A-meldingen gir mer oversikt og mindre rapportering 

Vi henter informasjon rett fra a-meldingen. Du sparer tid og sikrer samtidig at de ansatte får riktig pensjonssparing. 

Male upholstery worker using laptop at workbench in workshop
Illustrasjon av mann som forklarer a-melding på en tavle

Hva er a-meldingen?

A-meldingen er bedriftens månedlige rapportering til myndighetene om blant annet ansattes inntekt, arbeidsforhold og arbeidsgiveravgift. Alle som har ansatte eller utbetaler lønn, pensjon eller andre ytelser, må levere a-melding.

Vi kan hente informasjon om ansatte direkte fra a-meldingen. Det betyr at oppdateringer skjer automatisk og sparer bedriften for unødig bruk av tid til rapportering. I tillegg sikrer dette at ansatte som skal være med i pensjonsordningen, får riktig pensjonssparing. 

Illustrasjon til hva a-meldingen kan brukes til

Hva må bedriften gjøre?

For å komme i gang, må du først sjekke at at SpareBank 1 Forsikring AS er oppgitt som pensjonsleverandør i lønnssystemet. Vårt organisasjonsnummer er 915 651 321. 

Deretter logger du inn i kundeportalen vår og svarer på 3 enkle spørsmål:

  1. Har bedriften din pensjonsavtale hos en annen leverandør i tillegg til SpareBank 1 Forsikring?
  2. Hvilke lønnsarter skal være pensjonsgivende?
  3. Hvem er kontaktperson i bedriften? 

 

Før bedriften kan ta i bruk automatisk oppdatering via a-meldingen, må pensjonsavtalen være oppdatert i kundeportalen.