Bestille spesialprodukt til NAV/kommune

Spørsmål og svar

Hvor kan kommunale utbetalingskort brukes?

Kortene kan brukes ved varekjøp i butikker m/terminal og i minibanker i Norge merket med "BankAxept".

Kortene kan brukes i de vanlige norske bankenes minibanker. De fungerer ikke i minibanker som kun benytter VISA. Dette er ofte frittstående minibanker merket f.eks. Euronet, ATM e.l. Max uttak fra minibank pr. døgn er kr 5.000,-.

Ordinære debetkort inneholder både BankAxept og VISA. Kommunale utbetalingskort er kun rent BankAxept-kort.

Generelt: BankAxept og VISA er to forskjellige betalingssystemer. BankAxept er et norsk betalingssystem, mens VISA er et internasjonalt betalingsnettverk som aksepteres i mange land over hele verden. Dvs at kommunale utbetalingskort fungerer kun i Norge. Netthandel går også som VISA-transaksjon. Kommunale utbetalingskort vil derfor ikke fungere her heller.

Kortholder kan enkelt sjekke saldo og følge med på transaksjonene på kortet på SMS eller i minibanken.

Ved SMS kan kortholder sende kodeord KORTSALDO og det 11-sifrede kortnummer til 2258, og kortholder vil motta en SMS med saldo og de 5 siste transaksjonene.

Eksempel: Send "KORTSALDO 18681234567" til 2258. Det koster 3 kroner per SMS. Sjekk av saldo i minibank er gratis. Kortnummeret er på baksiden av kortet.

Max beløp er kr 50.000,-. Det er viktig at det ikke forsøkes å lades slik at det samlede beløpet overstiger dette da ladingen kan feile.

Nei, kortet kan kun brukes i Norge.

Kommunen/kontoret skal selv ha oversikt over kortbrukerne, og skal sende liste over kortbrukerne til banken månedlig. Dette er et myndighetskrav.

Man kan bestille kort eller flytte saldo her.