TIPS OG RÅD
Min husforsikring
Takk for at du har husforsikringen din hos oss!
Vi har samlet en del nyttige råd om husforsikringen din, tips til vedlikehold og svar på spørsmål mange andre lurer på.
TIPS OG RÅD
Takk for at du har husforsikringen din hos oss!
Vi har samlet en del nyttige råd om husforsikringen din, tips til vedlikehold og svar på spørsmål mange andre lurer på.
Informasjon om husforsikringen din finner du ved å logge inn til mine forsikringer (min side). Der kan du blant annet:
Det er utallige ting som kan skje med huset ditt, og det er ikke alltid like lett å finne frem i vilkårene. Her er noen av de vanligste skadene, forsikringsselskapet vårt Fremtind behandler:
Finner du ikke svaret, kan du prøve kundeservicesidene eller kontakte oss direkte.
Som boligeier har du et viktig vedlikeholdsansvar. Manglende vedlikehold og oppfølging som fører til skader som skjer over tid, vil i de fleste tilfeller ikke dekkes av husforsikringen.
For å hjelpe deg med dette, har vi i samarbeid med fageksperter laget en vedlikeholdskalender. Kalenderen gir deg steg-for-steg guider for hver årstid, med oppgaver du bør utføre for å holde boligen din i god stand.
Hvis du er usikker, kan du kontakte oss så skal vi hjelpe deg.
Du kan velge mellom 4 forskjellige betalingsfrekvenser på forsikringene dine:
Hvis du ønsker å forandre på betalingsfrekvensen du har i dag, kan du logge inn til «mine forsikringer», velge «betaling og faktura» i menyen, gå til «betalingsavtaler» og «endre betalingsintervall». Er du usikker kan du kontakte oss så hjelper vi deg med å endre.
Se også:
Hva er sesongvariert forsikringspris?
Hva er fordelene med eFaktura/AvtaleGiro?
Jeg har spørsmål om fakturaen jeg har fått fra Fremtind?
«Fra dato» som avviker fra gjeldende termin betyr at det er gjort endring med tilbakevirkende kraft. Vi har derfor foretatt en avregning med virkning fra samme dato. Hvis din forsikringspris er endret vil du få et tillegg, eventuelt fradrag, med bakgrunn i hva som tidligere er fakturert.
Ta kontakt med oss dersom du har spørsmål.
AvtaleGiro
Du vil ofte motta første faktura i posten, fordi denne som regel blir produsert før AvtaleGiro eller eFaktura er registrert hos oss.
eFaktura
I nettbanken velger du «Innstillinger» og «Betaling» og der kan du velge «Tillat eFaktura» for å motta eFaktura. Avtale om eFaktura krever at du har valgt dette og ikke reservert deg.
Ta kontakt med oss, hvis du fortsatt får forsikringsfakturaen i posten.
Når du selger huset, må du huske å si opp husforsikringen. Kjøper du nytt hus må du kjøpe ny forsikring. Har du innboforsikring, kan du endre adresse på denne, mens LOfavør innboforsikring automatisk følger din folkeregistrerte adresse.
Skal du selge boligen din? Se våre tips og råd til det som kanskje er ditt livs viktigste handel.
Forsikring av garasje eller andre bygninger tilknyttet huset, er tilleggsdekninger du velger når du kjøper husforsikringen. Du kan sjekke hvilke bygninger som ligger i avtalen under «tilleggsbygg» i husforsikringen din, ved å logge inn til «mine forsikringer».
Har du nylig bygd deg garasje, anneks eller et annet bygg, kan du kontakte oss og legge til dette i forsikringsavtalen din.
Hvis du starter å leie ut huset ditt eller deler av det, må du melde fra til oss om at du har utleie. Da vil du få en utleieforsikring som tilleggsdekning, som blant annet sikrer deg hvis leietakerne:
Har du hatt uhell eller skade på huset?
Hvis det skjer en skade på huset eller hytta som fører til vannlekkasje og vannskade, er selve huset eller bygningen dekket av husforsikringen. Det vil si tak, vegger, gulv og alt som sitter fast i boligen (parkett, peis, varmtvannsbereder, varmepumpe, kjøkken-innredning osv.). Det samme gjelder for hytta hvis du har hytteforsikring.
Blir møbler eller frittstående hvitevarer ødelagt, er det innboforsikringen som vil dekke dette.
Ved vannlekkasje fra tak
Husforsikringen din skal dekke det som skjer plutselig og tilfeldig. Hvis for eksempel taket ditt sakte, men sikkert blir ødelagt fordi du ikke vedlikeholder det, er det en skade som skjer over tid. Da dekkes den heller ikke av forsikringen. For å være dekket mot følgeskader som kommer av tak (inntil 50 år gammelt) som ikke er tett, må du ha topp husforsikringen.
Hva gjør jeg ved vannlekkasje?
Har du både innbo- og husforsikringen hos oss, får du én egenandel, ett kontaktpunkt og ett samlet oppgjør ved skade.
Se også:
Dekker husforsikringen varmepumpe?
Hva dekker innboforsikringen?
Er jeg dekket for maten i fryseren min?
Å vite forskjellen på husforsikring og innboforsikring kan være vanskelig i en del tilfeller. Men forskjellen er egentlig ganske enkel. Husforsikringen dekker skader på selve bygningen og de delene som sitter fastmontert i bygningen, mens innboforsikringen dekker alle tingene dine, som du oppbevarer i boligen og som du tar med deg når du flytter.
