BID er en forkortelse for BankID, så disse feilmeldingene har med BankID å gjøre. Her er en oversikt over hva de ulike feilmeldingene betyr, og hva som kan være løsningen:
Nettbank bedrift
Vi hjelper deg gjerne med det du lurer på – kanskje du finner svaret allerede her?
Hva lurer du på?
BID-1437 og BID-1407 Dette er en midlertidig feil som kan oppstå ved innlogging. Løsning: Forsøk på ny. Ta kontakt med kundeservice dersom feilen vedvarer. |
|
BID-9314 Passordet er tastet feil for mange ganger og det har oppstått en sperre. Løsning: Ta kontakt med kundeservice. |
|
BID 5000 Dette er en kommunikasjonsfeil som kan skyldes innstillinger i nettleseren din eller nettverket du er tilkoblet. Løsning:
|
|
BID-1439 Denne feilen betyr at din BankID har blitt sperret. Det kan skje hvis du har tastet feil engangskode for mange ganger, eller hvis du har logget på fra flere ulike enheter. Løsning: Ta kontakt med kundeservice så åpner vi BankID-en din igjen. |
|
BID 2030, 2031, 2032, 2033, 2034, 20a1, 20a2, 20b0, 20b1, 20c1 Kort fortalt oppstår disse feilmeldingene på grunn av tekniske kommunikasjonsfeil. Løsning: Prøv å lukke nettleser og åpne på nytt, eller bytte nettleser og logg inn på nytt. Hvis problemet ikke løser seg, kan du ta kontakt med oss for å få hjelp. |
Du må laste ned appen på den nye mobilen din, og aktivere den på nytt. Når BankID-appen er aktivert på en ny enhet vil den slutte å fungere på den gamle.
Kodebrikken kan være grei som en reserveløsning, men er ikke nødvendig å ha. Bruker du BankID-appen i stedet har du med deg kodebrikken overalt, hele tiden! Hvis du har registrert mobilnummer og epost i nett- eller mobilbanken kan du enkelt komme i gang ved å lese mer og laste ned BankID-appen her.
Dersom du ikke bestiller ny kodebrikke og heller velger BankID-appen, bidrar du også til å redusere elektronisk avfall. Godt for miljøet og enklere for deg!
Hvis du ønsker å bestille ny kodebrikke, kan du gjøre dette innlogget på chat eller ta kontakt med oss på 02095. Det tar ca. 10 dager før du får kodebrikken i postkassen. Kodebrikken er personlig og skal ikke benyttes av andre.
Ønsker du fortsatt kodebrikke, bestiller du det ved å ta kontakt med oss pr. telefon 915 02095.
Ny kodebrikke koster 100 kroner og det tar 7-9 dager før du får kodebrikken i postkassen. Kodebrikken er personlig og skal ikke benyttes av andre. Kodebrikken kan være grei å ha som en reserveløsning, men er ikke nødvendig å ha.
Trenger du tilgang med en gang? Ring kundeservice for bestilling av engangskode på mobil.
Hvilken innloggingsmetode bruker du?
Jeg bruker kodebrikke
Problem: Hvis du taster inn feil kode for mange ganger, blir kodebrikken sperret.
Løsning: Ring oss på 915 02095 så hjelper vi deg.
Problem: Kodebrikken viser ingen tall på skjermen, eller den viser en dato.
Løsning: Bestill ny kodebrikke
NB: Det kan ta flere dager før du mottar ny kodebrikke. Hvis du laster ned BankID-appen får du tilgang med en gang.
Får du feilmelding?
Hvis du får en feilmelding som starter med BID (BID er en forkortelse for BankID), så har disse feilmeldingene med BankID å gjøre. Se hva feilmeldingene betyr og hva som kan være løsningen.
Oppdater nettleseren din
Dette er nettlesere vi anbefaler for at nettbanken skal fungere optimalt. Vi anbefaler å bruke siste versjon:
Tips! Hvis du får problemer i én nettleser, kan det fungere å prøve en annen.
