Svindelmetoder
Svindlerne utvikler stadig nye metoder for å få tak i pengene våre, og det gjelder å holde seg oppdatert.
Svindlerne utvikler stadig nye metoder for å få tak i pengene våre, og det gjelder å holde seg oppdatert.
BankID-svindel er en form for svindel der kriminelle forsøker å utnytte din BankID for å få tilgang til dine bankkontoer, eller handle i ditt navn.
Konsekvenser:
Fakturasvindel er et svindelforsøk der du blir lurt til å betale en falsk faktura, som fremstår som ekte. Denne typen svindel utnytter folks tillit til veletablerte selskaper eller anerkjente leverandører.
Faresignaler:
Dette er en svindelmetode der du blir lokket til å vinne premier eller få belønning ved å delta i falske konkurranser eller spørreundersøkelser. Svindlerne bruker vanligvis e-post, tekstmeldinger, telefonsamtaler eller falske nettsteder.
Faresignaler:
ID-tyveri, eller identitetstyveri, er en svindel hvor noen stjeler og misbruker din identitet. Enkelt sagt betyr det at noen andre utgir seg for å være deg.
Faresignaler:
Tilbud om investeringer som lover eventyrlig profitt og lav risiko? Da er det som regel snakk om investeringssvindel.
Faresignaler:
Kjærlighetssvindel oppstår når du blir lurt til å tro at du er involvert i et ekte romantisk forhold, men i virkeligheten er det bare et middel for svindlere å få tilgang til pengene dine eller sensitiv informasjon.
Faresignaler:
Kortsvindel kommer i mange former. Har du opplevd at penger forsvinner fra konto uten en tydelig forklaring? Det kan være en feil fra en nettbutikk eller banken. Men hva om kortet ditt er blitt misbrukt?
Faresignaler:
Nettshopping kommer med en risiko for å bli utsatt for svindel. Det finnes mange uærlige sjeler som opererer på Tise, Finn.no – eller som lager sin egen falske nettbutikk.
Faresignaler:
Har du blitt spurt om du kan ta imot penger på kontoen din og videresende til noen andre, mot at du får litt betalt for bryet? Da prøver trolig en kriminell å bruke deg som pengemuldyr.
Faresignaler:
Phishing er svindelforsøk på e-post hvor svindlerne utgir seg for å være noen du stoler på, for å lure deg til å gi fra deg sensitiv informasjon eller overføre penger til dem.
Faresignaler:
Quishing er svindelforsøk hvor svindlerne sender deg til en nettside via en QR-kode. Her vil de prøve å lure deg til å gi fra deg personlig informasjon de kan misbruke.
Faresignaler:
Svindel på SMS, også kalt SMiShing, blir stadig mer vanlig. Her vil svindlerne fiske etter sensitiv informasjon, gjerne ved å sende deg en melding med en lenke du absolutt ikke bør klikke på.
Faresignaler:
Svindlere i sosiale medier prøver å stjele både identiteten og pengene dine. Det er viktig å være oppmerksom på hva du deler og hvem du snakker med.
Faresignaler:
Tidligere snakket vi om «Olga-svindel» fordi svindlerne gjerne målrettet telefonsvindel mot eldre. I dag ringes folk i alle aldre, og det blir stadig vanskeligere å ikke la seg lure.
Faresignaler:
Nye svindelmetoder og ny teknologi gjør det stadig vanskeligere å ikke la seg lure. Her er noen forhåndsregler du kan ta:
Husk! Banken vil aldri be deg om å oppgi koder og passord via e-post eller telefon. Får du en slik forespørsel, er det sannsynligvis svindel.
For at nettsidene skal fungere, må vi bruke tekniske informasjonskapsler. Denne kan derfor ikke slås av
Kryss av hvis du vil slippe å gjøre de samme valgene hver gang du er på nettsidene våre. Funksjonelle informasjonskapsler lagrer opplysninger om din bruk av nettsidene og hvilke innstillinger du har gjort, slik at du kan få funksjonalitet tilpasset deg
Kryss av hvis du vil at nettsidene våre skal bli bedre og enklere å bruke. Informasjonskapslene lagrer statistikk, og brukes for å analysere hva du gjør på nettsidene. Denne informasjonen hjelper oss til å forstå hvordan nettsidene blir brukt, noe som gjør at vi kan forbedre oss
Kryss av hvis du vil ha innhold som er tilpasset deg. Informasjonskapslene samler informasjon om ditt bruksmønster og dine interesser. Dette gjør at vi kan gi deg mer relevant og tilpasset markedsføring, også gjennom våre samarbeidspartnere, på for eksempel nettsider, annonser og i sosiale medier