Reiseforsikringen dekker ikke kostnader til overnatting, avbestilling, transport, forsinkelser eller andre utgifter knyttet til streik. Det utelukker ikke at du kan ha rett på kompensasjon.
Streik i flyselskapet
Hvis det er streik i flyselskapet ditt, kan flyvninger enten bli innstilt eller forsinket. Ved streik har du en del rettigheter og krav som du kan rette mot flyselskapet ditt. Hvis det ser ut til at flyvningen din står i fare for å rammes av streik, er det viktig at du ikke avbestiller reisen selv. Avbestiller du selv har du nemlig ikke krav på refusjon, noe du har om du venter til flyet blir innstilt.
Vi anbefaler deg å ta kontakt med flyselskapet, så vil de hjelpe deg:
Er flyet ditt innstilt, har du krav på:
- mat og overnatting hvis du trenger det
- å få pengene tilbake eller endre reiserute
Er flyet ditt forsinket, har du krav på:
- Mer enn 2 timer: mat og overnatting hvis du trenger det.
- Mer enn 5 timer: få tilbake penger for reisen hvis forsinkelsen gjør at du ikke får reist.
Hvis reisen er betalt med kredittkort, og flyselskapet ikke sørger for at du får fullført reisen, kan du reklamere til på kredittkort-transaksjonen. Du kan da ha rett til å få refundert billettprisen.
Streik på flyplassen
Er det streik på selve flyplassen er reglene litt annerledes, se Forbrukerrådets nettsider for mer informasjon.
Se også:
Dekker reiseforsikring konkurs?
Dekker reiseforsikring kansellert fly?
Dekker reiseforsikring forsinket transport?
Hva er SmartDelay+?