Kodebrikken kan være grei som en reserveløsning, men er ikke nødvendig å ha. Bruker du BankID-appen i stedet har du med deg kodebrikken overalt, hele tiden! Hvis du har registrert mobilnummer og epost i nett- eller mobilbanken kan du enkelt komme i gang ved å lese mer og laste ned BankID-appen her.
Dersom du ikke bestiller ny kodebrikke og heller velger BankID-appen, bidrar du også til å redusere elektronisk avfall. Godt for miljøet og enklere for deg!
Hvis du ønsker å bestille ny kodebrikke, kan du gjøre dette innlogget på chat eller ta kontakt med oss på 02095. Det tar ca. 10 dager før du får kodebrikken i postkassen. Kodebrikken er personlig og skal ikke benyttes av andre.
Du ønsker kanskje å ha en trygg og gjenkjennelig måte å logge deg inn på, og har blitt vant til å bruke kodebrikken? Det skjønner vi. Å kunne logge seg inn i nett- og mobilbanken er jo en av tingene som bare må funke i hverdagen.
Visste du at også BankID-appen er en rask, enkel og trygg måte å logge inn og identifisere deg? Da du slipper å lete etter kodebrikken, fordi du alltid har tilgang med mobilen.
Dersom du ikke bestiller ny kodebrikke og heller velger BankID-appen, bidrar du også til å redusere elektronisk avfall. Godt for miljøet og enklere for deg!
Ønsker du fortsatt kodebrikke, kan du gjøre dette innlogget på chat eller ta kontakt med oss pr. telefon 915 02095. Ny kodebrikke koster 100 kroner og det tar 7-9 dager før du får kodebrikken i postkassen. Kodebrikken er personlig og skal ikke benyttes av andre.
Det kan være flere grunner til at du ikke får brukt BankID. Dette kan skyldes nettleseren, BankID-appen, eller at nettbanken er midlertidig utilgjengelig.
Hvis du får en feilmelding som starter med BID, så handler feilen om BankID.
Det kan være flere årsaker til at BankID-appen ikke fungerer. Her er noen feilsituasjoner som kan oppstå, sjekk om veiledningen kan hjelpe:
Appen gir null respons etter at jeg har fylt inn fødselsnummer
Da har du mest sannsynlig slått av varslinger på mobilen din. Åpne BankID-appen og slå på varslinger ved å trykke på meldingen som ligger på hjem-skjermen. Da får du en snarvei inn i appen hver gang du skal godkjenne en forespørsel.
Jeg får ikke app som et alternativ ved innlogging
Du må velge BankID, og ikke BankID på mobil, når du skal logge inn med app. Når du logger inn første gang med app, velger du app som metode: klikk på "Velg annen BankID" under feltet for engangskode. Så velger du ønsket kodeapp i listen, trykker deg videre og følger instruksjonene på mobilen din.
Jeg får ikke opp pushmeldinger fra BankID-appen på min Apple-enhet, hva er feil?
Dersom du ikke får opp pushmeldinger fra BankID-appen, må du først sjekke om du har skrudd på varslinger på enheten du bruker. Dette gjøres i innstillingene på Apple-enheten din. Dersom du har skrudd på varslinger, men fortsatt ikke får pushvarslinger fra BankID-appen når du logger inn, bør du sjekke om du har aktivert fokusmodus som «Ikke forstyrr». I enhetens innstillinger kan du velge hvilke apper denne modusen ikke skal gjelde for.
Jeg klarte ikke trykke på pushvarselet, hva gjør jeg?
Dersom du ikke fikk trykket på pushvarselet fra BankID-appen når du skulle gjøre en innlogging, kan du gå inn i appen for å godkjenne innloggingen. Deretter må du gå tilbake til brukerstedet hvor du gjorde innloggingen, for å taste inn ditt BankID-passord.
Jeg prøver å gjøre en innlogging med BankID-appen, men den blir stående og rulle?
