Krigen i Ukraina – slik påvirkes du som kunde

Vi i SpareBank 1 har den dypeste medfølelse for alle som er berørt av krigen i Ukraina.

Som samfunnsaktør er våre tanker med alle som er påvirket av krigen – og som finansaktør har vi et særlig ansvar for følge opp de internasjonale forpliktelser som Norge har påtatt seg i forbindelse med sanksjonene mot Russland.

Hva dette betyr for deg som kunde, har vi samlet på denne siden. Finner du ikke svar på det du lurer på? Ta gjerne kontakt med oss. 

Ukrainas flagg i gult og blått.

Betaling til utlandet

Sanksjonene mot Russland kan påvirke utenlandsbetalinger, ved at disse kan ta lengre tid enn normalt.
 

Betalinger til Russland og Belarus

SpareBank 1 og andre norske banker kan ikke gjennomføre transaksjoner som er underlagt internasjonale sanksjoner.

Transaksjoner til eller fra mottakere i Russland og Belarus kan bli vanskelig å gjennomføre framover, for både privatkunder og bedriftskunder. Slike transaksjoner kan være forbundet med høy risiko ettersom sanksjoner trer i kraft og bankinfrastrukturen påvirkes.

Betalinger til banker i Russland


Betalinger til Ukraina

Sikkerhetssituasjonen i Ukraina og pågående cyberangrep mot ukrainske banker gjør det også usikkert om betalinger til Ukraina vil komme frem. Pengene kan komme i retur, bli låst eller kan gå tapt.

Til og fra disse områdene er det ikke mulig å overføre penger: Krim, Sevastopol, Donetsk og Luhansk.


Sparing

Internasjonale sanksjoner mot Russland betyr at vi har satt begrensninger på noen fond og aksjer. 
 

Fond med russisk eksponering

SpareBank 1 har stengt for kjøp av fond som har høy andel i russiske aksjer. Det betyr at du ikke kan kjøpe disse fondene nå.

Disse fondene er i tillegg stengt av forvalter, som gjør at du heller ikke kan selge andeler. Eksisterende spareavtaler i de aktuelle fondene blir også stoppet.

Vi stenger for kjøp av fond med høy andel i russiske aksjer


Urolige aksjemarkeder

Krigen i Ukraina skaper naturlig nok noe usikkerhet og uro på aksjemarkedet. Du må derfor forvente større svingninger i markedet i tiden fremover.

Historisk sett har det vært god avkastning i det globale aksjemarkedet, til tross for flere kriger og kriser. En generell anbefaling er derfor å tenke langsiktig og holde på planen din dersom gjenværende spare-/plasseringshorisont og risikotilbøyelighet er uendret. Kontakt oss gjerne dersom du er usikker.

Slik kan krigen påvirke fondssparingen din


Spørsmål og svar

  • Våre Visa-kort vil ikke fungere på brukersteder (inkludert netthandel) i Russland. Dette fordi disse brukerstedene gjerne har innløser-avtaler med russiske banker, og disse innløserne er suspendert av Visa. Se nyhetssenteret til Visa.
  • Det samme gjelder for våre kredittkort (Mastercard).

Som følge av krigen i Ukraina har Norge og en rekke andre land innført strenge sanksjoner mot Russland. Flere av disse sanksjonene treffer det russiske bankvesenet, og påvirker vår evne til å samarbeide med dem.

Transaksjoner til eller fra mottakere i Russland og Hviterussland kan dermed bli vanskelig å gjennomføre framover, for både privatkunder og bedriftskunder. Slike transaksjoner kan være forbundet med høy risiko ettersom sanksjoner trer i kraft og bankinfrastrukturen påvirkes.

Betaling til banker i Russland

Fra vår side er det ikke noe som hindrer at penger kan sendes fra Russland til en konto i vår bank.

Det er imidlertid mulig at det foreligger slike hindringer hos den russiske banken, eller hos samarbeidsbankene den russiske banken bruker for å sende penger til Norge. Vi har dessverre ingen måte å påvirke dette på.

Vi anbefaler kundene våre å be avsenderen kontakte sin russiske bankforbindelse, for å undersøke muligheten for å sende penger til din konto i Norge.

På grunn av den svært usikre situasjonen i Ukraina, innføring av sanksjoner og pågående cyberangrep mot ukrainske banker, er det usikkert om betalinger til mottakere i Ukraina vil komme frem. Til og fra disse områdene er det ikke mulig å overføre penger: Krim, Sevastopol, Donetsk og Luhansk.

Våre korrespondentbanker, som er involvert i å gjennomføre internasjonale betalinger, gjør sine egne risikovurderinger. SpareBank 1 kan derfor ikke garantere at betalinger du initierer i nettbanken faktisk vil komme frem. Pengene kan bli fryst eller i verste fall gå tapt.

Vi ønsker ikke å gi deg råd og tips om hvordan du kan omgå sanksjonene ved hjelp av eventuelle alternative måter å overføre penger på. Vi vil heller fraråde deg dette. Først og fremst er det viktig å rette seg etter sanksjonene som myndighetene har innført.

Det er også viktig å være klar over at det er stor risiko for at penger overført gjennom alternative løsninger ikke kommer fram. Det er også fare for å bli utsatt for svindel dersom man benytter ukjente betalingsløsninger. 

Angrepene har gjort utslag på børsen, det er det ingen tvil om. I krisetider er det imidlertid ekstra viktig å ha is i magen, og ikke få panikk. Selv om børsen synker kraftig en dag, tilsier all historikk at det vil ta seg opp igjen. Tenk deg om før du selger.  

