Hvordan flytter jeg regnskapet mitt til SpareBank 1 Regnskap?

Det er enklest å bytte regnskapsprogram ved årsslutt. Da gjør du årsregnskapet ferdig i det gamle regnskapsprogrammet og starter neste år med å føre regnskapet i Sparebank 1 Regnskap. 

Passer det ikke å flytte ved årsslutt, kan du selvfølgelig også gjøre det i løpet av året.

Betaler du mva er det best å flytte etter en momstermin er sendt inn. Det vil si etter 1. januar, 1. mars, 1. mai, 1. juli, 1. september eller 1. november. 

Vil du helst slippe å gjøre det selv? Få tilbud om hjelp til å flytte regnskapet


3 ting du må gjøre først

1. Avslutt det gamle regnskapet

Før du flytter regnskapet må du bli ferdig med perioden i det gamle programmet. Skal du for eksempel flytte 31.12, må du føre alle bilag denne datoen og tilbake i tid i det gamle programmet. Du må også avstemme banken til og med desember.

2. Ta ut rapporter

Ta ut disse tre rapportene datert dagen før din startdato i SpareBank 1 Regnskap:

  • Åpne poster - kunder: Rapport over hva kunder skylder deg.
  • Åpne poster - leverandør: Rapport over hva du skylder dine leverandører.
  • Saldobalanse eller balanserapport: Oversikt over saldo på alle hovedbokskontoer.

3. Sjekk at saldobalansen er i null

Eksporter ut saldobalansen for den perioden du skal flytte, og se om saldobalansen går i null.


Nå er du klar til å starte flyttingen

1. Gå til Innstillinger oppe til høyre og trykker på Regnskap.

Finn tidligere inngående balanse.


2.
 Bla ned til Inngående balanse

  • Trykk på Registrer inngående balanse.
  • Velg Nei på spørsmålet om bedriften er nystiftet, og Fortsett
  • Trykk på Legg inn inngående balanse.

 

3. Dato:

  • Legg inn dato for når du starter å føre i regnskapet i Sparebank 1 Regnskap. 
  • Flytter du for eksempel per 31.12, legger du inn datoen 01.01.

4. Saldobalansen:

  • Legg inn saldobalansen fra det gamle programmet. 
  • Det enkleste er å bruke de kontoene som allerede ligger inne. For eksempel konto 1920 til bankinnskudd. Har du hatt flere bankkontoer kan du lage en ny til 1921. Ny konto lager du i kontoplanen. 

5. Åpne poster – kunde: 

  • Legg inn alle kunder med åpne poster (for eksempel kunder som ikke har betalt eller har betalt for mye.) 
  • Finner du ikke kunden i kundelista, trykk Opprett ny kunde, legg inn fakturanummer på faktura du sendte ut og beløp. 
  • Når du er ferdig og alt går i null, går du til neste.

6. Åpne poster – leverandør:

  • Legg inn åpne poster mot dine leverandører (for eksempel fakturaer du ikke har betalt, eller at du har betalt for mye9
  • Finner du ikke leverandøren, trykk Opprett ny leverandør
  • Når du er ferdig og alt går i null, trykk Lagre inngående balanse oppe til høyre.