12. november 2024
Svindel – slik unngår du å bli lurt
Svindel er dessverre et økende problem, og det kan ramme oss alle. Her er våre tips til å unngå å bli lurt.
Svindel er dessverre et økende problem, og det kan ramme oss alle. Her er våre tips til å unngå å bli lurt.
Snakk med andre, spesielt eldre, om metodene svindlerne bruker. En av de mest effektive måtene vi kan bekjempe denne type kriminalitet på, er å spre informasjon.
Sammen med resten av finansnæringen har vi laget antisvindelkampanjen No way – du lurer ikke meg. Her lærer vi deg selvforsvar mot svindel, så du kan beskytte deg selv og dine nærmeste.
Kampanjen tar utgangspunkt i det norske, tillitsbaserte samfunnet (derav ordspillet No way), og det at svindlere gjerne ser til Norge for lettjente penger – fordi vi stoler på folk.
Kunnskap er ditt viktigste våpen mot svindlerne. Bli bedre kjent med de vanligste svindelmetodene.
Svindlere blir stadig mer utspekulerte i sine metoder. Sjekk om du ville avslørt svindelforsøket!
Det å stoppe opp, tenke seg om én gang til og sjekke om informasjonen stemmer med andre kilder er den mest effektive måten å unngå å bli svindet på. Her er noen flere forhåndsregler.
Husk! Banken vil aldri be deg om å oppgi koder og passord via e-post eller telefon. Får du en slik forespørsel, er det sannsynligvis svindel.
For at nettsidene skal fungere, må vi bruke tekniske informasjonskapsler. Denne kan derfor ikke slås av
Kryss av hvis du vil slippe å gjøre de samme valgene hver gang du er på nettsidene våre. Funksjonelle informasjonskapsler lagrer opplysninger om din bruk av nettsidene og hvilke innstillinger du har gjort, slik at du kan få funksjonalitet tilpasset deg
Kryss av hvis du vil at nettsidene våre skal bli bedre og enklere å bruke. Informasjonskapslene lagrer statistikk, og brukes for å analysere hva du gjør på nettsidene. Denne informasjonen hjelper oss til å forstå hvordan nettsidene blir brukt, noe som gjør at vi kan forbedre oss
Kryss av hvis du vil ha innhold som er tilpasset deg. Informasjonskapslene samler informasjon om ditt bruksmønster og dine interesser. Dette gjør at vi kan gi deg mer relevant og tilpasset markedsføring, også gjennom våre samarbeidspartnere, på for eksempel nettsider, annonser og i sosiale medier