Som administrator i nettbank bedrift kan du enkelt legge til nye brukere, og styre hvilke tilganger de skal ha.
Slik gjør du det
1. Opprett bruker
Logg inn i nettbanken
Klikk Meny oppe til høyre
Velg Administrasjon og deretter Brukere
Klikk på knappen Opprett ny bruker
Fyll inn personnummer (11 siffer), fornavn og etternavn
Husk å legge til tilganger og rettigheter, se punkt 2 lenger ned på siden.
Bruker trenger ikke å være kunde i SpareBank 1 fra før, men må ha BankID for å kunne logge inn. Har ikke brukeren BankID må han eller hun kontakte banken sin for å få det.
Det er ingen begrensninger i antall brukere i Nettbank bedrift, men flere brukere kan medføre prisendinger, se vår prisliste.
2. Legg til tilganger og rettigheter
Velg tilganger brukeren skal ha i bokser til høyre Tilgang til funksjoner.
Under Rettigheter velger du de rettighetene brukeren skal ha til de ulike kontoene.
Du kan enkelt kopiere tilganger og rettigheter fra en bruker til en annen. Klikk på Kopier rettigheter fra annen bruker og velg bruker, så klikker du på Kopier og oppdater.
Finn frem til, eller søk etter aktuell bruker i brukeroversikten
Når du har funnet brukeren klikker du på ikonet for å Redigere til høyre i oversikten
2. Endre tilganger og rettigheter
Nå står du på siden hvor du endrer på tilganger og kontorettigheter til valgt bruker.
Velg de tilganger du ønsker oppe til høyre.
Velg rettigheter til kontoer i oversikten nederst på siden.
Du kan også kopiere tilganger og rettigheter fra annen bruker. Klikk på Kopier rettigheter fra en annen bruker. Velg aktuell bruker du vil kopiere fra, og klikk på Kopier og oppdater.
Dobbel godkjenning av betalinger i nettbanken bidrar til å skape trygghet. Ved dobbel godkjenning må to personer i organisasjonen godkjenne betalingen, før fakturaen blir betalt.
Er dere en klubb som tilhører Norges idrettsforbud, har de satt som krav at betalinger fra en NIF-klubb skal ha dobbel godkjenning.
Administrator i nettbanken kan aktivere dobbel godkjenning, klikk på Meny, Kontoinnstillinger, Innstillinger og Endre godkjenning.
For å benytte dualkontroll på administrator, må det legges opp minimum to med-administratorer. Dualkontroll er med på å ta ned risikoen i selskapet, ettersom administratorbruker da ikke kan endre eller opprette en ny bruker alene.
Dette kan bestilles via bestill-siden i Nettbank Bedrift.
Bruk filoverføring og endre oppsett av filoverføring gir tilgang til Filer i menyen hvis bedriften har avtale om filutveksling med banken.
Endre kontonavn til kontoer gir tilgang til å endre kontonavn på alle bedriftens kontoer.
Innsyn fond gir innsyn i bedriftens fond hvis brukeren har innsynsrett på kontoen til bedriften som eier fondene.
Innsyn i avtaler gir innsyn i avtaler og dokumenter som bedriften har signert med BankID.
Innsyn i alle brukertilganger gir innsyn i hvilke tilganger andre brukere har, men kan ikke endre noen roller eller rettigheter.
Fortrolig gir tilgang til å markere og se betalinger og filer som er fortrolige.
Rettigheter på konto
Innsyn gir mulighet til å se informasjon på konto.
Registre betalinger gir rett til å registrere betalinger og legge inn maksbeløp på regninger, overføre mellom egne kontoer, samt registrere betalingslister og sende eller hente filer.
Godkjenn betalinger gir rett til å godkjenne utbetalinger og maksimumsbeløp.
Lønn gir rett til å registrere lønnslister, sende eller godkjenne en lønnsfil, se innholdet i en lønnsfil eller lønnstransaksjoner på kontoutskriften. Dette gir ikke tilgang til å registrere enkeltbetalinger.
