Nettshopping kommer med en risiko for å bli utsatt for svindel. Det finnes mange uærlige sjeler som opererer på Tise, Finn.no – eller som lager sine egne falske nettbutikker.
Det er flere ulike måter å bli lurt på Tise. De vanligste er:
Du mottar aldri varen du har betalt for: Ofte vil dette gjelde dyrere produkter, som for eksempel en iPhone eller Playstation 5. Når pengene er overført hører du aldri fra selger igjen, og personen sletter som regel profilen sin.
Phishing: Personen du handler av sender deg en lenke, gjerne i forbindelse med betaling eller sending av pakke, hvor du blir lurt til å oppgi sensitiv informasjon. Disse sidene kan se forbausende ekte ut.
ID-tyveri: Svindlerne bruker ofte kontoer med «ekte» personer eller stjeler telefonnummeret til intetanende personer. På den måten ser det ut som om det er pålitelige brukere du handler med. Disse personene dessverer er utsatt for id-tyveri og får seg en uhyggelig overraskelse når personer utsatt for svindel tar kontakt med dem.
Salg av vare uten å motta betaling: Svindleren sier hen har betalt og presser deg til å sende varen raskest mulig. Ofte sender de også med en falsk kvittering på betalingen. Sjekk med banken om du er usikker.
Slik unngår du å bli lurt:
Bruk den integrerte betalingsløsningen til Tise, da blir det enklere for dem å hjelpe deg om uhellet er ute.
Har du mulighet anbefales personlig oppmøte for å utveksle penger mot varen der både kjøper og selger kan se at de får det som er avtalt.
Ikke bytt plattform for kommunikasjon. Svindlere prøver å få deg over på Messenger, WhatsApp eller SMS for å unngå sikkerhetskontollene til Tise. Det finnes ingen grunn til å inngå avtalen på et annet sted enn Tise-chatten.
Ikke klikk på lenker brukere sender, spesielt ikke når det er snakk om betaling eller sending av pakker.
Det er mange måter å bli lurt på Finn.no. FINN har samlet noen artikler hvor de presenterer noen av de siste svindelforsøkene på plattformen. Se oversikten her.
Dette er noen av de vanligste metodene:
Du mottar aldri varen du har betalt for: Ofte vil dette gjelde dyrere produkter, som for eksempel en iPhone eller Playstation 5. Når pengene er overført hører du aldri fra selger igjen, og personen sletter som regel profilen sin.
Phishing: Du kan bli utsatt for phishing i samtalene dine, ofte i forbindelse med betaling eller sending av pakke. Eller så kan du for eksempel motta en e-post som ser ut som om den er fra FINN. Felles for disse er at du blir tilsendt en lenke, hvor du blir lurt til å oppgi sensitiv informasjon som brukernavn og passord, eller kortinformasjon.
ID-tyveri: Det er mange som blir utsatt for såkalt «account takeover», hvor svindlerne har klart å skaffe seg brukernavn og passord til intetanende brukere. Disse kontoene blir deretter brukt til svindel. Det er effektivt å bruke «ekte» personer i slike svindler fordi det ser det ut som om det er pålitelige brukere du handler med.
Salg av vare uten å motta betaling: Svindleren sier hen har betalt og presser deg til å sende varen raskest mulig. Ofte sender de også med en falsk kvittering på betalingen. Sjekk med banken om du er usikker.
Noen faresignaler du bør være obs på:
Her er noen tips fra FINN om hvordan du kan unngå å bli svindlet på deres plattform. Les flere av deres tips her.
Kjøper foreslår annen betalingstjeneste: Svindlere foreslår ofte å bruke falske betalingssystemer. De kan for eksempel hete «FINN Betalingsgaranti» eller «FINN Trygg Betaling». Det kan også hende de insisterer på at betaling skal skje med Bitcoin, via en tjeneste kalt Moonpay eller andre utenlandske betalingssystemer.
