Hvis et forsinket fly skaper merutgifter har du krav på kompensasjon. Ta vare på kvitteringer på utlegg, billetter og bekreftelse på flyforsinkelsen.
Forsinket fly?
Kompensasjon ved forsinket fly
Hvis flyet er forsinket har du krav på kompensasjon. De vanligste grunnene til forsinkelse er tekniske problemer, sykdom blant kabinpersonalet, dårlige værforhold eller streik. Erstatningen fra flyselskapet avhenger av grunnen til forsinkelen, lengde på reisen og hvor lenge flyet er forsinket. Ta først kontakt med flyselskap, hotell eller annen reisearrangør, for å se hva de betaler deg tilbake for reisen din.
De fleste flyselskap har eget skjema for kompensasjon og refusjon:
Reiseforsikringen dekker det du ikke får igjen fra flyselskapet og andre reiseselskaper.
Mistet fly på grunn av forsinkelse
Kontakt fly-, tog- eller busselskapet som er årsaken til at du ikke rakk flyet. Medfører forsinkelsen merutgifter for å innhente fastlagt reiserute, kan vi dekke det du ikke får erstattet fra flyselskapet/transportselskapet. Ta vare på kvitteringer på utlegg, billetter og bekreftelse på forsinket transport.
Har du reiseforsikring via bedriften er du også dekket ved forsinkelse fra offshore-installasjon (ankomst heliport).
Kontakt Fremtind for erstatning når du kommer hjem eller hvis du trenger hjelp.
Selvforskyldt forsinkelse?
Er du selv skyld i forsinkelsen som gjorde at du mistet flyet er du dessverre ikke dekket av reiseforsikringen. Da anbefaler vi å sjekke med flyselskapet eller reisearrangøren.
Kansellert eller innstilt fly?
Har flyselskapet eller reiseoperatøren kansellert eller innstilt reisen din? Da har du krav på å enten få tilbakebetalt hele beløpet du har betalt for reisen, eller få ombooking til et tidspunkt du velger selv. Krav om kompensasjon må du selv rette mot flyselskapet eller reiseoperatøren.
SmartDelay+
Registrer deg minst 2 timer før neste flyavgang, så vil du og reisefølge ditt få fri tilgang til flyplassens lounge eller en utbetaling – hvis flyet ditt blir forsinket med mer enn 1 time.
Forsinket fly, eller forsinket til flyet?
Blant Norges beste på skadeoppgjør
*Tusen takk til alle våre kunder! Vi ble kundefavoritt 2023 og er samlet sett blant Norges beste på skadeoppgjør ifølge Bytt.no. Vårt forsikringsselskap Fremtind kommer best ut på både skadeoppgjør, kundeservice og kundetilfredshet for en rekke forsikringer, blant 21 andre forsikringsselskap.
Les om våre best i test-utmerkelser
Hva lurer andre på?
Hvis bagasjen din er mer enn 4 timer forsinket ved utreise, får du erstatning. Er du på jobbreise dekkes nødvendige utgifter uansett hvor kort tid bagasjen er forsinket. Forsinket bagasje ved hjemreise er ikke dekket av reiseforsikringen.
Dette skal du gjøre hvis bagasjen din er forsinket ved utreise:
1. Meld fra til flyselskapet
- Oppsøk skranken til flyselskapet for å melde ifra.
- Få en bekreftelse på forsinkelsen – en såkalt PIR-rapport.
2. Kjøp det du trenger
Blir bagasjen mer enn fire timer forsinket etter adkomst, kan du handle det nødvendige av klær og toalettsaker for inntil 5.000 kroner per person. Gjelder kun ved utreise. Vi dekker ikke utgifter til ting du kjøper etter at bagasjen er tilbake. Dette dekker også eventuell leie av nødvendig barnevogn/sykkel/ski eller annet sportsutstyr.
Husk å ta vare på kvitteringene og bagasjetaggen.
3. Kontakt forsikringsselskapet
Meld saken til Fremtind Forsikring for erstatning, innen 1 år fra hendelsen. Du kan alltid ringe hvis du trenger praktisk og umiddelbar hjelp – (+47 915) 02300.
Se også:
Reiseforsikringen dekker ikke kostnader til overnatting, avbestilling, transport, forsinkelser eller andre utgifter knyttet til streik. Det utelukker ikke at du kan ha rett på kompensasjon.
Streik i flyselskapet
Hvis det er streik i flyselskapet ditt, kan flyvninger enten bli innstilt eller forsinket. Ved streik har du en del rettigheter og krav som du kan rette mot flyselskapet ditt. Hvis det ser ut til at flyvningen din står i fare for å rammes av streik, er det viktig at du ikke avbestiller reisen selv. Avbestiller du selv har du nemlig ikke krav på refusjon, noe du har om du venter til flyet blir innstilt.
