Utleier oppretter depositumskonto i nettbank eller mobilbank.
Hverken utleier eller leietaker kan ta ut penger fra kontoen.
Depositumet kan tilsvare maks seks måneders husleie.
Derfor må dere opprette en depositumskonto
Sikkerhet for at husleien blir betalt
Hvis husleien ikke blir betalt kan huseier kreve at depositumet går til å dekke husleien.
Skader og hærverk på boligen
Skade utover uhell og vanlig slitasje kan dekkes av depositumet.
Pengene står trygt i banken
Pengene betales ikke ut uten at det er avtalt eller enighet om det.
Priser
Rente på depositumskonto er 0,05 %
Etableringsgebyr ved opprettelse av depositumkonto i nettbank er 500 kroner
Etableringsgebyr ved opprettelse av depositumkonto ved et kontor er 1.000 kroner
Slik skaffer dere en depositumskonto
Utleieren må være kunde hos oss, og kan opprette og signere for en depositumskonto i sin nettbank eller mobilbank.
Leietakeren får en melding på SMS og e-post når avtalen kan signeres. Hvis du som skal leie ikke er kunde hos oss, kan du enkelt bli kunde og signere med BankID.
Både utleier og leietaker må signere avtalen før depositumskontoen blir opprettet. Fristen for å signere er 14 dager.
Sånn! Da er det bare å laste opp flyttebilen.
Når depositumet skal betales ut
Gå gjennom boligen sammen for å se om den er i den stand dere avtalte. Bruk gjerne et standard tilbakeleveringsskjema for å være sikker på at dere får med dere alt.
Er boligen i avtalt stand, gir utleieren beskjed til banken om at depositumet kan utbetales til leieboeren.
Utleier kan ha krav på hele eller deler av depositumet dersom leietaker ikke har overholdt avtalen i leiekontrakten. Dette kan for eksempel være manglende betaling av husleie eller skader utover vanlig slitasje.
Dersom dere er flere leietakere av samme bofellesskap eller leilighet må hver enkelt leietaker opprette egen depositumskonto med utleier. Det er kun tillatt med én leietaker per depositumskonto.
Leietaker er eier av depositumskontoen sammen med utleier som disponerer kontoen.
Det raskeste er å opprette en depositumskonto i nettbanken eller mobilbanken. Den som skal leie ut starter prosessen i sin nettbank eller mobilbank. Leietakeren får så en melding på SMS og e-post når avtalen er klar for signering. Som leietaker kan du registrere deg hos oss med BankID hvis du ikke er kunde fra før.
Hvis du som leietaker skal signere en avtale om depositumskonto, men mangler BankID, må både du og utleier komme innom et bankkontor. Ta med gyldig legitimasjon og leiekontrakten.
Hvis du skal leie når du er under 18 år, må du ta kontakt med banken for å få signert avtalen. Ofte er det foresatte som signerer avtalen på vegne av leietakere under 18 år.
Både utleier og leietaker må være enige om beløpet som skal tas ut, eller at kontoen skal avsluttes. Hvis alle pengene skal betales tilbake til den som leier, må utleier gi oss beskjed om det. Hvis det er utleier som skal ha pengene, må leietaker si ifra. Hvis beløpet skal fordeles mellom dere, må begge gi beskjed om hva dere har blitt enige om, så fikser vi resten. Hvis leietaker ikke har nettbank hos oss, må dere komme innom et bankkontor.
Selv om det er utleieren som oppretter kontoen, er det leietakeren som eier den og skal ha renteinntektene. Leietakeren må derfor ha en konto hos oss. Det koster ingenting å bli kunde og du trenger ikke å ha andre ting enn depositumskontoen her.
Både utleier og leietaker må signere avtalen før depositumskontoen blir opprettet. Kontoen vil ikke være tilgjengelig i nettbank eller mobilbank før begge har signert. Fristen for signering er 14 dager.
Er leietaker under 18 år eller uten BankID?
