Legitimasjonskravet er skjerpet både i Norge og internasjonalt. Oppdatert legitimasjon er nødvendig for å tilfredsstille kravet fra myndighetene. Med oppdatert informasjon er du bedre beskyttet mot ID-tyveri, svindel og andre former for økonomisk kriminalitet.
Vi trenger legitimasjon på flere av våre kunder
Berørte kunder blir kontaktet
Flere av våre kunder blir nå kontaktet av banken med beskjed om at vi trenger ny legitimasjon. Årsaken er at vi dessverre ikke har tilstrekkelig dokumentasjon på kundenes identitet i vårt arkiv. Selv om du kanskje har vært kunde hos oss i mange år, og vi kjenner deg godt, kan det hende du må legitimere deg på nytt.
Alle med BankID utstedt av oss, og som ble kunde etter 1. mars 2007, må i henhold til reglene være legitimert med pass. For øvrige kunder vil banken også godta annen gyldig legitimasjon, i tråd med hvitvaskingsregelverket. De som blir kontaktet må derfor komme innom banken med gyldig pass hvis de fortsatt ønsker å bruke BankID fra vår bank.
Du kan også komme innom et av våre kontor med gyldig legitimasjon. Dersom du har lang avstand til kontorene kan du også legitimere deg i en annen SpareBank 1 bank.
Noe du lurer på?
-
Legitimasjonskravet er skjerpet både i Norge og internasjonalt. Dette betyr ikke at vi mistenker kundene våre, men formålet er å forhindre økonomisk kriminalitet i møte med den digitale utviklingen. Alle med BankID utstedt av oss, og som ble kunde etter 1. mars 2007, må i henhold til reglene være legitimert med pass. For øvrige kunder vil banken også godta annen gyldig legitimasjon, i tråd med hvitvaskingsregelverket.
-
Nei, dette gjelder alle banker. Det er en felles samfunnsdugnad for å forhindre økonomisk kriminalitet.
-
Vi anbefaler at kundene legitimerer seg med pass. Med pass mener vi pass (norsk eller utenlandsk), norsk nasjonalt ID-kort, norsk utlendingspass eller norsk reisebevis for flyktninger .
Du trenger ikke pass for å være kunde, men vi må ha en gyldig legitimasjon. Har du ikke pass kan du for eksempel vise førerkort eller bankkort med bilde fra en annen bank.
For å ha BankID er det krav om at du viser pass.
-
Du trenger ikke pass for å være kunde, men vi må ha en gyldig legitimasjon. Har du ikke pass kan du for eksempel vise førerkort eller bankkort med bilde fra en annen bank.
For å ha BankID er det derimot krav om at du viser pass. Med pass mener vi pass (norsk eller utenlandsk), norsk nasjonalt ID-kort, norsk utlendingspass eller norsk reisebevis for flyktninger .
Har du spørsmål, ta gjerne kontakt med banken på e-post til kundekontroll@sb1ostlandet.no, eller ring oss på telefon 915 07040.
-
De må ta kontakt med banken på e-post til kundekontroll@sb1ostlandet.no eller ringe oss på telefon 915 07040 for å avtale løsning.
-
For å tilfredsstille myndighetskravet og for å få gjennomført kontrollen innen rimelig tid.
-
Dersom du bor et annet sted i Norge kan du møte ved et annet SpareBank 1-kontor. Oppholder du deg utenlands må du ta kontakt med banken på e-post til kundekontroll@sb1ostlandet.no.