Tips og råd
TIPS OG RÅD
Dødsbo – hva må du tenke på
Dessverre er det flere ting som må ordnes når en av dine nærmeste dør. Her får du vite hva som skjer med bankforholdet til den avdøde, og hva du må gjøre med dødsboet.
TIPS OG RÅD
Dessverre er det flere ting som må ordnes når en av dine nærmeste dør. Her får du vite hva som skjer med bankforholdet til den avdøde, og hva du må gjøre med dødsboet.
Begravelsesbyrået hjelper deg med praktiske oppgaver etter dødsfallet og varsler tingretten. Tingretten varsler videre folkeregisteret og NAV. Det vil bli sendt et orienteringsbrev til avdødes adresse fra banken om hva som gjøres med et dødsbo.
Som arving er det viktig å skaffe seg oversikt over avdødes formue og gjeld før man tar stilling til hvordan dødsboet skal håndteres. Til dette trenger du en gjelds- og formuesfullmakt, som utstedes av tingretten. En gjelds- og formuesfullmakt gir adgang til å få oversikt over hva avdøde har av formue og gjeld i banken pluss tilgang til opplysninger fra skatteetaten og andre.
Du kan laste opp gjelds- og formuesfullmakt i digital postkasse nedenfor. Du kan også levere til rådgiver i lokalbank. Hvis du ønsker å sende per post bruker du følgende postadresse: SpareBank 1 SMN, Postboks 4796 Torgarden, 7467 Trondheim. Merk konvolutten med "Dødsbo".
Så snart vi har mottatt fullmakten, sender vi deg oversikt over gjeld og formue. Er du kunde i SpareBank 1 SMN vil oversikt sendes som nettbankmelding. Hvis ikke vil det bli per post til folkeregistrert adresse. Da kan du ta stilling til om du vil overta boet til privat skifte.
Arvingene må ta stilling til hvordan boet skal skiftes, og hvem som skal fordele arven etter avdøde. Det vanligste er at arvingene overtar ansvaret for hele dødsboet, oppgjør av gjeld og fordeling av arven etter lovens regler. Dette heter privat skifte.
Dersom man er flere arvinger må den som har påtatt seg skifteoppgjøret innhente fullmakt fra de andre arvingene for å ha dialog med nødvendige instanser (blant annet bank, skatteetaten, NAV).
Tingretten gir deg generell informasjon og utsteder nødvendige papirer:
Ved skifteattest må du sende med bekreftet fargekopi av legitimasjon, den må være stemplet og signert av Notarius Publicus, politi, advokat, revisor, bank, finansforetak eller tingrett.
Vi anbefaler deg å avtale et møte med tingretten for å få råd om hva som er rett å gjøre videre i prosessen.
Ta med deg:
Det finnes masse nyttig stoff hos Domstol.no
Når du har mottatt dokumentene fra tingretten, laster du opp disse via digital postkasse for dødsbo eller sender per post til SpareBank 1 SMN, Postboks 4796 Torgarden, 7467 Trondheim. Merk konvolutten med «Dødsbo».
Vi trenger:
Når vi har mottatt skifteattest, fullmaktsskjema som hører til skifteattesten, og bekreftet fargekopi av legitimasjonen til alle arvingene kan vi bistå deg med avslutning av avdødes kundeforhold.
Ønsker du å avtale tid for en gjennomgang av praktiske gjøremål i forbindelse med avdødes kunde- og kontoforhold. Ring oss på 915 07300 eller avtal et møte.
Er du arving i et dødsbo og skal gi en annen person fullmakt til å gjøre opp boet, må du fylle ut og sende inn et eget skjema.
Merk at banken har taushetsplikt. Det betyr at vi ikke kan dele opplysninger om avdødes kundeforhold før vi har mottatt nødvendige fullmakter og attester.
Vi kan kun opplyse om avdødes kundeforhold i tiden etter dødsfallet for dødsfall før 2021. For dødsfall fra 2021 gir ny arvelov fra 01.01.2021 innsyn også de siste tre måneder før dødsfallet.
Ønsker du å avtale tid for en gjennomgang av praktiske gjøremål i forbindelse med avdødes kunde- og kontoforhold?
Ring oss på 915 07300 eller avtal et møte.
Før skifteattest er på plass dekkes følgende begravelsesutgifter:
Følgende utgifter kan dekkes av boet, utover begravelsesutgifter, så fremt at regningene står i avdødes navn:
Regningene betales kostnadsfritt inntil 3 måneder etter dødsfall før skifteattest er levert. Etter at skifteattest er levert så betales ikke regninger fra avdødes kontoer, fullmektig må dekke dette fra egen konto.
Etter 6 måneder er det ikke anledning til å betale regninger fra boets konto.
Andre utgifter, som for eksempel telefon, forbruksgjeld osv. dekkes ikke av boets midler.
Har du behov for å laste opp fakturaer til betaling kan du gjøre dette i digital postkasse for dødsbo.
Lån og annen gjeld må avsluttes, refinansieres eller overdras så snart skiftet er klart.
Velger du å bruke arveretten din, har du også et solidarisk ansvar overfor avdødes gjeld, som betyr at du må ta forhandlingene med kreditorene på vegne av avdøde. Har avdøde gjeld, kan arvtaker informere banken om dette og en rådgiver vil ta kontakt.
Kontoer, gjeld og andre midler til avdøde skal gjøres opp og eller overføres til arvtaker, normalt innen seks måneder etter dødsdato.