Hvis du prøver å logge inn med BankID-appen og den blir stående å rulle uten at noe skjer, har du mest sannsynlig ikke fått trykket på pushvarselet som har kommet opp. Da kan du manuelt gå inn i BankID-appen for å bekrefte at det er du som prøver å logge inn.
Hva gjør jeg hvis appen blir sperret etter at mange forsøk på innlogging har feilet?
Hvis appen blir sperret etter at mange forsøk på innlogging må du kontakte banken din for å låse opp BankID-appen igjen. Det hjelper ikke å aktivere appen på nytt.
Fant du ikke hjelp?
På bankid.no kan du finne enda flere detaljer hvis du har problemer med BankID-appen.
Dette kan skje når du registrerer en betaling rett før midnatt med forfallsdato samme dag, mens selve signeringen blir fullført etter midnatt. Nettbanken registrerer dette som at du har lagt opp betalingen med forfallsdato en dag tilbake i tid.
Du finner betalingen under Betale og Forfall. Trykk på betalingen det gjelder, og velg Opphev godkjenning, endre forfallsdato ved å velge Endre betalingen. Du finner den også igjen under betale og godkjenn.
Dersom du godkjenner betalingene dine i eget regnskapsprogram, får du ikke endret forfallsdato i nettbanken. Da må du stoppe betalingen og sende inn ny betaling fra regnskapsprogrammet med riktig forfallsdato.
- Godkjente innenlandsbetalinger overføres mandag til fredag klokken 00.05, 08.15, 10.05, 11.40, 14.05 og 15.00*.
- Betalinger som er godkjent i helgen, overføres natt til mandag klokken 00.05.
- Betalinger som er godkjent før klokken 14.00 er disponibel på mottakers konto samme dag, uavhengig av bank.
- Overføringer mellom egne kontoer i egen bank gjøres med det samme.
- Utenlandsbetalinger må godkjennes før klokken 14.00 for å bli behandlet samme dag.
* Ikke garantert oppgjør kl. 15.
For å løse dette må du kontakte oss på 02095.
Se også:
Sperre kort
Sperre BankID
Skal du legge til ny administrator i nettbank bedrift, gjør du det via knappen under. Når bestillingen er sendt inn, må avtalen signeres elektronisk i henhold til bedriftens signeringsregler. Så snart avtalen er signert er ny administrator klar til bruk.
Bare administratorer kan endre på tilganger i nettbanken. Det gjør du under menypunktet Admin i nettbank bedrift. Der kan du også slette en eksisterende administrator.
1. Opprett bruker
- Logg inn i nettbanken
- Klikk Meny oppe til høyre
- Velg Administrasjon og deretter Brukere
- Klikk på knappen Opprett ny bruker
- Fyll inn personnummer (11 siffer), fornavn og etternavn
- Husk å legge til tilganger og rettigheter, se punkt 2 lenger ned på siden.
Bruker trenger ikke å være kunde i SpareBank 1 fra før, men må ha BankID for å kunne logge inn. Har ikke brukeren BankID må han eller hun kontakte banken sin for å få det.
Det er ingen begrensninger i antall brukere i Nettbank bedrift, men flere brukere kan medføre prisendinger, se vår prisliste.
2. Legg til tilganger og rettigheter
- Velg tilganger brukeren skal ha i bokser til høyre Tilgang til funksjoner.
- Under Rettigheter velger du de rettighetene brukeren skal ha til de ulike kontoene.
- Du kan enkelt kopiere tilganger og rettigheter fra en bruker til en annen. Klikk på Kopier rettigheter fra annen bruker og velg bruker, så klikker du på Kopier og oppdater.
Se hva de ulike tilgangene og rettighetene gir brukeren mulighet til.
3. Lagre ny bruker med dens tilganger og rettigheter
- Når du har valgt de tilganger og rettigheter brukeren skal ha, velger du Signer og fullfør nederst på siden.
- Signer deretter med BankID.
