Etiske retningslinjer
Etiske retningslinjer
I hverdagen kan vi stå overfor valg som ikke er beskrevet i Etiske retningslinjer. To prinsipper skal i disse tilfellene gi veiledning til de riktige beslutningene. Konsernets valg og beslutninger skal alltid være i tråd med prinsippene «vi følger lover og regler» og «vi oppfører oss skikkelig og gjøre det rette – overfor alle». Prinsippene ligger til grunn for vår etiske kultur og måten vi gjør forretninger på.
Vi følger lover og regler
Det er en selvfølge, men likevel viktig å understreke; Vi skal følge lover, regler og avtaleverk. Dette gjelder både eksternt og internt regelverk, som lover, forskrifter, policyer, standarder, instrukser, prosesser, rutiner/prosedyrer og avtaler. I tilfeller der det oppdages feil og avvik skal dette håndteres i samsvar med konsernets rutiner for hendelses- og avviksrapportering. Som medarbeidere i konsernet har vi ansvar for å sette oss inn i opplæringsmateriell, og følge med på oppdateringer innen vårt fagområde. Det forventes at vi etterlever den informasjonen og opplæringen som gis, og at vi snakker med lederen vår dersom vi er i tvil om noe. Det forventes at vi gir beskjed, dersom vi får kjennskap til brudd på lover og regler. For ledere betyr prinsippet at det hviler et særskilt ansvar om å holde seg oppdatert på lover og regler, samt å legge til rette for at egne medarbeidere har mulighet til å holde seg oppdatert. En leder har ansvar for å melde fra om brudd på lover og regler. Med rollen som leder følger det et ansvar for å ivareta egne medarbeidere, dersom de melder ifra om brudd.
Vi oppfører oss skikkelig og gjør det rette – overfor alle
Vår historie går helt tilbake til 1839, og driver forretning med langsiktig perspektiv. Å ta beslutninger som er til det beste for kunden og samfunnet skal være vår måte å drive forretning på. Det betyr å opptre ryddig, etterrettelig og respektfullt overfor konkurrenter, myndigheter, aksjonærer og samfunnet for øvrig. Ved å drive ansvarlig på alle nivå og gjøre det rette overfor alle, bevarer vi tilliten vi har opparbeidet oss gjennom årene. Prinsippet gjelder også på arbeidsplassen. Når alle oppfører seg skikkelig og gjør det rette overfor alle er resultatet et godt sted å jobbe. Derfor har konsernet nulltoleranse for mobbing og trakassering, herunder seksuell trakassering, både i arbeidstiden, på reiser og arrangementer hvor vi deltar. Å ta de riktige valgene kan kreve mot, og vi skal støtte våre kollegaer som tar de modige valgene.
Slik tar vi vanskelige avgjørelser i hverdagen
Dersom det oppstår en situasjon der det er tvil om hva som er den riktige beslutningen, så diskuter saken med en kollega, leder, eller andre i konsernet, før saken avgjøres. Vær en god sparringspartner for dine kolleger. Ta deg tid til å lytte, diskutere og finne svar i fellesskap. Ikke minst støtt kollegaer som tar de modige og riktige valgene.
I SpareBank 1 SR-Bank sier vi fra om feil, mangler og kritikkverdige forhold, og vi bruker de kanalene vi har for å varsle om det.
Å ha kultur for å varsle er viktig, slik får konsernet håndtert utfordringer og problemer på en riktig måte. Hovedregelen er at kritikkverdige forhold tas opp med leder, lederes leder eller aktuell fagenhet, men varslingsløsningen kan også benyttes.
