Bruk din eksisterende BankID for å bli kunde hos oss, og bestill deretter alt du trenger i mobilbanken eller nettbanken.
Bli kunde
Slik går du frem for å bli kunde med BankID
Har du BankID og er over 18 år, kan du bli kunde og ta i bruk mobilbank og nettbank med en gang.
Bruk din eksisterende BankID for å bestille kort og opprette ny konto. Deretter må du bestille BankID fra SpareBank 1, slik at du får fullt utbytte av selvbetjente løsninger hos oss. For å bestille ny BankID må du møte opp i nærmeste lokalbank og legitimere deg med pass eller nasjonalt ID-kort .
Vent med å avslutte og flytte kundeforholdet i nåværende bank til du har mottatt nye kort og fått BankID hos oss. Så slipper du å være uten kort, mobilbank og nettbank i overgangsperioden.
Vi hjelper deg med å avslutte og flytte kontoene dine, avslutte og flytte BSU, og hente AvtaleGiro-avtalene dine. Husk å gi beskjed om ditt nye kontonummer til arbeidsgiver og andre som overfører penger til deg.
Hva skjer videre?
- Mobilbank, nettbank og nye kontoer blir tilgjengelig umiddelbart
- Kortene kommer i posten etter ca. 7 virkedager (Tips! For en kjapp postgang, husk at navnet ditt må stå på postkassa.)
- PIN-kode til kortene finner du i mobilbanken og nettbanken. Du har samme PIN på alle kort.
- Overføring av penger fra kontoer i tidligere bank tar ca. 7 dager
- Dersom du mottar papirfaktura på en regning du egentlig har AvtaleGiro på, betal denne. I perioden fra din gamle bankforbindelse avslutter avtalen hos seg til vi har registrert den på nytt hos oss, kan dette forekomme.
- Eksisterende eFaktura kommer automatisk opp i mobilbanken og nettbanken.
Hvordan bli kunde uten BankID
For å åpne en konto hos oss, må du fylle ut et elektronisk skjema. I skjemaet ber vi deg laste opp følgende dokumenter:
- Kopi av pass. Som pass regnes norsk og utenlandsk pass, Reisebevis for flyktninger og Norsk Utlendingspass. Kopien må vise bilde, passnummer, hvem som utstedte passet, og datoen det ble utstedt. Vi må også ha kopi av forsiden av passet.
- Kopi av oppholdstillatelse/-kort for borgere utenfor EU/EØS.
- Arbeidskontrakt/studiebevis eller annen dokumentasjon på inntekt.
- Skattekort for arbeidstagere.
- Vedtak om introduksjonsprogram eller bosettingsvedtak for flyktninger.
Har du problemer med å laste opp vedleggene kan du komme innom ett av våre kontorer med dokumentene, etter at du har sendt inn skjemaet.
Vi vil nå registrere informasjonen som du har fylt ut i det elektroniske skjemaet. Du vil motta en invitasjon til å komme til vårt nærmeste kontor, innen 2 til 3 uker. Husk å ta med pass eller reisebevis for flyktninger.
Kontoen vil bli åpnet innen en uke etter ditt besøk i banken. Du vil motta ditt Visakort i posten.
Bli kunde med D-nummer/Become a customer with D-number
Er du utenlandsk statsborger over 18 år og har ikke bankID må du sende inn elektronisk skjema. Når alt er klart vil du få beskjed, og du kan komme innom for å signere avtaledokumentene.
If you are more than 18 years of age and do not have BankID, please fill in this electronic form to become a customer. We will contact you when the documents are ready to be signed.
Har du ikke BankID?
Fra du er 13 år kan du få BankID. For å få BankID hos oss må du komme innom et av våre kontorer med legitimasjon. Gyldig legitimasjon for å få BankID er norsk pass eller Nasjonalt ID-kort . Dersom du ikke kan møte opp i banken, ta kontakt på 61 21 90 00.
Gode råd som kan forenkle bankbyttet
- Før kontoene avsluttes hos din gamle bankforbindelse bør du sette inn penger på den nye kontoen. Ditt nye kontonummer finner du i mobilbanken og nettbanken. Da sikrer du tilgang til penger under overgangen fra gammel til ny bank.
- Den raskeste og enkleste måten å flytte AvtaleGiro på er å gjøre dette i mobilbanken eller nettbanken. Da blir AvtaleGiroene flyttet umiddelbart. Vi kan også flytte avtalene for deg, da kan det hende du mottar papirfaktura på en regning du egentlig har AvtaleGiro-avtale på. Denne må du betale. I perioden fra din gamle bankforbindelse avslutter avtalen hos seg til den blir registrert hos oss, vil det fremstå som om du ikke har AvtaleGiro, og du vil dermed kunne motta papirfaktura i en slik overgangsfase.
- Du må selv informere arbeidsgiver og NAV om ditt nye kontonummer.
- Betalinger som er lagt på forfall hos din tidligere bankforbindelse må legges inn på forfallsregisteret hos ny bank dersom den kontoen som skal belastes sies opp før betalingen er gjennomført.
- Bankkort kan ikke brukes etter avslutning av den konto som kortet er knyttet til.
Generell informasjon rundt bankbyttet
- Avslutning av kontoen kan medføre at en programpakke oppløses, noe som kan føre til mindre gunstige vilkår på øvrige tjenester hos den tidligere bankforbindelsen hvis disse beholdes.
- Hvis det er knyttet oppsigelsesfrister eller bindingstid til enkelte kontoer bør du vurdere å vente med å si opp disse til bindingstiden utløper, fordi du ved å avbryte en slik avtale kan bli påført kostnader fra tidligere bankforbindelse.
- Dersom saldoen er negativ, enten som følge av innvilget kreditt eller overtrekk, vil kontoforholdet hos den tidligere bankforbindelsen ikke bli avsluttet uten at dette dekkes inn.
- Depositumskonto for husleie eller lignende kan ikke omfattes av oppdraget.
- Konto det er tatt utlegg eller pant i eller på annen måte er sperret, kan ikke omfattes av oppdraget så langt utlegget/panteretten/sperringen rekker.
- Arkivfunksjoner i nettbanken til din tidligere bankforbindelse forsvinner når nettbankavtalen avsluttes.
- Umyndig kontohaver må ha vergenes samtykke for å kunne gi oppdrag om overføring av innskudd.
Nå har det blitt superenkelt å flytte AvtaleGiro!
Har du AvtaleGiro i en annen bank, og ønsker å samle alt hos oss? Tidligere kunne det være tungvint og tidkrevende å flytte AvtaleGiro, men nå gjør du det enkelt på 1-2-3!
Alt du trenger å gjøre er å samtykke til at vi kan hente og flytte avtalene for deg. Resten ordner vi – helt gratis selvfølgelig.