Norske myndigheter har bedt alle norske banker om å sørge for at kundeinformasjon og legitimasjon er oppdatert. Med oppdatert informasjon er du bedre beskyttet mot ID-tyveri, svindelforsøk og andre former for økonomisk kriminalitet.
Sammen forebygger vi hvitvasking
Oppdater kundeinformasjon
Privatkunde
Oppdatering av kundeinformasjon gjøres ved å klikke på knappen under.
Avslutte kundeforhold?
Har du fått melding om oppsigelse fra banken, eller ønsker du av andre årsaker å avlutte alle bankkontoene dine? Husk at lån og kreditter må være nedbetalt før du kan avslutte kundeforholdet.
Bedriftskunde
Oppdatering av kundeinformasjon for lag, foreninger, aksjeselskap og enkeltpersonforetak.
Noe du lurer på?
Legitimasjonskravet er skjerpet både i Norge og internasjonalt. Dette betyr ikke at vi mistenker kundene våre, men formålet er å forhindre økonomisk kriminalitet i møte med den digitale utviklingen. Alle med BankID utstedt av oss, og som ble kunde etter 1. mars 2007, må i henhold til reglene være legitimert med pass. For øvrige kunder vil banken også godta annen gyldig legitimasjon, i tråd med hvitvaskingsregelverket.
Vi anbefaler at kundene legitimerer seg med pass. Med pass mener vi pass (norsk eller utenlandsk), norsk nasjonalt ID-kort, norsk utlendingspass eller norsk reisebevis for flyktninger .
Du trenger ikke pass for å være kunde, men vi må ha en gyldig legitimasjon. Har du ikke pass kan du for eksempel vise førerkort eller bankkort med bilde fra en annen bank. For å få BankID er det krav om at du viser pass.
Skal du ha BankID må du ifølge norsk regelverk legitimere deg med pass. Blir du kontaktet må du derfor komme innom banken med gyldig pass hvis du fortsatt ønsker å bruke BankID fra vår bank.
Dersom du bor et annet sted i Norge kan du møte ved et annet SpareBank 1-kontor. Oppholder du deg utenlands må du ta kontakt med banken.
Myndighetene har bedt alle norske banker om å ha kjennskap til hvordan kundene bruker bankens produkter og tjenester – og denne informasjonen skal registreres og oppdateres jevnlig gjennom hele kundeforholdet. Derfor stiller vi disse spørsmålene også til deg som har vært kunde i mange år.
Det er viktig at du svarer på alle spørsmålene slik at informasjonen vi har om deg er oppdatert og riktig. Dersom vi ser at det mangler svar fra deg, kan en konsekvens bli at mobilbank, nettbank, kort og konto sperres midlertidig inntil vi har registrert din besvarelse. Har du spørsmål? Kontakt Kundeservice på telefon 915 07040
Vi trenger legitimasjon på flere av våre kunder
Myndighetene har bestemt at alle bankkunder må være legitimert overfor banken. Formålet er å forhindre økonomisk kriminalitet. Selv om du kanskje har vært kunde hos oss i mange år, og vi kjenner deg godt, kan det hende du må legitimere deg på nytt. Alle dette angår får beskjed fra banken.
Derfor ber vi om legitimasjon og oppdatert kundeinformasjon
Handel med krypto- og virtuell valuta
I påvente av tydelig veiledning fra norske myndigheter har de fleste norske banker etablert strenge regler for håndtering av transaksjoner og gevinster.