Her er noen eksempler på ting som er dekket av de forskjellige forsikringene.
Husforsikringen dekker ting som:
Har du hytte, trenger du en egen hytteforsikring for selve bygningen, med tilhørende innboforsikring som dekker tingene på hytta.
Se også:
Gjelder innboforsikringen jeg har hjemme på hytta også?
Gjelder innboforsikringen for ting jeg har i garasjen?
Hvordan beregne hvor mye må jeg ha i innboforsikring?
Punktert vindu
Et punktert vindu skyldes som oftest at vinduet er gammelt og slitt. Da vil ofte innfatning tørke ut eller sprekke opp, og slippe inn luft. Dette dekkes dessverre ikke av bygningsforsikringene (hus- og hytteforsikring).
Er vinduet nytt kan du få dekket dette av garantien på vinduet. Da må du ta kontakt med forhandleren eller snekkeren som satte det inn.
Knust vindu
Er vinduet knust som følge av en skade eller fått termisk brudd kan du være dekket av hytte- og husforsikringen. Hvis du leier eller bor i et sameie eller borettslag har du ikke husforsikring, men du kan være dekket av innboforsikringen. Skaden må som hovedregel knyttes til en hendelse og et tidspunkt.
Liten/ingen drenering rundt huset eller tette dreneringsrør kan forårsake vanninntrengning og vannskader på bygningen. Bygningsforsikringen (hytte- og husforsikring) dekker normalt ikke skader som oppstår over tid, hvis skaden kommer av manglende vedlikehold av dreneringen. Innboforsikringen kan dekke deg for følgesskader hvis tingene dine har blitt ødelagt av vannet.
Har du fått vannskader og følgeskader på huset som følge av naturskader eller utvendig lekkasje fra rør vil du normalt være dekket av bygningsforsikringen.
Se også:
Vannskade og vannlekkasjer
Frosne vannrør
Hva er vedlikeholdsansvar?
En varmepumpe kan være dekket av både husforsikringen og innboforsikringen. Det vanligste er at varmepumpa en integrert del av huset, og da er den dekket av husforsikringen. Er det en frittstående varmepumpe som du kan flytte rundt på, er den definert som innbo og dermed dekket av innboforsikringen.
Skade
Har du hatt fysisk skade på selve varmepumpa som for eksempel skyldes brann, hærverk, kortslutning på grunn av lynnedslag eller spenningsfeil på strømnettet, kan du være dekket for varmepumpa (minus egenandel og aldersfradag).
Lekkasje
Har du fått skade på bygningen som følge av lekkasje fra varmepumpa er du ikke dekket. Her vil heller ikke følgeskader være dekket.
Slitasje og produktfeil
Forsikringen dekker ikke slitasjeskader eller produkt-/monteringsfeil på varmepumpe. Har varmepumpa sluttet å virke bør du sjekke med forhandleren, montøren eller leverandøren om det fremdeles er garanti på varmepumpa. Eventuelt om du kan reklamere.
Se også:
Hva dekker husforsikringen?
Dekker forsikringen håndverkerfeil?
Hva dekker innboforsikringen?
Dekker forsikringen knust platetopp?
Dekker innboforsikringen hvitevarer?
Hvis huset eller leiligheten din blir ubeboelig som følge av en skade, kan du være dekket for utgifter til et midlertidig bosted, samt merutgiftene du får som følge av skadene. Det er forsikringsselskapet som avgjør om boligen din er ubeboelig, og deretter dekket for et midlertidig bosted og merutgifter.
Bygningsforsikringen dekker markedsleie for boligen din i perioden den er ubeboelig som følge av reparasjon av skadene. Du kan også få dekket tapte husleieinntekter hvis du har leietakere på kontrakt. Har du leid ut huset/hytta uten at dette står i forsikringsavtalen, kan du få avkortning på erstatningen.
Har du innboforsikring kan du også få dekket merutgifter. Det vil si utgifter til leie utover det som dekkes av bygningsforsikringen. Merutgifter kan også være eksempelvis ekstra reisevei, pass av kjæledyr, lading av elbil og omadressering av post.
Hvis du får skade og du både har hus- og innboforsikringen din hos oss, trenger du bare å betale én egenandel.
Har boligen din blitt ubeboelig?
For at nettsidene skal fungere, må vi bruke tekniske informasjonskapsler. Denne kan derfor ikke slås av
Kryss av hvis du vil slippe å gjøre de samme valgene hver gang du er på nettsidene våre. Funksjonelle informasjonskapsler lagrer opplysninger om din bruk av nettsidene og hvilke innstillinger du har gjort, slik at du kan få funksjonalitet tilpasset deg
Kryss av hvis du vil at nettsidene våre skal bli bedre og enklere å bruke. Informasjonskapslene lagrer statistikk, og brukes for å analysere hva du gjør på nettsidene. Denne informasjonen hjelper oss til å forstå hvordan nettsidene blir brukt, noe som gjør at vi kan forbedre oss
Kryss av hvis du vil ha innhold som er tilpasset deg. Informasjonskapslene samler informasjon om ditt bruksmønster og dine interesser. Dette gjør at vi kan gi deg mer relevant og tilpasset markedsføring, også gjennom våre samarbeidspartnere, på for eksempel nettsider, annonser og i sosiale medier