Du trenger ikke å starte appen når du skal logge inn. Appen åpner seg av seg selv etter at du har valgt "BankID".
For at appen skal starte opp bør du aktivere varslinger. For å skru på varsler må du gjøre følgende: Gå til Innstillinger på mobilen din. Har du iPhone velger du Varslinger – BankID – Tillat varslinger. Har du Android går du inn på Appvarsler – BankID – Tillat varsler.
Når du har installert BankID-appen vil engangskode-appen slutte å fungere, og du kan slette den fra mobilen din.
Slik ser det ut når du skal logge inn i nettbanken
Slik ser det ut når du skal logge inn i offentlige tjenester
Ofte stilte spørsmål om BankID-appen
BankID-appen brukes av alle banker i Norge og er en felles løsning. Engangskode-appen har vært SpareBank 1 sin digitale løsning for BankID siden 2011. Nå skal alle banker i Norge gå sammen om å tilby en app for BankID. Appene har lik funksjonalitet og du som kunde vil kunne bruke den nye appen til akkurat det samme som du brukte engangskode-appen til.
Fungerer ikke det kan du prøve å slette BankID-appen, laste den ned på nytt og forsøke å aktivere den igjen.
Har du brukt engangskode-appen tidligere? Da må du slette denne først, så åpner du BankID-appen og følger stegene for å aktivere den med aktiveringskoder.
I løpet av våren og sommeren 2024 stenger vi ned engangskode-appen. Alle kunder som ikke har lastet ned BankID-appen har fått beskjed om når engangskode-appen deres stenges. Hvis du ikke fikk lastet ned BankID-appen før din engangskode-app ble stengt er det likevel ingen krise. Gjør som følger:
Ja, BankID på mobil skal fases ut og erstattes av BankID med app. Du kan laste ned BankID-appen og aktivere den med din BankID på mobil. På bankid.no ser du hvordan du går frem.
Nei, av sikkerhetsmessige årsaker kan du bare ha BankID-app på én enhet (mobil eller nettbrett) av gangen. Når du aktiverer BankID-app på en ny enhet, vil appen slutte å fungere på den gamle enheten.
Nei, bruker du "Uten BankID" med engangskode-appen vil det nå være kodebrikke som er alternativet for deg. Hvis du ikke har kodebrikke fra før må du bestille det ved å besøke ett av våre kontorer.
Engangskode-appen vil fungere helt fram til du mottar kodebrikken.
Nå har det kommet en ny tjeneste i BankID-appen som gjør at du kan bruke den som legitimasjon. Foreløpig godtas dette som gyldig legitimasjon på Posten og Vinmonopolet. På BankID.no finner du mer informasjon om tjenesten.
Det er mange svindlere som forsøker å utnytte endringer rundt BankID. Du vil aldri få SMS eller e-post fra oss eller BankID som ber deg om å logge inn eller laste ned noe via lenker.
Last alltid apper direkte ned fra App Store eller Google Play. Pass også på at du aldri oppgir BankID-passord eller annen sensitiv informasjon uansett hvem som tar kontakt og spør deg om dette.
"Bankene i Norge har lang tradisjon i å stå sammen om å utvikle felles, fremtidsrettede løsninger. Utviklingen av BankID-appen har kommet langt siden lanseringen i 2022. Vi ønsker å delta i den videre utviklingen av denne som en felles løsning for hele bank-Norge, inkludert for våre kunder. Derfor slutter vi oss til BankID-appen."
{
"EMAIL_FIELD_ERROR": "Skriv inn en gyldig e-postadresse.",
"CHECKBOX_ERROR": "",
"CHECKBOX_GROUP_ERROR": "Velg minst et av alternativene",
"DROPDOWN_ERROR": "Gjør et valg i nedtrekkslisten.",
"DATE_TO_FROM_ERROR": "Ugyldig dato (eksempel på gyldig dato 31.12.2016).",
"RADIO_ERROR": "Velg et alternativ.",
"POSTAL_CODE_ERROR": "Skriv inn et gyldig postnummer (4 siffer).",
"TEXT_FIELD_ERROR": "Feltet må fylles ut.",
"TEXT_FIELD_CONTENTS_ERROR": "Ugyldig verdi.",
"ACCOUNT_FIELD_ERROR": "Skriv inn et gyldig kontonummer (11 siffer).",
"ORGANISATION_FIELD_ERROR": "Skriv inn et gyldig organisasjonsnummer (9 siffer).",
"SSN_ERROR": "Skriv inn et gyldig fødselsnummer (11 siffer).",
"PHONE_ERROR": "Skriv inn et gyldig telefonnummer (8 siffer).",
"MOBILE_PHONE_NO_ERROR": "Skriv inn et gyldig norsk mobilnummer (8 siffer)",
"SEARCH_ALLE": "Alle",
"MORE_INFO": "Vis mer informasjon",
"RESULT_TYPE_BANK": "Bankkontor",
"RESULT_TYPE_ADVISOR": "Rådgiver",
"VIEW_IN_MAP": "Vis i kart",
"BEFORE_COUNT_TEXT": "Du har",
"AFTER_COUNT_TEXT": "oppgave som venter på deg",
"AFTER_COUNT_TEXT_PLURAL": "oppgaver som venter på deg",
"MINE_OPPGAVER_LINK_TEXT": "Sjekk mine oppgaver",
"MINE_OPPGAVER_CLOSE_TEXT": "Ikke nå",
"MINE_OPPGAVER_COUNT_TEXT": "en",
"FORM_ERROR_LABEL":"Feil i skjema
",
"FORM_SUCCESS_LABEL":"Takk for din henvendelse",
"TEXT_FIELD_LENGTH_ERROR":"TEXT_FIELD_LENGTH_ERROR",
"TEXTAREA_FIELD_LENGTH_ERROR":"Maks 2000 tegn",
"NUMBER_ERROR": "Du kan kun skrive inn tall.",
"SEC_BLOCKER_DROPDOWN_DEFAULT": "Velg land",
"GLOBAL_SEARCH_NO_RESULT_TEXT": "Ingen treff på",
"GLOBAL_SEARCH_FACET_LABEL": "Vis treff for",
"MODAL_CLOSE": "Lukk",
"SEND_TO_BANK_BEFORE_INFO_TEXT": "Vil du komme rett til",
"SEND_TO_BANK_AFTER_INFO_TEXT": "neste gang?",
"SEND_TO_BANK_NEXT_BUTTON_TEXT": "Ja, husk banken min",
"SEND_TO_BANK_CANCEL_BUTTON_TEXT": "Nei, ikke nå",
"SEND_TO_BANK_NEXT_DISCLAMER_TEXT": "For at du skal slippe å velge bank hver gang, bruker vi funksjonelle informasjonskapsler som lagrer hvordan du bruker nettsidene og hvilke innstillinger du har gjort."
}