Hvis leietaker skal signere en avtale om depositumskonto, men mangler BankID, må både leietaker og utleier komme innom et bankkontor. Ta med gyldig legitimasjon og leiekontrakten.
Hvis leietaker er under 18 år, må de ta kontakt med banken for å få signert avtalen. Ofte er det foresatte som signerer avtalen på vegne av leietakere som er under 18 år.
Du kan sammenligne våre priser med priser fra andre selskaper på Finansportalen.no
{
"EMAIL_FIELD_ERROR": "Skriv inn en gyldig e-postadresse.",
"CHECKBOX_ERROR": "",
"CHECKBOX_GROUP_ERROR": "Velg minst et av alternativene",
"DROPDOWN_ERROR": "Gjør et valg i nedtrekkslisten.",
"DATE_TO_FROM_ERROR": "Ugyldig dato (eksempel på gyldig dato 31.12.2016).",
"RADIO_ERROR": "Velg et alternativ.",
"POSTAL_CODE_ERROR": "Skriv inn et gyldig postnummer (4 siffer).",
"TEXT_FIELD_ERROR": "Feltet må fylles ut.",
"TEXT_FIELD_CONTENTS_ERROR": "Ugyldig verdi.",
"ACCOUNT_FIELD_ERROR": "Skriv inn et gyldig kontonummer (11 siffer).",
"ORGANISATION_FIELD_ERROR": "Skriv inn et gyldig organisasjonsnummer (9 siffer).",
"SSN_ERROR": "Skriv inn et gyldig fødselsnummer (11 siffer).",
"PHONE_ERROR": "Skriv inn et gyldig telefonnummer (8 siffer).",
"MOBILE_PHONE_NO_ERROR": "Skriv inn et gyldig norsk mobilnummer (8 siffer)",
"SEARCH_ALLE": "Alle",
"MORE_INFO": "Vis mer informasjon",
"RESULT_TYPE_BANK": "Bankkontor",
"RESULT_TYPE_ADVISOR": "Rådgiver",
"VIEW_IN_MAP": "Vis i kart",
"BEFORE_COUNT_TEXT": "Du har",
"AFTER_COUNT_TEXT": "oppgave som venter på deg",
"AFTER_COUNT_TEXT_PLURAL": "oppgaver som venter på deg",
"MINE_OPPGAVER_LINK_TEXT": "Sjekk mine oppgaver",
"MINE_OPPGAVER_CLOSE_TEXT": "Ikke nå",
"MINE_OPPGAVER_COUNT_TEXT": "en",
"FORM_ERROR_LABEL":"Feil i skjema
",
"FORM_SUCCESS_LABEL":"Takk for din henvendelse",
"TEXT_FIELD_LENGTH_ERROR":"TEXT_FIELD_LENGTH_ERROR",
"TEXTAREA_FIELD_LENGTH_ERROR":"Maks 2000 tegn",
"NUMBER_ERROR": "Du kan kun skrive inn tall.",
"SEC_BLOCKER_DROPDOWN_DEFAULT": "Velg land",
"GLOBAL_SEARCH_NO_RESULT_TEXT": "Ingen treff på",
"GLOBAL_SEARCH_FACET_LABEL": "Vis treff for",
"MODAL_CLOSE": "Lukk",
"SEND_TO_BANK_BEFORE_INFO_TEXT": "Vil du komme rett til",
"SEND_TO_BANK_AFTER_INFO_TEXT": "neste gang?",
"SEND_TO_BANK_NEXT_BUTTON_TEXT": "Ja, husk banken min",
"SEND_TO_BANK_CANCEL_BUTTON_TEXT": "Nei, ikke nå",
"SEND_TO_BANK_NEXT_DISCLAMER_TEXT": "For at du skal slippe å velge bank hver gang, bruker vi funksjonelle informasjonskapsler som lagrer hvordan du bruker nettsidene og hvilke innstillinger du har gjort."
}