Dra nytte av å satse på bærekraft i bedriften
Å tenke på bærekraft er ikke bare noe kundene og myndighetene maser om. Det handler faktisk om å sikre bedriftens fremtid.
Å tenke på bærekraft er ikke bare noe kundene og myndighetene maser om. Det handler faktisk om å sikre bedriftens fremtid.
Ved å ta tak i bærekraftsutfordringer kan bedrifter få bedre kontroll på risikoer og lære å håndtere disse.
Dette vil hjelpe til for å:
Når bedriften din tar skritt mot en mer bærekraftig fremtid, åpner det dører for:
Alle bedrifter er tjent med å ta inn bærekraft som en del av sin forretningsmodell.
Både for å redusere risiko og identifisere nye muligheter.
Det stilles krav til bærekraft i din bedrift, uansett hva du driver med.
Alle bedrifter har et ansvar for at vi når våre felles mål for bærekraft. Dette gjelder både våre felles internasjonale mål, som FNs bærekraftsmål og Parisavtalen, og våre egne nasjonale mål.
Våre felles, internasjonale mål:
FNs bærekraftsmål er som en slags to-do-liste for hele verden, der vi jobber sammen for å bli kvitt fattigdom, redusere forskjellene mellom folk og stoppe klimaendringene innen 2030.
Parisavtalen er en internasjonal avtale der landene har lovet å gjøre sitt beste for å hindre at kloden blir mer enn 2 grader varmere (og helst ikke mer enn 1,5 grader) innen vi går inn i det neste århundret.
Norske mål:
ESG-risiko er potensielle tap bedrifter kan møte på grunn av miljøutfordringer, sosiale forhold og styringsproblemer. Det kreves og forventes mer i forhold til dette fra banker, investorer og kunder i dag.
ESG er et viktig bærekraftsbegrep som omhandler selskapsforholdene miljø (Environment), sosialt ansvar (Social) og selskapsstyring (Governance). ESG-risiko handler ganske enkelt om bedriftens risiko knyttet til nettopp dette.
For eksempel kan klimaendringer være en risiko for din bedrift, og det vil være spesielt viktig å følge med på nye regler og teknologier knyttet til dette for å tilpasse seg.
Det handler også om å ha kontroll på hele bedriftens verdikjede, spesielt når det gjelder saker som barnearbeid, arbeidsrettigheter og sikkerhet.
Hvordan bedriften behandler mennesker, og unngår å bli innblandet i saker som for eksempel skatteunndragelse og korrupsjon, er også viktige punkter.
Tidligere var alt dette kanskje mest viktig for omdømmet til bedriften, men nå er det essensielt for å overleve som bedrift.
Det er stor interesse for bærekraft i næringslivet, og både kunder, politikere og andre har et høyt fokus på hvordan bedriftene i landet tar sin del av ansvaret mot en mer bærekraftig fremtid.
I dagens samfunn, er det mer enn bare lønnsomhet som teller. Bedrifter blir utfordret til å vise sitt engasjement for bærekraftig utvikling.
Kunder krever miljøvennlige produkter, politikere innfører strengere miljølovgivning, og investorer ser etter bedrifter som tar sitt samfunnsansvar på alvor.
Det er ikke lenger nok å bare generere fortjeneste, bedrifter må også bevise at de bidrar til en bedre og mer bærekraftig verden.
Utover å følge lover og forventninger, så handler det også om hva din bedrift vil være. Vil dere være en ansvarlig bedrift som bidrar til en bedre verden både for egne ansatte og de som jobber i leverandørkjeden deres? Bryr dere dere om de som påvirkes av det dere driver med, om det er kunder, lokalmiljøet, klima eller naturen?
Det er dette som kalles å ha en bærekraftig og ansvarlig forretningsplan og forretningsmodell. Dette vil bedrifter i økende grad bli utfordret på fremover. Både på grunn av endrede lover og rammebetingelser, men også fordi kunder og samfunn stadig vil forvente mer ansvarlighet fra næringslivet.
I forbindelse med dette er det også viktig å identifisere hvor din bedrift har størst påvirkningskraft. Alle bedrifter har både positiv og negativ påvirkning på klima, miljø og samfunn – ved å forstå dette, er du allerede ett skritt nærmere å finne riktig retning for bedriften.
Noen selskaper begynner allerede regnskapsåret 2024, mens andre har litt bedre tid på seg.