Nå er brukeren lagt til, og dens tilganger og rettigheter gjelder umiddelbart.
Trykk på knappen under for å gå direkte til riktig sted i nettbanken.
1. Finn frem til bruker
- Logg inn i nettbanken
- Klikk Meny oppe til høyre
- Velg Administrasjon og deretter Brukere
- Finn frem til, eller søk etter aktuell bruker i brukeroversikten
- Når du har funnet brukeren klikker du på ikonet for å Redigere til høyre i oversikten
2. Endre tilganger og rettigheter
Nå står du på siden hvor du endrer på tilganger og kontorettigheter til valgt bruker.
- Velg de tilganger du ønsker oppe til høyre.
- Velg rettigheter til kontoer i oversikten nederst på siden.
- Du kan også kopiere tilganger og rettigheter fra annen bruker. Klikk på Kopier rettigheter fra en annen bruker. Velg aktuell bruker du vil kopiere fra, og klikk på Kopier og oppdater.
Se hva de ulike tilgangene og rettighetene gir brukeren mulighet til.
3. Lagre endringer
Når du har endret tilganger og rettigheter, velger du Lagre nederst på siden. Endringene er utført og gjelder umiddelbart.
Trykk på knappen under for å gå direkte til riktig sted i nettbanken.
1. Finn frem til bruker
- Logg inn i nettbanken
- Klikk Meny oppe til høyre
- Velg Administrasjon og deretter Brukere
- Finn frem til, eller søk etter aktuell bruker i brukeroversikten
2. Gjennomfør sletting
- Finn brukeren du ønsker å slette
- Deretter velger du ikonet for å Slette til høyre i oversikten
- Du får nå opp kontrollspørsmål Ønsker du å slette bruker? Velg Ja og brukeren slettes fra nettbanken umiddelbart.
Trykk på knappen under for å gå direkte til riktig sted i nettbanken.
En medadministrator kan legge til og endre brukere og brukerrettigheter sammen med en annen administrator eller medadministrator.
Bedriften kan ha én overordnet administrator for nettbanken, eller to medadministratorer. Med to medadministratorer er det to personer som må godkjenne endringer rundt brukere og brukertilganger. Det gir en ekstra trygghet for bedriften.
Slik gjør du det:
- Last ned BankID-appen i App Store eller Google Play
- Åpne BankID-appen og følg stegene.
Dette skyldes problemer i tilknytning til Java og Google Chrome. Inntil videre anbefaler vi at du bruker Safari som nettleser på Mac OS X.
1. Gjennomgang av boligen
Gå igjennom boligen sammen for å se om den er i den stand som er avtalt. Bruk gjerne et standard tilbakeleveringsskjema for å være sikker på at dere får med dere alt.
2. Utbetaling av depositum
Er boligen i avtalt stand kan utleier logge seg inn i nettbank bedrift og frigi depositums kontoen. Under Min oversikt finner du Mine leietakere, klikk deretter på Frigi depositum. Eventuelt kan du bruke knappene under, her kan du også avslutte depositumskontoen om du er leietaker.
Dersom leietaker ikke har overholdt avtalen i leiekontrakten kan utleieren ha krav på hele eller deler av depositumet. Dette kan for eksempel være manglende betaling av husleie eller skader utover vanlig slitasje. Forbrukerrådet har laget en veiledning for hva utleier kan kreve, og hva som ikke kan kreves erstattet.
Utleier frigir depositumskontoen på samme måte som over, men velger da å frigi konto med krav.
Til vanlig logger du inn med fingeravtrykk, Face ID eller PIN-kode.
Skal du bruke mobilbanken for første gang?
For å bruke mobilbanken, må bedriften ha nettbank. Når det er på plass følger du stegene nedenfor.
- Last ned appen
- Åpne appen, trykk på kom i gang og velg banken din.
- Fyll inn fødselsnummeret ditt og logg inn med BankID.
- Lag en PIN-kode på minst 4 tall.
