Tips og råd
AvtaleGiro og eFaktura
Med AvtaleGiro og eFaktura slipper du å få papirfakturaer i postkassa.
Med AvtaleGiro og eFaktura slipper du å få papirfakturaer i postkassa.
Har du AvtaleGiro i en annen bank, og ønsker å samle alt hos oss? Tidligere kunne det være tungvint og tidkrevende å flytte AvtaleGiro, men nå gjør du det enkelt på 1-2-3!
Alt du trenger å gjøre er å samtykke til at vi kan hente og flytte avtalene for deg. Resten ordner vi – helt gratis selvfølgelig.
Gå inn i mobilbanken eller nettbanken og velg Innstillinger og Betaling. Der må du aktivere valget Tillat eFaktura. Når det er gjort, vil du få eFaktura fra alle betalingsmottakere som tilbyr det.
Under Betaling og eFaktura kan du velge Avsendere for å se hvilke av dine betalingsmottakere som tilbyr eFaktura. Her kan du også blokkere mottakere som du ikke ønsker skal sende deg regningen på eFaktura.
Endre AvtaleGiro: Du kan endre trekkonto eller månedlig beløpsgrense for den enkelte AvtaleGiro i mobilbank eller nettbank. Dette gjøres under Betaling – AvtaleGiro.
Forfallsdato på AvtaleGiroen er noe du avtaler med betalingsmottakeren. Ta derfor kontakt med den du betaler til for å endre den faste betalingsdatoen. Hvis du bare vil endre på en enkelt betaling kan du gjøre det under Forfall.
Slette AvtaleGiro: Du kan slette en AvtaleGiro-avtale i mobilbank eller nettbank. Dette gjøres under Betaling – AvtaleGiro.
Hvis det er en enkelt regning som ikke skal betales kan du stoppe denne under Forfall. Når den er stoppet vil den etter en stund slettes av seg selv.
Etter at du har godkjent en eFaktura-betaling kan du endre eller slette den i forfallsregisteret fram til forfallsdato.
Vil du endre hvilken konto som står som standard fra-konto gjør du dette under Innstillinger - Betaling - Forhåndsutfylt fra-konto.
Hvis du har eFaktura kombinert med AvtaleGiro kan du velge trekk-konto på selve AvtaleGiro-avtalen. Gå inn på Betaling - AvtaleGiro, bla deg ned til Mine avtaler og klikk på den avtalen du ønsker å endre fra-konto på.
Hvis du ikke vil motta eFaktura fra denne bedriften lenger kan du blokkere mottakeren i nettbank og mobilbank under eFaktura - Avsendere.
Det kan du gjøre på to måter:
1. Når du betaler en regning til noen som tilbyr AvtaleGiro, får du automatisk spørsmål om du ønsker AvtaleGiro. Svar ja for å opprette en avtale.
2. Trykk på knappen under for å opprette AvtaleGiro. Alt du trenger er kontonummer og KID til mottaker.
NB: Når du lager en ny AvtaleGiro kan det ta inntil 4-6 uker før denne er aktiv. I denne perioden kan du derfor oppleve å få regning i posten. Denne må du betale på vanlig måte. Så fort AvtaleGiroen er aktiv vil betalingsmottaker slutte å sende deg regninger på papir.
Nei, du må godkjenne eFakturaer før de blir betalt.
Hvis du ønsker at eFakturaen skal bli trukket automatisk fra konto, kan du velge å opprette en AvtaleGiro. Da betales regningen fra konto på forfallsdato, og du får fakturaen tilgjengelig som en eFaktura i nettbanken din.
Se også:
Avtalegiro og eFaktura
Den vanligste grunnen til at betalingen ikke har gått gjennom er fordi den månedlige beløpsgrensen på avtalen er for lav. Denne grensen er noe du velger selv når du lager ny AvtaleGiro-avtale i mobilbank eller nettbank. Du kan endre grensen når du vil under Betaling – AvtaleGiro.
Når du har justert opp beløpsgrensen kan du starte den stoppede betalingen igjen under Forfall.
Nå kan du flytte AvtaleGiro på sekundet! Alt du trenger å gjøre er å samtykke til at vi kan hente og flytte avtalene for deg. Resten ordner vi – helt gratis.
Deretter gjør du følgende:
Dersom du har AvtaleGiroer som ligger til forfall vil disse også bli flyttet til SpareBank 1 og fjernet hos banken du flytter fra.
Avtalene vil bli synlige i nettbank og mobilbank umiddelbart.
Det er fordi alle bankene henter informasjon fra et felles avtaleregister. En eFaktura er knyttet til ditt fødselsnummer og er synlig i alle bankene du bruker.
Når eFakturaen er betalt, finner du informasjon om betalingen i den nettbanken du har betalt den i.
Hvis du sletter en eFaktura i en annen bank, vil den også bli slettet hos oss.
Ja, du kan både gi og få tilgang til eFaktura på vegne av andre. Dette gjør du i mobilbanken eller nettbanken under Innstillinger – Betaling – eFaktura og Del tilgang.
Deling av eFaktura kan være praktisk. Du kan la en annen person motta, administrere og godkjenne eFaktura på dine vegne, eller du kan godkjenne eFaktura på vegne av noen andre.
Du velger selv om du vil dele alle dine eFakturaer, eller kun noen utvalgte. Den du gir tilgang til må være kunde i samme bank som deg.
Hvis du ikke bruker mobilbank eller nettbank kan du møte opp fysisk i et av våre kontor, så hjelper vi deg med å få signert en fullmakt.
Du kan sammenligne våre priser med priser fra andre selskaper på Finansportalen.no