mann er blitt svindlet på nett. illustrasjon.

Jeg har blitt svindlet!

Utsatt for svindel? Kontakt oss umiddelbart på 61 21 90 00, så hjelper vi deg.

Hvert minutt teller. Ring oss først, les videre etterpå.

Usikker på om du har blitt svindlet?

Det er ikke alltid lett å vite om man har blitt svindlet. Har du en dårlig magefølelse, kontakter du oss på 61 21 90 00 for sikkerhets skyld. Jo kortere tid det tar før vi får beskjed, desto raskere kan vi ta tak i saken og forsøke å få stoppet eventuelle transaksjoner.

Ring heller en gang for mye enn en gang for lite.

Dette må du gjøre hvis du har blitt svindlet: 

  1. Kontakt først banken på 61 21 90 00. Vi hjelper deg å sperre kort og sperre BankID. Deretter vil vi gjøre det vi kan for å stoppe overføringer ut av kontoen din.
  2. Videresend gjerne e-postene du mistenker er svindel – eventuelt skjermdump av SMS – til nettsvindel@sparebank1.no. Det vil hjelpe oss å forebygge svindel i framtida.
  3. Bryt eventuell kontakt med svindlerne.
  4. Meld fra til politiet. Du bør alltid anmelde hvis din BankID er misbrukt.
  5. Sikre dokumentasjon, som for eksempel e-poster du har fått, telefonnumre som har ringt deg og kontonumre/wallet-adresser du har blitt bedt om å overføre penger til. Ta gjerne skjermbilder. 
  6. Vær obs på nye svindelforsøk, som for eksempel at noen tilbyr deg hjelp med å berge pengene fra forrige svindel.
  7. Ta kontakt med oss angående reklamasjon. Er det kortet ditt som er misbrukt, sender du inn en kortreklamasjon. Er det overført penger ut av kontoen din uten bruk av kort, må du sende inn en kontoreklamasjon.

Unngå å bli svindlet igjen

Svindel rammer oss alle, og svindlerne blir stadig frekkere. Her er våre tips til å unngå å bli lurt.

Dame sklir på banan. Illustrasjon.

Vanlige svindelmetoder 

Kunnskap er ditt viktigste våpen mot svindlerne. Bli bedre kjent med de vanligste svindelmetodene.