- Velg fingeravtrykk eller Face ID hvis du vil slippe PIN-kode når du logger inn.
Et regnskapsprogram lager betalingsfiler for å kunne gjøre flere inn- og utbetalinger samtidig. Filen sendes til banken og betalingene gjennomføres. Dette kalles filoverføring eller remittering.
Har du flere ansatte, kan du for eksempel betale ut lønn med filoverføring. Lønns- eller regnskapssystemet lager en lønnsfil som sendes til banken og utbetlingene skjer automatisk uten at du trenger å registrere noe manuelt.
Mange regnskapsprogram kan kobles til nettbanken, og da trenger du ikke tenke på filoverføringer, koble nettbank til regnskapsprogram.
En filsti beskriver hvor du henter og laster ned filer for videre behandling. Filstien inneholder dokumentets navn, dokumenttype og hvor det er lagret.
For å lage en filsti i nettbanken velger du Meny, Filer, Filoppsett og Nytt filoppsett. Velg riktig filtype, skriv inn navn og velg hvor filen skal ligge. Hvis du ikke ser fanen Filer må den som er administrator i nettbank bedrift tildele deg funksjonen Bruk filoverføring og endre oppsettet for filoverføring.
For å lage en filsti og bruke filoverføring må du ha integrert versjon av nettbankavtalen.
Mange regnskapsprogram kan kobles til nettbanken, og da trenger du ikke lage filoppsett, koble nettbank til regnskapsprogram.
Filer som tidligere er hentet eller sendt, finner du i nettbanken under Meny, Filer og Filarkiv.
- OCR-konteringsdata lagres i 3 måneder.
- Avregning- og mottaksreturer lagres i 17 måneder.
- Innsendte filer lagres i 17 måneder.
Prokura er en fullmakt som et aksjeselskap gir til en eller flere personer i selskapet. Innehaveren av prokura kalles en prokurist, og har fullmakt til å opptre og underskrive på vegne av selskapet i forbindelse med den daglige driften. Du kan ikke bruke prokura til å behefte eller selge foretakets faste eiendom.
Nettbanken kan integreres med bedriftens økonomisystem, slik at bedriften kan utføre alle typer elektroniske inn- og utbetalinger. Man kan sende betalingsfiler, for eksempel Paymul eller Telepay, mellom nettbanken og økonomisystemet. Det er i tillegg mulig å sende filer direkte via en SFTP-løsning.
Ta kontakt med oss for veiledning.
Filoverføringsavtale kan også bestilles under menyen «Bestill» i nettbanken.
Gå til Administrasjon > Brukere. Her kan du redigere rettigheter og tilganger til alle brukere.
Først kan du sjekke at skjermlåsen på telefonen er slått av. Hvis det ikke hjelper kan du koble deg av det trådløse nettverket og bruke mobilnettet i stedet. Du kan også slå av og på telefonen for å se om det blir bedre. Hvis ikke noe av dette hjelper kan det være feil hos telefonoperatøren din.
BankID på mobil fases ut: BankID-appen overtar
BankID på mobil er i ferd med å fases ut og erstattes med tryggere og bedre app-teknologi. Dette gjelder for alle banker og brukersteder i Norge. Du bør derfor ta i bruk BankID-appen i stedet for BankID på mobil.
Dette gjør du:
- Last ned BankID-appen i App Store eller Google Play
- Åpne BankID-appen og følg stegene
Nei, det må du ikke, og du kan bli kunde hos oss med BankID fra annen bank.
Men når BankID med annen bank opphører, og du må få ny BankID, kan du få det ved å møte hos din nærmeste SpareBank 1 med gyldig pass eller norsk nasjonalt ID-kort.
Du kan teste din BankID og nettleser på BankID.no. Velg vanlig BankID.
Hvis du har problemer med å bruke din BankID på andre nettsider enn Sparebank1.no, sjekk om du får logget inn i nettbanken. Hvis innlogging i nettbanken fungerer er det antakeligvis en feil på den aktuelle nettsiden eller løsningen du prøvde å bruke.
