Reiseforsikring bedrift
Reiseforsikring for bedrifter som har ansatte som reiser i jobben. Kan utvides til å inkludere fritidsreiser og familien.
Reiseforsikring for bedrifter som har ansatte som reiser i jobben. Kan utvides til å inkludere fritidsreiser og familien.
Kontakt vår døgnåpne alarmsentral, så hjelper de deg der du er.
Få gratis medisinsk rådgivning hos SOS International før du reiser.
Reiseforsikringen for de ansatte dekker tjenestereiser i forbindelse med jobb. Forsikringen kan utvides til å gjelde på fritiden, samt hele familien til den ansatte. Bedriften kan også fjerne utvalgte dekninger fra forsikringen ved behov.
Oversikten er forenklet, se vilkår for detaljer.
Om forsikringen | ||
---|---|---|
Når gjelder forsikringen? | ||
Hvor gjelder forsikringen? | ||
Hvem gjelder forsikringen for? | ||
Hvor lenge kan en enkeltreise vare? | ||
Hva dekker forsikringen? | ||
Sykdom og skade | Dekkes av Reiseforsikring bedrift | |
Bagasje/reisegods | Dekkes av Reiseforsikring bedrift | |
Avbestilling | Dekkes av Reiseforsikring bedrift | |
Hjemreise | Dekkes av Reiseforsikring bedrift | |
Ansvar | Dekkes av Reiseforsikring bedrift | |
Rettshjelp | Dekkes av Reiseforsikring bedrift | |
Evakuering | Dekkes av Reiseforsikring bedrift | |
Forsinket fremmøte | Dekkes av Reiseforsikring bedrift | |
Forsinket avgang | Dekkes av Reiseforsikring bedrift | |
Innhenting ved sykdom | Dekkes av Reiseforsikring bedrift | |
Forsinket/forvekslet bagasje | Dekkes av Reiseforsikring bedrift | |
Avbrutt reise | Dekkes av Reiseforsikring bedrift | |
Engangsutbetaling ved ulykke/død | Dekkes av Reiseforsikring bedrift | |
Ting tilhørerende arbeidsgiver | Dekkes av Reiseforsikring bedrift | |
Erstatningsreise | Dekkes av Reiseforsikring bedrift | |
Skade på leiebil | Dekkes av Reiseforsikring bedrift | |
Kundefordeler | ||
SmartDelay+ | Dekkes av Reiseforsikring bedrift | |
Reise SMS | Dekkes av Reiseforsikring bedrift | |
Egenandeler og fradrag | ||
Egenandel | ||
Aldersfradrag for mobil, sykkel, briller og el-utstyr |
Har du allerede reiseforsikring hos oss, må du logge inn og laste ned vilkårene som gjelder for din bedrift.
Nedenfor kan du laste ned standardvilkårene som er utgangspunktet, hvis du kjøper forsikring i dag. Det er viktig å vite at du får skreddersydd forsikringsavtalen og vilkårene etter bedriftens behov.
Blir du syk eller skadet på ferie i utlandet, er det viktig at du tar kontakt med vår alarmsentral SOS International eller ringer deres døgnåpne telefon:
De vil hjelpe deg med å finne nærmeste godkjente sykehus eller legekontor og sørge for at du får riktig og nødvendig behandling. De hjelper deg med alt fra syke barn og matforgiftning til brukket bein. I tillegg vil de ta seg av alt det praktiske.
På sykehuset/legekontoret
Hvis du blir bedt om å vise frem reiseforsikringsbeviset/reisekortet ditt, finner du dette i mine forsikringer, mobilbanken/nettbanken eller LOfavør-appen, under reiseforsikring. Har du reiseforsikringen som er inkludert i kredittkortet finner du dette i mobilbanken/nettbanken under kredittkort > fordeler > reisefordeler.
Husk å ta vare på kvitteringene hvis du betaler for lege, medisin eller transport. Du vil trenge dette når du skal bruke forsikringen.
Hvis du blir lagt inn på sykehus dekker vi også feriedagene du eventuelt mister. Dette gjelder også hvis en lege ber deg holde sengen på hotellet i minst tre dager. Husk da å få en bekreftelse fra legen som behandlet deg om hvor lenge du er bedt om å være sengeliggende. Legeerklæringen får du enten fra lege på stedet eller via en videokonsultasjon. Husk at du må kontakte legen når det skjer, og ikke i etterkant av sykdom eller skade.
Vært syk på reise?
Hvis du ble syk eller skadet på en reise du allerede har startet på eller gjennomført, får du veiledning i skjema for sykdom eller skade på reise. Har du allerede vært i kontakt med SOS International? Da har vi allerede opprettet en sak for deg. Da kan du sjekke status på din skadesak hos Fremtind.
Det er viktig at du kontakter lege på stedet og får en legeerklæring for å få dekket:
Utgifter som medisiner, legehonorarer, transportutgifter og lignende kan du vente med å melde inn til du er hjemme igjen. Husk å ta vare på kvitteringer.
Syk før reise?
Hvis det gjelder en reise du har bestilt og ikke kan gjennomføre likevel, får du veiledning i skjemaet for avbestilling.
