Nå kan du ikke lenger bruke BankID på mobil

Tjenesten BankID på mobil blir nå faset ut. Du må bruke BankID-appen eller kodebrikke når du skal logge inn i nettbanken og på offentlige tjenester.

Hva betyr dette for deg?

  • BankID-appen erstatter BankID på mobil.
  • Utfasingen gjelder for alle banker og brukersteder.
BankID-appen

Slik kommer du i gang med BankID-appen:

1. Last ned BankID-appen

2. Åpne appen og følg stegene

Steg for steg: Slik aktiverer du BankID-appen

Når du har installert BankID-appen vil engangskode-appen slutte å fungere, og du kan slette den fra mobilen din.

Lurer du på noe?

Når slutter BankID på mobil å fungere?

Denne tjenesten har blitt avsluttet for våre kunder etter hvert som som BankID på mobil-sertifikatene har gått ut, og i midten av juni 2024 ble tjenesten stengt for de siste av SpareBank 1-kundene.

Teknologien bak BankID på mobil er gammeldags, og kom før smarttelefonene var allemannseie. Den er avhengig av et fysisk SIM-kort for å motta referanseord på SMS, noe flere teleoperatører tar betalt for. BankID på mobil støtter heller ikke signering av dokumenter i nettbanken, noe som gjør at du i tillegg til BankID på mobil også må ha BankID. Med BankID-app kan du enkelt logge deg inn i nettbanken, signere dokumenter og identifisere deg på offentlige tjenester. 

Nei. Kodebrikken forsvinner ikke. Den vil fungere for alle de som foretrekker å bruke den.  

Ja. når du logger deg inn eller signerer med BankID, bruker du BankID-appen om du har den, og kodebrikke om du har det.

Ja, bankene som eier BankID har besluttet å avvikle tjenesten fordi BankID på mobil baserer seg på gammel teknologi fra 2009 som ikke kan videreutvikles når det gjelder sikkerhet og brukerdialog.

Hvis du har glemt passordet ditt til BankID må du kontakte oss på 915 02480.

Har du ikke mulighet for å bruke apper, er kodebrikken fortsatt et alternativ. I fremtiden vil du måtte bruke BankID-appen dersom du ønsker en BankID på mobilen. 


Se opp for svindel!

Husk at du aldri må gi fra deg opplysninger om din BankID eller annen personlig informasjon via SMS, e-post, telefon eller usikre nettsider.

Har du mottatt noe du er usikker på om kan være svindelforsøk, er det viktig at du ikke klikker på lenker, vedlegg eller svarer tilbake. Er du i tvil, ta kontakt med oss.

Svindlere kan sende ut SMS-er der de prøver å utnytte at BankID på mobil nå stenges ned. Ikke la deg lure av denne type meldinger! Husk at vi ikke sender deg lenker uoppfordret på SMS. 

Les mer om svindel

Eksempler på svindel-SMS.