Dette kan for eksempel være:
• ukultur, korrupsjon, ulovligheter
• økonomisk kriminalitet
• uetisk eller skadelig aktivitet
• brudd på Arbeidsmiljølovens vern motusaklig oppsigelse og andre stillingsvern
• brudd på andre etiske normer
• mulig problem i forhold til overholdelse av konsernets policyer eller etiske og andre retningslinjer
• feil eller mangler på arbeidsplassen og/eller brudd på HMS-regler (fare for liv og helse, trakassering eller diskriminering, skader og/eller sykdom pådratt i arbeidet)
Den som varsler har muligheten for å varsle anonymt, skriftlig eller muntlig. Vi har etablert rutiner for dette, for å sikre at våre medarbeidere har trygge kanaler for varsling. Det skal oppleves positivt å si fra om forhold som ikke er akseptable, og enhver som varsler om kritikkverdige forhold skal være vernet mot gjengjeldelse. Det betyr enhver ugunstig behandling av den medarbeider, som kan bli sett på som en følge av og en reaksjon på varslingen. Nærmeste overordnede eller leder vil generelt være den som har best mulighet for å håndtere melding/varsel.
I SpareBank 1 Sør-Norge har alle ansvar for å skape et positivt arbeidsmiljø der det er godt å være. Et arbeidsmiljø der kolleger har gjensidig tillit og respekt for hverandre.
Likeverd, likestilling og mangfold på arbeidsplassen
Hver enkelt medarbeider i vår organisasjon er verdifull, og mangfold blant medarbeiderne er en styrke for virksomheten vår. Vi har et felles ansvar for at arbeidsmiljøet oppleves som trygt for alle. SpareBank 1 Sør-Norge har forpliktet seg til å bidra til å nå FNs bærekraftsmål 5; Likestilling mellom kjønnene. Enhver arbeidstaker skal gis lik muligheter til ledende stillinger og lønnsutvikling målt etter egne prestasjoner og helt uavhengig av kjønn.
Konsernet har nulltoleranse for enhver diskriminering og mobbing av kolleger, og andre som berøres av virksomheten vår. Vi har nulltoleranse for alle former for verbal, fysisk og seksuell trakassering. Med diskriminering menes forskjellsbehandling og utestenging på grunnlag av rase, kjønn, alder, nedsatt funksjonsevne, seksuell legning, religion, politisk standpunkt, nasjonal eller etnisk opprinnelse eller andre forhold som medfører brudd på prinsippet om likebehandling.
Respekt for andres meninger
Vi ønsker engasjerte medarbeidere som sier sin mening, diskuterer og kommer med forbedringsforslag. Vi skal ha takhøyde for ulike meninger, men når beslutningen er tatt, så er vi lojale mot den. Vi verdsetter åpenhet og setter pris på ærlige tilbakemeldinger. Derfor snakker vi heller med folk, enn om dem. Vi legger til grunn gode intensjoner hos kollegaer og ledelse, og hvis noe er uklart så spør vi.
En sikker arbeidsplass
I SpareBank 1 Sør-Norge har HMS-arbeid høyeste prioritet. Vi skal jobbe kontinuerlig og systematisk for å fremme god helse, et trygt arbeidsmiljø og ha et ansvarlig forhold til omgivelsene våre.Vi skal ha en rusfri arbeidsplass og har etablerte systemer for oppfølging av rus- og spillproblematikk. Målet er å redusere risiko for misbruk og avhengighet, samt for å forebygge og å hjelpe medarbeidere som kan ha problemer. SpareBank 1 Sør-Norges Krise- og kontinuitetsplan skal bidra til at konsekvenser ved en alvorlig hendelse eller krise blir minst mulig. Gjennom dokumenterte prosedyrer sikres god beredskap og effektiv respons dersom en slik krise skulle skje. Målet er å hindre eskalering av hendelser og ta organisasjonen kontrollert tilbake til en normalsituasjon. Medarbeidere rustes til å håndtere en alvorlig hendelse gjennom jevnlig trening. SpareBank 1 Sør-Norge prioriterer tydelig liv og helse, og har et ettervern som ivaretar medarbeidere og besøkende etter en kritisk hendelse.