Daglig leder har tilgang automatisk, og kan logge inn i vår pensjonsportal.
Informasjon ligger under Dokumenter -> Kontoutdrag.
Beholdningsoversikt kommer ut i januar. Dokumentet finner du i nettbank bedrift under Transaksjoner -> Arkiv. Velg "Øvrige kundemeldinger".
Årsoppgave for fond kommer ut senest i februar. Dokumentet finner du i nettbank bedrift under Transaksjoner -> Årsoppgave.
Dette henter du i VPS (verdipapirsentralen) sin egen portal.
Det er kun mulig å søke seks måneder om gangen. Dersom du f.eks. søker fra 0101xx-til 3112xx så vil du få feilmelding. Legg inn en korterer tidsperiode og prøv på nytt.
Du finner kontoutskrifter, årsoppgave og bilag i nettbank bedrift under menyvalget Transaksjoner. Husk å velge riktig år, altså året som har gått.
Merk at du må ha tilgang til alle bedriftens kontoer i nettbanken for å få frem menypunktet Årsoppgave. For å få tilgang til alle kontoer, må bruker ta kontakt med bedriftens nettbank-administrator. Dersom ikke alle kontoer ligger i nettbanken må bedriften kontakte kundesenteret på chat eller telefon.
Revisorer ønsker som regel å motta revisjonsoppgaven, det vil si årsoppgaven, direkte fra banken.
SEPA står for Single Euro Payments Area, og er et felles betalingsområde for euro som skal gjøre det lettere å handle på tvers av land tilhørende EU/EØS i Europa. ISO 20022 XML er det nye formatet for innsending av betalingsfiler som skal benyttes for betalinger i euro innen SEPA og som har vært gjeldende fra 31. oktober 2016.
Revisjonsoppgaven vil være tilgjengelig i nettbank bedrift i slutten av januar, og dette gjelder for alle våre banker.
Du finner den under Oversikt - Transaksjoner - Årsoppgave. Merk at du må ha tilgang til alle bedriftens kontoer for å få frem menypunktet Årsoppgave.
Dobbel godkjenning av betalinger i nettbanken bidrar til å skape trygghet. Ved dobbel godkjenning må to personer i organisasjonen godkjenne betalingen, før fakturaen blir betalt.
Er dere en klubb som tilhører Norges idrettsforbud, har de satt som krav at betalinger fra en NIF-klubb skal ha dobbel godkjenning.
Administrator i nettbanken kan aktivere dobbel godkjenning, klikk på Meny, Kontoinnstillinger, Innstillinger og Endre godkjenning.
Bedriftskonto
Kontakt den i bedriften som er administrator i nettbank bedrift og be om å bli lagt til som bruker. Administratoren bestemmer da hvilke kontoer du skal ha tilgang til og hvilke rettigheter du skal ha.
Lag og forening
Det samme gjelder hvis du er ny i styret i et lag eller en forening og skal ha tilgang til konto. Kontakt den som er administrator i nettbank bedrift og be om å bli lagt til med nødvendige rettigheter.
Med tjenesten "sending av eFaktura" kan du sende faktura til dine privatkunder, bedriftskunder og offentlig sektor, uavhengig av kundens bankforbindelse.
- I oversikten over lånene dine klikker du deg inn på det lånet der du ønsker å søke om avdragsfrihet
- Under Administrer lånet finner du overskriften Søk om utsettelser
- Klikk på Søk om avdragsfrihet
- Fyll inn informasjonen og klikk på søk-knappen
Du finner alle lånedokumentene under finansieringsoversikten i nettbanken. Der ligger det egen fane for finansieringsdokumenter.
Du finner historikken i nettbanken:
- I oversikten over lånene dine klikker du deg inn på lånet der du ønsker å se historikk
- Velg Historikk
- Filtrer på hvilke datoer du ønsker å se historikk for