Det er viktig at du er fornøyd med å være kunde hos
oss. Hvis noe ikke er som det skal, setter vi pris på at du forteller det til oss.
Kundeklager
Slik går du frem for å klage:
Er det noe du ikke er fornøyd med, kan du ringe oss. Da prøver vi å ordne opp i det med en gang.
Gjelder det banktjenester? Ta kontakt med din rådgiver i banken, eller din lokale banksjef. Finn kontor og rådgiver.
Gjelder det forsikringstjenester? Ring oss på 915 02300. Du treffer oss på hverdager fra 08 til 16.
Gjelder det pensjon? Ring oss på 21 02 50 50. Du treffer oss på hverdager fra 08 til 16.
Er du ikke fornøyd etter å ha snakket med oss, kan du henvende deg til vår klageservice.
Gjelder klagen banktjenester? Du kan også klage til oss dersom du oppdager brudd på norsk lov eller bankens retningslinjer, som etiske retningslinjer, retningslinjer for samfunnsansvar og bærekraft, økonomisk kriminalitet eller andre forhold du mener banken bør vite om, og behandle.
Gjelder klagen forsikringstjenester?
Gjelder klagen pensjonstjenester?
Om du opplever at klagen ikke løses av SpareBank 1 Nord-Norge kan du kontakte Finansklagenemda.
Finansklagenemda er bransjens uavhengige klageorgan som behandler tvister mellom blant annet banker, forsikringsselskap og deres kunder.
Finansklagenemda
Postboks 53, Skøyen
0212 Oslo
Tlf: 23 13 19 60
Hvordan behandles klagen?
Vår klageavdeling vil motta klagen og behandle den så raskt som mulig. Det aller første vi må ta stilling til, er om vi kan definere hendelsen som en reell klage.
En klage må inkludere et eller flere av disse punktene:
- klagen må handle om tvister av rettslig karakter, som springer ut av kontraktsforhold med banken
- klagen må handle om en avvisning av kunde- og tjenesteforhold
- klagen må handle om manglende medvirkning ved flytting av kunde- og tjenesteforhold til annet finansforetak
- klagen må handle om sakbehandlingsfeil, eller at SpareBank 1 Nord-Norge har opptrådt i strid med gjeldende lover, forskrifter, eller på annen måte ikke overholdt avtalt forpliktelser eller konkrete avtaler med kunden.
- klagen er rettet mot ansatte
Det er ikke en klage, dersom det gjelder:
- vilkår som er felles for alle kunder, for eksempel produktvilkår
- renteheving
- generell misnøye som ikke rammer det spesifikke kundeforhold, men er felles for flere kunder
- servicehenvendelser
Når klagen din er behandlet, vil du få skriftlig svar på om du har fått medhold eller avslag på klagen din. Hvis du ikke er fornøyd med vedtaket, kan du bringe saken videre til Finansklagenemda.
SpareBank1 Nord-Norge har etter Finanstilsynets rundskriv 4/2019 – Retningslinjer for klagebehandling i bank-, finans-, forsikrings- og verdipapirverksemd, plikt til å melde inn antall saker, medhold og avslag til Finanstilsynet.
Klage på andre tjenester
-
Er du ikke fornøyd med EiendomsMegler 1s tjenester? Les hva du må gjøre her.
Kontaktinfo til Reklamasjonsnemnda for Eiendomsmeglingstjenester
tlf 22 12 90 90 (12:30 - 15:00)
Parkveien 55
0256 OsloE-post: post@eiendomsmeglingsnemnda.no
-
Ønsker du å sende en klage til SpareBank 1 Forvaltning? Les hvordan du går frem her.
Kontaktinfo til Finansklagenemda
Dersom du opplever at klagen ikke kan løses av SpareBank 1 Forvaltning kan du kontakte Finansklagenemda.
Tlf: 23 13 19 60
Askekroken 11
0277 Oslo