Vi er et konsern med vekstambisjoner. Et konsernsom ønsker flere kunder, utvide eget markedsområde og inngå nye samarbeid. Alt skal gjøres i samsvar med god forretningsskikk.
Forretningsmessig adferd
Vi samhandler med en rekke ulike interessenter,inkludert kunder, leverandører, andre forretningsforbindelser og myndigheter. Vi skal samhandlemed alle disse gruppene på en etisk og lovlig måte,og utvise integritet i alt vi gjør. Konsernet skal gi informasjon om vår virksomhet og våre tjenester på en åpen og forståelig måte.
Kundebehandling
Hos oss skal alle kunder behandles med respekt,og i tråd med god forretningsskikk og bransjenormer. SpareBank 1 Sør-Norge skal kjennetegnes av høy integritet, tilgjengelighet og åpenhet i kundebehandlingen. Da må vi hele tiden vurdere vår habilitet og evne til en rettferdig og upartisk behandling av hver kunde. Våre motiv sett fra utsiden skal ikke kunne trekkes i tvil. SpareBank 1 Sør-Norge forplikter seg til alltid å handle ut fra kundens beste.
Kundens verdier og opplysninger
Kundeopplysninger er verdifulle, de skal håndteres etter «need to know» prinsippet. Det betyr at kundeinformasjon kun søkes opp dersom det er nødvendig for å utføre arbeidsoppgaver. Vi håndterer kundens opplysninger med omtanke, det innebærer å lagre og oppbevare kundeopplysninger sikkert og forsvarlig både fysisk og digitalt. Vi skal aldri misbruke den tilliten vi har fått av kunden, derfor er taushetsplikten absolutt. Taushetsplikten gjelder i alle sammenhenger, både på jobb mellom medarbeidere og i private sammenhenger.
Klager skal tas på alvor
Vi skal ivareta kundens interesser i forbindelse med salg, rådgivning og annen form for tjenesteytelse. Eventuelle klager fra eksisterende eller tidligere kunder skal tas på alvor og behandles med respekt. Klager skal håndteres i samsvar med fastsatte rutiner for klagebehandling. Som medarbeidere i konsernet skal vi være kjent med disse.
Alle som jobber i SpareBank 1 Sør-Norge er ambassadører for konsernet og skal beskytte konsernets interesser. Det betyr at vi alltid representerer arbeidsplassenvår på en tillitvekkende måte.
Transparens og etterrettelighet
Alt vi gjør skal tåle dagens lys, slik bevarer vi konsernets tillit og integritet. Vi skal alltid kunne gjøre rede for våre beslutninger og handlinger, inkludert hvilke avgjørelser som ligger til grunn for disse. Dette skal dokumenteres i samsvar med konsernets interne retningslinjer. Vi skal oppfordre til åpenhet og gode styringsmodeller, herunder åpenhet rundt eierstrukturer, transaksjoner og dokumentasjon på etterlevelse. Som medarbeider er du et forbilde på det økonomiske området, det forplikter at du har en ryddig økonomi og søker hjelp dersom du likevel havner i en vanskelig situasjon.
Interessekonflikter
I SpareBank 1 Sør-Norge skal vi søke å unngå interessekonflikter, fordi disse kan påvirke vår evne til å ta riktige beslutninger. Når interessekonflikter likevel oppstår skal vi være åpne om dem, og løse dem på en forsvarlig måte. En interessekonflikt kan oppstå når konsernets interesser og personlige interesser ikke sammenfaller. Den kan også oppstå mellom krav og forventinger fra myndigheter, kundenes behov og interesser, samt konsernets forretningsmessige mål og eiernes forventinger. Som medarbeidere skal vi være særskilt varsomme og bevisste dersom egne eller våre nærmeste sine private interesser ikke stemmer overens med konsernets eller kunders interesser. Medarbeidere skal også være særskilt varsomme og bevisste ved private handler knyttet til eiendom, finansielle instrumenter og verdipapirer.
