Avbestillingsforsikring
Trenger du å avbestille en planlagt ferie? Du har avbestillingsforsikring inkludert i vanlig helårs reiseforsikring og reiseforsikringen i Mastercard kredittkortet.
Trenger du å avbestille en planlagt ferie? Du har avbestillingsforsikring inkludert i vanlig helårs reiseforsikring og reiseforsikringen i Mastercard kredittkortet.
Avbestillingsforsikringen er en dekning som er inkludert i reiseforsikringene våre. Avbestillingsforsikringen refunderer forhåndsbetalte billetter og utgifter, hvis du må avbestille en reise på grunn av uforutsette hendelser. Det er ingen egenandel og du får tilbake hele summen du har betalt for reisen, som eksempelvis:
Du må selv avbestille billetter og reservasjoner, og undersøke om du får noe refundert hos flyselskap, reisebyrå, bilutleie, overnattingssteder eller andre arrangører før du melder saken til forsikringsselskapet.
Flyskatten er det flyselskapet som tilbakebetaler.
Avbestillingsforsikringen refunderer pengene du har forhåndsbetalt for reisen, oppholdet, utflukter og arrangementer, når du har tatt vare på kvitteringer/betalingsbekreftelser.
Oversikten er forenklet. Se vilkår for detaljer.
Dekninger | ||
---|---|---|
Sykdom og ulykke | Dekkes av Helårs reiseforsikring | |
Dødsfall | Dekkes av Helårs reiseforsikring | |
Skade i bolig | Dekkes av Helårs reiseforsikring | |
Reiseråd | Dekkes av Helårs reiseforsikring |
Du kan kun bruke avbestillingsforsikringen hvis du har en gyldig grunn som er dekket av forsikringen. Hvis du ikke har en gyldig grunn for avbestillingen, får du ikke penger igjen fra reiseforsikringen.
Skal du ut og reise og tror det er en sjanse for at du vil ombestemme deg, vil vi anbefale deg å kjøpe såkalte fleksible billetter. Sjekk med flyselskapet, hotellet, reisebyrået eller lignende om de tilbyr såkalt «fleksibel billett».
Hvis du kjøper avbestillingsbeskyttelse sammen med flybilletter, hotell eller lignende, får du som regel bare pengene tilbake hvis du blir syk. Reiseforsikringen dekker allerede dette, så du ender opp med å betale for samme dekning to ganger.
Trenger du å avbestille en reise?
Vi har samlet noen spørsmål og svar om hva reiseforsikringen dekker og ikke dekker når det skjer ekstraordinære hendelser som kan påvirke reisen din.
Hva dekker avbestillingsforsikringen?
Avbestillingsforsikring er en dekning du har gjennom helårs reiseforsikringen din eller reiseforsikringen du har gjennom kredittkortet ditt. Avbestillingsforsikringen gir deg pengene tilbake hvis du trenger å avbestille en reise på grunn av uforutsette hendelser.
Du er dekket hvis avbestillingen skyldes:
Du får refundert penger for:
Slik bruker du avbestillingsforsikringen:
Har du reiseforsikring (eller betalt billetten med kredittkortet ditt) og du er nødt til å avbestille en reise, kan du få refundert billettene for arrangementer (utflukt, konsert, show, aktivitetsskole og lignende) i forbindelse med reisen. For eksempel hvis du må avbestille flybilletter til et sted der du også har kjøpt billetter til en konsert.
Billettforsikringen i reiseforsikringen dekker ubenyttede og forhåndsbetalte billetter hvis du skal på en reise og avbestillingen skyldes enten:
Har du billetter du ikke får benyttet?
Du må selv avbestille billettene og undersøke om du får noe refundert hos aktøren, før du melder sak til oss. Du er ikke dekket for avbestilling av billetter til arrangementer hvis ikke arrangementet er i forbindelse med en reise som også må avbestilles.
Hvis bagasjen din er mer enn 4 timer forsinket ved utreise, får du erstatning. Er du på jobbreise dekkes nødvendige utgifter uansett hvor kort tid bagasjen er forsinket. Forsinket bagasje ved hjemreise er ikke dekket av reiseforsikringen.
Dette skal du gjøre hvis bagasjen din er forsinket ved utreise:
1. Meld fra til flyselskapet
2. Kjøp det du trenger
Blir bagasjen mer enn fire timer forsinket etter adkomst, kan du handle det nødvendige av klær og toalettsaker for inntil 5.000 kroner per person. Gjelder kun ved utreise. Vi dekker ikke utgifter til ting du kjøper etter at bagasjen er tilbake. Dette dekker også eventuell leie av nødvendig barnevogn/sykkel/ski eller annet sportsutstyr.
Husk å ta vare på kvitteringene og bagasjetaggen.
3. Kontakt forsikringsselskapet
Meld saken til Fremtind Forsikring for erstatning, innen 1 år fra hendelsen. Du kan alltid ringe hvis du trenger praktisk og umiddelbar hjelp – (+47 915) 02300.
Se også:
Når avgangen er forsinket
Når jeg kommer for sent til transporten
Hvis forsinkelsen medfører en ekstra overnatting eller ekstra reiseutgifter – kan du få dette dekket av forsikringsselskapet.
Har du all nødvendig dokumentasjon tilgjengelig når du melder sak til forsikringsselskapet, vil de ofte avklare saken direkte.
Se også:
Skader på bilen dekkes av bilforsikringen som utleieselskapet har på bilen. Ved tyveri eller skade på leiebilen, blir du som regel bedt om å betale en egenandel til leiebilselskapet. Denne egenandelen dekker reiseforsikringen din. Det betaler selv ingen egenandel ved bruk av helårs reiseforsikringen.
Så hvis du har vår reiseforsikringen kan du alltid takke nei til egenandelsforsikring hos bilutleieselskapet når du leier bil i utlandet. Egenandelsforsikringen gjelder også her i Norge, så lenge det ikke gjelder:
Les mer om forsikring og leiebil.
Hva gjør jeg ved uhell med bilen i utlandet?
Hvilken forsikring gjelder i utlandet?
Hva gjør jeg ved tyveri og innbrudd i utlandet?
Veihjelp i utlandet
*Tusen takk til alle våre kunder! Vi ble kundefavoritt 2023 og er samlet sett blant Norges beste på skadeoppgjør ifølge Bytt.no. Vårt forsikringsselskap Fremtind kommer best ut på både skadeoppgjør, kundeservice og kundetilfredshet for en rekke forsikringer, blant 21 andre forsikringsselskap.
Les om våre best i test-utmerkelser
For at nettsidene skal fungere, må vi bruke tekniske informasjonskapsler. Denne kan derfor ikke slås av
Kryss av hvis du vil slippe å gjøre de samme valgene hver gang du er på nettsidene våre. Funksjonelle informasjonskapsler lagrer opplysninger om din bruk av nettsidene og hvilke innstillinger du har gjort, slik at du kan få funksjonalitet tilpasset deg
Kryss av hvis du vil at nettsidene våre skal bli bedre og enklere å bruke. Informasjonskapslene lagrer statistikk, og brukes for å analysere hva du gjør på nettsidene. Denne informasjonen hjelper oss til å forstå hvordan nettsidene blir brukt, noe som gjør at vi kan forbedre oss
Kryss av hvis du vil ha innhold som er tilpasset deg. Informasjonskapslene samler informasjon om ditt bruksmønster og dine interesser. Dette gjør at vi kan gi deg mer relevant og tilpasset markedsføring, også gjennom våre samarbeidspartnere, på for eksempel nettsider, annonser og i sosiale medier