Vi anbefaler deg å ta kontakt med flyselskapet, så vil de hjelpe deg:
Er flyet ditt innstilt, har du krav på:
- mat og overnatting hvis du trenger det
- å få pengene tilbake eller endre reiserute
Er flyet ditt forsinket, har du krav på:
- Mer enn 2 timer: mat og overnatting hvis du trenger det.
- Mer enn 5 timer: få tilbake penger for reisen hvis forsinkelsen gjør at du ikke får reist.
Hvis reisen er betalt med kredittkort, og flyselskapet ikke sørger for at du får fullført reisen, kan du reklamere til på kredittkort-transaksjonen. Du kan da ha rett til å få refundert billettprisen.
Streik på flyplassen
Er det streik på selve flyplassen er reglene litt annerledes, se Forbrukerrådets nettsider for mer informasjon.
Se også:
Dekker reiseforsikring konkurs?
Dekker reiseforsikring kansellert fly?
Dekker reiseforsikring forsinket transport?
Hva er SmartDelay+?
Når avgangen er forsinket
- Ta kontakt med transportselskapet – de kan ofte hjelpe deg der og da.
- Ta vare på kvitteringer på utlegg, billetter og bekreftelse på forsinket transport.
- Du trenger ikke å melde hendelsen til forsikringsselskapet før
du kommer hjem.
Når jeg kommer for sent til transporten
- Ta kontakt med fly, tog- eller busselskapet som er årsaken til at du ikke rakk frem, og be om en bekreftelse på forsinkelsen.
- Ta vare på kvitteringer for utlegg, billetter og bekreftelse på forsinket transport.
- Kontakt forsikringsselskapet for erstatning når du kommer hjem eller hvis du trenger hjelp.
Hvis forsinkelsen medfører en ekstra overnatting eller ekstra reiseutgifter – kan du få dette dekket av forsikringsselskapet.
Har du all nødvendig dokumentasjon tilgjengelig når du melder sak til forsikringsselskapet, vil de ofte avklare saken direkte.
Se også:
Nei, reiseforsikringen dekker ikke avbestilling av flybilletter, hotell, arrangementer eller liknende i forbindelse med en konkurs.
Pakkereiser kan være dekket av Reisegarantifondet så lenge reiseselskapet du kjøpte reisen av er medlem. Se liste over alle som er medlem av reisegarantifonet.
Du kan også søke refusjon hvis du har betalt reisen med kredittkortet ditt. Logg inn i nettbanken og søk om refusjon/reklamasjon for kortet det gjelder, eller ta kontakt med oss.
Les også:
Både reiseforsikringsbeviset og reisekortet ditt finner du ved å logge inn i «mine forsikringer», mobilbanken eller i nettbanken.
Logg inn så kan du laste ned, skrive ut, få det tilsendt på epost eller få tilsendt i posten. Etter du er logget inn finner du reisekortet og informasjon under:
Forsikringsoversikt > Mine forsikringer > Reiseforsikring > Til reisekortet.
Har du enkeltreiseforsikring via Mastercardet ditt finner du reiseforsikringsbeviset under:
Mastercard > Fordeler > Reisefordeler
Se også:
Hva er europeisk helsetrygdkort, og hvor bestiller jeg det?
Gjelder forsikringen hvis det er reiseråd for landet jeg skal til?
Dekker reiseforsikring forsinket fly?
Hva er SmartDelay+?
Hva er Reise SMS?
Det er som hovedregel ingen egenandel ved bruk av helårs reiseforsikring.
For reiseforsikringen i kredittkortet er egenandelen 500 kroner for reisegods og behandling etter ulykke. Skal det gjøres aldersfradrag på reisegods, gjøres dette før egenandelen trekkes.
Aldersfradrag ved erstatning
For noen gjenstander som er kjøpt nye er det aldersfradrag ved erstatning:
Gjenstand |
Fradragfrie år |
Fradrag per påbegynt år (maks 80 %) |
Mobiltelefon | 1 | 20 % |
Elektronisk utstyr med tilbehør | 1 | 10 % |
Sykkel | 3 | 20 % |
Briller | 1 | 10 % |
Det er greit å vite at andre gjenstander erstattes med markedspris, gjenanskaffelsespris eller omsetningsverdi som brukt - avhengig av type gjenstand. Det kan også være makserstatning eller andre begrensninger. Se vilkår for detaljer.
Se også: