Du må svare på noen spørsmål om hvordan du bruker VPS-kontoen din, kontoen hvor dine verdipapirer oppbevares.
Kundeinformasjon VPS-konto (verdipapirkonto)
Hvorfor fikk du denne meldingen?
Du har et kundeforhold i SpareBank 1 Østlandet, men vi mangler tilstrekkelig informasjon på deg. Vi er lovpålagt å sørge for at vi har oppdatert kundeinformasjon.
Det er et krav at vi stiller spørsmål tilpasset produkter og tjenester du benytter deg av. Derfor er det nødvendig at du som har VPS-konto hos oss svarer på noen spørsmål om bruk av kontoen. Du må svare på disse spørsmålene for at ikke VPS-kontoen din skal bli stengt.
Med oppdatert kundeinformasjon er du bedre beskyttet mot ID-tyveri, svindelforsøk og andre former for økonomisk kriminalitet.
Ofte stilte spørsmål
-
Banken har et ansvar for å ha kunnskap om hvordan kundene bruker bankens produkter og tjenester. Denne informasjonen skal registreres og oppdateres jevnlig gjennom hele kundeforholdet. Formålet er å hindre at norske banker brukes som ledd i hvitvasking eller terrorfinansiering og for å hindre misbruk av din identitet.
Det at vi ber deg om å oppdatere informasjon betyr på ingen måte at noen mistenker noe kriminelt, men vi er lovpålagt å be om denne informasjonen for å sørge for at alle dine kontoer og avtaler hos oss er sikre.
-
Det å oppdatere kundeinformasjon og det å legitimere seg er to forskjellige ting. I enkelte tilfeller har vi behov for at du hjelper oss med begge deler. Dette står i så fall spesifisert i meldingen du har mottatt.
-
Dersom du ikke sender inn oppdatert kundeinformasjon innen fristen vil VPS-kontoen (verdipapirkontoen) din bli midlertidig sperret. Så snart vi mottar oppdatert informasjon vil du få tilgang til kontoen igjen.
-
Det å oppdatere kundeinformasjon og det å legitimere seg er to forskjellige ting. Norske banker er pålagt å alltid ha oppdatert informasjon om sine kunder, i tillegg til gyldig legitimasjon. Begge deler er viktig i arbeidet for å forebygge ID-tyveri, hvitvasking og annen type økonomisk kriminalitet.
Vi ønsker å gjøre det så enkelt som mulig for deg å oppdatere både legitimasjon og kundeinformasjon. I noen tilfeller vil kravet om legitimasjon og oppdatert kundeinformasjon komme ganske tett. Vi beklager om du opplever å ha mottatt to lignende forespørsler på relativt kort tid, og setter stor pris på din hjelp og forståelse.
Viktig! Ikke gi fra deg personlig informasjon via e-post eller på usikre nettsider
Husk at du aldri må gi fra deg personlig informasjon som pass, fødselsnummer, passord, koder eller kortinformasjon via e-post eller på usikre nettsider.
Hvis du har mottatt kommunikasjon som du er usikker på om kan være svindelforsøk, er det viktig at du ikke klikker på lenker, vedlegg eller svarer. Er du i tvil, ta kontakt med oss raskest mulig.
Har du spørsmål om behandlingen av personopplysninger i forbindelse med dette kan du lese mer i bankens personvernerklæring.