Bankkort for barn

Med et eget bankkort og Spink-appen kan barn lære seg å håndtere egne penger. Det er trygt, praktisk og gir god oversikt over pengebruken.

Sammen med kortet får barnet sin egen sparekonto og Spink. Kan bestilles fra barnet fyller 6 år.

ung jente pakker koffert og lommebok for ferietur

Barnekortet har egen kode, beløpsgrense og kan kun brukes når det er penger på konto.

Med Spink kan barnet holde oversikten på mobilen over hvor mye penger det er på kortet.

Eget bankkort gir barnet et bevisst forhold til pengebruk og kortsikkerhet. 

Priser på bankkort for barn

0 kr
  • Gratis å bruke i butikker og i SpareBank 1s minibanker
  • Ingen årspris
  • Det koster ingenting å bestille nytt kort

Kortet er produsert av  resirkulert plast.


Hva lurer barna på?

For å handle på nett må du være 13 år eller eldre og ha BankID. Har kortet ditt kortnummeret (16 siffer) printet på baksiden, er det ikke nødvendig å bestille nytt kort når du fyller 13 år for å få netthandel. Da ligger netthandel klart og hvis foreldrene dine bestiller BankID til deg, kan kortet brukes til å betale på nett.

 

 

Det skyldes mest sannsynlig at det ligger inne beløpsgrense på kortet ditt, for din sikkerhet. Beløpsgrensen for varekjøp er 5000 kroner per 4 dager, og for minibankuttak er det 1000 kroner per 4 dager.

Si fra til foreldrene dine så fort som mulig. De kan både sperre og bestille nytt kort til deg i nettbanken. Nytt kort kommer i posten i løpet av 7-10 dager.

Ja, og det er de samme reglene som i Norge på hvor mye du kan ta ut. Maksgrensen for varekjøp er 5000 kroner per 4 dager, og for minibankuttak er det 1000 kroner per 4 dager.

Snakk med foreldrene dine så de kan kontakte banken.  

Med vennebetaling kan du sende penger til venner og familie uansett bank, så lenge vennen du legger til er godkjent av foreldrene dine. 

Snakk med foreldrene dine. De kan bestille nytt kort i nettbanken.

.

Når bør barnet få eget bankkort?

Bankkort er den vanligste måten å betale på i Norge. Derfor er det viktig at barna ikke bare lærer seg å bruke kontanter, men også hvordan de kan betale med kort på en sikker og god måte. Dette bør skje allerede fra tidlig alder, men når bør de egentlig få et helt eget bankkort?


En trygg og god start for både foreldre og barn

  • Eget bankkort og Spink-appen gir et godt møte med digitale penger og gjør det er enkelt å overføre penger til kortet.
  • Det ligger en beløpsgrense i kortet, og alle transaksjoner sjekkes mot tilgjengelig saldo på konto. 
  • Foreldre kan holde oversikt over barnets penger, sette regionsperre, bestille nytt kort eller sperre kortet i sin egen mobil- eller nettbank. 
  • For sikkerhets skyld har ikke kortet bilde eller fødselsnummer.

Video placeholder image

Spink gir barnet oversikt

Spink er barn og unges egen mobilbank. Appen gir en god oversikt over hvor mye penger som er på bankkortet og hva pengene har gått til.

I Spink kan barna også få se sin en egen sparekonto, slik at de kan sette seg egne sparemål og overføre penger selv. Det er god motivasjon til egen sparing.

Spink lar også barna bruke vennebetaling til mottakere som er godkjent av en forelder.

  


Kortpraten – en god start gir gode vaner

Når barna skal begynne å bruke kort er det viktig at de forstår pengebruk og kortsikkerhet. Bruk vår samtaleguide her til å få tips om hva barna bør vite før de begynner å bruke bankkort for barn.


