig frankert, og kontoen din blir belastet for porto i slutten av måneden.

  • Finn frem regningene du vil betale og signér hver regning.
  • Skriv ned antall regninger du vil sende på følgeseddelen og signér denne.
  • Legg alt i BrevGiro-konvolutten og send per post. Sender du flere giroer, får du mindre portokostnader.
  • Giroene registreres og betales fortløpende.
  • Du får automatisk tilsendt nye følgesedler og konvolutter før du går tom.

For å opprette BrevGiro kan du ringe oss på 915 07040, eller komme innom banken. 

Du får en avtale om BrevGiro som må signeres og evt returneres i frankert og adressert konvolutt. Denne signaturen vil brukes for å godkjenne fremtidige innsendte giroer som skal være signert.

Etter 2-3 uker mottar du følgesedler og konvolutter i posten.

Telefonbank

Telefonbanken gir deg tilgang til å sjekke saldo og kontobevegelser. I tillegg kan du betale regninger med telefonen.

Nummeret til telefonbanken er 915 07040

Du trenger
  • Personlig kode med fire siffer for å sjekke saldo
  • Kodebrikke for å betale regninger

Både personlig kode og kodebrikke får du fra banken. 

Ring oss på 915 07040, eller kom innom banken.

Menyen til telefonbanken finner du her

Kontanter og bankkort

Du kan både ta ut og sette inn penger på konto i alle Meny- og Kiwi-butikker, de fleste Spar-butikkene og enkelte Joker og Bunnpris-butikker. Tjenesten heter Kontanttjenester i butikk. 

Med bankkort har du alltid tilgang til pengene dine. All bruk av bankkortet belastes kontoen din direkte.

Fint å vite:

  • Du kan betale kontaktløst. Det betyr at du ikke trenger å benytte pin-kode for beløp under 500 kroner.
  • Du kan bruke kortet som pengekilde i Vipps og i andre apper som f.eks. Vy og Entur.
  • Du kan velge hvilke land kortet skal virke i med regionsperre.

Vipps

Med Vipps kan du kjapt og greit betale, overføre og motta penger med mobilen. Du slipper å ha kontanter og du har alltid pengene med deg.

Du trenger

  • En smarttelefon med norsk mobilnummer.
  • BankID - har du ikke dette, tar du kontakt med banken.
  • Norsk personnummer eller D-nummer.
  • Folkeregistrert adresse.
  • Norsk Visa-kort eller Mastercard, samt konto i en norsk bank.
  • E-postadresse.
Hvordan komme i gang?

Last ned appen
Du laster ned appen på mobilen din, enten det er for iPhone eller Android.

Legg til kort eller bankkonto
Legg inn kort og kontonummer. Du kan også legge til en bankkonto som betalingsmåte hvis du ønsker dette.

Du er i gang med Vipps!
Nå kan du sende og motta penger med mobilen din - uavhengig av hvilken bank mottaker bruker.

Pass opp for svindel – unngå å bli lurt

De nye svindelmetodene blir mer og mer utspekulert, og forsøker å få deg til å oppgi sensitive opplysninger. Målet er enten å svindle deg for penger eller å stjele identiteten din.

Husk!
  • Aldri oppgi kontoinformasjon, BankID-koder eller passord, uansett hvem som ber om det – enten det er bank, familie, venner eller andre.
  • Banken vil aldri be deg om å oppgi koder og passord via e-post eller telefon. Får du en slik forespørsel, er det sannsynligvis svindel.

Fremtidsfullmakt – vil du planlegge for fremtiden?

Dersom du oppretter en fremtidsfullmakt, kan du bestemme at noen du stoler på skal ta vare på dine interesser dersom du én dag ikke selv er i stand til å håndtere egen økonomi.

Fullmakten kan omfatte både økonomiske og personlige forhold, eller den kan begrenses til nærmere angitte forhold, slik som for eksempel salg av bolig og betaling av regninger.

Disponent på konto

Hvis du trenger hjelp til å få betalt regninger og holde oversikt over økonomien din, kan du utnevne en disponent for kontoene dine.

Dette er ofte et nært familiemedlem, og må være en person du stoler på.