Skal du ut å reise, og har en kronisk lidelse eller en eksisterende sykdom eller skade og lurer på om reiseforsikringen dekker kostnadene? – få gratis medisinsk rådgivning hos SOS International før du reiser.
1. Meld fra
2. Finn frem dokumentasjon
For å hjelpe deg er dette relevant for oss:
Når du kommer hjem, lag en liste på stjålne gjenstander og finn kvitteringer.
3. Kontakt oss
Ring oss på (+47 915) 02300 hvis du trenger praktisk og umiddelbar hjelp.
Ellers kan du vente med å kontakte oss til du kommer hjem.
4. Hva skjer etterpå?
Har du all nødvendig dokumentasjon tilgjengelig når du kontakter oss, blir vi som oftest enige i første telefonsamtale. Vi forteller deg hva du eventuelt trenger å sende av dokumentasjon.
Reisegods er personlige eiendeler du har med deg på reisen eller turen ut av huset, med noen få unntak.
Med vår helårs reiseforsikring har du ubegrenset samlet forsikringssum (erstatning) for reisegods, men erstatningen er begrenset til 40.000 kroner per enkeltgjenstand. For kontanter, pass og reisedokumenter er maks erstatning 10.000 kroner per person.
For enkeltreiseforsikringen i kredittkortet har du 30.000 kroner i samlet forsikringssum, med en begrenset erstatning på inntil 10.000 kroner per enkeltgjenstand.
Følgende eiendeler erstattes med samlet sum:
(eksempel: tar du med deg 5 dyre smykker på reise med helårs reiseforsikring, er makserstatningen på 40.000 kroner til sammen for alle smykkene).
Gjenstander utover det som står nevnt over erstattes med inntil 40.000 kroner per gjenstand i helårs reisenforsikirngen (10.000 for enkeltreiseforsikirngen). Har du verdisaker som for eksempel sykkel, briller, smykker eller klokker som er verdt mer, så anbefaler vi å forsikre de med verdisakforsikring. Da får du igjen hele verdien, i tillegg til at du er for dekket flere hendelser.
Følgende gjenstander er ikke ansett som reisegods, og er derfor ikke dekket av reiseforsikringen:
Se også:
Hva er egenandelen på reiseforsikringen?
Er sykkelen min dekket av innbo- eller reiseforsikringen?
Dekker reiseforsikring tap av briller?
Dekker reiseforsikring knust mobil?
Dekker reiseforsikringen skadet og ødelagt bagasje?
En kollektiv forsikring er forsikring for en gruppe personer som hører til i en medlemsorganisasjon, bedrift eller et forbund. Denne gruppen forsikres på samme forsikringsavtale og på like forsikringsvilkår.
Prisen på en kollektiv forsikring blir normalt billigere enn om du skulle kjøpt forsikringen privat (individuell forsikring). Dette er fordi den kollektive forsikringen er fremforhandlet av organisasjonen eller bedriften på vegne av medlemmene eller arbeidstakerne. Det gjør også at avtalen hovedsakelig administreres av organisasjonen eller bedriften som tilbyr forsikringen via forsikringsselskapet.
Den mest vanlige kollektive forsikringen i Norge er LOfavør Innboforsikring (tidligere kalt LOfavør Kollektiv Hjem). Det er en forsikring som LO-forbund har inkludert for sine medlemmer gjennom medlemskapet.
Det er også vanlig med kollektive personalforsikringer gjennom jobb eller organisasjon, som for eksempel gruppelivsforsikring (kollektiv livsforsikring), helseforsikring eller reiseforsikring.
I nyere tid har det også blitt vanlig med kollektiv bilforsikring (flåteavtale) gjennom tjenester som for eksempel Fleks - der bilforsikringen er inkludert i bilabonnementet.
Du må ikke ha med deg europeisk helsetrygdkort på reisen, men det er anbefalt hvis du skal reise og oppholde deg i et EØS-land. Europeisk helsetrygdkort gjør det lettere for deg å dokumentere at du har rett til dekning av nødvendig helsehjelp på samme vilkår som du har her i Norge.
Kortene er gratis og alle i familien bør ha hvert sitt helsetrygdkort.
Hva med reiseforsikring/"helseforsikring" for utlendinger i norge?
Utlendinger som besøker Norge og som ikke er dekket av Norske Folketrygd, kan kjøpe spesialforsikring, gjerne kalt "incoming-forsikring". Vi tilbyr dessverre ikke dette.
Både i helårs reiseforsikringen og i reiseforsikringen i kredittkortet inngår det en ansvarsforsikring (privatansvar). Denne dekningen kan gjelde hvis du eller andre i reisefølget ditt får rettslig erstatningsansvar etter en skade. Er du ute på reise innebærer det at du for eksempel kan bli ansvarlig når:
Har det skjedd en skade?
Ansvarforsikringen dekker mye, men den dekker ikke alt. Det betyr blant annet at hvis du ikke er juridisk erstatningsansvarlig etter en skade, så dekker heller ikke forsikringen kravet fra den andre parten.
Se også:
Har det skjedd noe på reisen?
Du kjøper forsikringen din hos SpareBank 1, og den dagen du må bruke den, kontakter du forsikringsselskapet vårt Fremtind Forsikring.