Overføring gir rett til å overføre mellom egne kontoer.
Eksempler på rettigheter på konto og kombinasjoner
Innsyn
Eksempel: en ekstern regnskapsfører som kun skal hente kontoinformasjon og bilag.
Innsyn og registrer Eksempel: økonomimedarbeider som skal registrere betalinger.
Innsyn, registrer og godkjenn
Eksempel: en daglig leder som skal godkjenne betalinger
En bruker som skal godkjenne betalinger, bør også ha tilgang til innsyn og registrere betalinger. Dette for å kunne gjøre endringer på transaksjonen om dette er nødvendig.
{
"EMAIL_FIELD_ERROR": "Skriv inn en gyldig e-postadresse.",
"CHECKBOX_ERROR": "",
"CHECKBOX_GROUP_ERROR": "Velg minst et av alternativene",
"DROPDOWN_ERROR": "Gjør et valg i nedtrekkslisten.",
"DATE_TO_FROM_ERROR": "Ugyldig dato (eksempel på gyldig dato 31.12.2016).",
"RADIO_ERROR": "Velg et alternativ.",
"POSTAL_CODE_ERROR": "Skriv inn et gyldig postnummer (4 siffer).",
"TEXT_FIELD_ERROR": "Feltet må fylles ut.",
"TEXT_FIELD_CONTENTS_ERROR": "Ugyldig verdi.",
"ACCOUNT_FIELD_ERROR": "Skriv inn et gyldig kontonummer (11 siffer).",
"ORGANISATION_FIELD_ERROR": "Skriv inn et gyldig organisasjonsnummer (9 siffer).",
"SSN_ERROR": "Skriv inn et gyldig fødselsnummer (11 siffer).",
"PHONE_ERROR": "Skriv inn et gyldig telefonnummer (8 siffer).",
"MOBILE_PHONE_NO_ERROR": "Skriv inn et gyldig norsk mobilnummer (8 siffer)",
"SEARCH_ALLE": "Alle",
"MORE_INFO": "Vis mer informasjon",
"RESULT_TYPE_BANK": "Bankkontor",
"RESULT_TYPE_ADVISOR": "Rådgiver",
"VIEW_IN_MAP": "Vis i kart",
"BEFORE_COUNT_TEXT": "Du har",
"AFTER_COUNT_TEXT": "oppgave som venter på deg",
"AFTER_COUNT_TEXT_PLURAL": "oppgaver som venter på deg",
"MINE_OPPGAVER_LINK_TEXT": "Sjekk mine oppgaver",
"MINE_OPPGAVER_CLOSE_TEXT": "Ikke nå",
"MINE_OPPGAVER_COUNT_TEXT": "en",
"FORM_ERROR_LABEL":"Feil i skjema
",
"FORM_SUCCESS_LABEL":"Takk for din henvendelse",
"TEXT_FIELD_LENGTH_ERROR":"TEXT_FIELD_LENGTH_ERROR",
"TEXTAREA_FIELD_LENGTH_ERROR":"Maks 2000 tegn",
"NUMBER_ERROR": "Du kan kun skrive inn tall.",
"SEC_BLOCKER_DROPDOWN_DEFAULT": "Velg land",
"GLOBAL_SEARCH_NO_RESULT_TEXT": "Ingen treff på",
"GLOBAL_SEARCH_FACET_LABEL": "Vis treff for",
"MODAL_CLOSE": "Lukk",
"SEND_TO_BANK_BEFORE_INFO_TEXT": "Vil du komme rett til",
"SEND_TO_BANK_AFTER_INFO_TEXT": "neste gang?",
"SEND_TO_BANK_NEXT_BUTTON_TEXT": "Ja, husk banken min",
"SEND_TO_BANK_CANCEL_BUTTON_TEXT": "Nei, ikke nå",
"SEND_TO_BANK_NEXT_DISCLAMER_TEXT": "For at du skal slippe å velge bank hver gang, bruker vi funksjonelle informasjonskapsler som lagrer hvordan du bruker nettsidene og hvilke innstillinger du har gjort."
}