Bruk din eksisterende BankID for å bli kunde hos oss, og bestill deretter alt du trenger i nettbanken.
Bli kunde
Gjør hverdagen enklere
Du får Norges mest personlige mobilbank og hjelp av oss når du ønsker det.
Stress å bytte bank?
Det er faktisk enklere enn du tror. Les mer om bankbytte her
Vi heier på deg!
Vi ønsker å bidra til levende lokalsamfunn.. Les mer om vårt samfunnsengasjement
Bli kunde med BankID
Har du BankID og er over 18 år, kan du bli kunde og ta i bruk mobilbank og nettbank med en gang.
Verger kan søke om konto til mindreårige i egen mobilbank eller nettbank. Trenger du hjelp kan du kontakte banken.
- Bruk din eksisterende BankID for å logge inn i nettbanken. Her kan du bestille kort og opprette de kontoene du vil ha.
- Sett passord til mobilbanken.
- Mobilbank, nettbank og nye kontoer blir tilgjengelig umiddelbart.
- Bestilte bankkort kommer i posten etter ca. 7 virkedager.
- PIN-kode til kortene finner du i mobilbanken og nettbanken under menypunktet kort. Du har samme PIN på alle kort hos oss.
- Avslutning av konto og overføring av penger fra kontoer i tidligere bank tar ca. 7 dager
- Dersom du mottar papirfaktura på en regning du egentlig har AvtaleGiro på, betal denne. I perioden fra din gamle bankforbindelse avslutter avtalen hos seg til vi har registrert den på nytt hos oss, kan dette skje. Du kan selv enkelt flytte AvtaleGiroer i nett- og mobilbanken.
- Eksisterende eFaktura kommer automatisk opp i mobilbanken og nettbanken.
- Bestill BankID fra SpareBank 1 slik at du får fullt utbytte av selvbetjente løsninger hos oss. For å få BankID fra SpareBank 1 må du møte opp personlig ved et av våre kontor.
Vent med å avslutte og flytte kundeforholdet i nåværende bank til du har mottatt nye kort og fått BankID hos oss. Så slipper du å være uten kort, mobilbank og nettbank i overgangsperioden.
Vi hjelper deg med å avslutte og flytte kontoene dine, avslutte og flytte BSU, og hente AvtaleGiro-avtalene dine. Husk å gi beskjed om ditt nye kontonummer til arbeidsgiver og andre som overfører penger til deg.
Har du ikke BankID?
BankID gis til kunder med norsk fødselsnummer, som bruker kontoen sin aktivt og har pass, utlendingspass eller norsk nasjonalt ID-kort.
Bli kunde uten BankID
Bli kunde uten BankID
Her kan du opprette kundeforhold fra fylte 15 år.
Bestillingen kan omfatte følgende produkter:
- Brukskonto
- Nettbank og mobilbank
- Innloggingsløsningen “Uten BankID”
- Bankkort, om du krysser av for at du ønsker det
Har du D-nummer vil du bli bedt om å laste opp dokumentasjon i søknaden. Det kan da være lurt å søke fra mobiltelefon eller nettbrett, slik at du kan legge ved dokumentene som bilder. Alle kan bli bedt om å levere ytterligere dokumentasjon for at søknaden skal bli ferdig behandlet.
Når vi har behandlet søknaden din vil du få en SMS eller epost hvor du blir bedt om å bestille time til legitimering og signering av dokumenter ved et bankkontor.
Become a customer without BankID
Here you can become a customer from the age of 15.
The order can include the following products:
- Bank account Online- and mobile bank
- Login solution “Without BankID”
- Bank card if you check (tick) the box indicating you want it
If you have a D number, you will be asked to upload documentation in the application. It might therefore be a good idea to submit the application using a smartphone or tablet, allowing you to attach the documents as images.
Everyone might be asked to provide additional documentation to complete the application process.
Once we have processed your application, you will receive an SMS or email asking you to book an appointment for identification and to sign the documents at a bank office.
Ofte stilte spørsmål
Skatteidentifikasjonsnummer (Tax Identification Number) er nummeret som benyttes av skattemyndigheter å identifisere deg som person. Ofte kan det finnes i passet, men noen land har egne kort der skattenummeret fremkommer.
Les mer på OECD.org
Norge har inngått internasjonale avtaler om gjensidig utveksling av skatteopplysninger, se Skatteforvaltningsloven med tilhørende forskrift. På bakgrunn av disse avtalene skal banken rapportere til Skatteetaten om kunder som er skattemessig bosatt i andre land enn Norge.
Å være skattepliktig betyr ikke nødvendigvis at du skal betale skatt til hjemlandet på det du tjener i Norge. Hensikten er at utenlandske myndigheter vil vite om formuesforholdene i Norge.
Les mer om skatterapportering og hva dette betyr for deg som kunde på Skatteetatens nettsider.