Vi framsnakker kolleger
Vi framsnakker arbeidsplassen vår og kollegene våre. Eventuell kritikk tar vi internt, direkte med den det gjelder. Medarbeideres aktivitet på sosiale medier skal skje med ekstra stor grad av varsomhet med tanke på arbeidsgivers omdømme. All elektronisk kommunikasjon skal fremstå profesjonelt og gjennomtenkt. Taushetsplikten gjelder for taushetsbelagt informasjon som en får kjennskap til om konsernet, konsernets kunder og andre medarbeidere. Taushetsplikten gjelder ikke bare utad, men også overfor andre medarbeidere som informasjonen må ansees uvedkommende.
SpareBank 1 Sør-Norge skal ha et aktivt forhold til bærekraft, og ta ansvar for miljøutfordringene samfunnet står overfor. Det vi gjør skal være bærekraftig både lokalt og globalt.
SpareBank 1 Sør-Norge skal bidra til å nå FNs bærekraftsmål 13; Stoppe klimaendringene. Klimaendringer og temperaturøkning er en global utfordring, og derfor også vår utfordring. Vi skal være bevisste de konsekvensene vår atferd og våre beslutninger får for miljøet. Det forventes at vi tar aktive miljøgrep på arbeidsplassen, og at alle medarbeiderne bidrar for å nå konsernets målsettinger. Vi skal være en foregangsbedrift når det gjelder å ta vare på natur og miljø, både ved å minimere egen miljøbelastning og ved å ta i bruk miljøvennlig løsninger.
Vi stiller krav til våre forretningsforbindelser
Konsernet skal ikke, verken direkte eller indirekte, medvirke til krenkelse av menneske- og arbeidstakerrettigheter, korrupsjon, alvorlig miljøskade eller andre handlinger som kan oppfattes som uetiske. Dette stiller også krav til våre forretningsforbindelser. SpareBank 1 Sør-Norge har et stort nettverk av leverandører, distributører, forhandlere og konsulenter vi gjør forretninger med. Det forventes at våre forretningsforbindelser følger gjeldende lover og regler. Vi har fastsatt etiske krav til våre leverandører og forhandlere/distributører. Disse kravene gjelder forretningsetikk, korrupsjonsbekjempelse, bekjempelse av hvitvasking og terrorfinansiering, i tillegg til menneskerettigheter, arbeidsforhold og bærekraft. Vi legger til grunn at leverandørene oppfyller disse kravene. Vi skal være kjent med hvilke krav konsernet stiller til våre forretningsforbindelser, og bidra til at disse blir kommunisert i tråd med gjeldende rutiner.
Vi behandler konkurrenter med respekt
SpareBank 1 Sør-Norge er et ansvarlig konsern som vil behandle alle konkurrenter med respekt. Vi skal følge gjeldende konkurranselovgivning, og alltid behandle våre konkurrenter med ærlig, rettferdig og med integritet. Vårt mål er å oppnå konkurransefortrinn gjennom vårt produkttilbud, vår tilstedeværelse og god kunderådgivning. Som medarbeidere må vi være kjent hvordan vi opptrer overfor konkurrenter. Medarbeidere skal rådføre seg med juridisk avdeling i alle spørsmål hvor de er usikre.
Vi har nulltoleranse for korrupsjon
SpareBank 1 Sør-Norge har tatt tydelig standpunkt;Vi skal ha anskaffelsesprosesser og kundeforhold som tåler dagens lys, og vi er åpne og tydelige om vår holdning til korrupsjon overfor kunder og samarbeidspartnere. Ingen medarbeidere skal under noen omstendighet benytte sin stilling til å oppnå personlige fordeler, eller opptre på en slik måte at det kan skade konsernets omdømme. SpareBank 1 Sør-Norge skal bygge gode relasjoner til kunder, leverandører, myndigheter og andre. Å være en relasjonsbank er et strategisk mål på konsernet, og medarbeidere skal strekke seg for å skape gode kundeopplevelser. Samtidig finnes det tydelige grenser som ikke må overskrides. Dette gjelder særlig når det dreier seg om å yte noe ekstra til en person som skal ta en beslutning eller nære personer som kan påvirke vedkommende. I verste fall kan det dreie seg om korrupsjon.
