Kan kundeutbytte forsvinne?

Muligheten til å gi kundeutbytte er, og har vært tillatt i norsk lov i mer enn ti år. Ingen ting er besluttet ennå, men et utvalg som regjeringen har oppnevnt, har lagt fram et forslag som kan påvirke sparebankens styringsmodell i stor grad.  Forslaget innebærer blant annet at bankens overskudd ikke kan deles med kundene i form av kundeutbytte på samme måte som i dag. Flere av de store konkurrentene våre jobber aktivt for å fjerne kundeutbyttet. Noen av argumentene som brukes er at kundeutbytte svekker konkurransen, svekker bankenes soliditet og reduserer gavetildeling til samfunnet.  Vi er sterkt uenige i dette. Vi mener kundeutbytte er en god måte å dele overskuddet på. Bankene deler ut større gavebeløp til lokalsamfunnet enn tidligere, det samme gjør sparebankstiftelsene. Vi mener at kundeutbyttet styrker konkurransen. Sparebankene bidrar med sin lokale tilstedeværelse til mangfoldig næringsutvikling og bidrar til økt tilgang på kreditt, særlig for små og mellomstore bedrifter. 
 
Kundeutbyttet er en transparent og tydelig kommunisert overskuddsdeling som følge av et godt år i banken. Mange andre banker har lojalitetsprogrammer for kundene som i motsetning til kundeutbyttet, ikke er åpent kommunisert. Utvalget mener at det å dele overskuddet med kundene i form av kundeutbytte kan påvirke bankenes soliditet negativt.  Men ifølge finansforetaksloven kan kundeutbyttet kun deles ut dersom bankene har overskudd og dette kommuniserer vi aktivt til kundene våre. Banker i Norge er dessuten underlagt svært strenge minstekrav til egenkapital. Vi mener det er riktig av en moderne bank å dele bankens overskudd med alle kundene.  Derfor vil vi kjempe for fortsatt å kunne dele bankens overskudd med kundene slik som i dag.