Dersom du har d-nummer, utenlandsk bostedsadresse og/eller amerikansk statsborgerskap er norske finansinstitusjoner pliktige til å rapportere ditt skattenummer. Om du likevel mener du ikke har tilhørighet til/er skattemessig bosatt i land utenfor Norge må du dokumentere dette. Dokumentasjonen må være oversatt til norsk eller engelsk, og være fra offentlig myndighet i det landet du er bosatt i.
Bekreftelsen kan sendes til:
SpareBank 1 Nordmøre
Postboks 23
6501 Kristiansund
Du vil motta en e-post fra oss om at søknaden er mottatt. Se om denne e-posten har kommet til mailadressen du la inn i søknadsskjema. Sjekk også spam/søppelpost for å være helt sikker på om den er kommet frem eller ikke. Om det er feil eller mangler i søknaden får du en ny e-post med informasjon om hva du må gjøre videre. Det kan ta inntil 10 virkedager før du hører fra oss.
Dersom vi har alle opplysninger vi trenger vil du innen 10 virkedager motta en SMS hvor du blir bedt om å bestille en time for legitimering og signering av avtaler.
Når du har mottatt e-post om at søknaden din er mottatt i banken kan du være trygg på at vi skal se på saken din. Vi kontakter deg dersom det er mangler i søknaden. Om alt er i orden får du SMS fra oss innen 10 virkedager hvor du blir bedt om å bestille time for legitimering og signering av avtaler.
Når du får en melding fra oss om å søke på nytt vil det ligge en forklaring i meldingen. Det kan for eksempel være at opplysninger i Folkeregisteret må oppdateres.
Noen ganger blir sluttkontrollen utført når du er ved bankkontoret. I andre tilfeller vil sluttkontrollen utføres etterpå, og du vil da får en SMS når alt er klart - senest fem virkedager etter at du har legitimert deg. Vi kontakter deg dersom det er mangler i søknaden.
BankID gis til kunder med norsk fødselsnummer, som bruker kontoen sin aktivt og har pass, reisebevis, utlendingspass eller norsk nasjonalt ID-kort. Du kan bruke innloggingsløsningen «Uten BankID» inntil du skaffer deg BankID.
Ja, alle som har brukskonto hos oss kan bestille Bankkort. Du bestiller i nettbanken eller mobilbanken.
Frequently Asked Questions
Your tax identification number is the number used by the tax authorities of another country to personally identify you. You may find it in your passport, although some countries issue special cards stating people’s tax identification number.
Norway has signed international agreements involving the reciprocal exchange of tax information, for more information see the Tax Administration Act and related regulations. Because of these agreements the bank is obliged to report customers who are tax resident in countries other than Norway to the Norwegian Tax Administration.
Being liable for tax does not necessarily mean that you will pay tax on what you earn in Norway in your home country. The system exists because foreign authorities want to know the financial situation of their citizens in Norway.
Read more about tax reporting and what it means for you as a customer
If you have a D number, foreign residential address and/or US citizenship, Norwegian financial institutions are obliged to report your tax number. However, if you believe that you do not have any affiliation/tax liability to countries other than Norway, you must document this. The documentation must be translated into either Norwegian or English and be issued by the public authorities in the country in which you are resident.
Send the confirmation to:
SpareBank 1 Nordmøre
Postboks 23
6501 Kristiansund, Norway
You will receive an email from us confirming your application has been received. Check to see if this email has arrived at the email address you stated on the application. Also check your spam folder to make sure that you have received it or not.
If there are errors or information missing in the application, you will receive a new e-mail with information on what you must do next. It may take up to 10 working days before you hear from us.
If we have all the information we need, you will receive an SMS within 10 working days asking you to book an appointment to confirm your identity and to sign the agreement documents.
When you have received an email that your application has been registered with the bank, you can be sure that we will look into your application. We will contact you if there is anything missing from your application. If everything is in order, you will receive an SMS within 10 working days asking you to book an appointment to confirm your identity and to sign the agreement documents at one of our branches.
When you recieve a message from us about submitting a new application, there will be stated an explanation. For example, it may be that information in the Norwegian National Population Register needs to be updated.
Sometimes the final check is carried out when you are at the bank office. In other cases, the final check will be carried out afterwards, and you will then receive an SMS when everything is ready - no later than five working days after you have confirmed your identity. We will contact you if there is anything missing from your application.
BankID is given to customers with a Norwegian national identity number who use their account actively and have a passport, travel document, passport for foreigners or Norwegian national identity card. You can use the login solution “Without BankID” until you obtain a BankID.
Yes, anyone who has an account with us can order a bank card. You order in the online or mobile bank.
Nå har det blitt superenkelt å flytte AvtaleGiro!
Har du AvtaleGiro i en annen bank, og ønsker å samle alt hos oss? Tidligere kunne det være tungvint og tidkrevende å flytte AvtaleGiro, men nå gjør du det enkelt på 1-2-3!
Alt du trenger å gjøre er å samtykke til at vi kan hente og flytte avtalene for deg. Resten ordner vi – helt gratis selvfølgelig.