12. november 2024
Investeringssvindel
Har du mottatt tilbud om investeringer som lover eventyrlig profitt og lav risiko? Da er det som regel snakk om investeringssvindel.
Har du mottatt tilbud om investeringer som lover eventyrlig profitt og lav risiko? Da er det som regel snakk om investeringssvindel.
Det finnes mange former for investeringssvindel, men de fleste innebærer at du blir kontaktet av en person som prøver å overtale deg til å investere penger. Problemet er bare at selskapet eller kryptovalutaen du investerer i ikke finnes.
Svindlerne er utspekulerte, og både «rådgiverne», nettsidene og annonsene virker veldig troverdige. Her er noen kjennetegn:
Husk: Er tilbudet for godt til å være sant, er det sannsynligvis det også.
Det finnes mange former for investeringssvindel, men her er et typisk eksempel:
Vær på vakt hver gang en ukjent person tar kontakt med deg om investeringer – enten det er på sosiale medier, datingsider, e-post eller telefon. Det er viktig at du gjør grundig research, undersøk hvem som står bak og les gjennom betingelsene for tilbudet. Bruk Finanstilsynets database for markedsadvarsler og søk opp selskapet du har fått et tilbud fra. Om du finner selskapet her, må du bryte all kontakt med svindler. Andre tips:
For at nettsidene skal fungere, må vi bruke tekniske informasjonskapsler. Denne kan derfor ikke slås av
Kryss av hvis du vil slippe å gjøre de samme valgene hver gang du er på nettsidene våre. Funksjonelle informasjonskapsler lagrer opplysninger om din bruk av nettsidene og hvilke innstillinger du har gjort, slik at du kan få funksjonalitet tilpasset deg
Kryss av hvis du vil at nettsidene våre skal bli bedre og enklere å bruke. Informasjonskapslene lagrer statistikk, og brukes for å analysere hva du gjør på nettsidene. Denne informasjonen hjelper oss til å forstå hvordan nettsidene blir brukt, noe som gjør at vi kan forbedre oss
Kryss av hvis du vil ha innhold som er tilpasset deg. Informasjonskapslene samler informasjon om ditt bruksmønster og dine interesser. Dette gjør at vi kan gi deg mer relevant og tilpasset markedsføring, også gjennom våre samarbeidspartnere, på for eksempel nettsider, annonser og i sosiale medier