Vi hindrer hvitvasking og terrorfinansiering
SpareBank 1 Sør-Norge skal være en trygg og god bank å være kunde i og et konsern som tar samfunnsansvaret sitt på alvor. SpareBank 1 Sør-Norge ser viktigheten av å opprettholde en sunn og hvit økonomi i samfunnet. Konsernet forstår sin rolle i samfunnet som det å gjøre det man kan for å bekjempe motkrefter på dette området.Når det gjelder å forebygge økonomisk kriminalitet har finansbransjen et særskilt samfunnsansvar. Vi har ansvar for at vår virksomhet ikke utnyttes til ulovlige forhold, gjennom våre tjenester og produkter. Bekjempelse av økonomisk kriminalitet, som hvitvasking av penger tjent på kriminell virksomhet eller finansiering til terrorvirksomhet, er et krevende og viktig arbeid. SpareBank 1 Sør-Norge har et omfattende rammeverk med retningslinjer som skal hindre at vår forretning blir brukt til hvitvasking, skatteunndragelse eller terrorfinansiering. Rammeverket skal sørge for at vi ivaretar lovkrav i ulike prosesser gjennom retningslinjer, kundetiltak, elektronisk overvåking, sanksjonsregelverk og prosedyrer for internkontroll. Det er laget opplæringsplaner for samtlige medarbeidere og vi er kjent med konsekvensene omkrav i henhold til hvitvaskingsloven ikke blir overholdt.
I tillegg til å tilstrebe god etterlevelse av lovkrav jobbes det kontinuerlig med å hindre at våre kunder blir utsattfor økonomisk kriminalitet. SpareBank 1 Sør-Norge har forpliktet seg til FNs bærekraftsmål 8; Anstendig arbeid og økonomisk vekst og bærekraftsmål 5; likestilling mellom kjønnene. Å skape arbeidsplasser av god kvalitet er en av de største utfordringene for alle land fram mot 2030. Ved å stille krav til våre forretningsforbindelser og ha nulltoleranse for korrupsjon, samt jobbe aktivt mot hvitvasking og terrorfinansiering bidrar vi til en bærekraftig samfunnsutvikling.
I SpareBank 1 Sør-Norge har vi på bakgrunn av disse etiske retningslinjer, etablert handlingsregler for våre medarbeidere.
I SpareBank 1 Sør-Norge;
1. har alle medarbeidere taushetsplikt.
2. skal medarbeidere ha ordnet privatøkonomi.
3. skal medarbeidere under ingen omstendigheter benytte sin stilling til å oppnå personlige fordeler eller opptre på en slik måte at det kan skade konsernets omdømme.
4. skal alle medarbeidere arbeide aktivt for å oppnå et godt arbeidsmiljø med tillit og respekt for hverandre.
5. skal ingen medarbeidere drive egenhandel i eiendom i strid med konsernets retningslinjer.
6. skal ingen medarbeidere drive egenhandel med finansielle instrumenter i strid med konsernets retningslinjer.
7. skal alle medarbeidere kjenne til og følge konsernets retningslinjer om informasjonsteknologi.
8. skal alle medarbeidere vise varsomhet i forhold til habilitet.
9. kan ingen medarbeidere drive privat forretningsvirksomhet eller delta i kommersielle styrer av noen art uten at konsernet er skriftlig underrettet og godkjenning foreligger.
10. er det utarbeidet egne retningslinjer for varsling.
11. er det konserndirektør for Kommunikasjon og bærekraft som har det overordnede ansvar for all kommunikasjon med media
Konsekvenser: Det kan få konsekvenser for ansettelsesforholdet dersom konsernets etiske retningslinjer ikke overholdes