Best i test på mobilbank!

SpareBank 1s mobilbank ble kåret til Norges beste mobilbank 2024, fordi vi har "en god og brukervennlig mobilbank som tar vare på alle".

pall-gul
Brukervennlig utforming og enkel navigasjon.
Solid løsning for deg som ønsker å lære mer og starte egen sparing.
Stor bredde – hele økonomien din samlet på ett sted.

Dette sier juryen:

"SpareBank 1 har laget en god og brukervennlig mobilbank som tar vare på alle – uavhengig av behov og teknologisk kompetanse."

"Gjennom å prioritere brukervennlighet og veiledning, uten å gå på bekostning av funksjonalitet, har de laget en mobilbank som sikrer at alle kundene kan dra nytte av moderne banktjenester på mobil på en enkel måte."

Mobilbankrapporten 2024 fra Cicero *

Ting i mobilbanken som gjør hverdagsøkonomi enklere

I min økonomi blir alt du bruker delt opp i kategorier så du får bedre oversikt over din privatøkonomi. Det er enkelt å se hva du har betalt for og hvor mye. En gyllen muliget til å finne ut om du er fornøyd med pengebruken, eller om du kan spare noen kroner her og der.

Les mer om Min økonomi
 

Her finner du Min økonomi:
  1. Logg inn i mobilbanken
  2. Velg en konto
  3. Velg fanen Min økonomi

I mobilbanken får du god oversikt over pensjonen din. Du kan enkelt se hvor mye du bør spare, for å få den pensjonen du vil ha når du blir pensjonist. 


Video placeholder image

Visste du at du kan endre eller avslutte abonnementer og faste utgifter i mobilbanken? Start med å få oversikt over alle de faste utgiftene dine. Hvis du finner noe du ikke bruker så mye, kan du endre eller avslutte de med en gang.

Her finner du abonnementene dine:
  1. Logg inn i mobilbanken og velg en konto.
  2. Gå til Min økonomi og Faste utgifter.
  3. Trykk på en utgift for å endre eller avslutte.

Nå kan du se alle dine kredittkort og forbrukslån, uavhengig hvilken bank du har dem i. Informasjonen henter vi fra Norsk Gjeldsinformasjon.

Oversikten gir deg mer kontroll over alle smålånene og kreditten din. Kanskje du har et kredittkort du hadde glemt? Eller en lånekonto du ikke har brukt? 

I oversikten kan du også sjekke om du bør refinansiere noen av lånene eller kredittkortene dine, hvis det lønner seg. Da kan du får mer å rutte med. 

Sånn ser du dine forbrukslån og kredittkort:

1. Gå til Oversikt.

2. Trykk på Legg til konto eller kort.

3. Trykk på Kredittkort og forbrukslån.

4. Gi samtykke til at vi kan hente informasjonen fra Norsk Gjeldsinformasjon. 

I mobilbanken finner du alle forsikringene dine, og du kan gå inn på hver enkelt for å se og gjøre endringer.

Du ser forsikringene dine nederst på den første oversiktssiden din i mobilbanken, under Mine forsikringer.

Er du på reise og trenger bevis på at du har reiseforsikring, finner du reisekortet på samme sted.

Et smart tips for en enklere hverdagsøkonomi og privatøkonomi er å sette opp fast overføring av ukepenger til barn. Da slipper du å huske på det hver uke. 

Se også mer informasjon om mobilbank for barn.

Trenger du hjelp til stort og smått om personlig økonomi, kan du chatte med oss eller kontakte kundeservice i mobilbanken.

Chatten finner du under menyen "Mer" nederst til høyre i mobilbanken. Hvis chatboten ikke kan svare, settes du over til en rådgiver.  

Kundeservice er åpen hver dag 7-22 (10-18). Telefonnummeret finner du i appen før du logger inn. Klikk på de tre strekene øverst til venstre.
 

Trenger du å sjekke hvor mye penger du har på kontoen lynraskt? Med widgeten vår ser du saldoen med et sveip.

Få saldo med sveip på iphone:
  1. Fra Hjem-skjermen på telefonen trykker du og holder på et appikon, en widget eller på et tomt område helt til appene rister.
  2. Trykk på Legg til (+) øverst til venstre.
  3. Søk etter Mobilbank og velg widget. Du kan velge mellom ulike størrelser.
  4. Trykk på Legg til widget og Ferdig
Få saldo med sveip på Android:
  1. Trykk og hold på et tomt sted på startskjermen til menyen dukker opp.
  2. Velg widgets og finn Mobilbank fra SpareBank 1. 
  3. Trekk widgeten inn på et tomt sted på skjermen. 

Å logge inn med fingeren eller ansiktsgjenkjenning kjenner du kanskje til, og nå kan du også betale på samme måte. Da går det enda raskere enn før!

Du kan betale med finger og ansikt på alle betalinger under 10.000 kroner.

Slik gjør du det:

  1. Logg inn, gå til menyen Mer, og velg Innstillinger.
  2. Velg Betaling, så Godkjenning og til slutt Godkjenne betaling.
  3. Velg og Bekreft med BankID eller BankID på mobil.