Kjøper vil kommunisere utenfor FINN: Svindlere ber gjerne om å snakke med deg via Messenger, Whatsapp, SMS eller e-post. Dette for å unngå sikkerhetskontrollene på FINN. Det finnes ingen god grunn til at en avtale om kjøp og betaling noe annet sted enn i FINNs meldingstjeneste.
Det blir sendt meldinger fra din konto som du ikke har sendt: Hvis du oppdager at det er sendt meldinger fra din profil, som ikke er fra deg, må du logge ut av alle enheter og endre passord så snart som mulig. Du har nemlig blitt utsatt for en såkalt «account takeover», og svindlerne kan bruke din konto til å svindle andre.
Det kryr av falske butikker på nett, og hver dag dukker det opp flere. Der det tidligere var relativt enkelt å avsløre svindlere på dårlig språk og nettsider, har kunstig intelligens gjort det vanskeligere å gjennomskue. Sidene har gjerne falske brukeromtaler og kontaktinformasjon til kundeservice, som gjør at det ser enda mer troverdig ut.
De vanligste svindelformene er at du betaler for en vare eller tjeneste som du aldri mottar, eller at du mottar noe annet enn det du har bestilt. Ofte er det snakk om klær, sko og interiør.
Faresignaler å være obs på:
Sterkt rabatterte priser sammenliknet med andre nettbutikker som selger samme eller tilsvarende produkt. Husk at hvis noe virker for godt til å være sant, så er det ofte det.
Tross at språk og oversettelser har blitt bedre er det fortsatt viktig å være oppmerksom på dårlig språk, automatisk oversatte tekster og designet på nettsiden.
Vær på vakt overfor falske annonser på Facebook eller andre sosiale medier som reklamerer for et godt tilbud, og hvor nettbutikken bare selger én eller få varer.
Sjekk andres erfaringer: Søk på internett og les andres erfaringer om nettbutikken, og sjekk butikken på trustpilot.no. dette vil i mange tilfeller gi en indikasjon på om butikken er falsk eller ikke, men vær obs på falske brukeromtaler.
Tenk deg om før du betaler på forskudd. Hvis du handler fra en nettbutikk du ikke har handlet fra før, kan det være lurt å unngå forskuddsbetaling. Faller valget likevel på forskuddsbetaling, kan det være lurt å bruke kredittkort fremfor bankkort, for å unngå at pengene trekkes direkte fra kontoen din.
Det blir stadig mer utbredt med svindel der du som selger blir lurt inn på en falsk Helthjem-side. Svindlerne utgir seg for å være en potensiell kjøper som ønsker å få varen tilsendt via tjenesten Helthjem. Deretter sender de en lenke til en falsk Helthjem-side.
Inne på denne nettsiden får du beskjed om at kjøper har betalt for varen og for frakt, og at du trenger å legge inn navn, adresse, kortinformasjon , og deretter bekrefte med BankID for å få pengene dine.
Denne falske nettsiden er en såkalt «phishingside». Her kan svindlerne se hva du taster inn, og bruker denne informasjonen til å tappe kontoen din for penger.
De siste årene har flere valgt å både kjøpe og selge brukte klær og utstyr på nett, med god hjelp av tjenester som Finn.no og Tise. Husk at også du som selger kan bli lurt!
Hvis du skal kjøpe dyre ting bør du be om kvitteringen for å sikre at det varen ikke er tyvegods eller en piratkopi.
FINN, Tise og andre markedsplasser har ordninger med «verifisert bruker». Sjekk om selgeren har verifisert seg. Da har markedsplassen fått bekreftet identiteten til selgeren ved bruk av BankID, og vil lettere kunne spore og håndtere svindel hvis det skjer.
Som kjøper bør en være varsom med å forskuddsbetale uten å se varen. Husk også at utskrift eller skjermbilde som skal bekrefte at varen er sendt kan forfalskes.
Som selger bør du være forsiktig med å sende en vare uten å få betalt først. Husk også at utskrift eller skjermbilde som skal dokumentere overførte penger kan forfalskes.
Som selger kan du sende med postoppkrav for å sikre at du får pengene først før varen utleveres. Som kjøper kan postoppkrav være en fare fordi du ikke får vite hva du har betalt for før pakken åpnes.
