Svindel er dessverre et økende problem, og det kan ramme oss alle. Her er våre tips til å unngå å bli lurt.
Aldri oppgi kontoinformasjon, BankID-koder eller passord, uansett hvem som spør – selv ikke banken, politiet, familie eller venner.
Ikke godkjenn betalinger eller pålogginger du ikke har startet selv, eller ikke vet hva er.
Ikke overfør penger til en såkalt «sikker konto» hvis noen ringer og sier at kontoen din er hacket.
Bruk totrinnsbekreftelse. Sørg for å bytte passord ofte, og unngå å ha samme passord flere steder.
Svindlere forfalsker ofte telefonnummer og e-post, slik at det ser ut som om du blir kontaktet av banken eller politiet. Søk opp nettstedet i stedet for å klikke på lenker. Får du en mystisk telefon kan du avslutte samtalen og ringe opp igjen på telefonnummeret på nettsiden.
Snakk med andre, spesielt eldre, om metodene svindlerne bruker. En av de mest effektive måtene vi kan bekjempe denne type kriminalitet på, er å spre informasjon.
NO WAY – du lurer ikke meg
Sammen med resten av finansnæringen har vi laget antisvindelkampanjen No way – du lurer ikke meg. Her lærer vi deg selvforsvar mot svindel, så du kan beskytte deg selv og dine nærmeste.
Kampanjen tar utgangspunkt i det norske, tillitsbaserte samfunnet (derav ordspillet No way), og det at svindlere gjerne ser til Norge for lettjente penger – fordi vi stoler på folk.
Det å stoppe opp, tenke seg om én gang til og sjekke om informasjonen stemmer med andre kilder er den mest effektive måten å unngå å bli svindet på. Her er noen flere forhåndsregler.
Svindlere spiller ofte på stress og hastverk.
Husk å aldri oppgi kontoinformasjon, BankID-koder eller passord, uansett hvem som ber om det – enten det er bank, politi, familie, venner eller andre.
Vær nøye med passordsikkerhet.
Ha pengene dine fordelt på flere kontoer.
Snakk om svindel med kjente og kjære. Da blir vi mer bevisst.
Husk! Banken vil aldri be deg om å oppgi koder og passord via e-post eller telefon. Får du en slik forespørsel, er det sannsynligvis svindel.
I fjor ble nordmenn svindlet for til sammen 920 millioner kroner. Hvem er menneskene som blir svindla? Og hvordan skjer det?
Tom Espen Weie har jaktet svindlere i en årrekke, først i Politiet, og nå som fagansvarlig for svindel i SpareBank 1 SMN. Sammen med programleder Klara Skovro Thoresen møter han mennesker som har opplevd å bli svindlet.
{
"EMAIL_FIELD_ERROR": "Skriv inn en gyldig e-postadresse.",
"CHECKBOX_ERROR": "",
"CHECKBOX_GROUP_ERROR": "Velg minst et av alternativene",
"DROPDOWN_ERROR": "Gjør et valg i nedtrekkslisten.",
"DATE_TO_FROM_ERROR": "Ugyldig dato (eksempel på gyldig dato 31.12.2016).",
"RADIO_ERROR": "Velg et alternativ.",
"POSTAL_CODE_ERROR": "Skriv inn et gyldig postnummer (4 siffer).",
"TEXT_FIELD_ERROR": "Feltet må fylles ut.",
"TEXT_FIELD_CONTENTS_ERROR": "Ugyldig verdi.",
"ACCOUNT_FIELD_ERROR": "Skriv inn et gyldig kontonummer (11 siffer).",
"ORGANISATION_FIELD_ERROR": "Skriv inn et gyldig organisasjonsnummer (9 siffer).",
"SSN_ERROR": "Skriv inn et gyldig fødselsnummer (11 siffer).",
"PHONE_ERROR": "Skriv inn et gyldig telefonnummer (8 siffer).",
"MOBILE_PHONE_NO_ERROR": "Skriv inn et gyldig norsk mobilnummer (8 siffer)",
"SEARCH_ALLE": "Alle",
"MORE_INFO": "Vis mer informasjon",
"RESULT_TYPE_BANK": "Bankkontor",
"RESULT_TYPE_ADVISOR": "Rådgiver",
"VIEW_IN_MAP": "Vis i kart",
"BEFORE_COUNT_TEXT": "Du har",
"AFTER_COUNT_TEXT": "oppgave som venter på deg",
"AFTER_COUNT_TEXT_PLURAL": "oppgaver som venter på deg",
"MINE_OPPGAVER_LINK_TEXT": "Sjekk mine oppgaver",
"MINE_OPPGAVER_CLOSE_TEXT": "Ikke nå",
"MINE_OPPGAVER_COUNT_TEXT": "en",
"FORM_ERROR_LABEL":"Feil i skjema
",
"FORM_SUCCESS_LABEL":"Takk for din henvendelse",
"TEXT_FIELD_LENGTH_ERROR":"TEXT_FIELD_LENGTH_ERROR",
"TEXTAREA_FIELD_LENGTH_ERROR":"Maks 2000 tegn",
"NUMBER_ERROR": "Du kan kun skrive inn tall.",
"SEC_BLOCKER_DROPDOWN_DEFAULT": "Velg land",
"GLOBAL_SEARCH_NO_RESULT_TEXT": "Ingen treff på",
"GLOBAL_SEARCH_FACET_LABEL": "Vis treff for",
"MODAL_CLOSE": "Lukk",
"SEND_TO_BANK_BEFORE_INFO_TEXT": "Vil du komme rett til",
"SEND_TO_BANK_AFTER_INFO_TEXT": "neste gang?",
"SEND_TO_BANK_NEXT_BUTTON_TEXT": "Ja, husk banken min",
"SEND_TO_BANK_CANCEL_BUTTON_TEXT": "Nei, ikke nå",
"SEND_TO_BANK_NEXT_DISCLAMER_TEXT": "For at du skal slippe å velge bank hver gang, bruker vi funksjonelle informasjonskapsler som lagrer hvordan du bruker nettsidene og hvilke innstillinger du har gjort."
}