Fakturasvindel

Fakturasvindel er et svindelforsøk der du blir lurt til å betale en falsk faktura, som fremstår som ekte. Denne typen svindel utnytter folks tillit til veletablerte selskaper eller anerkjente leverandører.

Faktura. Illustrasjon.

Kjennetegn

Det kan være vanskelig å skille en falsk faktura fra en ekte, da svindlerne ofte etterligner ekte fakturaer til minste detalj med korrekt selskapsnavn og logo. Betalingsinformasjonen kan virke riktig, men svindlerne prøver å lure deg til å betale inn beløpet til sitt eget kontonummer.

Typiske kjennetegn:

  • Du mottar en regning for noe du ikke har bestilt eller mottatt.
  • Du får en e-post som sier at det er problemer med faktureringen, og ber deg om å oppdatere betalingsinformasjonen med en gang.
  • Du blir informert om at du har betalt en regning to ganger, og blir bedt om å logge inn på en (falsk) nettside for å få tilbake pengene.
  • Du får beskjed om at det mangler informasjon om deg for å kunne betale regningen din. For å unngå å få abonnementet stengt, blir du bedt om å logge inn og betale innen kort tid.
  • Du blir varslet om at mobilabonnementet ditt vil bli avsluttet. Svindelen går ut på at du må rette opp en feil innen kort tid for å beholde abonnementet ditt.
  • Denne type svindel kan ramme både enkeltpersoner og bedrifter.

 

Fakturasvindel på jobb

Svindlere ser ofte etter ansatte med økonomisk ansvar og fullmakter. Det er også vanlig å kombinere fakturasvindel med direktørsvindel. Dette vil si at det ser ut som om den falske henvendelsen kommer fra sjefen din, som ber deg om å gjennomføre en hastetransaksjon, betale en falsk faktura eller å endre kontonummer på en eksisterende faktura.

Noen som betaler en regning i mobilbanken. Foto.

Slik unngår du å bli lurt

For å unngå å bli lurt er det viktig å være på vakt hver gang du mottar en regning. Her er noen nyttige tips for å beskytte deg selv:

  • Dobbeltsjekk alltid fakturaer nøye. Se etter feil, som feilaktig beløp eller selskapsnavn.
  • Hvis du mottar to fakturaer for det samme beløpet kort tid etter hverandre, se etter hva som skiller de to fakturaene fra hverandre. Ta kontakt med leverandøren for å bekrefte at endringen stemmer. Dette bør du gjøre på en annen kanal enn der du mottok fakturaen.
  • Vær forsiktig med å gi ut personlig eller bedriftsinformasjon til ukjente kilder.
  • Bruk sikre betalingsmetoder og sjekk bankinformasjonen nøye før du betaler.
  • Bekreft alltid med riktig person eller avdeling hvis du er usikker på en faktura.
  • En bedrift bør også vurdere å innføre dobbel godkjenning av betalinger i nettbanken. Da sikrer man at betalingene er kontrollert av to ansatte før beløpet går til utbetaling.
  • Ferietid er høysesong for fakturasvindel rettet mot bedrifter! Dersom du mottar en faktura du er usikker på, ikke godkjenn for å "få den unna", men bruk tid på å sjekke den opp. Fra bedriftens side er det viktig med grundig opplæring og rutiner for fakturering.

Har du allerede betalt fakturaen?

  • Ta kontakt med banken (og politiet) så raskt som mulig! Handler du raskt, kan vi kanskje stoppe overføringen.
{ "EMAIL_FIELD_ERROR": "Skriv inn en gyldig e-postadresse.", "CHECKBOX_ERROR": "", "CHECKBOX_GROUP_ERROR": "Velg minst et av alternativene", "DROPDOWN_ERROR": "Gjør et valg i nedtrekkslisten.", "DATE_TO_FROM_ERROR": "Ugyldig dato (eksempel på gyldig dato 31.12.2016).", "RADIO_ERROR": "Velg et alternativ.", "POSTAL_CODE_ERROR": "Skriv inn et gyldig postnummer (4 siffer).", "TEXT_FIELD_ERROR": "Feltet må fylles ut.", "TEXT_FIELD_CONTENTS_ERROR": "Ugyldig verdi.", "ACCOUNT_FIELD_ERROR": "Skriv inn et gyldig kontonummer (11 siffer).", "ORGANISATION_FIELD_ERROR": "Skriv inn et gyldig organisasjonsnummer (9 siffer).", "SSN_ERROR": "Skriv inn et gyldig fødselsnummer (11 siffer).", "PHONE_ERROR": "Skriv inn et gyldig telefonnummer (8 siffer).", "MOBILE_PHONE_NO_ERROR": "Skriv inn et gyldig norsk mobilnummer (8 siffer)", "SEARCH_ALLE": "Alle", "MORE_INFO": "Vis mer informasjon", "RESULT_TYPE_BANK": "Bankkontor", "RESULT_TYPE_ADVISOR": "Rådgiver", "VIEW_IN_MAP": "Vis i kart", "BEFORE_COUNT_TEXT": "Du har", "AFTER_COUNT_TEXT": "oppgave som venter på deg", "AFTER_COUNT_TEXT_PLURAL": "oppgaver som venter på deg", "MINE_OPPGAVER_LINK_TEXT": "Sjekk mine oppgaver", "MINE_OPPGAVER_CLOSE_TEXT": "Ikke nå", "MINE_OPPGAVER_COUNT_TEXT": "en", "FORM_ERROR_LABEL":"Feil i skjema ", "FORM_SUCCESS_LABEL":"Takk for din henvendelse", "TEXT_FIELD_LENGTH_ERROR":"TEXT_FIELD_LENGTH_ERROR", "TEXTAREA_FIELD_LENGTH_ERROR":"Maks 2000 tegn", "NUMBER_ERROR": "Du kan kun skrive inn tall.", "SEC_BLOCKER_DROPDOWN_DEFAULT": "Velg land", "GLOBAL_SEARCH_NO_RESULT_TEXT": "Ingen treff på", "GLOBAL_SEARCH_FACET_LABEL": "Vis treff for", "MODAL_CLOSE": "Lukk", "SEND_TO_BANK_BEFORE_INFO_TEXT": "Vil du komme rett til", "SEND_TO_BANK_AFTER_INFO_TEXT": "neste gang?", "SEND_TO_BANK_NEXT_BUTTON_TEXT": "Ja, husk banken min", "SEND_TO_BANK_CANCEL_BUTTON_TEXT": "Nei, ikke nå", "SEND_TO_BANK_NEXT_DISCLAMER_TEXT": "For at du skal slippe å velge bank hver gang, bruker vi funksjonelle informasjonskapsler som lagrer hvordan du bruker nettsidene og hvilke innstillinger du har gjort." }