Hvis du kan er det anbefalt å møte selger/kjøper personlig, så kan både kjøper og selger kan se at de får det som er avtalt.
Ikke oppgi sensitive opplysninger som passord, BankID eller kortinformasjon til noen. Det er tilfeller der folk blir lurt til å besøke en ekstern nettside og oppgi BankID.
Dersom noe virker for godt til å være sant, så er det sannsynligvis svindel! Vær spesielt oppmerksom hvis du kjøper populære varer som mobiltelefoner eller Playstation.
{
"EMAIL_FIELD_ERROR": "Skriv inn en gyldig e-postadresse.",
"CHECKBOX_ERROR": "",
"CHECKBOX_GROUP_ERROR": "Velg minst et av alternativene",
"DROPDOWN_ERROR": "Gjør et valg i nedtrekkslisten.",
"DATE_TO_FROM_ERROR": "Ugyldig dato (eksempel på gyldig dato 31.12.2016).",
"RADIO_ERROR": "Velg et alternativ.",
"POSTAL_CODE_ERROR": "Skriv inn et gyldig postnummer (4 siffer).",
"TEXT_FIELD_ERROR": "Feltet må fylles ut.",
"TEXT_FIELD_CONTENTS_ERROR": "Ugyldig verdi.",
"ACCOUNT_FIELD_ERROR": "Skriv inn et gyldig kontonummer (11 siffer).",
"ORGANISATION_FIELD_ERROR": "Skriv inn et gyldig organisasjonsnummer (9 siffer).",
"SSN_ERROR": "Skriv inn et gyldig fødselsnummer (11 siffer).",
"PHONE_ERROR": "Skriv inn et gyldig telefonnummer (8 siffer).",
"MOBILE_PHONE_NO_ERROR": "Skriv inn et gyldig norsk mobilnummer (8 siffer)",
"SEARCH_ALLE": "Alle",
"MORE_INFO": "Vis mer informasjon",
"RESULT_TYPE_BANK": "Bankkontor",
"RESULT_TYPE_ADVISOR": "Rådgiver",
"VIEW_IN_MAP": "Vis i kart",
"BEFORE_COUNT_TEXT": "Du har",
"AFTER_COUNT_TEXT": "oppgave som venter på deg",
"AFTER_COUNT_TEXT_PLURAL": "oppgaver som venter på deg",
"MINE_OPPGAVER_LINK_TEXT": "Sjekk mine oppgaver",
"MINE_OPPGAVER_CLOSE_TEXT": "Ikke nå",
"MINE_OPPGAVER_COUNT_TEXT": "en",
"FORM_ERROR_LABEL":"Feil i skjema
",
"FORM_SUCCESS_LABEL":"Takk for din henvendelse",
"TEXT_FIELD_LENGTH_ERROR":"TEXT_FIELD_LENGTH_ERROR",
"TEXTAREA_FIELD_LENGTH_ERROR":"Maks 2000 tegn",
"NUMBER_ERROR": "Du kan kun skrive inn tall.",
"SEC_BLOCKER_DROPDOWN_DEFAULT": "Velg land",
"GLOBAL_SEARCH_NO_RESULT_TEXT": "Ingen treff på",
"GLOBAL_SEARCH_FACET_LABEL": "Vis treff for",
"MODAL_CLOSE": "Lukk",
"SEND_TO_BANK_BEFORE_INFO_TEXT": "Vil du komme rett til",
"SEND_TO_BANK_AFTER_INFO_TEXT": "neste gang?",
"SEND_TO_BANK_NEXT_BUTTON_TEXT": "Ja, husk banken min",
"SEND_TO_BANK_CANCEL_BUTTON_TEXT": "Nei, ikke nå",
"SEND_TO_BANK_NEXT_DISCLAMER_TEXT": "For at du skal slippe å velge bank hver gang, bruker vi funksjonelle informasjonskapsler som lagrer hvordan du bruker nettsidene og hvilke innstillinger du har gjort."
}