Ønsker du å avslutte kontoer kan du benytte digital postkasse for dødsbo. Her kan du gi oss informasjon om hvilke kontoer som skal avsluttes og hvilket kontonummer pengene skal settes inn på. Du har ansvaret for å viderefordele til eventuelle andre arvinger.
Her finner du informasjon og melder fra om dødsfall.
Finn fram fødselsnummer til avdøde før du registrerer sak. For å starte utfyllingen må du identifisere deg med elektronisk id. Hvis du trenger å snakke med forsikringsselskapet om dødsfall, kan du ringe (+47) 21 02 76 53.
Her finner du informasjon og melder fra om dødsfall.
Finn fram fødselsnummer til avdøde før du registrerer sak. For å starte utfyllingen må du identifisere deg med elektronisk id. Hvis du trenger å snakke med noen om pensjon og dødsfall, kan du ringe (+47) 21 02 50 50. Pensjonsselskapet tar kontakt per e-post, sms eller brev når kravet er meldt.
Når en kunde dør blir forsikringene stående aktive og fakturering fortsetter inntil etterlatte eller bobestyrer tar kontakt for å informere oss om dødsfallet. Dødsfallet må dokumenteres med dødsattest.
Forsikringsavtaler som kan avsluttes per dato for dødsfallet skal annulleres. Øvrige avtaler opprettholdes til nytt eierskap for objektet er avklart. Når nytt eierskap er avklart, må banken informeres om dette slik at gjenstående avtaler kan annulleres eller flyttes over på ny eier.
Dokumentasjon på dødsfallet kan lastes opp elektronisk sammen med annen dokumentasjon.
Mange har investeringer gjennom aksjer og fond. Har avdøde aksjer eller andre verdipapirer på en VPS-konto hos oss, vil disse normalt bli stående inntil vi får beskjed fra fullmektig i boet om hvordan verdipapirene skal behandles. Arvingene må ta stilling til om verdipapirene skal overføres til arvingene eller om de skal selges/innløses.
For overførsel/avslutning av verdipapirer benytt digital postkasse for dødsbo. Behandlingstid for verdipapirer tar noe lengre tid i forhold til avslutning av andre avtaler.
Med dødsbo menes alt av avdødes eiendeler og gjeld, rettigheter og forpliktelser. Dødsboet skal håndteres etter gjeldende lover og regler.
Et arveoppgjør er den juridiske, økonomiske og praktiske avviklingen av alt avdøde har etterlatt seg av eiendeler og forpliktelser, og fordelingen av det som er igjen etter at utgifter og forpliktelser er gjort opp. Arveoppgjør blir også referert til som dødsboskifte.
Overføringen av avdødes verdier (og eventuell gjeld) til gjenlevende ektefelle, samboer eller andre arvinger kalles skifte av dødsbo. Hvordan dødsboet eller arven fordeles reguleres av arveloven, skifteloven og ekteskapsloven, i tillegg til avdødes testament der det finnes.
En bostyrer er den som administrerer dødsboet og tar seg av det praktiske og juridiske arbeidet i forbindelse skifte av dødsbo. Bostyreren kan være en av arvingene eller en advokat, revisor eller noen andre dere stoler på.
Rollen som bostyreren kan være både omfattende og kompleks, da bostyrer har det overordnede ansvaret for at arvereglene og bestemmelsene i et eventuellt testamentet blir fulgt. Bostyreren har i tillegg ansvar for at skifteattest foreligger, for organisering, fordeling og salg av eiendeler, løpende informasjon til arvinger, regnskap og innsending av selvangivelse.
Uenigheter kan oppstå ved arveoppgjør, da kan det være lurt å engasjere en advokat til oppgaven. Dersom en av arvingene tar rollen som bostyrer er det ofte vanlig med kompensasjon for ansvaret
For at du som arving skal få innsyn i avdødes økonomi må du ha en formuesfullmakt. En formuesfullmakt gir deg tilgang til opplysninger fra skatteetaten, banker, forsikringsselskap og andre, slik at du får et bilde av avdødes verdier og gjeld. Er du i tvil om avdøde kan ha gjeld man ikke vet om, bør man også utstede proklama. Da må kreditorer melde krav innen seks uker, ellers bortfaller som hovedregel gjelden.
Les mer om arv og skifte på domstol.no.
Når det foreligger en skifteattest, må det også foreligge en fullmakt på hvem som skal foreta disposisjoner på vegne av dødsboet - dersom ikke arvingene opptrer sammen.
Skifte: Skal det foregå et boskifte skal skifteattest benyttes. En skifteattest trengs når dødsboet skal gjøres opp og arven skal fordeles mellom livsarvinger.
Uskifte: Er du gjenlevende ektefelle har du rett til å ta over felleseiet uskiftet med avdødes andre arvinger. Eventuelle særkullsbarn må samtykke. En uskifteattest trengs når dødsboet skal tas over av deg som er enke eller enkemann til avdøde.
Arvingene må ta stilling til om dødsboet skal skiftes privat eller offentlig. Privat skifte er den vanligste formen for skifte og vanligvis mindre kostbart enn offentlig skifte. Privat skifte innebærer at arvingene selv gjennomfører skiftet av dødsboet, inkludert gjør opp avdødes gjeld og forpliktelser og foretar deretter fordelingen av verdiene i boet.
Offentlig skifte innebærer at tingretten tar hånd om skiftet. Denne formen for skifte er kostbar og kostnadene belastes dødsboet. Denne formen for skifte anbefales i tilfeller der gjelden er større enn verdiene i boet eller når arvingene er uenige om hvordan dødsboet skal fordeles. For veiledning om offentlig skifte, kontakt din lokale tingrett.
Les mer om privat og offentlig skifte på domstol.no.