En disponent har tilgang til kontoen på samme måte som deg selv. Disponenten vil kunne gjøre banktransaksjoner for deg i sin egen nettbank, og logger inn med sin egen BankID.

Kontoene dine blir lagt til i oversikten til disponenten, og man kan betale og overføre, samt se alle kontobevegelser. En disponent kan også opprette AvtaleGiro og andre betalingsavtaler tilknyttet kontoen.

Du kan også bestille bankkort til disponent av konto.

Les mer om disponent på konto

Hvis du som kontoeier ikke har nettbank, må du fylle ut en fullmakt for at dette skal bli gjeldene.

Ring oss på 915 07040, eller kom innom banken, så hjelper vi deg med riktig skjema.

Dersom du har nettbank, kan disponent legges inn i nettbanken. Velg: Bestill - Kontoer - Legg til ny disponent på konto

{ "EMAIL_FIELD_ERROR": "Skriv inn en gyldig e-postadresse.", "CHECKBOX_ERROR": "", "CHECKBOX_GROUP_ERROR": "Velg minst et av alternativene", "DROPDOWN_ERROR": "Gjør et valg i nedtrekkslisten.", "DATE_TO_FROM_ERROR": "Ugyldig dato (eksempel på gyldig dato 31.12.2016).", "RADIO_ERROR": "Velg et alternativ.", "POSTAL_CODE_ERROR": "Skriv inn et gyldig postnummer (4 siffer).", "TEXT_FIELD_ERROR": "Feltet må fylles ut.", "TEXT_FIELD_CONTENTS_ERROR": "Ugyldig verdi.", "ACCOUNT_FIELD_ERROR": "Skriv inn et gyldig kontonummer (11 siffer).", "ORGANISATION_FIELD_ERROR": "Skriv inn et gyldig organisasjonsnummer (9 siffer).", "SSN_ERROR": "Skriv inn et gyldig fødselsnummer (11 siffer).", "PHONE_ERROR": "Skriv inn et gyldig telefonnummer (8 siffer).", "MOBILE_PHONE_NO_ERROR": "Skriv inn et gyldig norsk mobilnummer (8 siffer)", "SEARCH_ALLE": "Alle", "MORE_INFO": "Vis mer informasjon", "RESULT_TYPE_BANK": "Bankkontor", "RESULT_TYPE_ADVISOR": "Rådgiver", "VIEW_IN_MAP": "Vis i kart", "BEFORE_COUNT_TEXT": "Du har", "AFTER_COUNT_TEXT": "oppgave som venter på deg", "AFTER_COUNT_TEXT_PLURAL": "oppgaver som venter på deg", "MINE_OPPGAVER_LINK_TEXT": "Sjekk mine oppgaver", "MINE_OPPGAVER_CLOSE_TEXT": "Ikke nå", "MINE_OPPGAVER_COUNT_TEXT": "en", "FORM_ERROR_LABEL":"Feil i skjema ", "FORM_SUCCESS_LABEL":"Takk for din henvendelse", "TEXT_FIELD_LENGTH_ERROR":"TEXT_FIELD_LENGTH_ERROR", "TEXTAREA_FIELD_LENGTH_ERROR":"Maks 2000 tegn", "NUMBER_ERROR": "Du kan kun skrive inn tall.", "SEC_BLOCKER_DROPDOWN_DEFAULT": "Velg land", "GLOBAL_SEARCH_NO_RESULT_TEXT": "Ingen treff på", "GLOBAL_SEARCH_FACET_LABEL": "Vis treff for", "MODAL_CLOSE": "Lukk", "SEND_TO_BANK_BEFORE_INFO_TEXT": "Vil du komme rett til", "SEND_TO_BANK_AFTER_INFO_TEXT": "neste gang?", "SEND_TO_BANK_NEXT_BUTTON_TEXT": "Ja, husk banken min", "SEND_TO_BANK_CANCEL_BUTTON_TEXT": "Nei, ikke nå", "SEND_TO_BANK_NEXT_DISCLAMER_TEXT": "For at du skal slippe å velge bank hver gang, bruker vi funksjonelle informasjonskapsler som lagrer hvordan du bruker nettsidene og hvilke innstillinger du har gjort." }