For å kunne hjelpe deg må vi vite hva som har skjedd. Fortell hva som har skjedd og følg veiledningen hos forsikringsselskapet vårt Fremtind.
Meld skade, tap eller sykdom
Bedrift- eller landbruksforsikring? Meld skade her
Allerede meldt en sak?
Logg inn til dine skadesaker. Sjekk status, se kvitteringer på meldte saker, last opp vedlegg eller skriv til skadebehandler. Du finner også kontaktinformasjon til din skadebehandler.
Spørsmål og svar om skademelding
Du vil få veileding i skjemaene når du melder hendelsen. Er du ikke dekket vil du få beskjed om dette. Får du avslag på saken vil du også få en begrunnelse for avslaget. Er du uenig i den begrunnelsen kan du sende oss en klage her.
Les mer om hva som er dekket under den forsikringen du vurderer å bruke.
Trenger du hjelp kan du se fremtind.no for chat og e-post eller ringe Fremtind på 915 02300.
Du vil bli bedt om informasjon og dokumentasjon underveis i saken, avhengig av hva som har skjedd.
Eksempler på dokumentasjon du kan bli spurt om:
- skademeldingsskjema (for kjøretøy)
- kvitteringer
- politianmeldelse
- bilder av skaden
- PIR-rapport (ved forsinket bagasje)
- legeattest
Om egenandelen er høyere enn det koster å erstatte skaden, vil ikke skaden dekkes.
Egenandelen velger du som hovedregel når du kjøper forsikringen. Du kan logge inn til mine forsikringer å se hvilken egenandel du har.
Hvis det er en liten skade kan det også være greit å tenke på om:
- forsikringen vil føre til bonustap (for bil og mc)
- det lønner seg å reparere/erstatte det selv
Selv om du melder skade til oss vil du fremdeles kunne velge om du vil bruke forsikringen eller fikse skaden selv.
Gjelder det en liten skade på bil? Har du bilforsikringen hos oss får du rabatt hos MPS Bilskade.
Det er som hovedregel den som eier eller har kjøpt forsikringen som kan melde saken.
Som hovedregel er fristen for å melde skaden ett år, men for noen dekninger kan fristen være kortere eller lengre. Logg inn og se forsikringsavtalen din og vilkår hvis du er usikker.
Hvis du får avslag eller lavere oppgjør enn du mener er riktig, kan du klage til forsikringsselskapet. Da vil en annen skadebehandler se på saken din. Du vil få en forklaring på hvorfor forsikringsoppgjøret er som det er.
Hvis du fremdels er uenig, kan du klage videre til finansklagenemda. Da vil en bransjebasert klageorgan se på saken din, og gjennom utenrettslig tvisteløsning bidra til at den som har rett, får rett.