Slik kan krigen påvirke fondssparingen din

SpareBank 1 forholder seg til de økonomiske sanksjonene som det internasjonale samfunnet har innført, og har stengt for kjøp av fond med høy andel i russiske aksjer. Vi stopper også eksisterende spareavtaler i disse fondene. SpareBank 1-kunder kan ikke kjøpe seg inn i de aktuelle fondene nå.

Fondene er i tillegg stengt av forvalter, noe som betyr at det heller ikke går an å selge andeler i disse fondene inntil videre. SpareBank 1 har også valgt å stoppe eksisterende spareavtaler i disse fondene.

Russiske fond som er stengt for kjøp

Vi vet at svindlere utnytter situasjoner som skaper kaos. Vær ekstra oppmerksom på e-post, SMS og lignende som kommer i disse dager.

En viktig huskeregel er STOPP – TENK – SJEKK:

  • Spiller de på hastverk? Lokkes eller trues det? Spør de etter personlig informasjon? – STOPP
  • Forventer jeg å få dette? Hva er det avsenderen egentlig vil at jeg skal gjøre? – TENK
  • Er det lenker til ukjente nettsteder? Hold musepekeren over lenken (uten å klikke) for å sjekke om teksten i lenken stemmer overens med domenet den fører til. – SJEKK

Dette dekker reiseforsikringen

UD har kommet med nye reiseråd til Ukraina, Russland og Belarus. Reiseforsikringen dekker avbestilling av reiser hit, og evakuering for reisende som er i de berørte landene. Har du flere spørsmål om reiseforsikringen din? 

Spørsmål og svar om reiseforsikring


Støtt Ukraina

Spleis har gjort det enkelt å støtte hjelpeorganisasjoner som bidrar med hjelp til Ukraina. Du kan også starte din egen innsamling til ofrene for krigen. Spleis tar ingen gebyrer for innsamlinger til ofrene i Ukraina.


Økt fare for svindel

Erfaringsmessig øker aktiviteten til svindlere under kriser, du bør derfor være ekstra oppmerksom på dette i tiden fremover.

Svindelmetoder du bør være klar over

{ "EMAIL_FIELD_ERROR": "Skriv inn en gyldig e-postadresse.", "CHECKBOX_ERROR": "", "CHECKBOX_GROUP_ERROR": "Velg minst et av alternativene", "DROPDOWN_ERROR": "Gjør et valg i nedtrekkslisten.", "DATE_TO_FROM_ERROR": "Ugyldig dato (eksempel på gyldig dato 31.12.2016).", "RADIO_ERROR": "Velg et alternativ.", "POSTAL_CODE_ERROR": "Skriv inn et gyldig postnummer (4 siffer).", "TEXT_FIELD_ERROR": "Feltet må fylles ut.", "TEXT_FIELD_CONTENTS_ERROR": "Ugyldig verdi.", "ACCOUNT_FIELD_ERROR": "Skriv inn et gyldig kontonummer (11 siffer).", "ORGANISATION_FIELD_ERROR": "Skriv inn et gyldig organisasjonsnummer (9 siffer).", "SSN_ERROR": "Skriv inn et gyldig fødselsnummer (11 siffer).", "PHONE_ERROR": "Skriv inn et gyldig telefonnummer (8 siffer).", "MOBILE_PHONE_NO_ERROR": "Skriv inn et gyldig norsk mobilnummer (8 siffer)", "SEARCH_ALLE": "Alle", "MORE_INFO": "Vis mer informasjon", "RESULT_TYPE_BANK": "Bankkontor", "RESULT_TYPE_ADVISOR": "Rådgiver", "VIEW_IN_MAP": "Vis i kart", "BEFORE_COUNT_TEXT": "Du har", "AFTER_COUNT_TEXT": "oppgave som venter på deg", "AFTER_COUNT_TEXT_PLURAL": "oppgaver som venter på deg", "MINE_OPPGAVER_LINK_TEXT": "Sjekk mine oppgaver", "MINE_OPPGAVER_CLOSE_TEXT": "Ikke nå", "MINE_OPPGAVER_COUNT_TEXT": "en", "FORM_ERROR_LABEL":"Feil i skjema ", "FORM_SUCCESS_LABEL":"Takk for din henvendelse", "TEXT_FIELD_LENGTH_ERROR":"TEXT_FIELD_LENGTH_ERROR", "TEXTAREA_FIELD_LENGTH_ERROR":"Maks 2000 tegn", "NUMBER_ERROR": "Du kan kun skrive inn tall.", "SEC_BLOCKER_DROPDOWN_DEFAULT": "Velg land", "GLOBAL_SEARCH_NO_RESULT_TEXT": "Ingen treff på", "GLOBAL_SEARCH_FACET_LABEL": "Vis treff for", "MODAL_CLOSE": "Lukk", "SEND_TO_BANK_BEFORE_INFO_TEXT": "Vil du komme rett til", "SEND_TO_BANK_AFTER_INFO_TEXT": "neste gang?", "SEND_TO_BANK_NEXT_BUTTON_TEXT": "Ja, husk banken min", "SEND_TO_BANK_CANCEL_BUTTON_TEXT": "Nei, ikke nå", "SEND_TO_BANK_NEXT_DISCLAMER_TEXT": "For at du skal slippe å velge bank hver gang, bruker vi funksjonelle informasjonskapsler som lagrer hvordan du bruker nettsidene og hvilke innstillinger du har gjort." }