Tips og råd
Brukskonto
Brukskonto er kontoen din til daglig bruk. Det er vanligvis her lønnen din kommer inn og regningene blir trukket fra.
Brukskonto er kontoen din til daglig bruk. Det er vanligvis her lønnen din kommer inn og regningene blir trukket fra.
Er du mellom 28 og 34 år betaler du bare halv årspris på bankkort.
For å få denne fordelen må du ha en LOfavør Brukskonto Ung. Kontakt oss så hjelper vi deg.
Våre rådgivere hjelper deg slik at du får utnyttet medlemsfordelene dine best mulig.
Føler du at lønningen tar slutt overraskende fort? Et budsjett kan hjelpe deg med å planlegge økonomien og få et mer bevisst forhold til hva du bruker penger på. Her finner du et forslag til budsjett du kan bruke.
Med Min økonomi i nettbanken og mobilbanken får du virkelig oversikt over hvordan du bruker pengene dine. Alt du bruker blir delt opp i kategorier, og det er enkelt å se hvor mye du bruker på restauranter, bolig, eller sparing i løpet av en måned.
Under hver kategori kan du også se hva du har betalt for og hvor mye. En gyllen mulighet til å finne ut om du er fornøyd med hvordan du bruker pengene dine, eller om du kan spare noen kroner her og der.
Unner du deg ofte småting som kjøpekaffe, sjokolade, vann på flaske, mat i kantina og lignende? Til sammen utgjør disse lommetyvene tusenvis av kroner i løpet av et år. Ved å kutte litt på forbruket kan du få råd til andre ting du drømmer om.
Lag flere kontoer for å organisere økonomien din. Lønnskonto, brukskonto, bufferkonto, sparekonto og regningskonto. Hva du trenger er opp til deg og det er lett å ordne i nettbanken og mobilbanken.
Da kan det være lurt med en felles regningskonto for alle felles regninger. Det kan også være lurt med en felles brukskonto for felles mat, og hvis dere sparer til noe dere skal kjøpe eller gjøre sammen, er en felles sparekonto greit å ha.
Du kan gi andre tilgang til din konto hvis du vil, for eksempel samboer eller ektefelle. Du legger selv til disponenter til kontoene dine i nettbanken.
Du kan også invitere noen som bruker en annen bank til å se dine kontoer hos oss. Du velger selvsagt selv hvilke kontoer du ønsker å dele, og med hvem. Den du ønsker å dele konto med vil kun få se saldo og bevegelsene på konto. Denne muligheten gjelder kun på bruks- og sparekontoer.
Er mottaker kunde i samme bank som deg, er pengene på konto umiddelbart.
Er mottaker kunde i en annen bank enn deg, utføres betalinger fem ganger i døgnet på hverdager.
Hvis du overfører pengene før: er pengene på konto hos mottaker ca.:
kl. 00.15 - kl. 06.00.
kl. 08.45 - kl. 09.45.
kl. 10.00 - kl. 11.45.
kl. 11.45 - kl. 14.00.
kl. 13.45 - kl. 16.00.
I helgene er det ingen overføringer mellom bankene.
Bruker du straksbetaling når du betaler til konto i annen bank kommer pengene inn med en gang
Betal før | Mottaker får pengene ca. |
00.05 | 05.50 |
08.15 | 09.50 |
10.05 | 11.50 |
11.40 | 13.50 |
15.00 | 15.50 |
I helgene er det ingen overføringer mellom bankene.
Haster det?
Har du det travelt og vil være sikker på at pengene kommer fram med en gang, kan du aktivere straksbetaling i mobilbanken. I mobilbanken finner du straksbetaling under Mer og Betaling.
Med Vipps vil også pengene komme fram med en gang hvis du vippser fra konto og ikke fra kort. (Hvis du bruker kortet til å vippse venner kan det ta tre virkedager før mottakeren får pengene.)
Skal du betale eller overføre penger til utlandet?
Her ser du hvor lang tid det tar før mottaker i utlandet får pengene på konto.
Beløpsgrense er maksbeløpet du kan betale regninger for hver kalendermåned. Grunnet sikkerhetsmessige årsaker kan beløpsgrensen for betaling kun endres selvbetjent i mobilbanken. Her klikker du på «mer» - «Innstillinger» - «Betaling».
Hvis du ikke har mobilbank, eller har andre problemer med å endre grensen kan du kontakte oss på tlf. 915 02 002 for å få hjelp.
Du kan avslutte en brukskonto inne i mobilbanken eller nettbanken. Gå til Innstillinger og Konto. Velg den kontoen du ønsker å avslutte, der finner du Avslutt konto nederst på siden.
Skal du avslutte en annen konto?
Avslutt sparekonto
Avslutt BSU-konto
Avslutt depositumskonto
En fast betaling er når du på faste dager eller datoer betaler til kontoer i andre banker. En fast overføring er når du regelmessig overfører penger mellom kontoer du disponerer hos oss.
I mobilbanken og nettbanken kan du enkelt opprette, endre eller slette faste betalinger og overføringer.
Skal du endre eller slette en fast betaling eller overføring? Trykk på den aktuelle betalingen/overføringen, da får du opp to knapper – en for å endre og en for å slette.
Du finner alle betalte regninger i nettbanken. For å skrive ut kvittering, klikker du, som vist under, på ikonet lengst til høyre for den betalingen det gjelder. Da får du opp detaljer om betalingen som du kan skrive ut.
Utførte betalinger finner du under betaling - utførte betalinger.
NB! Det er forskjell på å skrive ut kvittering og å bestille kvitteringsoblat. Kvitteringsoblat er et oblat som koster penger, og som man kun trenger i spesielle tilfeller.
Kvitteringsoblat sendes i posten.
Du kan sammenligne våre priser med priser fra andre selskaper på Finansportalen.no
For at nettsidene skal fungere, må vi bruke tekniske informasjonskapsler. Denne kan derfor ikke slås av
Kryss av hvis du vil slippe å gjøre de samme valgene hver gang du er på nettsidene våre. Funksjonelle informasjonskapsler lagrer opplysninger om din bruk av nettsidene og hvilke innstillinger du har gjort, slik at du kan få funksjonalitet tilpasset deg
Kryss av hvis du vil at nettsidene våre skal bli bedre og enklere å bruke. Informasjonskapslene lagrer statistikk, og brukes for å analysere hva du gjør på nettsidene. Denne informasjonen hjelper oss til å forstå hvordan nettsidene blir brukt, noe som gjør at vi kan forbedre oss
Kryss av hvis du vil ha innhold som er tilpasset deg. Informasjonskapslene samler informasjon om ditt bruksmønster og dine interesser. Dette gjør at vi kan gi deg mer relevant og tilpasset markedsføring, også gjennom våre samarbeidspartnere, på for eksempel nettsider, annonser og i sosiale medier