Nå er det enkelt å betale papirfaktura og regninger på e-post i mobilbanken. Du tar bilde av papirfakturaen eller kopierer fakturaen fra e-posten og slipper kopiering av kontonummer og KID. 

Papirfaktura - slik gjør du:

  1. Velg Betale i mobilbanken.
  2. Velg konto å betale fra og trykk på kamera-ikonet øverst til høyre og velg Kamera.
  3. Ta bilde av papirfakturaen, så kommer informasjonen automatisk opp i betalingsbildet.

 

Regning på e-post - slik gjør du på iOS:

  1. Åpne fakturavedlegget du har mottatt på e-post.
  2. Klikk på symbolet for å laste opp og velg ikonet for mobilbank. Hvis du ikke ser ikonet for mobilbanken, finner du det under Mer.
  3. Beløp, forfallsdato, KID og kontonummer blir automatisk fylt ut.
  • Del konto med hvem du vil
    De du deler med kan se saldo og kontobevegelser, men kan ikke ta ut penger. Les mer om deling av konto
  • Legg til og betal med konto fra annen bank
    I mobilbanken velger du Legg til konto eller kort og Legg til konto fra annen bank. Velg bank, og kontoen du vil se. 
  • Se studielånet ditt i mobilbanken
    I mobilbanken trykker du på Legg til konto eller kort, og henter inn studielånet.
  • Få pushvarslinger på mobilen
    I mobilbanken trykker du på Mer i menyen nede til høyre, trykk så på Varslinger og Tillat pushvarslinger. Her får du også velge hva du ønsker varsel om.

* Cicero har testet og undersøkt 16 mobilbanker, og sammen med Norstat gjennomført en landsrepresentativ undersøkelse blant mobilbankbrukere. Undersøkelsen tar for seg tilfredshet, generell bruk, viktigste egenskaper og ny funksjonalitet. 

{ "EMAIL_FIELD_ERROR": "Skriv inn en gyldig e-postadresse.", "CHECKBOX_ERROR": "", "CHECKBOX_GROUP_ERROR": "Velg minst et av alternativene", "DROPDOWN_ERROR": "Gjør et valg i nedtrekkslisten.", "DATE_TO_FROM_ERROR": "Ugyldig dato (eksempel på gyldig dato 31.12.2016).", "RADIO_ERROR": "Velg et alternativ.", "POSTAL_CODE_ERROR": "Skriv inn et gyldig postnummer (4 siffer).", "TEXT_FIELD_ERROR": "Feltet må fylles ut.", "TEXT_FIELD_CONTENTS_ERROR": "Ugyldig verdi.", "ACCOUNT_FIELD_ERROR": "Skriv inn et gyldig kontonummer (11 siffer).", "ORGANISATION_FIELD_ERROR": "Skriv inn et gyldig organisasjonsnummer (9 siffer).", "SSN_ERROR": "Skriv inn et gyldig fødselsnummer (11 siffer).", "PHONE_ERROR": "Skriv inn et gyldig telefonnummer (8 siffer).", "MOBILE_PHONE_NO_ERROR": "Skriv inn et gyldig norsk mobilnummer (8 siffer)", "SEARCH_ALLE": "Alle", "MORE_INFO": "Vis mer informasjon", "RESULT_TYPE_BANK": "Bankkontor", "RESULT_TYPE_ADVISOR": "Rådgiver", "VIEW_IN_MAP": "Vis i kart", "BEFORE_COUNT_TEXT": "Du har", "AFTER_COUNT_TEXT": "oppgave som venter på deg", "AFTER_COUNT_TEXT_PLURAL": "oppgaver som venter på deg", "MINE_OPPGAVER_LINK_TEXT": "Sjekk mine oppgaver", "MINE_OPPGAVER_CLOSE_TEXT": "Ikke nå", "MINE_OPPGAVER_COUNT_TEXT": "en", "FORM_ERROR_LABEL":"Feil i skjema ", "FORM_SUCCESS_LABEL":"Takk for din henvendelse", "TEXT_FIELD_LENGTH_ERROR":"TEXT_FIELD_LENGTH_ERROR", "TEXTAREA_FIELD_LENGTH_ERROR":"Maks 2000 tegn", "NUMBER_ERROR": "Du kan kun skrive inn tall.", "SEC_BLOCKER_DROPDOWN_DEFAULT": "Velg land", "GLOBAL_SEARCH_NO_RESULT_TEXT": "Ingen treff på", "GLOBAL_SEARCH_FACET_LABEL": "Vis treff for", "MODAL_CLOSE": "Lukk", "SEND_TO_BANK_BEFORE_INFO_TEXT": "Vil du komme rett til", "SEND_TO_BANK_AFTER_INFO_TEXT": "neste gang?", "SEND_TO_BANK_NEXT_BUTTON_TEXT": "Ja, husk banken min", "SEND_TO_BANK_CANCEL_BUTTON_TEXT": "Nei, ikke nå", "SEND_TO_BANK_NEXT_DISCLAMER_TEXT": "For at du skal slippe å velge bank hver gang, bruker vi funksjonelle informasjonskapsler som lagrer hvordan du bruker nettsidene og hvilke innstillinger du har gjort." }