Ring oss for å sperre kortet

Hvis kortet har blitt borte eller det er mistanke om at andre kan ha fått tak i koden, meld fra til oss så raskt som mulig. Ring 61 21 90 00, eller +47 61 21 90 00 hvis du er i utlandet.

Har du funnet igjen kortet etter at det ble sperret? Da kan du som forelder kontakte oss på chat i nettbanken, så fjerner vi sperren med en gang. Har du ikke nettbank, kan du ringe oss på 61 21 90 00 så hjelper vi deg.


Hva lurer andre på?



Sammenlign priser

Du kan sammenligne våre priser med priser fra andre selskaper på Finansportalen.no

{ "EMAIL_FIELD_ERROR": "Skriv inn en gyldig e-postadresse.", "CHECKBOX_ERROR": "", "CHECKBOX_GROUP_ERROR": "Velg minst et av alternativene", "DROPDOWN_ERROR": "Gjør et valg i nedtrekkslisten.", "DATE_TO_FROM_ERROR": "Ugyldig dato (eksempel på gyldig dato 31.12.2016).", "RADIO_ERROR": "Velg et alternativ.", "POSTAL_CODE_ERROR": "Skriv inn et gyldig postnummer (4 siffer).", "TEXT_FIELD_ERROR": "Feltet må fylles ut.", "TEXT_FIELD_CONTENTS_ERROR": "Ugyldig verdi.", "ACCOUNT_FIELD_ERROR": "Skriv inn et gyldig kontonummer (11 siffer).", "ORGANISATION_FIELD_ERROR": "Skriv inn et gyldig organisasjonsnummer (9 siffer).", "SSN_ERROR": "Skriv inn et gyldig fødselsnummer (11 siffer).", "PHONE_ERROR": "Skriv inn et gyldig telefonnummer (8 siffer).", "MOBILE_PHONE_NO_ERROR": "Skriv inn et gyldig norsk mobilnummer (8 siffer)", "SEARCH_ALLE": "Alle", "MORE_INFO": "Vis mer informasjon", "RESULT_TYPE_BANK": "Bankkontor", "RESULT_TYPE_ADVISOR": "Rådgiver", "VIEW_IN_MAP": "Vis i kart", "BEFORE_COUNT_TEXT": "Du har", "AFTER_COUNT_TEXT": "oppgave som venter på deg", "AFTER_COUNT_TEXT_PLURAL": "oppgaver som venter på deg", "MINE_OPPGAVER_LINK_TEXT": "Sjekk mine oppgaver", "MINE_OPPGAVER_CLOSE_TEXT": "Ikke nå", "MINE_OPPGAVER_COUNT_TEXT": "en", "FORM_ERROR_LABEL":"Feil i skjema ", "FORM_SUCCESS_LABEL":"Takk for din henvendelse", "TEXT_FIELD_LENGTH_ERROR":"TEXT_FIELD_LENGTH_ERROR", "TEXTAREA_FIELD_LENGTH_ERROR":"Maks 2000 tegn", "NUMBER_ERROR": "Du kan kun skrive inn tall.", "SEC_BLOCKER_DROPDOWN_DEFAULT": "Velg land", "GLOBAL_SEARCH_NO_RESULT_TEXT": "Ingen treff på", "GLOBAL_SEARCH_FACET_LABEL": "Vis treff for", "MODAL_CLOSE": "Lukk", "SEND_TO_BANK_BEFORE_INFO_TEXT": "Vil du komme rett til", "SEND_TO_BANK_AFTER_INFO_TEXT": "neste gang?", "SEND_TO_BANK_NEXT_BUTTON_TEXT": "Ja, husk banken min", "SEND_TO_BANK_CANCEL_BUTTON_TEXT": "Nei, ikke nå", "SEND_TO_BANK_NEXT_DISCLAMER_TEXT": "For at du skal slippe å velge bank hver gang, bruker vi funksjonelle informasjonskapsler som lagrer hvordan du bruker nettsidene og hvilke innstillinger du har gjort." }